شناسه خبر : 42026 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

هزینه خانه سالمندان: عوامل موثر و روش پرداخت آن

خانه های سالمندان پس از بیمارستان ها نیازمند نظارت و مراقبت زیاد هستند.

هزینه خانه سالمندان: عوامل موثر و روش پرداخت آن

 هزینه این مراقبت های ویژه در هر استان و مرکز متفاوت بوده و همچنین به عوامل مختلفی بستگی دارد. معمولا برخی خانواده ها نمی توانند از پس هزینه و مواردی مانند وضعیت بیمار، مکان و نیازهای آن برآیند.

خانه سالمندان چیست؟

خانه های سالمندان به طور معمول طیف وسیعی از خدمات را به ساکنان ارائه می دهند، از جمله:

  • مراقبت های پرستاری

  • نظارت 24 ساعته

  • سه وعده غذایی در روز

  • کمک به فعالیت های روزمره زندگی، مانند حمام کردن، لباس پوشیدن، پیاده روی، استفاده از توالت و غذا خوردن

  • خدمات توانبخشی، مانند تقویت فیزیکی بدن، کار و گفتار درمانی

افراد ماهر درپرستاری می‌توانند کارهایی که نیاز به دقت بالا دارد را تشخیص و به بهترین نحو انجام دهند، به عنوان مثال می توانند از سالمندانی که نیازمند لوله‌های تغذیه، لوله‌های تراکئوستومی ویا تنفس‌کننده هستند به بهترین وجه مراقبت کنند. موارد ذکر شده از جمله ضرورت های پزشکی بوده و  دلیل اصلی نیاز سالمند به خانه سالمندان به جای زندگی مستقل، به حساب می آید.

انواع خانه‌های سالمندان و تسهیلات زندگی آنها

هنگامی که فرد به تنهایی قادر به زندگی ایمن نیست می تواند به محیطی نقل مکان کند که دسترسی به کمک های روزانه برایش آسان تر باشد، همچنین این شخص نیز می تواند از بین گزینه های مختلف مراکز مراقبتی که تمام حمایت های لازم را پوشش می دهد، انتخاب خود را انجام دهد.

اقامتگاه های مراقبتی که گاهی به آن‌ها خانه های تسهیلات مراقبتی نیز گفته می‌شود، خانه های خصوصی و کوچکی هستند که ساکنان آن‌ها تسهیلاتی نظیر وعده‌های غذایی و کمک هایی مانند حمام بردن، راه بردن، لباس پوشاندن و ...  را در 24 ساعت طول هفته دریافت می‌کنند. این مراکز معمولاً خدمات پزشکی ارائه نمی دهند.

خانه سالمندان از نظر اندازه متفاوت هستند و برای افرادی طراحی شده اند که تا حدودی مستقل هستند اما ممکن است در مدیریت دارو، خانه داری یا لباسشویی به کمک نیاز داشته باشند. خانه سالمندان معمولاً سطوح مختلفی از مراقبت را ارائه می دهند و قیمت اقامت بر اساس میزان مراقبت ارائه شده متفاوت است.

در خانه های سالمندان، افراد ممکن است در آپارتمان ها، اتاق ها یا استودیوهای خصوصی یا مشترک زندگی کنند و با سایر ساکنان در مناطق دیگر معاشرت کنند. این اقامتگاه ها ممکن است شامل سه وعده غذایی در روز و همچنین فعالیت های تفریحی و آموزشی، سفر، خرید و خدمات حمل و نقل نیز باشد.

خانه های مراقبتی و سالمندان برای کمک و ارائه تسهیلات زندگی تنظیم و ایجاد شده اند. همچنین خدمات، امکانات و میزان رسیدگی توسط این مجموعه ها  بسته به قوانین و مقررات استانی متفاوت خواهد بود.

هزینه خانه سالمندان چقدر است؟

شاید فکرکنید از سالمند عزیز خود را در خانه نگهداری کنید و برای او یک پرستار در منزل بگیرید هزینه آن از خانه سالمندان کمتر میشود. اما بهتر است قبل از تصمیم گیری در ارتباط با هزینه پرستار منزل در مقایسه با خانه سالمندان از اطرافیان خود پرس و جو کنید و با سر زدن به مراکز نگهداری سالمندان از آنها بپرسید هزینه‌هایشان به چه مواردی بستگی دارد. در ادامه برخی موارد در تعیین قیمت خانه سالمندان را برایتان قید کرده ایم تا بهتر تصمیم گیری نمایید.

هزینه خانه های سالمندان معمولا به صورت هفتگی محاسبه می شود. هزینه های تسهیلات خانه سالمندان می تواند بر اساس موارد زیر تغییر کند:

سطح مراقبت

شما یا عزیزتان چقدر به کمک نیاز دارید؟ پاسخ شما قطعاً بر قیمت تأثیر می گذارد زیرا هر چه میزان و سطح مراقبت بیشتر باشد هزینه نیز افزایش می یابد. در اینجا مطالبی ذکر می شود که می توانید به کمک آن متوسط ​​هزینه ماهانه را تخمین بزنید.

اقامتگاه های مراقبتی

خانه و اقامتگاه های مسکونی که خدمات مراقبت شخصی و بهداشتی را ارائه می دهد

پرستار برای مراقبت در منزل

این افراد اغلب سطح بالاتری از نظارت و مراقبت را نسبت به کمک پرستار عادی انجام می دهند و به عنوان پرستار ماهر و حرفه ای شناخته می شوند. این افراد معمولا خدمات رسانی 24 ساعته در 7 روز هفته ارائه می دهند.

اقامتگاه برای بیماران دچار آلزایمر و فراموشی

این اقامتگاه ها برای پرورش و حمایت از مبتلایان به بیماری آلزایمر و زوال عقل، با کارکنان ویژه آموزش دیده تاسیس شده اند و دارای خدمات رسانی 24 ساعته و همیشگی هستند.

جغرافیا

جایی که شما زندگی می کنید مانند قیمت بازار املاک و مستغلات آن منطقه، می تواند هزینه زندگی سالمندان را نیز بالا یا پایین کند. به عنوان مثال: هزینه خانه سالمندان از منطقه ای به منطقه دیگر تغییر می کند و خانه سالمندان در شرق تهران با خانه سالمندان در غرب متفاوت است.

امکانات رفاهی

امکانات رفاهی یکی از مواردی است که در آن کنترل وقدرت انتخاب بیشتری دارید، زیرا هر چه تمایل به تجمل بیشتری داشته باشید، هزینه آن نیز بیشتر می‌شود. شما ممکن است بالکن خصوصی، غذاهای لذیذ و اقامتگاه های 5 ستاره بخواهید، اما آیا واقعا به آن نیاز دارید؟ مهمتر از آن، آیا بودجه شما این اجازه را می دهد؟ معمولاً این گزینه ها به هزینه ماهانه شما اضافه می کند:

  • نوع اقامتگاه :خصوصی یا نیمه خصوصی، دارای استودیو، یک خوابه یا دو خوابه

  • هزینه اقامت فرد دوم: در صورتی که همسرتان نیز با شما نقل مکان کند ممکن است اعمال شود

  • هزینه حیوانات خانگی

  • خدمات دربان

  • حمل و نقل خصوصی

به خاطر داشته باشید که قیمت اقامتگاه ها متفاوت است. برخی از آنها ممکن است قیمت کلیه خدمات را یکجا درخواست کنند اما برخی ممکن است منویی به شما ارائه دهند که به شما این امکان را می دهد که فقط امکانات و خدماتی را که برایتان مهم است انتخاب کنید.

چه چیزی شامل هزینه های اقامتگاه های مراقبتی می شود؟

علاوه بر  جغرافیا و محل زندگی ، هزینه ها به خدمات مراقبتی که دریافت می کنید و سطح نیازهای شما نیز بستگی دارد. فرد دارای زوال عقل ، نسبت به فرد سالم نیاز به سطح بالاتری از مراقبت و حمایت دارد. به همین دلیل است که خانه‌ سالمندان، گران‌تر از اقامتگاه های مسکونی معمولی هستند، زیرا افرادی که در خانه‌های سالمندان زندگی می‌کنند سطوح بالاتری از مراقبت را دریافت می‌کنند.

ساکنین خانه سالمندان، 24 ساعت شبانه روز در این مکان ها زندگی می کنند، بنابراین علاوه بر هزینه های مراقبت، دارای هزینه هایی نظیر، خشکشویی، غذا، گرمایش و همچنین آب و برق و ... هستند. انتخاب خانه‌های سالمندان مناسب به شما کمک می‌کنند که  متناسب با وضعیت مالی خود، بهترین خدمات را برای نیازهای عزیزان سالمند خود فراهم کنید.

مراقب هزینه های غافلگیر کننده خانه سالمندان باشید.

وقتی به خانه سالمندان می روید، همیشه بررسی کنید که کدامیک از خدمات آنها دارای هزینه اضافی است. برخی از خانه های سالمندان برای خدماتی نظیر آرایشگری و لوازم آرایش هزینه اضافی دریافت می کنند.

آگاهی از تمام هزینه ها به شما کمک می کند تا بودجه خود را طبق آن تنظیم کنید و همچنین تضمین می کند که در فاکتور شما هیچ عامل سورپرایز کننده ای وجود نداشته باشد. همچنین موجب می شود تا تصمیم بگیرید چه خدماتی را نیاز ندارید و یا بالعکس به چه مراقبت هایی برای عزیزتان احتیاج دارید.

برای اطلاع دقیق از هزینه های خانه های سالمندان، بهتر است به نزدیکترین مرکز نگهداری سالمندان در محل زندگی‌تان مراجعه کنید و در مورد آن جویا شوید. معمولاً باید لیستی از قیمت ها و هزینه ها را برای عزیزان مسن خود دریافت کنید.

به یاد داشته باشید که هزینه های خانه سالمندان به دلایل موجه بالا است. بهترین خانه‌های سالمندان معمولاً هزینه بیشتری دریافت می‌کنند، زیرا کارکنان آن‌ها با تجربه‌تر هستند و پزشکانی در این مرکز برای مراقبت از عزیزان مسن شما وجود دارنداز تجبه بیشتری برخوردارند.

منبع: مقالات سایت خانه سالمندان نگا