شناسه خبر : 41943 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

هزینه‌های ارتودنسی دندان چه عواملی را شامل می‌شود؟

سؤال اصلی این نیست که چقدر بریس یا درمان‌های دیگر ارتودنسی برای شما موجود است، بلکه این است که هزینه‌ آن چقدر خواهد بود.

هزینه‌های ارتودنسی دندان چه عواملی را شامل می‌شود؟

هیچکس نمی‌خواهد بیش از آنچه لازم است در زمینه‌ای هزینه کند و امروزه هزینه‌ی بریس و اینویزیلاین به خاطر تورم، رو به افزایش است.

عوامل بسیاری بر هزینه‌ی درمان ارتودنسی شما تأثیر خواهد داشت؛ در نتیجه خوب است که قبل از تصمیم برای اینکه چقدر می‌خواهید برای این درمان هزینه کنید، با این عوامل آشنا شوید.

برای اطلاع از قیمت ارتودنسی، در اینجا به عواملی که عمدتاً روی هزینه‌ی ارتودنسی تأثیر می‌گذارند اشاره خواهد شد تا با آگاهی بیشتری اقدام به درمان ارتودنسی نمایید.

هزینه‌ مشاوره

قدم اول در زمان بررسی هزینه‌ی ارتودنسی، مشاوره نزد ارتودنتیست مدنظر شماست. اولین جلسه همیشه مشاوره است که شامل معاینه‌ی دقیق دندان‌های فرزند شما و بررسی برنامه‌ درمانی پیشنهادی می‌باشد.

ارتودنتیست باید عوامل کلیدی را از شما بپرسد، که شامل این است که چه مشکلی باید درمان شود، زمان تقریبی اصلاح این مشکل چقدر است، آیا به انواع ایمپلنت‌های دندانی قبل از درمان ارتودنسی نیاز دارید یا خیر و بهترین درمان برای شما یا فرزندتان کدام است.

در این جلسه سؤالاتی خواهید داشت که ارتودنتیست باید وقت بگذارد و به همه‌ی آن‌ها پاسخ دهد.

نوع ارتودنسی که انتخاب می‌کنید.

در گذشته فقط از یک روش برای درمان دندان‌ها توسط بریس ها انجام میشد اما امروزه ارتودنسی انواع مختلفی دارد؛ در نتیجه باید بدانید که تأثیر هرکدام در هزینه‌ی اصلاح دندان چقدر خواهد بود. هزینه هر مدل ارتودنسی متفاوت با نوع دیگر است زیرا در هرکدام از ابزار و تجهیزات خاصی برای درمان استفاده می‌شود.

دندانپزشک شما پس از اینکه تعیین کند کدام روش ارتودنسی برای شما مناسب می‌باشد، هزینه آن را نیز به شما می‌گوید اما این را بخاطر داشته باشید که دندانپزشک خود را مجاب نکنید که از روش های سنتی ارتودنسی به علت هزینه پایین آنها برای شما استفاده نماید زیرا دندانپزشک شما بهترین دلسوز شما می‌باشد.

برای مثال یکی از گرانترین روش های ارتودنسی الاینرهای اینویزیلاین می‌باشند. این قالب‌های پلاستیکی شفاف برای هر بیمار منحصراً و سفارشی و بسته به نیاز خاص آن‌ها ساخته می‌شوند. این قالب‌ها متحرک هستند، درنتیجه در طول درمان با آن‌ها می‌توانید هرچه بخواهید بخورید و بنوشید که در ارتودنسی فلزی سنتی اینگونه نیست و نیاز به مراقبت بیشتر برای تمیز کردن دور براکت‌ها و سیم وجود دارد.

راحتی و ظرافت اینویزیلاین عامل مهمی در میزان محبوبیت این الاینر نامرئی است و باعث می‌شود که این درمان، درمانی محبوب و کمی گران باشد؛ اما خبر خوب این است که بیمه‌های دندانپزشکی اغلب اکثر هزینه‌ی اینویزیلاین را می‌پردازند.

چه کسی این درمان را انجام خواهد داد؟

هزینه‌ی ارتودنسی معمولاً تحت تأثیر این عامل است که چه کسی درمان را انجام می‌دهد، چون ارتودنتیست‌های مختلف هزینه‌های متفاوتی برای این کار در نظر می‌گیرند. این هزینه‌ها بسته به میزان مهارت و معروفیت ارتودنتیست در جامعه، بستگی دارند.

به عبارت دیگر، هرچه هزینه کنید، همانقدر نتیجه خواهید گرفت اما همانطور که در بالا هم اشاره شد، تیم ما و اکثر متخصصین ارتودنسی منطقه‌ی شما، مایلیم که برنامه‌ی پرداختی در اختیارتان قرار دهیم که متناسب با بودجه‌ی شما باشد و لبخند رؤیایی‌تان را برایتان به ارمغان بیاورد.

موقعیت جغرافیایی و تخفیفات

این حقیقت وجود دارد که هزینه‌ی درمان شما اغلب به موقعیت جغرافیایی شما بستگی خواهد داشت و موقعیت جغرافیایی یکی از مواردی است که می‌تواند روی هزینه‌ی ارتودنسی تأثیرگذار باشد. همچنین برخی از مطب‌های ارتودنسی، تخفیفاتی برای اعضای یک خانواده دارند و اغلب اگر به دنبال درمان ارتودنسی برای خود یا فرزندتان باشید، این کار را به صورت اقساطی نیز انجام خواهند داد. حتماً درباره‌ی تخفیفات و برنامه‌های پرداختی موجود سؤال کنید.

پیچیدگی درمان

اگر نیازمند ارتودنسی یا اینویزیلاین هستید، باید از ارتودنتیست خود بپرسید که درمان مشکل شما چقدر هزینه در پی خواهد داشت. مثلاً اصلاح نقص‌های جزئی لبخند که فقط در 6 ماه برطرف خواهند شد با مشکلات ارتودنتیک پیچیده که نیازمند یکسال درمان یا حتی بیشتر هستند، متفاوت خواهند بود.

با این حال باید بگوییم که اجازه ندهید زمان تخمینی درمان ارتودنسی شما باعث ترس شما از انجام این درمان شود. معمولاً هرچقدر مشکل فعلی ارتودنتیک شما پیچیده‌تر باشد، در صورت عدم درمان در ادامه مشکلات جدی‌تری برای شما ایجاد خواهد کرد.

نیازمند درمان‌های دیگر

پزشکان قبل از انجام فرایند ارتودنسی یک تصویر از دهان و دندان های بیماران تهیه می‌کنند. با استفاده از این تصاویر مشخص می شود که بیمار قبل از انجام ارتودنسی به درمان‌هایی مانند عصب کشی دندان‌ها، پرکردن، جرمگیری و... نیاز دارد یا خیر. که تمامی این هزینه ها مازاد بر هزینه ارتودنسی حساب می‌شود. عدم درمان هر کدام از مشکلات دندانی قبل از انجام ارتودنسی، می تواند تاثیری نامطلوب بر درمان دندان‌های شما با ارتودنسی داشته باشد.

امکان پرداخت بدون سود

در برخی موارد هزینه‌ی ارتودنسی، به نحوه‌ی پرداخت هزینه‌ی این درمان بستگی دارد. اگر ارتودنتیست شما برنامه‌ای برای پرداخت با سود کم دارد، این امر باعث کاهش هزینه‌ی کلی درمان ارتودنسی خواهد شد. در غیر اینصورت، اگر در زمان نوشتن چک برای درمان تخفیفی داشته باشند هم باعث ارزان‌تر شدن درمان نسبت به پرداخت نقدی خواهد شد.

پوشش بیمه و برنامه‌ درمان ارتودنسی شما

در آخر اینکه هزینه‌ی ارتودنسی یا اینویزیلاین به بیمه نیز بستگی دارد. برخی از بیمه‌های دندانپزشکی، یک بخش یا کل هزینه‌ی درمان را پرداخت خواهند کرد و برخی از بیمه‌ها نیز درمان ارتودنسی یا درمان‌های خاصی مانند اینویزیلاین(یکی از روش های ارتودنسی) را پوشش نخواهند داد.

درنتیجه هزینه‌ ارتودنسی چقدر است؟

همانطور که گفته شد، هزینه‌ی ارتودنسی به عوامل مختلفی بستگی دارد که شامل: موقعیت جغرافیایی، بیمه، نیازهای شما و ... است. این درمان برای هیچکس مشابه دیگری نیست و بهترین راه برای تعیین دقیق هزینه‌ی اصلاح لبخند شما، رزورو نوبت برای مشاوره است. 

این نکته را فراموش نکنید که به علت هزینه‌های بالا و کمبود وقت خود، درمان ارتودنسی را به تغویق نیندازید زیرا همانطور که می‌دانید، نامرتبی دندان‌ها مشکلات بسیاری را در پی دارد و علاوه بر این اگر بگویید بعد ها در سنین بالاتر که پول بیشتری داشتم اقدام به انجام ارتودنسی می‌کنم هم ممکن است به ضرر شما باشد زیرا هر چه درمان ارتودنسی را در سنین پایین تر انجام داد زودتر شاهد نتایج آن خواهید بود.