شناسه خبر : 41897 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تفاوت پچ کورد با کابل شبکه چیست؟

پچ کورد و کابل شبکه هر دو تجهیزاتی هستند که در راه اندازی و نصب شبکه مورد استفاده قرار می گیرند.

تفاوت پچ کورد با کابل شبکه چیست؟

 شبکه مجموعه ای از کامپیوترها و سخت افزارهایی است که به یکدیگر متصل می شوند و اطلاعات و داده ها از این طریق جابه جا می شود.

ساده ترین شبکه ها شبکه هایی هستند که از دو کامپیوتر تشکیل شده اند و توسط کابل یا پچ کورد به هم متصل می شوند. علاوه بر این، شبکه های وسیع تر به تجهیزات دیگری همچون پچ پنل، سوئیچ، روتر، رک شبکه و ... نیز نیاز دارند.

در میان تجهیزات شبکه، پچ کورد و کابل شبکه بیشترین کاربرد را دارند. وظیفه این دو شبیه یکدیگر است اما از برخی لحاظ با هم تفاوت هایی نیز دارند. در این مقاله به تفاوت پچ کورد و کابل شبکه می پردازیم.

کابل شبکه چیست؟

کابل شبکه کابلی است که از 8 زوج سیم مسی به هم تابیده شده تشکیل شده است. این تجهیزات جهت اتصال دستگاه ها و انتقال داده ها و اطلاعات میان روتر، سوئیچ، کامپیوتر و شبکه مورد استفاده قرار می گیرند.

 بنابراین کابل ها به عنوان محصولاتی شناخته می شوند که داده ها در آن ها جریان دارند. به این ترتیب که اطلاعات به وسیله دستگاهی در شبکه به دستگاه دیگری انتقال پیدا می کند.

کابل شبکه

کاربرد کابل شبکه

کابل های شبکه نوعی تجهیزات ارتباطی هستند. این کابل ها در انواع مختلفی عرضه می شوند که انتخاب نوع مناسب آن به شبکه مورد نظر بستگی دارد. انتخاب این کابل ها به ساختار و توپولوژی سیستم نیز بستگی دارد. برای مثال، اینکه بزرگی شبکه تا چه حد است یا در شبکه از چه پروتکلی استفاده می شود، می تواند در انتخاب کابل تأثیرگذار باشد. انتخاب کابل لن مناسب باعث می شود که ساعت ها از عیب یابی سیستم معاف شوید. مهم ترین وظیفه ی این کابل ها  انتقال داده ها است.

انواع کابل شبکه

کابل های شبکه براساس نوع شیلد و فویل بکاررفته در ساختارشان به چند دسته زیر تقسیم بندی می شوند:

  • کابل شبکه UTP

  • کابل شبکه FTP

  • کابل شبکه STP

  • کابل شبکه SFTP

همچنین این کابل ها براساس سرعت و پهنای باند به دسته های مختلفی همچون Cat4، Cat5، Cat5e، Cat6، Cat6a، Cat7، Cat7a و Cat8 تقسیم بندی می شود. هرچه عدد قرار گرفته در مقابل Cat بزرگ تر باشد، سرعت و پهنای باند کابل نیز افزایش پیدا می کند.

وجود حروف S و F در عبارت کابل ها نیز به ترتیب نشاندهنده وجود شیلد و مس است.

کابل های شبکه به صورت فیبر نوری نیز عرضه می شوند. کابل شبکه فیبر نوری براساس استاندارد به دو دسته ی تک حالته و دو حالته تقسیم می شود. کابل های چند حالته از قطر هسته بزرگ تری نسبت به نوع چند حالته برخوردار هستند.

پچ کورد چیست

پچ کورد به عنوان یکی از اجزای شبکه های کامپیوتری شناخته می شود که از آن برای اتصال دستگاه ها به شبکه استفاده می شود. پچ کوردها را معمولاً برای منتقل کردن داده های مختلف اعم از تصویر و صدا به کار می برند. پچ کورد همچون کابل به صورت زوج تابیده شده است. این تجهیزات عملکردی کاملاً مشابه کابل شبکه دارند و تنها در برخی از ویژگی ها با یکدیگر متفاوت هستند.

کابل-شبکه

کاربرد پچ کورد

در حقیقت پچ کورد وسیله ای است که اتصال دستگاه ها را در شبکه آسان می کند. همانطور که می دانید، تجهیزات درون شبکه را به کمک کابل و سوکت به یکدیگر مرتبط می کنند. اما در موقعیت هایی که امکان سوکت زدن برای کابل ها وجود نداشته باشد یا در مواقعی که تعداد کابل ها زیاد باشد، این فرآیند به زمان زیادی نیاز دارد و بهتر است از پچ کوردها استفاده شود.

انواع پچ کورد

پچ کوردها نیز همچون کابل های شبکه براساس نوع کابل، سوکت و همچنین نوع Category دسته بندی می شوند. پچ کورد فیبر نوری که آن را با نام کابل جامپر یا کابل پچ فیبر نوری نیز می شناسند به بازار عرضه می شود. این نوع پچ کوردها در انتهای خود یک کانکتور دارند که نوع این کانکتورها می توانند متفاوت یا یکسان باشند.

پچ کوردهای فیبر نوری در مدل های مختلف نظیر LC، SC و ST ارائه می شوند.

انواع پچ کوردها همچون کابل شبکه به مدل های SFTP، STP، FTP و UTP تقسیم می شوند. پچ کوردهای مسی به صورت کابل های انعطاف پذیری هستند که در دو طرف آن ها سوکت RJ-45 قرار گرفته است.

فرق کابل شبکه با پچ کورد

  • مهم ترین تفاوت این دو نوع کابل در متراژ و نوع محصولی است که به بازار عرضه می شود. پچ کوردها در متراژهای مشخصی به بازار عرضه می شوند. در صورتیکه کابل های شبکه به صورت کلاف عرضه می شوند. علت تولید پچ کورد در متراژهای مشخص، سهولت در نصب و استفاده است زیرا پچ کوردها دست و پاگیر نیستند و راحت بکار گرفته می شوند.

  • تفاوت دیگر پچ کورد و کابل شبکه در این است که کابل های شبکه بدون سوکت عرضه می شوند و خود تکنسین ها و کاربران شبکه باید آن ها را سوکت بزنند، در صورتیکه پچ کوردها سوکت زده شده اند و به صورت آماده به بازار عرضه می شوند.

  • استفاده از پچ کوردها باعث می شود که خیال کاربران از بابت درست بودن اتصالات راحت باشد. پچ کوردها در رنگ های متنوعی عرضه می شوند که این موضوع در زمان بررسی شبکه ها بسیار حائز اهمیت است. افراد می توانند با استفاده از رنگ ها، دستگاه هایی را که به یکدیگر متصل شده اند را پیدا کنند.

  • عملکرد پچ کوردها اغلب از کابل های شبکه بهتر است زیرا این وسایل در کارخانه ها و آزمایشگاه ها به صورت کاملاً دقیق سوکت زده شده اند، در صورتیکه سوکت زدن در کابل های شبکه ممکن است به درستی صورت نگیرد.

نصب کابل شبکه و پچ کورد

نصب و راه اندازی کابل شبکه و پچ کورد مشابه یکدیگر است. هر دوی این محصولات اغلب پیش از این که مستقیم به دستگاه ها و تجهیزات وصل شوند، به پچ پنل متصل می شوند. پچ پنل قطعه ای مستطیل شکل و فلزی است که بر روی آن تعداد مشخصی پورت شبکه قرار گرفته است. پچ پنل ها از نوع 24 پورت، 48 پورت و ... هستند. استفاده از پچ پنل ضروری نیست اما به کار گرفتن آن سبب افزایش نظم در شبکه می شود.

تعداد پچ پنل ها به میزان کابل های شبکه، پچ کوردها، ابعاد و توپولوژی شبکه و .. بستگی دارد.

سخن پایانی

برای خرید پچ کورد و کابل شبکه می توانید به سایت راندنو مراجعه کنید. در سایت راندنو امکان مقایسه قیمت تمامی محصولات و تجهیزات شبکه و همچنین خریدی بدون واسطه از نمایندگان و فروشندگان تجهیزات شبکه همچون کابل شبکه، پچ کورد و پچ پنل وجود دارد.