شناسه خبر : 41659 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

قیمت درمان سوختگی: هزینه های زندگی کردن با سوختگی شدید

صدمات جدی سوختگی مملو از عوارض می باشند؛ برخی از این عوارض جسمانی و از نظر سلامتی هستند، برخی روانی و برخی دیگر مالی.

قیمت درمان سوختگی: هزینه های زندگی کردن با سوختگی شدید

قربانیان صدمات سوختگی شدید می توانند با ناتوانی دائمی روبرو شوند و از اختلال استرس پس از حادثه رنج ببرند.  اگر سوختگی رخ دهد، هزینه های زندگی می تواند به طرز چشمگیری افزایش یابد.

تعداد افرادی که در حوادث رانندگی یا حوادث خانگی مانند سوختگی با آب جوش، سوختگی با روغن، سوختگی با اتو و... دچار سوختگی می شوند، روز به روز در حال افزایش است.

بنابراین این افراد باید هزینه های بسیاری را برای درمان خود بپردازند مخصوصا امروزه که برای درمان سوختگی و رفع جای آن از روش های نوین و مختلفی استفاده می شود تا فرد به حالت قبل از سوختگی خود بازگردد.

نگاهی دقیق تر به درمان سوختگی

سوختگی درجه سه یا چهار معمولا به مراقبت های پزشکی فوری همراه با بستری یا جراحی – ترجیحا در مرکز مخصوص مراقبت های سوختگی – نیاز دارد.

علاوه بر مسکن و آنتی بیوتیک، درمان اولیه سوختگی شامل موارد زیر می شود:

  • دبریدمان (برداشتن بافت شل شده، مرده، جدا شده یا آلوده به وسیله جراحی)

  • پیوندهای چندگانه پوست به منظور جایگزینی بافت زخمی با پوست سالم

  • جراحی زیبایی (پلاستیک) به منظور ترمیم زخم و تغییر شکل

بسته به ناحیه سوختگی، بیمار ممکن است به موارد زیر نیز نیاز داشته باشد:

  • دستگاه تنفسی – اگر سوختگی در صورت یا گردن ایجاد شده باشد، گلوی بیمار ممکن است متورم شود. احتمالا نیاز به لوله گذاری در نای بیمار باشد.

  • رفع فشار – اگر دلمه سوختگی (جای زخم و بافت اضافی / اسکار) اندامی را احاطه کند، ممکن است باعث تنگی و انسداد جریان خون گردد. اسکار در اطراف قفسه سینه ممکن است تنفس را مشکل کند. درمان این وضعیت، بریدن اسکار در قسمت های مختلف به منظور رفع فشار می باشد.

قربانی سوختگی ممکن است نیاز به لوله تغذیه نیز داشته باشد که از طریق بینی به داخل شکم هدایت می شود. این کار ممکن است برای بیماران ضروری باشد تا بتوانند غذا بخورند یا مواد مغذی اضافی را برای بالا بردن متابولسیم دریافت کنند. این کار به منظور ترمیم بدنی است که جراحات بدی دارد.

درمان صدمات سوختگی بسیار پرهزینه هستند.

درمان صدمات سوختگی اغلب گران هستند زیرا یک جراحت شدید می تواند باعث ایجاد چندین مشکل پزشکی گردد. برخی از این صدمات جسمانی که جراحات سوختگی می توانند آنها را ایجاد کنند به شرح زیر می باشند:

  • آسیب پوستی، شل شدن پوست و ایجاد جای زخم و تغییر شکل

  • جمع شدگی (سفت شدن پوست که تحرک را محدود می کند)

  • آسیب به بافت های نرمی مانند رباط ها، تاندون ها و عضلات

  • آسیب به استخوان ها (در صدمات سوختگی شدید)

  • آسیب عصبی

  • از دست دادن بینایی

  • آسیب ریوی

  • تخریب دیگر اندام های داخلی، اغلب به خاطر عوارض دارویی

برخی سوختگی ها مانند سوختگی با بخاری از نوع درجه 3، سوختگی در اثر سانحه آتش سوزی و... اغلب نیاز به بستری شدن در بیمارستان. میانگین روز هایی که یک قربانی سوختگی در بیمارستان می ماند 8.1 و برای بیماران بدون سوختگی 4.5 می باشد. هزینه ها نیز بسیار بیشتر می شوند، هزینه ها اغلب برای بیماران دچار سوختگی دو برابر بیشتر است.

گزارش ها و نظر سنجی ها نشان دهنده این است که 40 تا 60 درصد نجات یافتگان از حوادث سوختگی که بدن آنها سوخته است، به طور میانگین 45 روز در بیمارستان بستری شده اند و هزینه درمان سوختگی نیز می تواند فرای توان پرداخت باشد. اگر سوختگی جدی تر باشد، هزینه ها سر به فلک می کشند.

عوارض، هزینه های درمانی را به طور چشم گیری افزایش می دهند.

سوختگی عوارض زیادی ایجاد می کند، از جمله عوارض تنفسی، عفونت، تغییر شکل و مشکلات روانی. این عوارض هزینه های زندگی همراه با سوختگی را افزایش می دهد. زیرا برخی از این عوارض در کل زندگی باقی می مانند.

جای زخم و تغییر شکل

جای زخم و تغییر حالت یکی از شایع ترین عوارض در قربانیان سوختگی می باشد. بیش از 65% قربانیان سوختگی جای زخم و تغییر شکل بدنی دارند. حتی سوختگی های خفیف نیز باعث ایجاد جای زخم روی پوست می شوند. این جای زخم یا اسکار می تواند باعث ایجاد حساسیت روحی بیمار در مورد ظاهر خود شود.

سوختگی های شدید منجر به تغییر شکل می شوند که نیاز به درمان هایی مانند جراحی پلاستیک دارند. با این حال این جراحی ها بسیار گران هستند و ممکن است منجر به ورشکستگی شوند.

حتی اگر جراحی از نظر پزشکی نیاز باشد، شرکت های بیمه آن را پوشش نمی دهند. بیشتر بیماران نمی توانند هزینه این جراحی ها را پرداخت کنند و هیچ گزینه ای به جز زندگی کردن با این تغییر شکل بدنی ندارند.

عوارض تنفسی

عوارض تنفسی، به ویژه آن مواردی که مربوط به صدمات استنشاقی می شوند، به خاطر آسیب مستقیم سلولی ایجاد می گردند. در این موارد تغییراتی در گردش خون موضعی و پرفیوژن و انسداد راه های تنفسی ایجاد می شود. این موضوع ممکن است عملکرد پاکسازی موکوسیلاری (مخاطی-موژه ای) را کاهش داده و ماکروفاژهای (سلول های بیگانه خوار) آلوئولی (حبابک های ریه) را ضعیف کند که بیمار را با احتمال بالای ابتلا به عفونت باکتریایی، مخصوصا ذات ریه، مواجه می کند. مشکلات تنفسی در 73% از بیمارانی که در طی آتش سوزی دود استنشاق کرده اند روی می دهد.

اگر بیمار بیمه نباشد، درمان ذات ریه می تواند نسبتا گران شود. بیمه معمولا تمامی هزینه های درمان را پوشش نمی دهد، بنابراین بیماری که بیمه دارد باز هم باید قسمتی از هزینه ها را پرداخت کند.

عفونت

اگر باکتری ها وارد جراحات شوند، می توانند آنها را عفونی کنند. به طور متوسط حدود 35% از بیماران سوختگی در بخشی از درمان های خود از عفونت رنج می برند.

اگر عفونت خفیف باشد، پزشک آنتی بیوتیک و مایعات IV را برای درمان تجویز می کند. با این حال  هزینه داروها و آنتی بیوتیک ها در ماه های گذشته به اوجی تاریخی رسیده اند.

در موارد نادری، عفونت ممکن است منجر به شک سپتیک شود که می تواند بسیار خطرناک و کشنده باشد. شک سپتیک نیاز به رسیدگی سریع پزشکی در بخش ICU بیمارستان دارد و هزینه این بخش نیز می تواند بسیار بالا باشد.

هرچند برای شخص بیمه شده، بیمه بخشی از هزینه های درمان عفونت، مانند ذات ریه را پرداخت می کند، اما بیمار یا اعضای خانواده باز هم نیاز به پرداخت بخشی از هزینه های درمان عفونت دارند.

تاثیر روحی

سوختگی ها و تاول ها، مخصوصا آنهایی که شدید هستند، می توانند باعث اندوه طولانی مدت شوند. مشکلات روحی یکی از شایع ترین عوارض سوختگی های شدید است. حدود 57% از قربانیان سوختگی از مشکلات روحی رنج می برند.

بیماران، بعد از سوختگی یا تاول، برخی موارد زیر را احساس کرده اند:

  • حس اضطراب و استرس

  • بی حالی و افسردگی

  • کمبود اعتماد به نفس و عزت نفس

برخی بهبود یافتگان از سوختگی ممکن است باز دچار اختلال استرس پس از حادثه (PTSD) شوند که می تواند باعث بروز علائمی مانند یادآوری خاطرات، کابوس شبانه، افکار ناخواسته و مزاحم شوند.

مشکلات روحی می توانند زندگی را نابود کنند، زیرا ممکن است منجر به استفاده بیش از حد الکل، اعتیاد و حتی خودکشی شوند. درمان این مشکلات نیازمند جلسات درمانی طولانی مدت است و هزینه روان شناس با تجربه تقریبا بالا می باشد.

هرچند بیمه باید درمان روانی قربانیان سوختگی را پرداخت کند، اما، متاسفانه، اکثر شرکت های بیمه از پرداخت هزینه های درمانی امتناع می کنند و اکثر مراجعین این هزینه را خود پرداخت می کنند.