شناسه خبر : 41629 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مقایسه هزینه کامپوزیت دندان با بقیه روش های ترمیم دندان

کامپوزیت کردن دندان‌ها یک روش دندانپزشکی محبوب است که بسیاری از عیوب ظاهری دندان را برطرف کرده و لبخدی زیبا به شما هدیه می‌دهد.

مقایسه هزینه کامپوزیت دندان با بقیه روش های ترمیم دندان

 این روش قادر است، تغییرات رنگ دندان، ترک و شکستگی و لب پر شدن دندان‌ها را درست کند. در این مقاله به سوالات متداول و نگرانی‌های افراد درباره کامپوزیت دندان، پاسخ داده می‌شود.

همچنین به هزینه‌های کامپوزیت کردن دندان و مقایسه هزینه‌ های این روش با سایر روش‌های مشابه پرداخته می ‌شود.

کامپوزیت کردن دندان یعنی چه؟

کامپوزیت کردن دندان، روشی است که در طی آن عیوب ظاهری دندان برطرف می‌شود و به شما کمک می‌کند تا حس بهتری نسبت به لبخد خود داشته باشید. در ابتدا دندانپزشک رنگ دندان شما را با رنگ رزین تطبیق می‌دهد تا بتواند رنگ مناسب دندان‌های شما را انتخاب کند و از ایجاد ناهماهنگی در رنگ دندان‌ها جلوگیری شود. سپس دندانپزشک با استفاده از رزین کامپوزیت دندان‌های شما را می‌پوشاند. برای ساخت دندان، رزین با دقت و به صورت ایده‌آل قالب گیری شده و شکل داده می‌شود و در آخر با استفاده از نور‌های کیور دندان سخت می‌شود.

چه زمانی باید از کامپوزیت دندانی استفاده کنیم؟

به طور کلی هر وقت کسی بخواهد، مشکلات زیبایی دندان‌های خود را رفع کند؛ می‌تواند از کامپوزیت دندان استفاده کند. در بسیاری از موارد کامپوزیت دندان می‌تواند به سرعت مشکلات زیبایی دندان را رفع کند. این روش درمانی می‌تواند تغییر رنگ دندان، ترک یا شکستگی و لب پر شدن دندان را از بین ببرد.

مواردی که در تعیین هزینه‌ های کامپوزیت دندان موثر هستند.

هزینه‌ها معمولا از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما یکسری عوامل کلی وجود دارند که می‌توانند در میزان هزینه‌های کلی تاثیر بگذارند. این موارد عبارت‌اند از:

  • تعداد دندان‌هایی که قرار است کامپوزیت شوند: هزینه کامپوزیت کردن چند دندان، بسیار بیشتر از درمان یک دندان است.

  • اندازه ناحیه‌ای که نیاز به کامپوزیت کردن دارد: کامپوزیت کردن بخشی از یک دندان، نسبت به کامپوزیت کردن کل دندان، هزینه کمتری دارد.  

  • محل مطب دندانپزشک: انجام کامپوزیت در مطب‌های دندانپزشکی که در شهر‌های بزرگ قرار دارند، هزینه بیشتری به همراه دارد.

  • درمان‌های اضافی: اگر علاوه بر کامپوزیت کردن به روش‌های درمانی دیگر هم نیاز پیدا کنید، هزینه‌ها افزایش می‌یابند. اگر‌ می‌خواهید کامپوزیت دندان انجام دهید، با دندانپزشک خود درباره وجود تخفیف‌های احتمالی صحبت کنید.

  • میزان تجربه دندانپزشک: انجام کامپوزیت دندان زیر نظر یک دندانپزشک با تجربه هزینه‌های بیشتری دارد اما باعث می‌شود شما به کمترین عوارض به نتیجه دلخواه برسید.

پس به طور کلی می‌توان گفت هزینه‌های کامپوزیت کردن دندان به محل مطب دندانپزشک و نیز حجم کاری که باید روی دندان انجام شود بستگی دارد.

هزینه روش‌ های جایگزین کامپوزیت دندان

کامپوزیت کردن تنها روش موجود برای از بین بردن عیب و ایراد‌های ظاهری دندان نیست. کامپوزیت دندان روی پوسیدگی‌های دندان را می‌پوشاند، اما زمانی که این پوسیدگی‌ها شدید شوند لازم است که دندان روکش شود. دندانپزشک می‌تواند تشخیص دهد که چه زمانی لازم است، دندان روکش شود.

لمینیت دندان

در زمینه زیباسازی دندان‌ها، لمینیت‌های دندان که از جنس سرامیک هستند؛ می‌توانند جایگزین مناسبی برای کامپوزیت دندان باشند. هر دوی این روش‌ها مزیت‌هایی دارند. پس به بررسی بیشتر برای انتخاب بهتر نیاز داریم.

لمینیت‌های دندان مزیت‌هایی نسبت به کامپوزیت دارند. اولین مزیت آن‌ها دوام بیشتر نسبت به کامپوزیت است. دندانی که لمینیت شده دو برابر بیشتر از دندانی که کامپوزیت شده مقاومت دارد. علاوه بر مقاومت بالا، لمینیت‌های دندان در طول زمان تغییر رنگ کمتری دارند و رنگشان ثابت است. همچنین آن‌ها ظاهر طبیعی‌تری نیز دارند.

اما لمینیت کردن دندان هزینه بیشتری دارد. همچنین لمینیت کردن دندان فرایند طولانی تری است و ممکن است لازم باشد چندین بار به دندانپزشک مراجعه کنید.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های کامپوزیت قابل برگشت بودن آن است یعنی هر زمان که بخواهید، دندانپزشک می‌تواند کامپوزیت را از روی دندان شما بردارد. اما برای نصب لمینیت دندانپزشک باید حتما مینا دندان شما را بردارد، البته نتیجه نهایی لمینیت دندان درست مانند دندان‌های طبیعی کارایی دارد، اما شما دیگر قادر به بازگرداندن دندان‌های طبیعی خود نخواهید بود.

پرکردن دندان

در پرکردن دندان، حفره و سوراخ ‌های دندان با مواد خاصی پر می‌شود. این کار معمولا پس از انجام عمل عصب ‌کشی صورت می ‌گیرد. پرکردن دندان بسیار کم هزینه تر از کامپوزیت یا لمینیت کردن دندان است.

پرکردن دندان می‌تواند یک جایگزین عالی برای کامپوزیت یا لمینیت دندان، به ویژه در دندان‌ های عقبی باشد. چون این دندان‌ها به خوبی قابل مشاهده نیستند. همچنین می‌توان از مواد پرکننده‌ای استفاده کرد که با رنگ دندان اختلاف رنگ نداشته باشند. این نوع مواد پرکننده، درست به اندازه سایر پرکننده‌ها مقاومت دارند.

روکش تاج دندان

روکش‌ها معمولا در ترمیم دندان‌های بزرگ و اصلی به کار می‌روند و نسبت به سایر روش‌ها پرهزینه‌تر هستند. قیمیت این روکش‌ها بسته به مواد سازنده، طلا، فلز، سرامیک و...، می‌تواند متفاوت باشد. روکش‌هایی که از جنس چینی هستند، معمولا گران‌تر‌اند چون زیبایی و دوام را به طور همزمان ارائه می‌دهند.

مراقبت از دندان‌ ها

تمامی روش‌هایی که در بالا ذکر شد دارای مقاومت بالایی هستند، اما یکسری روش‌ها وجود دارد که به حفظ بهتر آن‌ها کمک می‌کند. شما باید از انجام کار‌های زیر خودداری کنید:

  • جویدن ناخن‌ها

  • باز کردن بسته‌ها با دندان

  • سیگار کشیدن و مصرف تنباکو

  • مصرف زیاد از غذا‌ها و نوشیدنی‌های رنگی مثل قهوه و انواع توت

  • قبل از انجام کمپوزیت دندان، مطمئن شوید که دندان عقل مخفی ندارید، چون دندان عقلی که پنهان شده است می‌تواند به کامپوزیت دندان فشار وارد کند.

همچنین اگر دندان قروچه می‌کنید باید درباره راه‌های ترک‌ آن از دندانپزشک خود مشورت بگیرید. یکسری محافظ دندان وجود دارد که از دندان قروچه و ساییدن بیش از حد دندان‌ها به یکدیگر جلوگیری می‌کند.

تامین هزینه‌ های درمانی

از آنجایی که کامپوزیت کردن دندان و سایر روش‌های مشابه جز روش های درمانی زیبایی محسوب می‌شوند؛ شرکت‌ها بیمه معمولا هزینه‌های آن‌ها را تقبل نمی‌کند. اما اگر انجام این روش‌ها برای درمان پوسیدگی یا آسیب‌های وارده به دندان انجام شود، ممکن است بیمه بخشی از هزینه‌ها یا حتی کل آن را پرداخت کند.

شما باید برای انتخاب بهترین و مناسب‌ترین گزینه با دندانپزشک خود مشورت کنید. همچنین می‌توانید درباره شیوه پرداخت و تخفیف‌های احتمالی هم از دندانپزشک سوال بپرسید.

نتیجه‌ گیری

کامپوزیت کردن دندان یک روش بی‌خطر و پرهزینه است که می‌تواند ظاهری زیبا به لبخد شما هدیه کند. در این روش ابتدا با کامپوزیت به دندان‌های شما شکل داده می‌شود و پس از سفت شدن کامپوزیت، روی آن صیقل داده می‌شود تا ظاهری طبیعی ایجاد شود. البته یکسری کامپوزیت‌های موقت هم وجود دارند که می‌توانید در منزل از آن‌ها استفاده کنید؛ اما دندانپزشک می‌تواند نتایج بهتر، مقاوم‌تر و طبیعی‌تری را به شما ارائه دهد.

هزینه‌ها و زمان انجام این روش از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ اما به طور کلی می‌توان گفت، این کار با یک بار مراجعه به دندانپزشک، قابل انجام است. بسته به اینکه تا چه حد از دندان‌هایتان مراقبت می‌کنید، کامپوزیت‌های دندان ممکن است ۵ تا ۱۵ سال دوام پیدا کنند.

مهم‌ترین روش‌های جایگزین برای کامپوزیت دندان عبارت‌اند از: لمینیت دندان، پر کردن دندان و روکش کردن دندان. برخی از این روش‌ها پرهزینه‌تر بوده و نیاز به صرف زمان بیشتری دارند، اما بعضی دیگر از آن‌ها کم هزینه‌تر هستند و در مدت کوتاه‌تری انجام می‌شوند. با دندانپزشک خود برای انتخاب بهترین روش مشورت کنید.