شناسه خبر : 41583 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بررسی هزینه جراحی دیسک کمر و عوامل موثر بر آن

آخرین چیزی که در عمل جراحی دیسک کمر باید به آن توجه کنید، هزینه‌ی عمل است.

بررسی هزینه جراحی دیسک کمر و عوامل موثر بر آن

جراحی دیسک کمر معمولاً فقط زمانی توصیه می ‌شود که درمان‌ های غیرجراحی دیسک کمر در برطرف کردن علائم مؤثر نبوده باشند. اگر همه‌ گزینه‌ های موجود را امتحان کرده‌اید و همچنان درد مزمن دارید، شاید به فکر امتحان جراحی کمر باشید.

 یکی از سؤالاتی که به احتمال زیاد در ذهن شماست این است که هزینه‌ جراحی دیسک کمر چقدر است؟ در اینجا هزینه‌ چند عمل مختلف کمر آمده که اگر نیازمند جراحی باشید می‌توانید از آن‌ها مطلع شوید.

 لطفاً توجه داشته باشید که این قیمت‌ها بسته به موقعیت جغرافیایی، بیمه و نوع عمل متغیر خواهند بود.

جراحی فتق دیسک چیست؟

جراحی فتق دیسک برای اصلاح دیسک آسیب‌ دیده در ستون فقرات استفاده می ‌شود. در بین استخوان ‌های ستون فقرات (که مهره نام دارند) دیسک‌ هایی از جنس لاستیک مانند قرار گرفته‌اند که هسته‌ای ژله‌ای دارند. این دیسک‌ها همانند پدهایی در بین استخوان‌های ستون فقرات عمل می‌کنند. همچنین این دیسک‌ها از نخاع محافظت کرده و در خم و راست شدن و چرخیدن به ما کمک می‌کنند.

وقتی که دیسکی دچار فتق دیسک شده باشد (که با نام‌های پارگی دیسک، دیسک لغزیده یا بیرون‌زدگی دیسک نیز شناخته می‌شود)، می‌تواند با فشار آوردن (که با نام نیشگون هم شناخته می‌شود) به نخاع یا اعصاب، باعث ایجاد مشکلات جدی شود. این وضعیت می‌تواند با علائم مختلفی، از بی‌حسی و گزگز گرفته تا مشکلات جدی مانند درد، مشکل در راه رفتن و بی‌اختیاری ادرار همراه باشد. جراحی دیسک کمر آخرین گزینه‌ی درمانی برای دیسک کمر در صورت مقاوم بودن دیسک نسبت به سایر درمان‌های غیرجراحی برای درمان دیسک کمر است.

هزینه‌ معمول جراحی کمر

عمل دیسک کمری که تحت پوشش بیمه نیست گران‌تر بوده و هزینه‌های ان عبارتند از: دستمزد جراح، متخصص بیهوشی و هزینه‌ی لوازم و امکانات.  عمل کم‌تهاجمی و سرپایی میکرودیسککتومی، ارزان‌ترین نوع عمل فتق دیسک بوده و جراحی دیسککتومی باز که نیازمند بستری شدن است گران‌ترین می‌باشد. 

عمل جراحی دیسک کمر معمولاً اگر به تجویز پزشک باشد، تحت پوشش بیمه خواهد بود. برای افرادی که بیمه هستند، با فرض اینکه کاستنی (دیداکتبل) در نظر گرفته شده باشد، هزینه‌هایی که خود بیمار باید بپردازد شامل پرداخت مشترک 10-40 درصد از هزینه‌ی عمل است.

بیمارانی که تحت پوشش بیمه‌ی سلامت نیستند، فیوژن ستون فقرات که عمدتاً برای درمان مشکلاتی مانند لغزندگی مهره‌ها انجام می‌شود، معمولاً گران‌تر از میکرودیسککتومی خواهد بود. عمل‌هایی که در آن‌ها به جای استخوان فرد بیمار از پروتزهای تیتانیومی استفاده می‌شود نیز گران‌تر خواهند بود. خوشبختانه، بسته به بیمه‌ی شما، هزینه‌ی عمل خیلی کم خواهد شد.

عوامل تأثیرگذار بر هزینه‌ جراحی دیسک کمر

در اینجا به برخی از عوامل مؤثر بر هزینه‌ی کلی عمل دیسک کمر اشاره شده است که عبارتند از:

  • رادیولوژی و تشخیصبرای انتخاب بهترین نوع عمل برای شما از رادیولوژی استفاده می‌شود. تصویربرداری و تشخیص شامل، تصویربرداری اشعه‌ی ایکس، نوار عصب و عضله یا الکترومیوگرفی و سی‌تی اسکن (CT) می ‌باشد. این کار نیازمند استفاده از ابزار تخصصی و کارکنان ماهر و آموزش ‌دیده است تا بهترین تصویر و بهترین تشخیص ارائه شود.

  • جراح یا جراحان و کارکنانخیلی مهم است که جراحی شما مجهز باشد. این امر به این معناست که گاهی بسته به پیچیدگی عمل شما جراح نیازمند کمک خواهد بود. اکثراً کارکنان مورد نیاز برای جراحی عبارتند از: جراح، متخصص بیهوشی، تکنسین اتاق عمل، کمک جراح، و اتاق عمل یا پرستار. علاوه بر این در طول ریکاوری تحت نظر پزشکان و پرستاران متخصص خواهید بود. هزینه‌ی هر یک از این موارد به هزینه‌ی کل عمل اضافه خواهد شد.

  • استفاده از اتاق عمل و تجهیزات ریکاوری: اتاق عمل و اتاق ریکاوری برای جراحی رزرو می‌شود؛ همانند سالن کنفرانس این اتاق هم برای عمل شما رزرو می‌شود.

  • مواد و ابزار: در همه‌ی جراحی‌ها از ابزار زیادی استفاده می‌شود. این مورد دربرگیرنده‌ی ابزار زیادی، از دستکش استریل و گاز، بخیه و چسب پوست گرفته تا ابزار لازم دیگر برای یک جراحی موفق است.

  • بستری در بیمارستان: بستری در بیمارستان معمولاً ممکن است 1-3 روز طول بکشد. در طول این مدت شما تحت نظر خواهید بود و برای شما از تجهیزاتی استفاده خواهد شد که علائم حیاتی شما را کنترل کرده و مسکن و سرم به شما تزریق خواهند کرد. هزینه غذا و دارو هم علاوه بر هرگونه تجهیزات دیگر مانند پانسمانو یا داروهای تزریقی به هزینه‌ی بستری شما اضافه خواهد شد. علاوه بر این اگر در این مدت نیازمند فیزیوتراپی یا کاردرمانی باشید، هزینه‌ی این خدمات هم در نظر گرفته خواهند شد.

  • جلسات ملاقات بعدی با پزشک (فالوآپ): در اکثر موارد هزینه‌ی جلسات ملاقات بعدی با پزشک (فالوآپ) همراه با هزینه‌ی تصویربرداری در ابتدا پرداخت می‌شود. اگر اینگونه نبود حتماً درباره‌ی هزینه‌ی آن سؤال کنید و مطمئن شوید که بیمه این هزینه را پوشش می‌دهد.

آخرین چیزی که در عمل جراحی دیسک کمر باید به آن توجه کنید، هزینه‌ی عمل است.

میزان موفقیت عمل دیسک کمر

جراحی دیسک کمر درصد موفقیت بالایی دارد. یک تحقیق پزشکی جامع نشان داد که 84% افرادی که میکرودیسککتومی انجام داده‌اند و حدود 80% افرادی که میکرودیسککتومی اندوسکوپیک انجام داده‌اند، نتایج خوب یا عالی گرفته‌اند.

میکرودیسککتومی و میکرودیسککتومی اندوسکوپیک، به تسکین پادرد، که معمولاً سیاتیک نامیده می‌شود، کمک شایانی خواهند کرد. این عمل‌ها معمولاً برای تسکین کمردرد خیلی موفقیت‌آمیز نبوده‌اند و معمولاً در صورتی که مشکل اصلی کمردرد باشد استفاده نخواهند شد.

تحقیقات پزشکی مزایایی را برای جراحی نسبت به درمان‌های غیرجراحی برشمرده‌اند؛ گرچه در اغلب موارد این تفاوت با گذر زمان کمتر خواهد شد. یک تحقیق بزرگ نشان داده است که افرادی که جراحی دیسک کمر انجام داده‌اند، بعد از دو سال، نسبت به افرادی که تحت درمان غیرجراحی بوده‌اند، نتایج بهتری در بهبود علائم مشاهده کرده‌اند.

آیا جراحی دیسک کمر ارزشش را دارد؟

اکثر متخصصین عقیده دارند که درمان‌های غرجراحی برای دیسک کمر در درمان علائم اولیه‌ی دیسک کمر موفق‌تر هستند. 90% بیمارانی که دچار دیسک کمر هستند یا علائم دیسک گردن را دارند بدون جراحی درمان شده اند. با این حال اگر کمردردتان شدید است، مشکلات روده‌ای دارید یا دیسک کمرتان با روش‌های غیرجراحی درمان نمی‌شود، متخصص دیسک به شما جراحی را توصیه خواهد کرد.