شناسه خبر : 41582 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

قیمت جراحی تعویض مفصل زانو به چه عواملی بستگی دارد؟

تصمیم‌ گیری برای تعویض مفصل زانو، یک تصمیم‌گیری مهم است.

قیمت جراحی تعویض مفصل زانو به چه عواملی بستگی دارد؟

 در ابتدا باید از اینکه آیا تعویض مفصل زانو برایتان ضروری است یا خیر اطمینان حاصل کنید و در ضمن باید مناسب ‌ترین زمان را برای انجام این عمل جراحی انتخاب کنید.

قبل از انتخاب جراحی تعویض مفصل زانو، باید روش‌های درمانی بدون جراحی، عوارض انجام این جراحی، افرادی که قرار است بعد از انجام جراحی، تا زمان بهبودی به شما کمک کنند و بسیاری از عوامل دیگر را در نظر بگیرید.

در ضمن باید هزینه‌هایی که جراحی تعویض مفصل زانو می‌تواند به همراه داشته باشد را نیز در نظر بگیرید. حدودا هزینه جراحی تعویض مفصل زانو ۷ تا ۱۰ میلیون تومان است، اما این قیمت به عوامل متعددی که در ادامه به‌ آن‌ها پرداخته می‌شود، بستگی دارد و همچنین قیمت این جراحی روزانه در حال نوسان است.

برخی از شرکت‌ها بیمه هزینه‌های مربوط به این جراحی و اقدامات توانبخشی بعد از آن را تقبل می‌کنند. اما معمولا هزینه‌های مربوط به مراقبت‌های قبل و بعد از عمل جراحی تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد.

چه زمانی باید مفصل زانو عوض شود؟

جراحی تعویض مفصل زانو زمانی انجام می‌شود که مفصل زانو آسیب دیده باشد و در انجام حرکات فرد مشکل ایجاد کند. در این صورت فرد ممکن است حتی در هنگام استراحت هم زانودرد داشته باشد. یکی از مهم‌ترین دلایل انجام جراحی تعویض مفصل زانو، آرتروز زانو است. سایر مواردی که موجب آسیب رسیدن به مفصل زانو می‌شوند، عبارت‌اند از:

  • روماتیسم مفصلی که موجب آب آوردن زانو (افیوژن مفصل زانو) می شود.

  • هموفیلی

  • نقرس

  • اختلالاتی که موجب رشد غیرعادی استخوان می‌شوند

  • از بین رفتن مفصل زانو به دلیل خون رسانی ضعیف

  • وارد شدن صدمه و ضربه به زانو

  • تغییر شکل زانو که همراه با درد است و از بین رفتن یا نرم شدن غضروف زانو

عوامل تعیین کننده در میزان قیمت جراحی تعویض مفصل زانو

نوع بیمه سلامت شما

میزان پوشش دهی بیمه شما نقش مهمی در تعیین هزینه‌های جراحی تعویض مفصل زانو دارد. در نتیجه قبل از اقدام برای انجام جراحی تعویض مفصل زانو، باید بررسی کنید که بیمه شما تا چه حد هزینه‌ها را تقبل می‌کند. باید حتما نیاز شما برای انجام جراحی تعویض مفصل زانو، توسط پزشک تائید شود تا بیمه بتواند هزینه‌ها را پرداخت کند.

با این کار شرکت بیمه از اینکه شما واقعا برای مدیریت زانو درد و بازیابی حرکاتتان به این جراحی نیاز دارید؛ مطمئن می‌شود. میزان هزینه‌ای که خودتان باید پرداخت کنید بستگی به نوع بیمه و میزان پوشش دهی آن دارد. همچنین شما باید هزینه‌های مربوط به سایر روش‌های درمانی که ممکن است در طول سال به آن‌ها نیاز پیدا کنید را هم در نظر بگیرید.

اکثر شرکت‌های بیمه جراحی تعویض مفصل زانو را تحت پوشش قرار می‌دهند. معمولا اکثر بیمه‌ها تمام یا بخش قابل توجهی از موارد زیر را تحت پوشش قرار می‌دهند:

  • ویزیت اولیه و ارزیابی شرایط توسط پزشک ارتوپد

  • اقداماتی که باید قبل از جراحی انجام دهید، مثل آزمایشات تشخیصی و معاینات لازم

  • جراحی تعویض مفصل زانو که خود شامل: ایمپلت، بی‌هوشی، دستمزد پزشک و هزینه‌های اتاق عمل می‌شود

  • مراقبت‌هایی که بلافاصله بعد از جراحی به آن‌ نیاز دارید

  • جلسات فیزیوتراپی که بعد از عمل به آن نیاز دارید

  • انجام برخی اقدامات ایمنی مثل نصب میله‌هایی در منزل شما که محیط را برای استراحت شما ایمن می‌کند

اما اگر درباره موارد و میزان پوشش دهی بیمه خود سوالی دارید، بهتر است با مشاورین بیمه خود تماس بگیرید.

نوع جراحی تعویض مفصل زانو که باید انجام دهید.

سه نوع جراحی تعویض مفصل زانو وجود دارد. این سه روش از نظر سطح، میزان پیچیدگی و نوع تجهیزات لازم با هم تفاوت دارند:

  • تعویض بخشی از مفصل زانو

  • تعویض مفصل زانو به طور کامل

  • تعویض مجدد مفصل زانو

جراح ارتوپد به شما در انتخاب بهترین و مناسب‌ترین گزینه کمک می‌کند. یک جراح ارتوپد خوب شما را در طول این فرآیند راهنمایی می کند و توصیه هایی را بر اساس عوامل متعددی از جمله: سن، میزان سلامت زانو، ساختار استخوان، دامنه حرکتی، سبک زندگی، اهداف و احتمال نیاز به جراحی اصلاحی در آینده، به شما ارائه می دهد.

با وجود اینکه به نظر می‌رسد تعویض کامل مفصل زانو گران‌ترین روش باشد؛ اما در واقعیت تعویض مجدد مفصل پر هزینه ترین نوع این جراحی است. هزینه هر نوع جراحی تعویض مفصل زانو به میزان پیچیدگی شرایط و یکسری عوامل دیگر بستگی دارد، اما به طور حدودی می‌توان گفت که هزینه جراحی تعویض بخشی از مفصل زانو ۱۰تا ۵۰ درصد کمتر از تعویض کامل مفصل است.

تقسیم بندی جراحی‌ های تعویض مفصل زانو

دو نوع تقسیم‌بندی برای جراحی‌های تعویض مفصل زانو وجود دارد: این جراحی‌ها می‌توانند به صورت سرپای انجام شوند یا اینکه نیاز به بستری شدن داشته باشند.

در جراحی‌هایی که نیاز بستری شدن دارند، شما باید تا چند روز بعد از عمل در بیمارستان بمانید. اما در جراحی‌های سرپایی شما بلافاصله بعد از عمل از بیمارستان مرخص می‌شوید. اما ممکن است شرکت‌های بیمه این جراحی را به این صورت دسته بندی نکنند.

در واقع در بیشتر موارد شرکت‌های بیمه جراحی تعویض مفصل زانو را سرپایی در نظر می‌گیرند. معمولا این جراحی در اکثر افراد به صورت سرپایی انجام می‌شود و مشکلی در میزان پوشش دهی بیمه اتفاق نمی‌افتد، اما گاهی ممکن است فرد به بستری شدن بعد از عمل نیاز داشته باشد اما شرکت بیمه، عمل را سرپایی در نظر بگیرد؛ در این صورت در میزان هزینه‌هایی که خودتان باید پرداخت کنید، اختلاف زیادی ایجاد می‌شود.

کجا باید جراحی تعویض مفصل زانو را انجام دهید.

جراحی تعویض مفصل زانو در بیمارستان و مراکز جراحی قابل انجام است. جراحی‌های کوچک و یک روزه می‌توانند در مراکز جراحی انجام شوند. این مراکز جراحی ممکن است به بیمارستان وابسته باشند یا اینکه جداگانه فعالیت کنند. برای انجام جراحی در مراکز جراحی باید به یکسری موارد پزشکی متعهد شوید. به طور مثال تعهد دهید که بیماری و جراحی شما پر خطر نیست.

اگر جراحی شما در بیمارستان انجام شود، هزینه‌های مربوط به اتاق عمل تاثیر زیادی روی هزینه‌های نهایی شما می‌گذارد. همچنین اینکه چقدر باید بعد از عمل در بیمارستان بستری باشید، هم در هزینه‌ها موثر است. اما در کل هزینه‌ها بستگی به نوع دسته بندی جراحی شما خواهد داشت و در نظر داشته باشید که انجام جراحی در مراکز جراحی در کاهش هزینه‌ها تاثیر زیادی دارد.

برنامه ریزی برای دوران نقاهت

اینکه بعد از انجام جراحی به کجا بروید، تاثیر زیادی در هزینه‌ها دارد. اگر شما جراحی را در بیمارستان انجام دهید، شرکت بیمه مبلغ ثابتی را برای یک یا چند شب بستری کردن به بیمارستان تحویل می‌دهد. این بدان معناست که چه نیاز به بستری شدن داشته باشید چه نه، بیمه هزینه‌ آن را پرداخت می‌کند. در این صورت اگر پزشک صلاح ببیند که شما یک یا دور در بیمارستان بمانید، نگرانی بابت هزینه‌های اضافی نخواهید داشت.

همانطور که قبلا گفته شد، اگر جراحی را در یک مرکز جراحی انجام دهید، بعد از عمل مرخص می‌شوید. در این صورت باید دوران نقاهت خود را در خانه سپری کنید، مگر اینکه بخواهید به یک مرکز مراقبتی مراجعه کنید. باید بدانید که، اگر در خانه استراحت کنید یا اینکه به یک مرکز مراقبتی بروید؛ در هر دو صورت فیزیوتراپی بخش مهمی از روند بهبود شما را به خود اختصاص می‌دهد.

در فیزیوتراپی با استفاده از تمرینات ورزشی و حرکات کششی به شما کمک می‌شود تا کارایی و دامنه حرکت زانو خود را بهبود ببخشید. اینکه هر چند وقت یکبار به فیزیوتراپی نیاز دارید و اینکه تا چه مدت باید آن را ادامه دهید، نیز از عواملی هستند که بر میزان هزینه‌ها اثر می‌گذارد.

خطرات جراحی تعویض مفصل زانو

جراحی تعویض مفصل زانو یک جراحی متداول است و در اکثر افراد باعث ایجاد عارضه نمی‌شود. اما این جراحی هم مانند هر روش درمانی دیگر، علاوه بر مزایا، معایب و عوارضی هم دارد.

عوارض این جراحی به ندرت بروز می‌دهند، اما برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • سفتی زانو

  • عفونت کردن زخم

  • عفونت کردن مفصل جایگزین شده، که در این صورت به جراحی مجدد نیاز است

  • خونریزی غیر منتظره در مفصل زانو

  • آسیب رسیدن به رباط، شریان‌ها یا اعصاب موجود در اطراف زانو

  • ترومبوز وریدی عمیق (DVT)

  • زانودرد دائمی

  • شکستگی استخوان در اطراف محل جایگزینی مفصل، که موجب قفل شدن زانو و ایجاد صداهای تق تق در زانو می‌شود.

ممکن است در برخی موارد جایگذاری مفصل به درستی انجام نشود که در این صورت این مشکل باید در طی یک جراحی دیگر برطرف شود. فقط در صورتی که جراحی تعویض مفصل زانو، تنها راه درمان باشد، باید آن را انتخاب کنید. پس حتما روش‌های درمانی دیگر را هم در نظر بگیرید. همیشه بهتر است در صورت امکان مفصل زانوی طبیعی خود را حفظ کنید. چون مفصلی که برایتان جایگزین می‌شود، معمولا انعطاف‌پذیری و استحکام کمتری نسبت به مفصل طبیعی دارد.