شناسه خبر : 41453 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

سکته مغزی و هزینه های درمانی سرسام آور آن

حتی افرادی که رژیم غذایی سالمی دارند، ورزش می‌کنند و به فکر سلامتیشان هستند هم ممکن است دچار سکته مغزی شوند.

سکته مغزی و هزینه های درمانی سرسام آور آن

 طبق آمار هرساله 100000 مورد سکته‌ مغزی در ایران رخ می‌دهد و اگر فرد مبتلا بیمه نداشته باشد، باید صدها میلیون تومان برای درمان هزینه کند. هزینه‌ی درمان سکته مغزی، شامل هزینه‌ جراحی، توانبخشی و جلسات فیزیوتراپی برای بهبودی بیماران سکته مغزی می ‌باشد.

سکته‌ مغزی چگونه رخ می‌ دهد؟

سکته‌ی مغزی (Stroke) عارضه ‌ای است که در آن خون ‌رسانی به بخشی از مغز، به دلیل انسداد رگ‌های خونی و یا به دلیل پارگی رگ‌های خونی، قطع می‌شود. وقتی که خون‌رسانی به بخشی از مغز قطع می‌شود، عملکردهای مربوط به آن قسمت از مغز مختل می‌شوند. رایج ‌ترین علائم مشاهده شده در افراد عبارتند از: اختلالات گفتاری، قفل شدن فک، تغییر شکل دهان، آبریزش دهان و ضعف یک طرف بدن.

مهم‌ترین علامتی که باعث تمایز سکته‌ی مغزی از حمله‌ قلبی (سکته‌ی قلبی) می‌شود این است که در سکته‌ مغزی فقط یک طرف بدن ضعیف می‌شود، یعنی یک طرف صورت، یک دست یا یک پا فلج می‌شود. سکته‌ی مغزی یک وضعیت اورژانسی است چون اگر در 6 ساعت ابتدایی سکته، خون به قسمتی از مغز که دچار اختلال در خون‌رسانی شده است نرسد، آن قسمت از مغز دچار اسیب دائمی خواهد شد.

در اغلب مواقع، سکته‌ی مغزی در افراد مسن رخ می‌دهد. اما امروزه سکته‌ مغزی در جوان‌ترها هم شایع شده است. اکثراً سکته‌ی مغزی صبح‌ها و در فصل زمستان رخ می‌دهد. بیماران سکته‌ی مغزی باید فوراً به بیمارستانی منتقل شوند که ام‌آرآی (MRI) و تیم نورولوژی دارد تا تشخیص و درمان در اسرع وقت انجام شود.

گاهی اوقات بیمار سکته‌ مغزی ابتدا به کلینیک یا بیمارستان کوچک‌تری برده می شود و همین امر باعث اتلاف وقت طلایی شده و تا رسیدن بیمار به بیمارستانی که مجهز به ام‌آرآی (MRI) باشد، 6 ساعت اولیه‌ حیاتی رد شده است. در چنین مواردی روند بهبودی مختل شده و نیازمند صرف زمان و هزینه‌ی بیشتری خواهد بود.

 تأثیرات سکته‌ مغزی بر افراد

افرادی که دچار سکته مغزی می‌شوند، اغلب دچار مشکلات جسمی، عاطفی و ادراکی خواهند شد. سکته‌ی مغزی ممکن است منجر به محدودیت‌های جسمی زیادی مانند: اختلالات گفتاری، مشکلات بینایی، مشکلات بلع، فلج یک طرف بدن و ... شود. اکثر بیماران سکته‌ مغزی به فیزیوتراپی نیاز دارند تا بتوانند عملکردهای جسمی و ادراکی از دست ‌رفته‌ی خود را بازیابند. درمان‌ های توانبخشی بلافاصله بعد از سکته‌ی مغزی شروع می‌شوند و معمولا بهبودی 3 تا 6 ماه بعد از سکته حاصل خواهد شد.

هزینه‌ درمان سکته‌ی مغزی

در اکثر موارد مشکلات نورولوژیکی، هزینه‌ی اصلی مربوط به تشخیص مشکل است. اولین اقدام برای بیماران سکته‌ی مغزی که به بیمارستان‌ منتقل می‌شوند، ام‌آرآی (MRI) مغز است که بیش از 1میلیون تومان هزینه خواهد داشت. البته باید در نظر داشته باشید این قیمت در بیمارستان‌های مختلف متفاوت خواهد بود.

همراه با اسکن ام‌آرآی (MRI) تعدادی آزمایش خون نیز انجام خواهد شد. اگر در اسکن ام‌آرآی (MRI) سکته‌ی مغزی تشخیص داده شود، هزینه‌ی ترومبولیز را باید در نظر داشته باشید. بیمار باید 3-4 روز در ICU بیمارستان بستری شود، بنابراین باید هزینه‌ بستری شدن در ICU را نیز به سایر هزینه‌ها اضافه کنید. متأسفانه هزینه‌ی بستری در بیمارستان‌های مختلف متفاوت است و بیمار سکته‌ی مغزی باید فوراً بستری شود و شما وقت ندارید که دنبال بیمارستان ارزان‌تر بگردید.

اگر سکته‌ی مغزی هموراژیک باشد، بیمار در ICU تحت مراقبت خواهد بود و سپس به بخش منتقل خواهد شد. بیماران سکته‌ مغزی هموراژیک، باید 15-20 روز در بیمارستان بستری باشند. در چنین مواردی هزینه‌ بستری شدن در ICU و بخش را باید در نظر بگیرید.

درصورتیکه می‌خواهید هزینه‌ درمان سکته‌ی مغزی را محاسبه کنید، باید هزینه‌ فیزیوتراپی را هم به هزینه‌ کل اضافه کنید. بیمار باید 1 تا 2 سال فیزیوتراپی انجام دهد و هزینه‌ فیزیوتراپی را به صورت جلسه‌ای یا ماهانه پرداخت کند. به منظور بازیابی توانایی در راه رفتن و انجام کارهای روزمره، بیمار نیازمند فیزیوتراپی زانو با روش های نوین خواهد بود تا تحرک زانو و قدرت پاهایش زیاد شود و بتواند مجدداً راه برود.

تأثیرات مالی سکته‌ مغزی

سکته‌ی مغزی هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم زیادی دارد. این عارضه ممکن است سالیان سال فرد را ناتوان کند و بیمار شغلش را از دست بدهد. بنابراین این هزینه‌ها هم باید در نظر گرفته شوند.

بیماران سکته‌ی مغزی باید هزینه‌های درمانی زیادی بپردازند. برخی از این هزینه‌ها عبارتند از:

  • دیداکتبل که به پولی گفته می‌شود که بیمار باید تا قبل از اینکه بیمه هزینه را بپردازد، برای خدمات تحت پوشش بیمه هزینه کند.

  • پرداخت مشترک یا کپی (Copay)، که هزینه‌ی ثابتی است که بعد از محاسبه‌ی کسر (دیداکتبل یا کاستنی) برای خدمات تحت پوشش بیمه پرداخته می‌شود.

  • هزینه‌‌هایی که تحت پوشش بیمه نیستند؛ که به حالتی گفته می‌شود که فرد به بیمارستانی مراجعه می‌کند که طرف قرارداد بیمه است اما پزشک، متخصص یا جراح او در این بیمارستان طرف قرارداد بیمه نیستند (خارج شبکه هستند).

  • هزینه‌های تشخیص و درمان به علاوه‌ هزینه‌های توانبخشی

برمی‌گردیم به عبارت "همیشه آماده بودن" ، یعنی باید با قرار گرفتن تحت پوشش بیمه‌ خود را برای چنین وضعیتی آماده کنید. در موارد ابتلا به بیماری‌های خاص و بیماری‌های خطرناک مانند سکته‌ی مغزی، بیمه‌ تکمیلی هزینه‌های درمان را تقبل می‌کند و از این طریق هزینه‌های پرداختی توسط بیمار کاهش خواهد یافت.