شناسه خبر : 41448 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

چرا باید از حمل‌ و ‌نقل چند‌وجهی استفاده کنیم ؟

صنعت حمل ‌و‌ نقل نقش مهم و تاثیرگذاری در امور تجارت بین‌ المللی دارد.

چرا باید از حمل‌ و ‌نقل چند‌وجهی استفاده کنیم ؟

 امروزه فعالیت اقتصادی و حضور در بازارهای جهانی بدون استفاده از فناوری‌ های جدید و شبکه ‌های هوشمند حمل ‌و‌نقل امکان ‌پذیر نخواهد بود.

این صنعت از نظر اندازه بازار، گستره جغرافیایی، انواع روش‌های حمل‌ و ‌نقل، انواع خدمات و تعداد فرستنده‌ های درگیر در زنجیره تامین بسیار وسیع است.

برای تکمیل کردن حمل‌ و‌ نقل و رساندن کالا به مقصد نهایی، بار باید به صورت جاده‌ای، هوایی و یا ریلی منتقل شود. می‌ توان گفت حمل‌ و ‌نقل، انتقال اشخاص و کالاها از جایی به جای دیگر است. اکنون با توجه به رشد روز‌افزون تجارت بین الملل، کیفیت، هزینه مقرون به صرفه و سرعت انتقال در فرایند حمل‌ و‌نقل بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است.

صنعت حمل‌ و ‌نقل را می‌ توان با سه بخش اساسی تعریف کرد:

  • تجهیزات ساختاری: این بخش شامل شبکه ‌های حمل‌ و ‌نقل و ترمینال‌ ها مانند بنادر و فرودگاه‌ هاست.

  • وسایل حمل‌و‌نقل: هواپیما، قطار و ...

  • عملکرد: به معنی ضوابطی است که وسایل حمل‌ و‌نقل براساس آن در شبکه‌ های حمل‌ و ‌نقل حرکت می کنند.

در ادامه این مطلب به بررسی حمل‌ و‌ نقل چند‌وجهی  پرداخته ایم:

حمل‌ و‌نقل چند‌وجهی چیست؟

حمل‌ و‌نقل چند‌وجهی که به آن ترکیبی هم گفته می‌شود، عبارت است از ترکیب دو یا چند روش مختلف در حمل‌ و ‌نقل. ویژگی اصلی حمل ‌و ‌نقل ترکیبی این است که با وجود استفاده از روش‌های مختلف انتقال بار، از طریق یک شرکت حمل‌ و ‌نقل و طی یک قرارداد قابل انجام است.

این بدان معناست که شرکت حمل‌ و‌ نقل نسبت به کل مراحل انتقال بار کاملاً مسئول است. اگر چه که شرکت برای انجام این کار به شبکه‌ های حمل‌ و‌نقل یا پیمانکاران کوچک‌ تر متکی است، اما برای تاجری که خدمات حمل ‌و‌ نقل چند‌وجهی را انتخاب می‌کند، یک فرآیند تک قراردادی است.

چنانچه بخواهیم تعریف کلی از حمل‌ و‌نقل چند وجهی ارائه دهیم باید بگوییم:

"حمل کالا توسط یک واسطه حمل در شرکت حمل ‌و ‌نقل، با استفاده از حداقل دو روش حمل‌ و ‌نقل(مثلا هوایی و ریلی)، از مبداء تا مقصد تحت یک قرارداد که هدف آن افزایش سرعت توزیع کالا یا حذف اتلاف وقت در بنادر و ترمینال‌ های بارگیری است."

حمل‌ و ‌نقل چند‌وجهی یا ترکیبی یکی از مصادیق گسترش زیرساخت‌ های مورد نیاز برای توسعه خدمات تجارت خارجی و ترانزیت بین‌ المللی است. حمل‌ و‌نقل ترکیبی در هر کشور، واسطه داد‌و‌ستد آن کشور است که موجبات توسعه کسب و کار و بهبود شرایط اقتصادی در جامعه را فراهم می کند.

مزایا‌ی حمل ‌و‌نقل چند‌وجهی چیست؟

معامله تنها با یک پیمانکار به جای چندین حامل، دلیل خوبی است که شما حمل‌ و ‌نقل چند‌وجهی را انتخاب کنید. این نوع حمل‌ و ‌نقل برای مشاغلی که بطور منظم مقدار زیادی بار حمل می‌‌کنند مفید است. دلیل اصلی ترجیح شرکت‌ها به حمل‌ و‌نقل چندوجهی این است که به زمان و تلاش کمتری نیاز دارد. کلیه محموله‌ ها تحت یک قرارداد هستند و معمولاً توسط یک طرف خارجی اداره می‌شوند. به غیر از صرفه‌جویی در هزینه و وقت، دلایل زیادی برای انتخاب این نوع حمل ‌و‌ نقل وجود دارد. در ادامه به مزایا‌ی دیگری که این روش می‌ تواند برای شما به دنبال داشته باشد، می پردازیم:

ارتباطات و هماهنگی بهتر

اول از همه، باید در مورد هماهنگی صحبت کنیم. در حمل ‌و ‌نقل چند‌وجهی به دلیل ارتباط بسیار واضحی که شما با یک سازمان خدمات حمل‌ و ‌نقل دارید، می تواند کمک شایانی به کوتاه ‌تر کردن زمان تحویل و راحت‌ تر شدن هماهنگی‌ های لازم کند. کار کردن با چندین حامل کارایی را کاهش داده و هماهنگی را برای شما پیچیده می کند.

صرفه جویی در وقت

 از آنجا که در حمل ‌و ‌نقل ترکیبی، یک شرکت کل روند کار را بر عهده دارد، صاحبان کالا فقط باید با یک شرکت ارتباط برقرار کرده و از طریق همان شرکت پیگیری کنند. این امر باعث صرف زمان کمتر و در نهایت منجر به بهره‌ وری بالاتر خواهد شد.

نگرانی کمتر

هنگامی که یک شرکت حمل‌ و‌ نقل، مراحل انتقال را از درب انبار شما شروع کند و به درب انبار مقصد برساند(Door to Door)، ارتباط راحت‌تر و ردیابی کارآمدتر را تضمین می‌کند. این امر مسئولیت بیشتری را به شرکت حمل‌ و ‌نقل کننده واگذار و نگرانی شما نسبت به بار را کمتر خواهد کرد.

 کاهش هزینه‌ های حمل‌و‌نقل

گسترش و توسعه سطح کیفی و کمی خدمات حمل ‌و ‌نقل سبب کاهش هزینه‌ های جابجایی و نهایتاً قیمت تمام شده محصول می‌گردد. از طرفی به دنبال کاهش هزینه ‌ها درخواست کننده به قیمت رقابتی تر دست می یابد و این عامل در نگاه اقتصادی سبب رشد و توسعه تجارت خواهد بود.

کاهش ریسک فرایند حمل بار

ترکیب بهینه شیوه‌ های حمل‌ و ‌نقل در روش چندوجهی منجر به افزایش ایمنی کالا می گردد. هنگامی که یک شرکت حمل‌ و ‌نقل، مراحل انتقال را از درب انبار شما شروع کند و به درب انبار مقصد برساند، ارتباط راحت‌تر و ردیابی کارآمدتر را تضمین می‌کند. این امر مسئولیت بیشتری را برای شرکت حمل کننده به همراه خواهد داشت.

سازگار محیط زیست

مدل حمل ‌و ‌نقل چند‌وجهی، با محیط زیست سازگار است. بهینه کردن فرایند حمل‌ و‌نقل کالا و انتخاب بهترین مسیر برای هر نوع کالا تاثیر به سزایی در کاهش کربن دی اکسید و آسیب به طبیعت دارد. در سایه استفاده از این روش، سالانه هزاران هکتار از جنگل ها نجات می ‌یابند.

خدمات حمل‌و‌نقل و فریت بار

حمل‌ و‌ نقل چند‌وجهی یا ترکیبی از طریق راه‌های دریایی، هوایی، ریلی و زمینی است. برای استفاده از خدمات حمل‌ و ‌نقل بین‌ المللی می‌ توانید از شرکت‌ های معتبر این حوزه که در ایران فعالیت می‌ کنند، کمک بگیرید. شرکت بازرگانی بین‌ المللی همراه دژ ایرانیان یکی از این شرکت‌هاست که با ارائه خدمات تخصصی از جمله فریت بار به آلمان، هلند، ترکیه، سوئد، استرالیا، کانادا، آمریکا و ... به مشتریان خود آن‌ها را در رسیدن به اهدافشان از تجارت همراهی می‌ کند.