شناسه خبر : 41323 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اکسپرس انتری و روش های دیگر، کانادا مقصد سفر جوانان و خانواده ها

اکسپرس انتری و روش های دیگر، کانادا مقصد سفر جوانان و خانواده ها

کانادا از بهترین مقاصد مهاجرتی به ویژه برای ایرانی ها است. در این مقاله شما را با 6 روش برتر مهاجرت به کانادا آشنا می کنیم. برای مثال شما می توانید برای تحصیل، کار یا به همراه اعضای خانواده تان مهاجرت کنید.

سریع ترین روش مهاجرت به کانادا کدام است؟

اکسپرس اینتری کانادا سریعترین راه برای مهاجرت به کانادا است و برای رسیدگی به درخواست اقامت دائم (PR) سه برنامه مهاجرتی - اقتصادی استفاده می شود:

  • برنامه کارگر ماهر فدرال

  • برنامه تاجر ماهر فدرال

  • کلاس تجربه کانادایی

اکسپرس اینتری از سیستم درجه بندی مبتنی بر امتیاز پیروی میکند که شامل زبان، تحصیلات، تجربه کاری، سن، پیشنهاد شغلی و سازگاری فرد است. متقاضیان این امتیازات را بر اساس سیستم رتبه بندی جامع  (CRS) دریافت می کنند. به متقاضیانی که امتیازی برابر یا بالاتر از حد نصاب کسب کرده باشند یک دعوتنامه برای درخواست (ITA) اهدا میشود.

اگرچه داشتن پیشنهاد شغلی (Job offer) اجباری نیست اما امیتاز متقاضی را افزایش می دهد. دولت مربوط به هر استان در کانادا برای انتخاب نیروی کار از اکسپرس اینتری کمک می گیرد. نامزد شدن در یکی از استان های کانادا امتیاز شخص را در اکسپرس اینتری بالا می برد.

ابتدا باید پروفایل اکسپرس اینتری خود را تشکیل دهید که برای آن به مدارک زیر نیاز خواهید داشت:

  • پاسپورت یا سند سفر (تراول داکیومنت)

  • مدرک زبان (آیلتس و ...)

  • گزارش ارزیابی مدارک تحصیلی

  • مدرک نامزدی استان (در صورت داشتن)

  • فایل مکتوب پیشنهاد کاری که از یک کارفرما در کانادا دریافت کرده اید (در صورت داشتن)، مدارک مربوط به سوابق کاری، گواهی نشان دهنده صلاحیت اشتغال به تجارت که از سوی استان مورد نظر در کانادا برایتان صادر شده است (در صورت داشتن)

  • مدارک مربوط به فاند و تمکن مالی

در صورتی که پروفایل اکسپرس اینتری شما پذیرفته شود وارد لیست کاندیدهای مهاجرت به کانادا می شوید. با استفاده از این سیستم مبتنی بر امتیاز، افراد رتبه بندی می شوند. از افرادی که بالاترین امتیاز را دارند برای مهاجرت به کانادا دعوت می شود. کسانی که دعوتنامه مهاجرت به کانادا را دریافت می کنند 90 روز زمان دارند تا درخواست مهاجرتشان به کانادا را ثبت و ارسال کنند.

برنامه استان

به طور کلی این برنامه برای کسانی است که قصد دارند پس از مهاجرت به کانادا در استان یا منطقه مشخصی از کانادا زندگی کنند. این افراد باید مهارت، تحصیلات و تجربه کاری داشته باشند و از این طریق بتوانند به رشد اقتصاد آن استان یا منطقه خاص کمک کنند.

در کانادا هر استان برنامه مهاجرتی خود را دارد و گروه های خاصی از افراد را هدف قرار میدهد. به عنوان مثال ممکن است یک استان خواهان جذب دانشجویان، تاجران یا کارگران ماهر باشد. برای ثبت درخواست از طریق اکسپرس اینتری کانادا میتوانید از روش های آنلاین یا به صورت اداری اقدام کنید. در روش های اداری باید برای نامزدی استان مورد نظرتان تحت اکسپرس اینتری درخواست دهید. پس از نامزد شدن باید فرم درخواست اقامت دائم خود را به اداره مهاجرت پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) ارسال کنید.

در فرآیند اکسپرس اینتری یک راه این است که به صورت مستقیم با استان مورد نظرتان تماس بگیرید و درخواست نامزدی خود را ثبت کنید. اگر استان با درخواست نامزدی شما موافقت کند پس از نامزد شدن لازم است پروفایل اکسپرس اینتری خود را تشکیل دهید یا اگر از پیش این کار را کرده اید پروفایل خود را به روز رسانی کنید و مدرک نامزدی استان خود را در آن ثبت کنید.

راه دیگر این است که پروفایل اکسپرس اینتری خود را به استان مورد نظرتان نشان دهید. در صورتی که استان موردنظر به پروفایل شما با ارسال "notification of interest" علاقه نشان دهد شما میتوانید برای ورود به لیست کاندید های مهاجرت به آن استان درخواست خود را ثبت کنید.

هرکدام از این دو راه را که انتخاب کنید در هرصورت باید شرایطی را که استان مورد نظر تعیین کرده است دارا باشید و پروفایل اکسپرس اینتری خود را نیز ثبت و ارسال کنید. در صورتی که دعوتنامه مهاجرت را از آن استان دریافت کنید میتوانید درخواست مهاجرت خود را به اداره IRCC کانادا ارسال کنید.

حمایت خانواده

در این روش مهاجرت به کانادا، فرد درصورتی میتواند اعضای خانواده خود را حمایت (Sponsor) کند که حداقل 18 سال داشته باشد و شهروند کانادا باشد یا در کانادا اقامت دائم داشته باشد و یا شخص طبق قانون هند کانادا به عنوان شخص هندی در کانادا اقامت داشته باشد.

اینکه منظور از اعضای خانواده چه کسانی است در ادامه آورده شده است:

  • همسر، شریک زندگی یا فرزندان وابسته

  • والدین و پدربزگ و مادربزرگ

  • فرزند خوانده

  • بستگان (با شرایط خاص)

برنامه ویزای کسب و کار

این روش مهاجرت به کانادا برای کسانی است که میخواهند در کانادا کسب و کار جدیدی را شروع کنند. فرد میتواند از طریق این ویزا و با دریافت مجوز کار به کانادا مهاجرت کند و بعدا برای دریافت ویزای PR (Permanent Residence) و اقامت دائم در کانادا درخواست دهد. البته مجوز کاری باید توسط سرمایه گذاران مقیم کانادا حمایت شده باشد.

شایستگی

  • حتما باید کسب و کار مورد نظر شرایط لازم را داشته باشد.

  • داشتن گواهی تعهد و نامه پشتیبانی از سوی یک نهاد تایید شده لازم است تا نشان دهد که از کسب و کار شما حمایت های لازم انجام میشود.

  • تسلط به زبان (انگلیسی یا فرانسوی)

  • داشتن تمکن مالی برای اقامت در کانادا

در صورت داشتن پول کافی گرفتن اقامت دائم کانادا از این طریق کار ساده ای خواهد بود. مهاجرت به کانادا از طریق ویزای کسب و کار برای صاحبان مشاغل و مدیران خارجی که قصد دارند در کانادا کسب و کار جدیدی راه اندازی کنند بسیار مناسب است. اگر هدفتان از مهاجرت به کانادا راه انداختن کسب و کار در آنجا است میتوانید درخواست ویزای کسب و کار بدهید یا از طریق برنامه های مهاجرت تجاری مخصوص هر استان اقدام کنید.

مجوز تحصیلی

داشتن مجوز تحصیلی به اتباع خارجی اجازه می دهد در کانادا تحصیل کنند. از آنجا که مجوز تحصیلی نوعی ویزا نیست ممکن است به ویزای توریستی یا مجوز الکترونیکی سفر به کانادا (eTA) نیاز داشته باشید. این مجوز تا 90 روز پس از پایان دوره تحصیل فرد معتبر است.

مجوز کار به همراه پیشنهاد کاری

اگر نیمه ماهر یا ماهر هستید و تحصیلات دانشگاهی دارید ساده ترین راه برای مهاجرت به کانادا گرفتن مجوز کار است. دو مشکل وجود دارد:

  • ابتدا باید کارفرمایی را در کانادا متقاعد کنید به جای شهروندان کانادایی شما را استخدام کند.

  • در ادامه این کارفرما باید سازمان منابع انسانی و توسعه کانادا را متقاعد کند که لازم است فردی خارجی در آن جایگاه شغلی استخدام شود چون هیچ شهروند کانادایی نمیتواند آن را انجام دهد. به همین خاطر راهی که ابتدا آسان به نظر میرسید دیگر چندان ساده نیست.

به مشکلاتی که اشاره شد این را هم اضافه کنید که باید برای شغلی خارج از کشور درخواست بدهید که امری غیرممکن به نظر میرسد. درصورتی که در کانادا فرد رابطی دارید بسیار فرصت خوبی است. با او تماس بگیرید و بپرسید کسی را در کانادا میشناسد که بتواند شما را استخدام کند یا خیر.

مشاور مهاجرتی در پیگیری سریعتر وضعیت درخواست مهاجرت به کانادا چه کمکی می تواند بکند؟

به کمک مشاور مهاجرت به کانادا (RCIC) روند درخواست مهاجرت به کانادا راحت تر پیش خواهد رفت و پیگیری های لازم  نیز سریعتر صورت میگیرد. این مشاوران نه تنها شانس موفقیت آمیز بودن مهاجرت به کانادا را افزایش میدهند بلکه با توجه به شرایط متقاضی مناسب ترین برنامه مهاجرتی را به او معرفی می کنند. همچنین تمام مدارک متقاضی را ثبت و به دولت ارائه میدهند و در صورت رد شدن درخواست ویزای شخص متقاضی، پیگیری های لازم را برای رفع ریجکت ویزای کانادا انجام می دهند.