شناسه خبر : 41316 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اتریوم چیست؟ پادشاه بعدی در راه کشتن بیت کوین!

اتریوم چیست؟ این جمله اولین پرسشی است که برای افراد نا آشنا با ارزهای دیجیتال پیش می آید.

اتریوم چیست؟ پادشاه بعدی در راه کشتن بیت کوین!

 در واقع اتریوم یا (Ethereum)، نسل دوم ارزهای دیجیتال است. این ارز نوپا، با هدف هوشمندسازی فرایندها و ایجاد زمینه ای برای اجرای برنامه‌های غیر متمرکز و خودکار ایجاد شد. اتریوم در تاریخ ۳۰ جولای ۲۰۱۵ توسط جوان ۲۳ ساله روسی، «ویتالیک بوترین» پا به عرصه ارزهای دیجیتال گذاشت.

اتریوم چیست؟

می‌‌توان به طریقه ای دیگر و زبانی ساده‌تر به پرسش «Ethereum چیست؟» پاسخ داد و آن را تعریف کرد. مثلا می‌توان  گفت: «Ethereum یک پلتفرم آزاد بر اساس فن آوری بلاک چین است که برای توسعه دهندگان این امکان را فراهم میسازد که برنامه‌های غیر متمرکز خود را روی آن پیاده سازی کنند.»

شاید این پرسش هم برایتان پیش بیاید که: «آیا Ethereum همانند بیت کوین است؟» در جواب باید بگوییم که هم بله و هم نه. در حقیقت اتریوم هم مثل بیت کوین می‌تواند در دسته ارز ها قرار گیرد اما کاربردهای اتریوم بسیار متفاوت‌تر از بیت کوین است. برای درک بهتر اِتریوم لازم است در ابتدا کمی با بلاک چین و نحوه کار آن آشنا شوید.

اتریوم چگونه کار می‌کند؟

در طراحی اتریوم هم همچون بقیه ارزهای دیجیتال از فناوری بلاک چین استفاده شده است. برای درک بهتر بلاک چین، بهتر است زنجیره بلندی از بلاک‌هایی را که به همدیگر وصل هستند تصور کنید. اطلاعات مرتبط با هر کدام از این بلاک‌ها برای تمام اعضای موجود در این شبکه بلاک چینی در دسترس است و امکان تغییر و حذف آن‌ها توسط هیچ‌ کدام از اعضا وجود ندارد.

برای پردازش تراکنش‌های انجام‌شده در شبکه و تولید کوین‌های جدید اتر یا اجرای قراردادهای هوشمند برای dApps Ethereum، بلاک‌های جدید به بلاک چین بسیار طولانی اتریوم اضافه می‌شوند.

امنیت این شبکه از ماهیت غیرمتمرکز فناوری بلاک چین تأمین شده و حفظ شبکه بلاک چین اتریوم توسط شبکه گسترده‌ای از کامپیوترها در سر تا سر جهان انجام شده و اعمال هرگونه تغییر در آن نیازمند رأی و توافق اکثریت است؛

بنابراین می‌توان گفت دست‌کاری موفقیت‌آمیز این شبکه فقط در صورتی امکان‌پذیر است که فرد یا گروه بزرگی از شرکت‌کنندگان شبکه بتوانند قدرت محاسباتی پلتفرم را به دست آورند که این امر تقریباً غیرممکن و به دور از ذهن است.

پلتفرم اتریوم این امکان را دارد تا علاوه بر اتر و رمز ارزهای دیگر، برنامه‌های کاربردی بسیار بیشتری را ساپورت کند. کاربران می‌توانند در بستر این پلتفرم، طیف گسترده ای از برنامه‌ها را ایجاد، منتشر و از آن ها کسب درآمد کنند. همینطور می‌توانند از اتر یا سایر ارزهای دیجیتال به‌عنوان یک روش پرداخت استفاده کنند.

اتریوم و بیت کوین چه شباهت‌هایی به هم دارند؟

بلاک چین بیت کوین برای پیگیری مالکیت  پول دیجیتال – بیت کوین – استفاده می‌شود. اما بلاک چین اتریوم برای اجرای کد‌های برنامه نویسی برنامه‌های غیرمتمرکز طراحی شده است. اتریوم نیز مثل بیت کوین یک بلاک چین توزیع شده عمومی است.

هرچند که تفاوت‌های فنی زیادی بین این دو وجود دارد اما مهمترین تفاوتشان اهداف و قابلیت‌هایشان است. بیت کوین یک برنامه کاربردی خاص از فناوری بلاک چین است. در واقع بیت کوین با هدف ایجاد یک سیستم پرداخت جهانی، همتا به همتا و غیرمتمرکز ایجاد شده است.

برای درک بیشتر این موضوع، بلاک چین بیت کوین را سیستم عاملی در نظر بگیرید که فقط یک نرم افزار به نام بیت کوین روی آن اجرا می‌شود. در نقطه مقابل، بلاک چین اتریوم را سیستم عاملی در نظر بگیرید که هزاران نرم افزار و سرویس مختلف می‌توانند روی آن فعالیت کنند.

با این حساب، درک مفهوم ” توکن” برایتان راحت تر خواهد شد. در واقع یک توکن‌، ارز برنامه‌‌ای غیرمتمرکز است که خودش بلاک چین خصوصی ندارد و از بلاک چین‌های دیگر مثل اتریوم استفاده می‌کند. در بلاک چین اتریوم، به جای کار برای استخراج بیت کوین، ماینرها برای یک ارز دیجیتال رمزنگاری شده به نام «اتر» که شبکه را تامین می‌کند، کار می‌کنند.

اتر یک ارز دیجیتال تجاری و قابل حمل است که برای پرداخت هزینه‌های تراکنش نرم افراز مورد نظر، توسط توسعه دهندگان نرم افزار، مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از موارد که به شما دید می دهد برای معامله در بیت کوین تحلیل بیت کوین است که می توانید برای مشاهده جدیدترین تحلیل بیت کوین امروز اینجا کلیک کنید وبصورت روزانه از تحلیل بیت کوین های موجود در سایت علیرضا شریفی استفاده کنید.

اتریوم چیست؟

آیا بیت کوین و اتریوم، آینده مشترکی دارند؟

بیت کوین پیشگام ارزهای دیجیتال است؛ این شبکه نوعی نرم افزار روی یک بلاک چین است. با این حال، بیت کوین فقط یک نرم افزار است. مثلا ایمیل فقط یکی از هزاران کاربرد این فناوری اینترنت است. دکتر «گاوین وود» از بنیان‌گذاران اتریوم در این باره می‌گوید:

«فرض کنید در خیابان هستید و قصد تاکسی گرفتن دارید. از اپلیکیشن‌های درخواست تاکسی آنلاین درخواست خودرو  می‌کنید و یک ماشین خودران – بدون راننده – شما را سوار می‌کند. تاکسی شما را به یک پمپ بنزین می‌برد و هزینه سوخت را از پول مسافرهای قبلی‌اش پرداخت می‌کند.

سپس شما را به مقصدتان می‌رساند و کرایه سفر هم از کیف پول الکترونیکی‌ شما پرداخت می‌شود. در حین رساندن شما به مقصد ، به صورت خودکار هزینه بیمه سالیانه و بدهی ماهانه مالک خود را هم می‌پردازد. بعد از پیاده کردن شما هم به یک تعمیرگاه می‌رود تا عیب‌های احتمالی اتومبیل را تعمیر کند.»

شاید با خودتان فکر کنید که این‌ها صحنه‌ای از یک فیلم علمی و تخیلی باشند، اما این آینده جهان است. قراردادهای هوشمند می‌توانند آینده جهان را اینگونه بسازند.

اتریوم ETH

ماشین مجازی اتریوم چیست؟

ماشین مجازی اتریوم یا (EVM) یک نرم افزار کاملا تورینگ است و روی شبکه Ethereum اجرا می‌شود. این سیستم صرف نظر از زبان برنامه نویسی به میزان دلخواه کاربر زمان و حافظه در اختیارش قرار می‌دهد. ماشین مجازی اتریوم روند ایجاد برنامه‌های بلاک چینی را بسیار آسان‌تر و کارآمد‌تر از همیشه می‌کند.یکی از خوبی هایی که دارد این است که می توانید  به جای اینکه برای هر برنامه یک بلاک چین ایجاد کنید، از بلاک چین Ethereum برای هزاران برنامه بهره بگیرید.

اتریوم در چه زمینه‌های کاربرد دارد؟

پلتفرم اتریوم، این امکان را برای توسعه دهندگان فراهم میسازد تا برنامه‌های کاربردی غیر متمرکز را ایجاد و راه اندازی کنند. یک برنامه غیر متمرکز یا به اختصار “Dapp”می‌تواند بدون نیاز به واسطه‌ها و با استفاده از توزیع جمعی یک عمل مخصوص را انجام دهد.

برای مثال بیت کوین یک Dapp است که کاربران می‌توانند توسط آن دارایی‌های دیجیتالی به اسم بیت کوین را به صورت همتا به همتا منتقل کنند. همچنین برای مطالعه بیشتر در مورد دیگر ارز های دیجیتال می توانید به این لینک لیست ارزهای دیجیتال مراجعه کنید و درباره دیگر ارز های دیجیتال نیز مطالعه کنید. تمامی این موارد توسط تیم تخصصی علیرضا شریفی گردآوری شده.

منبع: https://alirezasharifi.net/ethereum/