شناسه خبر : 41305 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

هزینه ایمپلنت دندان: چگونه قیمت ایمپلنت دندان را کاهش دهیم؟

ایمپلنت دندان یک سرمایه گذاری در سلامت دهان و دندان به منظور بهبود وضعیت لبخند، افزایش اعتماد به نفس و بازیابی قابلیت فرد در جویدن و گاز زدن است.

هزینه ایمپلنت دندان: چگونه قیمت ایمپلنت دندان را کاهش دهیم؟

 قیمت ایمپلنت از بخش های مختلفی مانند خود ایمپلنت، پایه و تاج آن تشکیل می شود و این هزینه برای کسانی که به دنبال جایگزینی چند دندان هستند، بالاتر خواهد بود.

البته این مسئله را نیز باید گفت که هزینه های به ظاهر یکسان در میان بیماران متفاوت می تواند متفاوت باشد.

شاید در نگاه اول قیمت ایمپلنت بسیار بالا به نظر برسد، اما این را باید بدانید که استفاده از ایمپلنت یک راه حل برای حداقل ۲۰ سال آینده و یا حتی کل عمرتان خواهد بود.

زیرا  به لطف پیشرفت‌ علم و تکنولوژی، امروزه نتایج کاشت ایمپلنت ‌های دندانی بهبود زیادی یافته است، به طوری که نرخ موفقیت این روش به حدود ۹۸٪ رسیده است.

بنابراین چه چیزی تعیین کننده مناسب بودن قیمت پرداختی خواهد بود؟ چطور می توان قیمت ایمپلنت را کاهش داد؟

در اینجا به چند عامل موثر بر قیمت ایمپلنت پرداخته شده است.

تعداد ایمپلنت ها

درک این موضوع زیاد دشوار نیست و اگر به بیش از یک ایمپلنت نیاز داشته باشید، هزینه جراحی نیز افزایش پیدا خواهد کرد. بسته به وضعیت سلامت دهان و دندان شاید لازم باشد که در جلسات مختلفی تحت جراحی ایمپلنت دندان قرار بگیرید و همین موضوع هم بر قیمت ایمپلنت تاثیر خواهد گذاشت.

نوع مواد استفاده شده

ایمپلنت دندان از مواد زیست تطبیق پذیر ساخته می شود تا بدون پس زدگی یا بروز حساسیت با استخوان فک جوش بخورد. تیتانیوم معمولاً به عنوان بهترین ماده برای ایمپلنت در نظر گرفته می ‌شود، چرا که هم ماندگاری بالایی دارد و هم در مقابل خوردگی مقاوم است و توسط فک نیز پذیرفته می شود. بعضی از دندانپزشکان از زیرکن که یک ماده سرامیکی زیست تطبیق پذیر به رنگ سفید است، استفاده می کنند که هماهنگی خوبی با دندان های بیمار نیز دارد. هزینه ساخت ایمپلنت از جنس زیرکن در مقایسه با تیتانیوم بالاتر است و این هزینه را بیمار باید بپردازد.

 نیاز به کار آزمایشگاهی یا ساخت در مطب

ایمپلنت ها توسط متخصصین در آزمایشگاه ساخته می‌شود؛ بعضی مراکز جراحی ایمپلنت دندانی از تجهیزات خودشان برای ساخت ایمپلنت استفاده می کنند. بنابراین مدیریت قیمت تولید ایمپلنت نیز در دست خودشان است. این یعنی آنها می توانند ساخت روکش دندان های بالا و پایین یا پروتزهای دندانی دیگر را با قیمت مناسب تر از پزشکانی ارائه کنند که کارشان را به آزمایشگاه‌ های ساخت ایمپلنت برون سپاری می کنند.

موقعیت دندان

 جایگزینی بعضی از دندانها در مقایسه با بعضی دیگر دشوارتر است. بنابراین این موضوع می تواند بر قیمت فرایند تاثیر بگذارد. پیچیدگی جراحی جایگزینی دندان های جلو و نیاز به رعایت نکات بیشتر برای هماهنگی با خط فک، ایمپلنت دندانهای جلویی را گران تر میکند.

پیوند استخوان

اگر مدتی از کشیدن یا افتادن دندانتان گذشته باشد، احتمالاً با کمبود تراکم استخوان در آن نقطه مواجه خواهید بود. قسمتی از فک که دندان در آن وجود ندارد با برانگیختگی کافی مواجه نشده و به مرور زمان تحلیل می رود. اگر از تراکم استخوان کافی برخوردار باشید می توانید از ایمپلنت دندان پانچ برای کاشت فوری ایمپلنت استفاده کنید.

اما اگر از تراکم استخوان کافی برای جای دادن ایمپلنت درفک برخوردار نباشید، احتمالاً ابتدا به پیوند استخوان نیاز پیدا خواهید کرد. این موضوع یک گام به فرآیند ایمپلنت دندان اضافه کرده و همین مسئله به افزایش قیمت ایمپلنت منجر می‌شود. همچنین شاید به جراحی لیفت سینوس برای ایجاد فضا به منظور پیوند استخوان نیز نیاز پیدا کنید. فرایند های دیگر مانند کشیدن دندان نیز به صورت حساب نهایی بیمار افزوده خواهد شد.

موقعیت مکانی پزشک

هزینه زندگی بالاتر در بعضی نقاط در مقایسه با جاهای دیگر بر قیمت ایمپلنت دندان نیز تاثیر می گذارد. احتمالاً در شهرهای بزرگ تر لازم باشد تا هزینه بالاتری در مقایسه با شهرهای کوچکتر پرداخت کنید.

 سلامت کلی دهان و دندان بیمار

بیماران مبتلا به بیماری‌های لثه یا مشکلات جدی دیگر که سلامت دهان و دندان را تحت تاثیر قرار می دهند، به فرایندهای دیگری به منظور اطمینان از سلامت کافی برای نصب ایمپلنت نیاز پیدا خواهند کرد. بعلاوه هر فعالیت اضافی مورد نیاز دیگر در طول جراحی نیز به قیمت ایمپلنت خواهد افزود.

تجربه و تخصص دندانپزشک

فرقی ندارد به چه حوزه ای نگاه می کنید، اما متخصصان دارای تجربه و تخصص بالاتر دستمزد بالاتری نیز خواهند داشت. با اینحال بسیاری از مراکز دندانپزشکی، طرح پرداخت های بخصوصی برای تقسیم مبلغ پرداختی در چند ماه را برای بیمارانی در نظر می‌گیرند که به سختی می توانند از پس هزینه ها بر بیایند.

سطح بی حسی استفاده شده

ایمپلنت دندان را می توان با استفاده از آرام بخش، بی حسی موضعی یا بیهوشی که گرانترین گزینه است انجام داد. یکی از دلایل گرانتر بودن بیهوشی، نیاز به حضور یک متخصص پزشکی برای بررسی علائم حیاتی بیمار در طول جراحی است.

 چطور قیمت ایمپلنت دندان را کاهش دهیم؟

بخشی از قیمت ایمپلنت را با بیمه دندانپزشکی جبران کنید.

طرح های بیمه مختلفی در بازار بیمه وجود دارد، اما بررسی پوشش دادن مشکلات دندانپزشکی توسط هر طرح از تامین کننده آن ضروری است. بسیاری از موسسات بیمه هنوز ایمپلنت دندان را یک فرایند تجربی و زیبایی می دانند و آنها را پوشش نمی دهند. اگر به دنبال انجام ایمپلنت دندان هستید، حتماً اینکه بیمه شما آن را و یا حداقل بخشی از آن را پوشش می دهند مطمئن باشید، چرا که مراقبت های بعد از ایمپلنت نیز می‌تواند بسیار هزینه‌بر باشد. جراح دندانپزشک باید تنظیماتی در ایمپلنت ایجاد کند یا بهبود کامل آن و جوش خوردن ایمپلنت به فک را بررسی کند.

طرح پرداخت ایمپلنت دندان

 طرح پرداخت برای ایمپلنت دندان می‌تواند گزینه‌ای عالی برای کسانی باشد که تحت پوشش بیمه قرار ندارد. بعضی از دندانپزشکان و جراحان دهان و دندان به بیماران امکان پرداخت بخشی از قیمت ایمپلنت در طول چند ماه را میدهند. به جای آنکه شرکت بیمه وظیفه پرداخت هزینه فرایند به دندانپزشک را برعهده داشته باشد، خودتان به صورت مستقیم این پول را پرداخت میکنی.د البته نکته مهم در این موضوع، کسب اطمینان از وجود چنین طرح پرداخت هایی توسط جراح مد نظرتان است. برای آگاهی از بهترین طرح پرداخت های در نظر گرفته شده توسط جراح، با او صحبت کنید.

راه حل جایگزین ایمپلنت دندان

ایمپلنت یک راه حل گران قیمت است و شاید برای شما مناسب نباشد. در صورتی که بیش از دو دندان افتاده یا نیاز به بازیابی کامل عملکرد دهان داشته باشید، دندانپزشکتان می تواند راه حل جایگزینی را به شما ارائه کند. از جمله گزینه های در دسترس برای بیمار می توان به بریج دندان دندان مصنوعی جزئی یا کامل اشاره کرد. با این حال هر کدام از این راه حل ها مزایا و معایب خودشان را دارند و شاید برای شما مناسب نباشند.

یک دندانپزشک ماهر پیدا کنید.

درست است ست که ایمپلنت دندان روش بسیار خوبی برای هر کسی محسوب می‌شود که به دنبال جایگزینی دندان از دست رفته اش است. اما با توجه به قیمت بالای ایمپلنت، حداقل کردن هزینه ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اگر استفاده از ایمپلنت دندان را در نظر دارید، حتماً به دنبال یک جراح مجرب دهان و دندان باشید تا بتواند مناسب‌ترین گزینه متناسب با نیازها و بودجه را به شما معرفی کند.