شناسه خبر : 41038 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مقایسه میلگرد 2 کارخانه همشهری: میلگرد شاهین یا میلگرد بناب؟

تعداد بالای کارخانه‌های تولید میلگرد آجدار در استان آذربایجان غربی باعث شده که این کارخانه به بزرگ‌ترین قطب تولید میلگرد در کشور تبدیل شود.

مقایسه میلگرد 2 کارخانه همشهری: میلگرد شاهین یا میلگرد بناب؟

 در بین شهرهای این استان، شهر بناب نقش پررنگ‌تری در ایجاد این قطب ایفا نموده و آن هم به دلیل وجود 2 کارخانه بزرگ تولید میلگرد در این شهر است. کارخانه‌های ظفر بناب و شاهین بناب، از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان میلگرد آجدار در کشور هستند که کیفیت محصولات آن‌ها باعث شده تا میلگرد این شهر نیز به شهرتی نظیر کباب بناب، دست پیدا کند!

در این مقاله، مهم‌ترین مشخصات میلگرد این 2 کارخانه همشهری، یعنی قدمت، تنوع سایز و وزن آن‌ها با یکدیگر مقایسه شده تا اگر قصد خرید یکی از آن‌ها را دارید، بتوانید بهتر تصمیم بگیرید:

کارخانه ظفر بناب قدیمی‌تر است یا کارخانه شاهین بناب؟

نکته جالب در مقایسه قدمت کارخانه‌های ظفر و شاهین بناب این است که هر 2 کارخانه در یک سال یعنی 1386 تأسیس شده‌اند و از این نظر تفاوتی با یکدیگر ندارند! از نظر مسافت نیز این 2 کارخانه تفاوت چندانی ندارند و هر کدام در یک سمت از شهر بناب قرار دارند. ظفر بناب در شهرک صنعتی سهند قرار دارد و شاهین بناب در شهرک صنعتی بناب واقع‌ شده است.

عمده‌ترین تفاوت این 2 کارخانه، به وسعت خطوط تولید و تنوع محصولات آن‌ها باز می‌گردد. کارخانه ظفر بناب، به غیر از میلگرد آجدار، تیرآهن معمولی نیز تولید می‌کند و محصولات شاهین بناب در حال حاضر، تنها محدود به میلگرد آجدار است. فولاد صنعت بناب، 4 کارخانه زیرمجموعه دارد که کارخانه شاهین بناب یکی از آن‌ها به شمار می‌رود و میلگرد شاهین نام خود را از آن گرفته است.

کارخانه فولاد ظفر بناب، هیچ زیرمجموعه‌ای ندارد و تنها دارای 3 خط تولید است. در جدول زیر، مهم‌ترین مشخصات 2 کارخانه شاهین بناب و ظفر بناب را می‌بینید:

جدول

جدول بالا به شما نشان می‌دهد که اگر قصد خرید هر کدام از میلگردهای بناب و شاهین از درب کارخانه را دارید، نمی‌توانید بر اساس مسافت و کرایه حمل بار تصمیم بگیرید. مقایسه سایر مشخصات این 2 میلگرد و قیمت میلگرد شاهین بناب با قیمت میلگرد بناب، می‌تواند بیشتر به شما کمک کند.

میلگرد

میلگرد شاهین تنوع سایز بیشتری دارد یا میلگرد بناب؟

رقابت تنگاتنگ میان این 2 کارخانه همشهری باعث شده تا هر 2 محصولات مشابهی را تولید کنند؛ یعنی هر 2 کارخانه شاهین بناب و ظفر بناب، میلگرد آجدار را در گرید ها و سایزهای مشابهی تولید می‌کنند.

گرید بندی میلگرد معمولاً بر اساس استاندارد روسی GOST 5781 انجام می‌شود که بر اساس آن، میلگردها در 4 گرید A1، A2، A3 و A4 دسته‌بندی می‌شوند. در میان این گریدها، گرید A1 به میلگردهای ساده اختصاص دارد و سایر گریدها مربوط به انواع میلگرد آجدار می‌شود که از نظر نوع آج و خواص شیمیایی و فیزیکی، با یکدیگر تفاوت دارند.

گرید بندی میلگرد در استاندارد ملی ISIRI 3132 هم انجام شده اما از این گرید بندی معمولاً در بررسی‌های فنی، گواهی‌نامه‌های QC و پلاک مشخصات محصول استفاده می‌شود. در این استاندارد گرید بندی انواع میلگرد بر اساس استحکام تسلیم آن‌ها انجام شده است.

در جدول زیر، تنوع سایز میلگرد شاهین و میلگرد بناب بر اساس استاندارد روسی GOST با یکدیگر مقایسه شده است:

جدول2

همان‌طور که این جدول نشان می‌دهد، بر اساس تنوع گرید و سایز هم نمی‌توان میان 2 میلگرد شاهین و میلگرد ظفر بناب تفاوتی قائل شد. شاید مقایسه وزن این 2 میلگرد و قیمت میلگرد بناب با قیمت میلگرد شاهین، بتوانید این تفاوت را ایجاد کند.

میلگرد2

وزن کدام میلگرد بیشتر است؟ میلگرد شاهین یا میلگرد بناب؟

احتمالاً در این بخش، راه 2 میلگرد شاهین و میلگرد بناب، از یکدیگر جدا می‌شود. چرا که میلگرد بناب به وزن مناسب و نزدیک به جدول اشتالش شهرت دارد و تعداد کارخانه‌هایی که میلگرد آن‌ها وزنی مشابه با میلگرد بناب دارد، انگشت‌شمار است. البته این موضوع به این معنی نیست که کیفیت میلگرد بناب پایین است. این میلگرد از با کیفیت‌ترین میلگردهای موجود در بازار است و خواص شیمیایی آن با استانداردهای مختلف و میلگردهای سنگین‌تر، برابر است.

میلگرد شاهین نیز از نظر کیفیت دست کمی از میلگرد بناب ندارد و وزن آن، در بازه وزنی جدول اشتال قرار دارد. در جدول زیر، وزن این 2 میلگرد با یکدیگر و جدول اشتال، مقایسه شده است:

جدول3

مقایسه وزن 2 میلگرد شاهین و بناب نشان می‌دهد که وزن میلگرد شاهین به‌مراتب از وزن میلگرد بناب بیشتر است. از نظر قیمت، میلگرد بناب قیمت بالاتری دارد ولی در مقیاس یک شاخه، احتمالاً قیمت آن به‌پای قیمت میلگرد شاهین نمی‌رسد. احتمالاً همین موضوع باعث می‌شود که پس از مقایسه قیمت هر 2 میلگرد به ازای هر کیلو، در تصمیم خود تجدیدنظر کنید.

نحوه تشخیص میلگرد بناب از میلگرد شاهین چگونه است؟

تشخیص اصالت میلگرد شاهین و میلگرد بناب، با توجه به علامت اختصاری حک شده روی بدنه هر کدام، انجام می‌شود. این علامت اختصاری، ترکیبی از نام اختصاری کارخانه و روش تولید میلگرد است که بر اساس موازین استاندارد ملی ISIRI 3132 باید توسط هر تولیدکننده روی بدنه تمامی میلگردهای آجدار به‌صورت برجسته حک شود. برای تشخیص اصل بودن میلگرد بناب و شاهین، به علائم زیر توجه کنید:

  • علامت ZN.CT برای تشخیص اصالت میلگرد بناب

  • علامت BS.CT برای تشخیص اصالت میلگرد شاهین

اگر قصد خرید میلگرد شاهین یا میلگرد بناب را دارید، آن‌ها را از جایی بخرید که تمامی گریدها و سایزهای این 2 میلگرد را موجود داشته باشد و بتواند آن را در سریع‌ترین زمان ممکن، برای شما ارسال کند.

فروشگاه اینترنتی آهن و فولاد آسرون، قیمت میلگرد هر 2 کارخانه را همواره به‌روز می‌کند و به شما فرصت بررسی و مقایسه قیمت آن‌ها با سایر میلگردهای موجود در بازار را می‌دهد.

همچنین تمامی سایزهای میلگرد بناب و میلگرد شاهین را موجود دارد و آن‌ها را به‌سرعت برای شما ارسال می‌کند.