شناسه خبر : 40932 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بوی بد دهان؛ علت و درمان آن

در حال حاضر افرادی بسیاری هستند که از بوی بد دهان خود کلافه بوده و به دنبال راهکار مناسبی برای برطرف نمودن آن می باشند

بوی بد دهان؛ علت و درمان آن

 اما قبل از هر چیز باید بررسی کرد که علت اصلی بروز چنین بوهایی در دهان چیست ؟ پاسخ به این سوال می تواند به شما کمک کند تا روند درمانی بهتری را سپری نموده و با میزان اطلاعات بیشتری اقدام به درمان خود کنید.

هر فردی به صورت مقطعی ممکن است دچار بروز بوی بد در ناحیه دهان خود شود و این امر در بیشتر مواقع به دلیل وجود بیماری یا مشکلات اساسی در دهان و دندان ها وقوع می یابد اما نمی توان وجود برخی بیماری های زمینه ای دیگر را نیز نادیده گرفت.

در علم پزشکی برای بوی بد دهان اصطلاح پزشکی خاصی با عنوان هالیتوز را در نظر گرفته اند که طبق تحقیقاتی که درانجمن پزشکی آمریکا صورت گرفته است حدود 50 درصد از افراد بزرگسال سطح دنیا با مشکل هالیتوز مواجه بوده و از این موضوع رنج می برند.

در اینجا این پرسش مطرح می گردد که برای درمان این دسته مشکلات چه باید کرد ؟ در ادامه این مشکلات ضمن بررسی دقیق تر هالیتوز به این پرسش نیز پاسخ خواهیم داد و از شما می خواهیم تا انتها ما را مهمان نگاه های زیبای خود نمایید.

بوی بد دهان چیست و چه نشانه هایی دارد

بوی دهان

بوی بد دهان یکی از مشکلاتی که ممکن است برای هر فردی طی مقاطع زندگی رخ دهد و وی را بسیار آزار دهد بنابراین لازم است به فکر درمان آن بود. به طور معمول ممکن است این بوهای ناخوشایند به دلیل    بیماری های زمینه و مشکلات دهان و دندان به وجود آیند. چنین مشکلاتی موجب شده است تا شما با مراجعه به فروشگاه ها متوجه آدامس هایی در طعم مختلفی همچون نعنا و دهان شویه ها شوید که عمدتا برای برطرف نمودن بوی بد دهان تولید و به بازار عرضه می شوند اما نباید فراموش کنید که این محصولات به طور موقتی این مشکل را از بین می برند و باید به دنبال راهکارهای دائمی بود.

 بوی بد دهان متفاوت است و این به عامل ایجاد کننده آن بستگی دارد بنابراین لازم است برای درمان ابتدا عامل ایجاد کننده را تشخیص دهید. امروزه متخصصین گوش و حلق و بینی با دانش بالایی که دارند می توانند به شما در این راستا کمک های شایانی نمایند بنابراین توصیه داریم حتما مراجعه به این پزشکان را در        برنامه های خود قرار دهید. این متخصصین با انجام معاینات لازم ابتدا علت را تشخیص داده سپس بهترین راهکار درمانی را برای شما انتخاب می کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نتایج دلخواه خود دست یابید.

علت بوی بد دهان 

علت بوی بد دهان

تا اینجا نوشتار متوجه شدیم که هر فردی می تواند با این مشکل مواجه گردد اما برای درمان چه باید کرد ؟ همان گونه که بیان نمودیم ابتدا باید علت تشخیص داده شود که اهمیت بسیار بالایی دارد برای مثال اگر این بوی بد ناشی از وجود پلاک بر روی دندان های شما باشد تمیز نمودن دندان ها می تواند این بو را از بین برده و شرایطی مطلوب را برای شما رقم بزند. 

برخی ممکن است به بیماری پریودنتال متلا باشند که به عنوان یک بیماری دندانی شناخته می شود در چنین شرایطی پزشکان تمیز نمودن عمیق دندان ها را انتخاب می کنند تا به این طریق این دسته از مشکلات را برطرف سازند. علاوه بر این بیماری های دیگری همچون عفونت سینوس ها و بیماری های کلیوی نیز می توانند موجب ایجاد بوی بد در دهان شما شوند و این امر به دلیل خشک شدن دهان شماست. زمانی که این نوع بیماری ها تشخیص داده شوند پزشک ابتدا داروهایی را برای درمان این بیماری های زمینه ای تجویز می نماید تا در انتها بتوان بوی دهان را از بین برد. 

در این بخش از نوشتار خود قصد داریم تا به بررسی علل بوی بد دهان اشاره ای داشته باشیم که دانستن آن ها خالی از لطف نیست. از مهم ترین دلایل این امر می توان موارد زیر را نام برد که هر کدام اهمیت خاص خود را دارند. 

• مصرف نوشیدنی ها و غذاهای نامناسب 

لازم است بدانید برخی غذاها با ساختاری که دارند می توانند زمینه های ایجاد بوی بد را برای دهان شما فراهم سازند. از مهم ترین مواد غذایی که در این راستا نقش قابل توجه ای دارند می توان به سیر ، پیاز و قهوه اشاره نمود که هرکدام به طریقی می توانند شما با این مشکل مواجه سازند. اگر بخواهیم به نحوه اثرگذاری سیر  اشاره ای داشته باشیم می توان گفت معده انسان زمانی که بخواهد این نوع مواد را هضم نماید روغن هایی را نیز که در ساختار آن ها وجود دارد جذب نموده و این روغن ها را وارد خون شما می نماید. نتیجه این امر وارد شدن این خون ها به ریه و انتشار بوی بد آن ها را در سیستم تنفسی شما می باشند به همین دلیل است مصرف سیر و پیاز موجب بروز بوی بد در دهان انسان ها می شود.

• عدم رعایت بهداشت دهان و دندان 

دومین عامل عدم رعایت بهداشت صحیح دهان و دندان ها می باشد و این امر زمانی اتفاق می افتد که  باکتری های موجود در دهان مواد غذایی را که بین دندان های شما قرار گرفته اند را تجزیه می نمایند. زمانی که این باکتری ها و مواد غذایی با یک دیگر ترکیب شوند بوی بدی در دهان شما ایجاد می گردد اما لازم است بدانید این تنها اثر منفی ترکیب شدن آن ها به شمار نمی رود. از دیگر عوارضی که این مسئله به همراه دارد   می توان به پوسیدگی دندان ها اشاره نمود بنابراین زمانی که شما با مسواک زدن و کشیدن نخ دندان بهداشت دهان و دندان خود را رعایت نمایید کمتر با چنین مشکلاتی مواجه خواهید شد. 

• خشک شدن دهان 

دهان زمانی خشک می شود که غدد بزاقی نتوانند به خوبی ترشحات بزاقی موردنیاز را فراهم سازند. چین شرایطی موجب کاهش میزان رطوبت دهان شما خواهد شد و می توانند شما با مشکل بوی بد دهان مواجه سازند زیرا غدد می توانند دهان شما را تمیز نموده و از خشک شدن آن جلوگیری کنند.

• سیگار کشیدن 

از دیگر عوامل ایجاد کننده بوی بد دهان می توان به سیگار کشیدن اشاره نمود که تاثیرات قابل توجه ای در این زمینه دارد. دود سیگار این توانایی را دارد تا موجب خشک شدن دهان شما شده و به این طریق موجب ایجاد بوی نامطبوع در دهان شما گردد بنابراین برای برطرف نمودن این مشکل توصیه داریم مصرف سیگار را کنار بگذارید. 

• ابتلا به بیماری پریودنتال 

یک انسان موقعی به بیماری پریودنتال مبتلا می گردد که در زمان مناسب اقدام به از بین بردن پلاک های دندانی خود ننماید. این پلاک ها به مرور زمان سفت تر خواهند شد و شما قادر نخواهید بود تا با مسواک زدن آن ها از بین ببرید. در چنین شرایطی لازم است حتما به دندان پزشک برای برداشتن این پلاک ها مراجعه نمایید. 

• ابتلا به عفونت های سینوسی 

وجود عفونت در سینوس ها نیز می تواند موجب ایجاد بوی بد در دهان شما شود اما این تنها بیماری زمینه ای در این راستا به شمار نمی رود بلکه بروز عفونت در سیستم تنفسی ، دیابت و بیماری های کلیوی نیز می توانند شرایط بدی را پیش روی شما قرار دهند. لازم به ذکر است بوی بد دهان ناشی از معده نیز به دلیل اختلال ریفلاکس معده می باشد که لازم است در سریع ترین زمان ممکن درمان گردد. 

برای بوی بد دهان به چه پزشکی مراجعه کنیم

بوی - بد - دهان

این پرسشی است که ممکن است شما نیز همچون برخی کاربران با ان مواجه باشید. در پاسخ به این پرسش باید بگوییم پزشکان متخصص گوش حلق بینی در دکترتو می تواند در از بین بردن بوی بد دهان برای همیشه به شما کمک های شایانی نمایند. این پزشکان با دانش بالای خود توانایی های لازم را برای درمان و رفع بوی بد دهان را دارا بوده و شما می توانید با استفاده از داروهایی که توس این پزشکان تحویز می گردند روند درمانی موثری را طی کنید. 

متخصص گوش و حلق و بینی مشهد:

1. دکتر مژده کشاورزمنش (تخصص گوش، حلق و بینی)

2. دکتر سیدمسعود شریفی (تخصص گوش، حلق و بینی)

3. دکتر حسین آرمند (تخصص گوش، حلق و بینی)

4. دکتر نوشین صداقت شریفی (تخصص گوش، حلق و بینی)

5. دکتر علی اکبر صادقی (تخصص گوش، حلق و بینی)

6. دکتر مژگان رضایی اول (تخصص گوش، حلق و بینی)

7. دکتر فرشته قاضی (تخصص گوش، حلق و بینی)

متخصص گوش و حلق و بینی کرج :

1. دکتر ابوالفضل صادقی نژاد (تخصص گوش، حلق و بینی)

2. دکتر سحر انصاریپور (تخصص گوش، حلق و بینی)

3. دکتر کیوان فیروزفر (تخصص گوش، حلق و بینی)

4. دکتر اصغر عزیزی (تخصص گوش، حلق و بینی)

5. دکتر سید احمد حسن‌زاده (تخصص گوش، حلق و بینی)

6. دکتر سوسن میرالهی (تخصص گوش، حلق و بینی)

7. دکتر مهدی حیدری صفا (تخصص گوش، حلق و بینی)

متخصص گوش و حلق و بینی اصفهان :

1. دکتر سید مهدی سنبلستان (تخصص گوش، حلق و بینی)

2. دکتر عباسعلی جلالی (تخصص گوش، حلق و بینی)

3. دکتر علیرضا معتمدی (تخصص گوش، حلق و بینی)

4. دکتر مینا نجارزاده (تخصص گوش، حلق و بینی)

5. دکتر آزاده کازرونی (تخصص گوش، حلق و بینی)

6. دکتر محمد احمدی (تخصص گوش، حلق و بینی)

7. دکتر مسعود فرازپی (تخصص گوش، حلق و بینی)

متخصص گوش و حلق و بینی شیراز :

1. دکتر حسین محمودی (تخصص گوش، حلق و بینی)

2. دکتر آزاده مرادی (تخصص گوش، حلق و بینی)

3. دکتر مجتبی بهادری (تخصص گوش، حلق و بینی)

4. دکتر زهره زندی فر (تخصص گوش، حلق و بینی)

5. دکتر لطفعلی نوروزی (تخصص گوش، حلق و بینی)

6. دکتر شادی جوادی (تخصص گوش، حلق و بینی)

7. دکتر مسیح طالع (تخصص گوش، حلق و بینی)

متخصص گوش و حلق و بینی تهران :

1. دکتر صالح محبی (تخصص گوش، حلق و بینی)

2. دکتر مهدی خواجوی (تخصص گوش، حلق و بینی)

3. دکتر سعید اله نوحی (تخصص گوش، حلق و بینی)

4. دکتر پرویز ارتفاعی (تخصص گوش، حلق و بینی)

5. دکتر محمدمهدی تربتیان (تخصص گوش، حلق و بینی)

6. دکتر مریم جالسی (تخصص گوش، حلق و بینی)

7. دکتر سعید دیلمقانی (تخصص گوش، حلق و بینی)