شناسه خبر : 40397 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

چرا صادرات میوه و صیفی جات با کارتن پررونق است؟

ایران یکی از کشورهایی است که به دلیل شرایط اقلیمی و آب و هوایی زمینه خوبی برای کشت صیفی جات را دارا می باشد.

چرا صادرات میوه و صیفی جات با کارتن پررونق است؟

 انواع صیفی جات در اکثر نقاط کشور کشت می گردد. این محصولات هم برای مصرف داخلی عرضه شده و هم اینکه به میزان زیادی به کشورهای دیگر صادر می گردند. صیفی جات از دسته محصولات غذایی هستند که اگر به درستی و در بسته بندی مناسب عرضه نشوند خراب و فاسد شده و خسارت های مالی زیادی برای تولیدکننده یا فروشنده به همراه دارند.

 بسته بندی این محصولات به خصوص برای صادرات از اهمیت زیادی برخوردار می باشد و باید پکی محکم، مقاوم و زیبا برای آنها تهیه کرد تا هم در طول مسیر رسیدن به دست مشتری به خوبی از محصول محافظت کرده و هم اینکه به دلیل زیبایی، مورد توجه مشتریان خارجی قرار بگیرد.

صادرات پررونق صیفی جات

ایران پنجمین کشور صادر کننده صیفی جات در جهان می باشد و همچنین مقام اول صادر کنندگان در خاورمیانه را دارد. اکثر این محصولات به کشورهایی مانند کانادا، استرالیا، بحرین، آلمان، کویت و امارت و برخی کشوهای دیگر ارسال می شوند، که امروزه عراق در صدر این لیست قرار دارد و امارت متحده عربی و عمان در جایگاه های بعدی قرار می گیرند.

مرتبط بخوانید: انوع جعبه و کارتن میوه و صیفی جات صادراتی

لیست تمامی صیفی جات

صیفی جات دارای طیف گسترده ای می باشد که از جمله آنها می توان بادمجان دلمه ای قلمی گلخانه ای، کاهو رسمی پیچ رومانو، خیار، گوجه فرنگی زیتونی، کدو، کرفس، کلم بروکلی سفید قرمز فلفل دلمه، هندوانه، طالبی، خربزه، لیمو ترش، لوبیا سبز، هویج، سیر خشک، شلغم، ذرت، باقلا، قارچ  و غیره میباشد.

در سال 1399 حدود 5/4 میلیون تن صیفی جات از کشور ما صادر شده است که 3/1 میلیارد دلار ارز آوری به همراه داشته است. بیان شده که در 5 ماه ابتدایی سال 99 حدود یک میلیون و 94 هزار و 539 تن صادرات صیفی جات داشته ایم که آمار خوبی برای کشور بوده و نشان دهنده میزان بالای صادرات این محصولات می باشد و از پر رونق بودن این بخش خبر می دهد.

با دانستن این آمار باید در تهیه و تولید بسته بندی صیفی جات دقت بیشتری به خرج داد تا این محصولات، با کیفیت بالا به دست مشتریان خارجی برسند و همچنین  با طراحی زیبا و شکیل بسته بندی آنها بتوان نظر مخاطبان را بیشتر جلب کرد.

کارتن کاهو

انواع جعبه و کارتن بسته بندی

برای بسته بندی صیفی جات از کارتن 3 لایه و 5 لایه استفاده می شود. بکارگیری هر کدام از این کارتن ها بستگی به وزن محصول دارد. به دلیل اینکه صیفی جات در مدت رسیدن به دست مشتری به خصوص در زمینه صادرات، در سردخانه قرار می گیرند باید از کارتن ضدرطوبت یا به اصطلاح ضد آب برای بسته بندی آنها استفاده کرد به طوریکه رطوبت و نم وارد پک نشده و به محصول آسیب نرساند. کارتن ها از یک لایه مسطح و یک فلوت تولید می شوند که برای کارتن های صادراتی صیفی جات باید فلوت ضدرطوبت بکار برد.

جعبه صیفی جات سبدی

جعبه های صیفی جات به شکل سبد میوه طراحی و تولید می شوند که در دو طرف این کارتن ها دستگیره قرار می دهند تا حمل و نقل آنها راحت تر شده و به آسانی جابجا شوند. این مدل کارتن ها را به صورت چسبی و قفلی تولید می کنند. کارتن مدل قفلی راحت تر از مدل چسبی به شکل جعبه در می آید و نیاز به چسب و منگنه ندارد.

کارتن های 3 لایه برای بسته بندی صیفی جات در وزن زیر ده کیلو و کارتن های 5 لایه جهت پک محصولات در وزن های بالاتر مورد استفاده قرار می گیرند. ولی در صادرات صیفی جات حتی اگر وزن آنها کمتر از ده کیلو باشد بهتر است از همان کارتن 5 لایه استفاده شود زیرا این محصولات مدت زیادی در مسیر عرضه و همچنین سردخانه نگهداری می شوند و به همین سبب بکارگیری کارتن پنج لایه گزینه مناسبی برای حفاظت آنها در برابر نم و رطوبت و ضربه های احتمالی ناشی از حمل و نقل می باشد.

چاپ و طراحی جعبه صیفی جات

بسته بندی نکته مهمی در ارائه محصولات است ولی عرضه پکی که چاپ ندارد، نمی تواند معرف تولید کننده و صاحب محصول باشد و برای مشتریان جذاب نمی باشد به خصوص در مورد مسئله صادرات، که صاحب محصول باید بداند با درج نام و برند خود می تواند محصولش را به مخاطبان معرفی کرده و سبب شناخته شدن آن شود. بسته بندی بدون چاپ برند هیچ هویتی نداشته و در بازار فروش جایگاهی پیدا نخواهد کرد.

چاپ بسته بندی صیفی جات در دو نوع چاپ فلکسو و چاپ افست بر روی پک ها انجام می شود. چاپ فلکسو به شکل مستقیم روی کارتن های قهوه ای و سفید اعمال گردیده و  بیشتر برای بسته بندی محصولات داخلی از آن استفاده می شود.

ولی افست را نمی توان به صورت مستقیم بر کارتن چاپ کرد به همین دلیل چاپ افست را روی مقوا انجام داده و بعد مقوای چاپ شده را که اصطلاحا پوستر می نامند که توسط ماشین آلات تمام اتوماتیک بر روی کارتن می چسبانند در طی این فرآیند کارتن های لمینتی تولید می شوند.

کارتن هندوانه

جعبه سفارشی بسته بندی صیفی جات

چاپ و طرح کارتن های لمینتی صیفی جات به دو شکل عمومی و سفارشی انجام می شود. در چاپ عمومی یک طرح به طور عام برای تهیه بسته بندی صیفی جات مثل بادمجان، گوجه و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

 ولی در چاپ سفارشی، مشتری چاپ و طرح مورد نظرش را در اختیار طراحان شرکت های کارتن سازی قرار می دهد و این طراحان با رفع نواقص و بکارگیری رنگ های به روز و مدرن، آن را طبق سلیقه مشتری طراحی کرده تا بر روی کارتن اعمال گردد.

صاحبان محصولات مختلف با چاپ نام و برندشان  بر روی بسته بندی، آنها را به مشتریان معرفی می کنند تا محصولاتشان در بین مردم شناخته شود، علاوه بر درج نام و برند می تواند اطلاعات دیگری مربوط به محصول و تولید کننده مانند گرید و یا درجه محصول، شماره تماس و یا آدرس شرکت را نیز بر روی پک چاپ کرد.

در کنار طرح روی بسته بندی صیفی جات بهتر است تصویری از محصول را بر روی بسته بندی چاپ میکنند که حاوی رنگ های شاد و گرم است تا جعبه محصول به چشم آمده و مشتریان را جذب کند. با دیدن نمونه های خارجی در لینک fruit vegetable boxes، میتواند فهمید که ایران در زمینه تولید جعبه و کارتن میوه و صیفی جات در بهترین سطح کارتن سازی قرار دارد.

همانطور که گفتیم بیشترین آمار صادرات صیفی جات به کشورهای عراق، عمان و امارات می باشد، مردم این کشورها معمولا به رنگ های شاد و گرم علاقمند هستند و دیدن این رنگها در بسته بندی، بیشتر آنها را ترغیب به خرید می کند به طور کلی برای بسته بندی محصولات غذایی بهتر است از پک هایی با  رنگ های گرم استفاده کرد.

نکته ای که در صادرات به کشورهای عربی باید در نظر داشت این است که نوشته های روی پک ها حتما به زبان انگلیسی و یا عربی بوده و بسته بندی محصولات را با متن فارسی به این کشورها ارسال نکرد زیرا آنها آشنایی با زبان فارسی نداشته و پکی با درج اطلاعات به زبان فارسی برایشان جذابیتی نداشته و از آن استقبال نمی کنند.

اگر صاحب محصول هستید با توجه به وزن و نوع محصولتان بهترین کارتن بسته بندی را برای آن انتخاب نماید تا صیفی جات شما با بهترین کیفیت به دست مشتریان برسد و در صورتیکه محصولتان صادراتی می باشد سعی کنید پکی زیبا، جذاب و مقاوم را برای بسته بندی آن انتخاب نمایید تا خاص و متمایز بوده و مشتری از دیدن آن لذت ببرد و خریدار همیشگی محصول شما شود.