شناسه خبر : 39898 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بازار بورس جهانی (فارکس) چگونه کار می کند؟

شاید شما هم مثل خیلی ها واژه بورس جهانی یا فارکس را شنیده باشید.

بازار بورس جهانی (فارکس) چگونه کار می کند؟

 بازاری که در آن مرزبندی ایی برای هیچ کشوری وجود ندارد و همه افراد در سرتاسر جهان می توانند به صورت آنلاین در آن به معامله کردن بپردازند.

اما خب چه چیزی در بازار فارکس معامله می شود که باعث شده روز به روز به علاقه مندان آن دراقصی نقاط جهان اضافه شود؟ در بازار فارکس تفاوت نرخ بین ارزها است که باعث می شود معامله گران به خرید و فروش یک ارز در قبال ارز دیگری بپردازند.

درواقع ارزها به شکل جفتی معامله می شوند. مثلا فرض کنید با آگاهی و دانش قبلی به این نتیجه می رسید که ارزش یورو در مقابل دلار در آینده ایی نزدیک بیشتر خواهد شد.

بنابراین شما در جفت ارز یورو/ دلار وارد معامله خرید می شوید. در واقع یورو را خریده و دلار را می فروشید. در ادامه سعی داریم شما را با بازار فارکس آشنا کنیم.

معاملات دوطرفه در فارکس

یکی از نقاط قوتی که در بازار بین المللی جفت ارزهای فارکس وجود دارد، امکان انجام معامله دوطرفه است. به این صورت که شما می توانید هم در زمانی که قیمت ها بالا می روند، وارد معامله شوید و هم زمانی که قیمت ها پایین می آیند از کاهش قیمت سود کنید.

همان طور که می دانید اگر در بورس ایران سهمی را خریده باشید باید منتظر بمانید تا قیمت سهم افزایش پیدا کند. تنها در این صورت است که می توانید در بازار بورس ایران به کسب سود بپردازید. اما اگر برخلاف انتظار شما قیمت کاهش یابد شما وارد ضرر می شوید.

این جاست که نقطه قوت بازار فارکس نمایان می شود. اگر به هر دلیلی وارد معامله خریدی شده باشید و برخلاف پیش بینی شما قیمت افزایش پیدا نکند شما می توانید معامله خود را بسته و یک معامله دیگر در جهت فروش باز کنید و با کم شدن قیمت سود کنید.

 اما بهتر است قبل از شروع به کار در بازار فارکس حتما با یادگیری رایگان فارکس به زبان فارسی آشنا شوید، چرا که بدون دیدن یک آموزش اصولی و صحیح ممکن است که بخش بزرگی از سرمایه خود از دست بدهید.

ساعت کاری شناور

یکی از دلایل محبوبیت بازار فارکس این است که این بازار در 24 ساعت شبانه روز باز است. شما می توانید در هر کجای جهان با داشتن یک کامپیوتر و اینترنت به این بازار جهانی متصل شده و به معامله کردن بپردازید.

تصور کنید که بازار تنها در ساعات خاصی باز باشد. از آن جا که ساعات کشورهای دنیا با هم متفاوت است، مشکلات زیادی برای معامله گران پیش می آمد.

فکر کنید زمانی که بازار فارکس باز می شد در کشور شما شب می بود. در این صورت فرصت معامله کردن برای خیلی ها از دست می رفت. این انعطاف در ساعات کاری باعث شده تا حتی کسانی که شغل ثابتی دارند بتوانند در ساعات دلخواهشان به کار در بازار فارکس بپردازند. 

عرضه و تقاضا

نقش عرضه و تقاضا در بازار فارکس

یکی از مهم ترین مواردی که تاثیر عمده ای در تعیین قیمت ها در بازار فارکس دارد، مفهوم عرضه و تقاضا است. فرض کنید معامله گران زیادی در سرتاسر دنیا به این نتیجه برسند که قیمت کنونی یورو (در برابر دلار) کمتر از ارزش ذاتی آن است.

بنابراین آن ها همه شروع به خریدن می کنند. افزایش خرید بدین معنی است که تقاضا برای یورو زیاد شده  و این خود دلیلی می شود که قیمت آن افزایش پیدا کند. اما برعکس این قضیه هم صادق است.

فکر کنید که افراد زیادی به این نتیجه برسند که یورو قیمت بالایی دارد. پس آن ها شروع به فروختن یورو می کنند و این باعث افزایش عرضه و پایین آمدن قیمت یورو می شود.

نکته مهمی که در این جا باید به آن اشاره کنیم این است که چون افراد زیادی در سرتاسر جهان مشغول کار دربورس فارکس هستند، امکان دستکاری قیمت عملا غیرممکن است. همین نقطه قوت باعث شده تا روز به روز به شمار علاقه مندان بازار فارکس اضافه شود.

نقش اقتصاد در بازار فارکس

نقش شاخص های اقتصادی در بازار فارکس

شاخص های اقتصادی  نقش مهمی در بازار فارکس دارد. مفاهیمی مثل نرخ تورم، نرخ بهره و نرخ بیکاری کشورها بر قیمت ارز آن کشورها تاثیر مهمی می گذارد. برای شروع کسب و کار در بازار فارکس باید بدانید این مفاهیم چگونه بر بالا و پایین رفتن قیمت اثر می گذارند. مفهوم تورم را در نظر بگیرید.

فکر کنید کالایی که یک سال پیش با قیمت صد هزار تومان می خریده اید را امسال با قیمت صد و بیست هزار تومان باید بخرید. به این افزایش در قیمت برای مصرف کنندگان تورم می گویند. پس کشوری که دچار تورم می شود، خواه ناخواه قیمت پول ملی کاهش پیدا می کند. البته نمی توان گفت که تنها میزان بالای تورم است که قیمت ارز ها را دچار کاهش می کند.

عوامل اقتصادی بسیار دیگری هم وجود دارند که می توانند به همان نسبت قیمت ارزها را دچار نوسان کنند. به خاطر داشته باشید که بسیاری از معامله گران هم ممکن است با دیدن افزایش تورم به شکل احساسی وارد معامله شوند و شروع به فروختن ارزی کنند که برای آن نرخ تورم بالایی پیش بینی شده است.

با گفتن این نکته می خواهیم به این مفهوم مهم اشاره کنیم که عوامل اقتصادی به تنهایی در قیمت ارزها تاثیرگذار نیستند و حرف نهایی را در این بازار میزان عرضه و تقاضا مشخص می کند.

جمع بندی

در این مقاله سعی بر این بود که شما را با نحوه کار بازار بورس جهانی یا فارکس آشنا کنیم. یاد گرفتیم که در بازار فارکس ارزها آن هم به صورت جفتی معامله می شوند. با انعطاف در ساعات کاری فارکس آشنا شدیم که فرصتی طلایی برای همگان در سرتاسر دنیا مهیا می کند تا حتی به صورت پاره وقت در آن کار کنند.

با مفاهیمی همچون نقش عرضه و تقاضا و اقتصاد کشورها بر نرخ ارزها آشنا شدیم. به خاطر داشته باشید که پیش از قدم نهادن در این دنیای بزرگ و سودده باید سعی کنید تا جای ممکن با آموزش رایگان فارکس به زبان فارسی آشنا شوید.