شناسه خبر : 39761 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ثبت برند چیست؟ چرا ما به ثبت برند احتیاج داریم؟

در این مقاله خدمت شما عزیزان توضیح خواهیم داد ، که ثبت برند چیست و چرا ما باید برند خود را ثبت کنیم.

ثبت برند چیست؟ چرا ما به ثبت برند احتیاج داریم؟

ثبت برند چیست؟ و چرا ما به ثبت کردن برند نیاز داریم؟

ثبت برند یکی از مهم ترین اقدامات برای هر شرکت یا ارگانی می باشد که باید انجام شود. در ادامه این محتوا قصد داریم که به شما توضیح دهیم که ثبت برند چرا اهمیت دارد و نحوه انجام دادن آن چگونه است، پس با ما همراه باشید.

شرایط ثبت برند چیست؟

  • برند می‌تواند شراکتی باشد به نام اشخاص حقیقی و یا حقوقی ثبت شود.

    • در نام برند حتما باید از کلمات فارسی استفاده شده باشد. البته اگر از کلماتی غیر از کلمات فارسی بخواهید استفاده کنید باید حتما عضو اتاق بازرگانی باشید و کارت بازرگانی یا کارت عضویتِ اتاق بازرگانی داشته باشید.

    • آماده بودن مدارک مورد نیاز

    • اگر از یک لوگو یا علامت تجاری سه بعدی استفاده می‌کنید، ارائه علامت به صورت نمونه گرافیکی یا تصویر دو بعدی به نحوی که از شش زاویه متفاوت تهیه و در مجموع یک نمونه واحد را تشکیل دهند ضروری است.

ثبت برند چگونه است؟

اولین سؤالی که پیش می‌آید این است که ثبت برند چگونه است؟ و باید چه کارهایی صورت بگیرد؟

احتمالأ سؤالی که در جایگاه دوم قرار می‌گیرد این است که آیا می‌توانیم خودمان برندمان را به ثبت برسانیم؟

جلوتر به جواب سؤال اول می‌رسید زیرا به صورت بخش‌ به‌ بخش، تمام مراحل و شرایط ثبت برند توضیح داده خواهد شد.

و اما برای سؤال دوم باید بگویم این مورد تماما به خود شما بستگی دارد. برطبق ماده ی اول قانون ثبت علائم و اختراعات مصوب اول تیر ماه ۱۳۱۰ شمسی، علامت تجارتی عبارت از هر قسم علامتی است اعم از نقش، تصویر، رقم، حرف، عبارت، مهر، لفافه و غیر آن که برای امتیاز و تشخیص محصول صنعتی، تجارتی یا فلاحتی اختیار می شود، هرکسی می‌تواند برند خود را به ثبت برساند.

در واقع ثبت یک برند به این منظور است که مشتریان خدمات یا محصولات تحت پوشش آن برند را متمایز از سایر رقبا ببینند و همین‌طور افزایش قدرت یک برند می‌تواند مزایایی نظیر افزایش قصد خرید، هزینه های کمتر، افزایش فروش، اولویت‌بندی‌های قیمت و وفاداری و احساس رضایت مشتری در محصولات و خدمات را ایجاد نماید.

شما می‌توانید خودتان مراحلی را که در این مطلب عنوان می‌شود طی کنید. اگر مایل نیستید می‌توانید از یک وکیل برای این کار استفاده کنید.

مزایا و معایب ثبت برند

داشتن یک علامت تجاری و برند، ابزاری است برای بازاریابی و جذب مشتری

داشتن یک علامت تجاری مشخص، سرمایه‌گذاران را ترغیب به سرمایه‌گذاری روی شرکت شما می‌کند. این امکان برای سهام افزوده شرکت ارزش بیشتری فراهم کرده و به دنبال آن درآمدتان بالاتر می‌رود. وجود یک برند یا علامت تجاری موجب شهرت و نام آوری شرکت یا محصول مورد نظر می شود. بنابراین ثبت برند اهمیت دارد و برخی فعالان آن را برای رشد کسب و کار خود ضروری می‌دانند.

برند و علامت تجاری پس از ثبت شدن قابل نقل‌ و انتقال است.

برای معایب آن می‌توان تنها به یک نکته اشاره کرد. ممکن است شخص ثالث از برند یا علامت تجاری شما بهره‌برداری کند. هرچند در این صورت شما با پیگیری قضایی او را به سزای کارش می‌رسانید.

ثبت برند

ثبت برند با ثبت شرکت چه فرقی دارد؟

یک شرکت و تولیداتش باید اول نام خودش را طبق روال قانونی به ثبت برساند تا بتواند در قالب یک شرکت تجاری شروع به فعالیت کند و بعد محصولاتی را به تولید برساند.

اگر این شرکت محصولات خود را با نام ثبت شده‌ای وارد بازار نکند، مشتری‌ها به محصولش اعتماد نمی‌کنند و همین طور رقبا به راحتی محصول این شرکت را کپی کرده و با نام خود وارد بازار می‌کنند پس بهتر است شرکت‌ها برای محصولات خود از نام خود شرکت یا نام‌های ثبت شده توسط شرکت استفاده نمایند.

ثبت برند با نام لاتین چیست؟

برند سال‌ها است که به عنوان مفهومی برای شناسایی و تمیز دادن محصول یک تولیدکننده از تولیدکننده دیگر به حساب می‌آید که می‌تواند اعم از نقش، تصویر، رقم، حرف، عبارت، مهر و … باشد.

در واقع ثبت یک برند لاتین هیچ فرقی با ثبت یک برند به فارسی ندارد. تنها اندکی تفاوت در مدارکی است که شما برای ثبت برند لاتین نسبت به یک برند فارسی به آن نیاز دارید.

دلیل ثبت برند با نام لاتین

ثبت برند اهمیت بالایی دارد. با تأملی کوچک در محیط اطرافتان متوجه نقش و تأثیر برندها می‌شوید. حال این سؤال مطرح می‌شود که چه نامی باید برای برندتان انتخاب کنید. اگر کسب‌وکار شما به گونه‌ای است که قصد دارید معاملات خارجی داشته باشید؛ انتخاب یک نام لاتین برای برندتان کاربردی‌تر است.

جواب این است که تنها باید محدودیت‌های انتخاب نام را رعایت کنید. که این محدودیت‌ها به شرح زیر هستند:

  • یک واژه عام باشد.

  • یک واؤه‌ی توصیف کننده نباشد

  • لائم گمراه کننده یا فریب دهنده نداشته باشد

  • علائمی که خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه هستند نداشته باشد

  • از پرچم‌ها استفاده نشده باشد

  • از نشان‌های رسمی کشور در آن استفاده نشده باشد.

  • نام منطقه‌ی جغرافیایی نباشد.

حتی اگر قصد دارید یک نام لاتین برای برندتان انتخاب کنید. با رعایت شرایط فوق می‌توانید.

اگر این سؤال برایتان مطرح می‌شود که چگونه یک نام خوب انتخاب کنید. این کاملأ بستگی به خودتان دارد. اما اگر نام انتخابی‌تان شرایط زیر را داشته باشد بهتر است.

  • جذاب و گیرا باشد

  • مناسب شخصیت برند شما باشد

  • به خاطر سپردنش برای مردم راحت باشد

  • هنگام نمایش در تبلیغات آفلاین و آنلاین چشم‌گیر و جذاب به نظر برسد

  • دامنه‌ اینترنتی و اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی اشغال‌شده نداشته باشند

  • خلاقانه باشد

  • با معنا باشد

  • آینده نگرانه باشد

  • بصری باشد

با این حال اگر احساس می‌کنید که نیاز به راهنمایی بیشتری برای انتخاب اسم برندتان دارید.

brand

برای ثبت برند کجا باید رفت؟

شما برای ثبت برند خود نیاز نیست جایی بروید. به جز مرحله آخر، باقی مراحل به صورت آنلاین هستند.

مالکیت معنوی چیست؟

مالکیت معنوی ثبت برند در واقع تراوشات ذهنی و ابتکارات انسان است که علاوه بر جنبه معنوی آن ، دارای ارزش اقتصادی آن نیز باشد.

کتابی را در نظر بگیرید که این کتابی توسط شخصی تألیف شده است.

این کتاب علاوه بر حق مالی که برای مؤلف آن به همراه دارد، دارای جنبه معنوی نیز هست.

گاهی ممکن است این جنبه‌ی معنوی بسیار با ارزش‌تر از جنبه مادی اثر باشد.

به همین منظور نیاز است که به ارزش مادی و معنوی مالکیت‌ها نیز توجه شود.

مالکیت‌های معنوی، هم در حقوق ملی کشورها و هم در حقوق بین الملل، پیش بینی شده و اقداماتی جهت حمایت از آن صورت گرفته است.

سازمانی به نام سازمان جهانی مالکیت فکری (world intellectual property organization) به اختصار ( wipp ) وجود دارد که در آن معاهده‌های گوناگونی همچون کنوانسیون ” برن ” برای حمایت از آثار ادبی و هنری (copyright) و معاهده پاریس برای حمایت از مالکیت صنعتی نوشته شده است.

حقوق مالکیت فکری و معنوی

حفاظت از دارایی‌های معنوی به اندازه مالکیت مادی حائز اهمیت است.حمایت این مالکیت به لطف قانون امکان پذیر است.از جمله مالکیت‌های معنوی می‌توان به ثبت حق اختراع، ثبت علائم تجاری، ثبت برند و کپی رایت اشاره کرد.

حق اختراع به طراحی منحصر به فرد و استثنایی در خصوص یک محصول یا موضوع اشاره دارد که مهم‌ترین ویژگی آن خلاقانه و نوآورانه بودن آن است.

همچنین یک اختراع باید در صنعت یا کسب و کاری خاص قابل استفاده باشد و کارایی داشته باشد. علامت تجاری یا لوگو یا برند به نماد و عبارتی اشاره دارد که محصول یا دستاورد یک کسب و کار یا شخص را از سایر محصولات مشابه متمایز می‌سازد.

کلام آخر

در این مقاله ما سعی کردیم که به شما عزیزان توضیح دهیم که ثبت برند چیست و چه مزیت هایی دارد. امیدواریم که از این مقاله نهایت لذت را برده باشید و برای خدماتی همچون : ثبت برند، ثبت شرکت، کارت بازرگانی و... به موسسه ثبت کاف با آدرس sabtkaf مراجعه کنید.