شناسه خبر : 39599 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

آشنایی با انواع سیم و کابل با شرکت افلاک الکتریک خراسان

جابجایی جریان الکترونیکی برق از یک نقطه به نقطه دیگر بدون وجود سیم و کابل امکان پذیر نمی‌باشد

آشنایی با انواع سیم و کابل با شرکت افلاک الکتریک خراسان

 بنابراین وظیفه اصلی سیم و کابل در صنعت انتقال جریان برق از نقطه مبدا به مقصد می‌باشد و لازم به ذکر است که سیم و کابل تنها در وظیفه اصلی تعریف شده مشترک هستند و در دیگر موارد من جمله: ظاهر، کاربرد، ساختار، مشخصات فنی و غیره کاملا متفاوت هستند در نتیجه نمی‌توان آن‌ها را به جای همدیگر به کار برد.

افرادی که با این حوزه هیچ گونه آشنایی ندارند احتمالا هنگام خرید سیم و کابل دچار اشتباه خواهند شد و حتی ممکن است با خرید سیم و کابل نامرغوب خود را به دردسر و خسارات زیان بار و گاها جبران ناپذیر، دچار کنند در این مطلب سعی شده تا اطلاعات مختصر و کاربردی برای آشنایی افردا مبتدی با سیم وکابل ارائه گردد.

به طور کلی می‌توان گفت که سیم اجزای اصلی تشکیل دهنده کابل است یا به عبارتی دیگر کابل‌ها از مجموعه‌ای از سیم‌ها تشکیل می‌شوند. از تفاوت‌های مهم سیم و کابل می‌توان به توانایی بیشتر کابل در انتقال جریان برق، دوام و قدرت بیشتر کابل نسبت به سیم و ساختار پیچیده‌تر کابل‌ها اشاره نمود.

کابل

ممکن است که برخی افراد به اشتباه تصور کنند که اگر تعداد رشته سیم‌ها از یک بیشتر شود و یا سطح مقطع آن مقداری بزرگ شود، زیر مجموعه کابل‌ها قرار می‌گیرند که این تصور کاملا اشتباه می‌باشد زیرا که در مجموعه سیم‌ها، نوعی وجود دارد که بجای تک رشته در آن از دو لایه سیم استفاده شده‌است (سیم نایلون) و سیم‌هایی وجود دارند که بنا بر مشخصات فنی و استاندارد، سطح مقطع آن‌ها زیاد است کافی است تا ساختار کلی، علائم اختصاری نامگذاری (در حد نیاز) و مشخصه‌های ظاهری آن‌ها را بدانید تا قادر باشید به راحتی سیم و کابل را از یکدیگر تفکیک کنید.

از موارد مهمی که پیش از خرید سیم و کابل لازم است که بدان توجه فرمایید، کیفیت، مرغوبیت و استانداردهای تعیین شده برای تولید سیم و کابل می‌باشد که گاها مطلع بودن از تمامی این موارد به صورت تخصصی برای افراد نا آشنا با این حوزه امکان پذیر نیست که پیشنهاد می‌شود ضمن اطلاع از اطلاعات اولیه در این خصوص برای خرید به سراغ یک برند آشنا و مطمئن بروید.

برند افلاک الکتریک خراسان تداعی‌گر کیفیت و مرغوبیت در حوزه تولید سیم و کابل می‌باشد که با اخذ استانداردهای لازم و آنالیز مداوم محصولات درصدد تولید سیم و کابل در بالاترین کیفیت ممکن برآمده‌است.

سیم چیست ؟

سیم ها یک رسانای الکتریکی هستند که قابلیت جابجایی و انتقال جریان برق را دارند در واقع ساختار سیم‌ها بسیار ساده است و از یک هادی یا رسانای جریان برق به همراه روکش که رسانا را می‌پوشاند، ساخته شده‌اند. هادی می‌تواند از جنس مس و یا آلومینیوم باشد و همان‌طور که می‌دانید سیم‌هایی که  دارای هادی مس هستند نسبت به هادی آلومینیوم رسانایی بهتر و بیشتری را دارند. جنس روکش هم پلاستیک PVC می‌باشد.

انواع سیم

سیم ها به لحاظ ساختاری به سیم‌های مفتول، افشان و نیمه افشان تقسیم می‌شوند. سیم های مفتول یک رشته سیم با پوشش عایقی هستند و انعطاف پذیری بسیار پایینی دارند. کاربرد آن‌ها در تابلوهای برق می‌باشد. سیم‌های افشان پرکاربردترین نوع سیم هستند که در مصارف خانگی استفاده می‌شوند و از انعطاف پذیری بالایی برخوردار می‌باشند. سیم‌های نیمه افشان مابینسیم مفتول و سیم افشان قرار می‌گیرند.

سیم‌های افشان بسته به ضخامت و اندازه سطح مقطعی که دارند، موارد مصرفی آن‌ها تعیین می‌شود. سیم افشان در شرکت افلاک الکتریک خراسان در اندازه‌های : 1در0.35 ، 1 در 0.5، 1 در 0.75، 1 در 1، 1 در1.5 و 1 در 2.5 تولید می‌شود .

ویژگی‌های ظاهری و فنی

اگر قصد خرید سیم افشان را دارید باید بدانید که سیم‌ها به لحاظ فنی در دوبازه ولتاژی تولید می‌شوند : 1) ولتاژ 300-500 2) ولتاژ 450- 700 درهنگام خرید سیم افشان به ولتاژ و به آمپر مصرفی مجاز برای کاربرد مورد انتظار خود دقت فرمایید. برای تشخیص سیم افشان از سیم مفتول کافی است علائم نوشته شده بر روی بدنه سیم را مورد توجه قرار دهید.

F: سیم های نرم

M: سیم های مقاوم در مقابل رطوبت

Y: عایق پی وی سی

A: سیم مخصوص داخل لوله ها

N: سیم مسی

با بررسی حروف نوشته شده بر روی بدنه سیم می‌توان به نوع سیم و مشخصات فنی آن پی برد. به طور مثال اگر بر روی سیم عبارت AF نوشته شده‌باشد بیانگر این است که سیم مورد نظر از نوع افشان می‌باشد.

کابل چیست؟

کابل ها در انواع مختلفی برای کاربردهای متعدد تولید می‌شوند و با توجه به میزان کیفیت با قیمت‌های متفاوتی در بازار وجود دارند. به عنوان مثال کابل‌هایی که در ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند با کابل‌های مخابراتی و شبکه کاملا متفاوت هستند. کابل‌ها به طور کلی از مجموع چندین سیم ساخته شده‌است

پس مانند سیم‌ها دارای هادی (رسانا) هستند با دو جنس مس و آلومینیوم که جنس مس عملکرد بهتری در هدایت جریان برق دارد و عایقی که روی هادی‌ را می‌پوشاند عمدتا از جنس پلاستیک است اما عایق‌های استفاده شده در کابل می‌توانند جنس مختلفی داشته باشند و با توجه به کاربرد کابل از عایقی با جنس مناسب برای تولید آن، استفاده می‌شود.

کابل و سیم

کابل های مخابراتی و شبکه

کابل های شبکه وظیفه ایجاد ارتباط بین سیستم‌ها و کامپیوترها و جابجایی دیتاها را بر عهده دارند. کابل‌های شبکه بسته به ساختار و پهنای باندی که دارند دارای سرعت‌های متفاوتی در انتقال اطلاعات هستند. کابل‌های شبکه به دلیل حساسیتی که دارند کیفیت در آن‌ها خیلی مهم است. شرکت افلاک الکتریک خراسان پس از اخذ استانداردهای لازم با به کارگیری دستگاه‌های روز اروپا و به کمک دانش و فن‌آوری اطلاعات مربوطه درصدد تولید انواع کابل شبکه با لحاظ بهترین کیفیت ممکن، برآمده‌است و نمونه‌های تولید شده را در آزمایشگاه‌های مجهز جهت پایش کیفیت، مورد بررسی قرار داده‌است.

در خرید کابل شبکه ابتدا بایستی سراغ برندهایی بروید که سابقه تولید با کیفیت را در رزومه خود داشته باشند و سپس اطلاعات مختصری در رابطه با این نوع کابل‌ها کسب کنید تا در هنگام خرید دچار اشتباه نشوید.

انواع کابل شبکه

  • کابل‌های فیبر نوری

کابل های فیبر نوری انتقال داده‌ها و اطلاعات را بین کامپیوتر ها و دستگاه های ارتباطی از طریق امواج نوری انجام می‌دهند و بدنه کابل شیشه‌ای و شفاف است. کابل‌های فیبر نوری با استفاده از پیشرفته‌ترین تکنولوژی تولید می‌شوند و به لحاظ سرعت، بین انواع کابل شبکه، دارای بالاترین سرعت انتقال داده هستند و به لحاظ قیمت هم نسبت به دیگر انواع کابل شبکه گران‌تر هستند به همین دلیل در شرکت‌ها و مصارف خانگی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند و بیشتر در جاهایی استفاده می‌شوند که سرعت انتقال اطلاعات و داده بایستی بالا باشد و سرعت انتقال نسبت به قیمت و هزینه از اهمیت بیشتری برخوردار باشد. ( مانند بانک‌ها)

  • کابل شبکه کواکسیال

کابل‌های کواکسیال از قدیمی‌ترین نوع کابل شبکه می‌باشد که امروزه استفاده از آن‌ها بسیار محدود شده‌است اما هم‌چنان در برخی مکان‌ها استفاده می‌شوند. کابل‌های کواکسیال بر دو نوع هستند یا هادی آن‌ها مس خالص است و یا ترکیبی از مس و آلومینیوم می‌باشد و سرعت و کیفیت انتقال دیتا از طریق کابل کواکسیال ارتباط مستقیمی با جنس هادی آن دارد (مس خالص دارای کیفیت بهتری است)

  • کابل شبکه زوج سیم (Twisted Pair)

این نمونه کابل‌ها اغلب بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا که قیمت مناسب تری نسبت به کابل‌های فیبر نوری دارند و نسبت به کابل های شبکه تکنولوژی پیشرفته‌تری دارند در واقع این کابل‌ها همان کابل‌هایی هستند که در خانه‌ها، ادارات و دفاتر به نام کابل LAN  شناخته می‌شوند.

ساختار کابل شبکه

اگر تصمیم به خرید کابل شبکه دارید علاوه بر انواع و کاربردهای آن لازم است که ساختار کابل شبکه را هم بشناسید. به طور کلی کابل شبکه ( نوع Twisted Pair) دارای 5 قسمت می‌باشد.

ردیف

قسمت

توضیحات

1

هادی (رسانا)

جنس مس

2

عایق رسانا

جنس پلی اتیلن

3

سیم‌های زوج‌شده

شناخت رنگ سیم‌های زوج شده مهم است*

4

جداکننده زوج‌ها

SEPRETOR  محافظ داخلی زوج سیم‌ها

5

روکش

جنس‌های PVCو پلی اتیلن ، هالوژن فری LSZH

 

*رنگ زوج سیم‌های استفاده شده در ساختار کابل (Twisted Pair) مهم است. این سیم‌ها از دو رنگ اصلی و فرعی تشکیل می‌شوند. رنگ‌های اصلی قهوه‌ای، آبی‌ نارنجی و سبز می‌باشد که در واقع سینگنال‌های مثبت را ارسال می‌کنند. رنگ‌های فرعی از ترکیب رنگ اصلی با رنگ سفید تشکیل می‌شوند که سیگنال‌های منفی را ارسال می‌کنند. به طور نمونه یک زوج سیم در کابل شبکه شامل یک سیم به رنگ آبی (سیم اصلی) و یک سیم به رنگ سفید آبی (سیم فرعی) می‌باشد.

افلاک الکتریک

جهت خرید سیم و کابل با برند افلاک الکتریک و دریافت مشاوره و راهنمایی بیشتر در خصوص سیم و کابل می‌توانید با شرکت افلاک الکتریک خراسان در ارتباط باشید.