شناسه خبر : 38951 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

فعالیت در شبکه اجتماعی چه تاثیری بر درآمد پزشکان دارد؟

با شیوع بیماری کرونا در سراسر جهان و البته ایران، گسترش فضای مجازی و حضور در شبکه‌های اجتماعی در میان تمامی افراد جامعه سرعت بیشتری پیدا کرد.

فعالیت در شبکه اجتماعی چه تاثیری بر درآمد پزشکان دارد؟

 به شکلی که امروزه دیگر شبکه‌های اجتماعی تنها یک بستر برای ارتباط میان جوانان نیست و تقریبا می‌توان به تمامی گروه‌های سنی در این بسترها، دسترسی داشت. از سوی دیگر شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام نیز امکانات و قابلیت‌های جدیدی را برای کمک به کسب و کارها ایجاد کرده‌اند تا ساده‌تر و کارآمدتر با مخاطبان خود در این بستر دیجیتال، ارتباط برقرار کنند.

حال این پرسش پیش خواهد آمد که فعالیت در شبکه‌های اجتماعی چه تاثیری بر درآمد پزشکان دارد؟ آیا کلینیک‌ها یا مراکز درمانی و پزشکی نیز می‌توانند مانند کلینیک‌های زیبایی، از شبکه‌های اجتماعی به درآمد برسند؟

پیش از اینکه به این سوال پاسخ بدهیم، بهتر است یک عدد را با هم بررسی کنیم. امروزه برآورد می‌شود که بیش از 30 میلیون کاربر فعال ایرانی در اینستاگرام حضور داشته باشند. این یعنی بیش از 35% از جمعیت ایران، در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام حضور دارند. آیا این فرصتی برای ارتباط بهتر، ساده‌تر، ارزان‌تر و البته موثرتر با مخاطبان هدف خدمات درمانی نیست؟

البته این پرسش نیز مطرح خواهد شد که خدمات درمانی و پزشکی، از جنس خدمات درمانی نیست! بله البته همین طور است و تفاوت‌هایی وجود دارد اما روش‌های حضور و ارتباط در فضای مجازی نیز برای خدمات درمانی، متفاوت خواهد بود.در این مقاله با بازاریابی خدمات درمانی با طبکس آشنا می شوید.

شبکه اجتماعی پزشکان

شبکه اجتماعی پزشکان

حضور پزشکان در شبکه‌های اجتماعی امروزه یک امر اجتناب ناپذیر است. بیماران و مراجعان تمایل دارند تا پزشک و متخصص خود ارتباط نزدیک‌تر و راحت‌تری داشته باشند. همچنین بسیاری از پزشکان با ارائه اطلاعات درست پزشکی و علمی در زمینه پیشگیری، درمان و مراقبت‌های قبل و بعد از خدمات درمانی، نقش مسئولیت اجتماعی خود را در قبال جامعه بر عهده می‌گیرند.

در واقع یک ارتباط دو سویه میان بیماران و پزشکان یا کلینیک‌های درمانی ایجاد شده است که به مخاطبان کمک می‌کند تا درست‌ترین خدمات درمانی را برای حل مشکل خود انتخاب کنند. از سوی دیگر سطح آگاهی جامعه نیز افزایش پیدا می‌کند و همین موضوع، جایگاه مناسبی را برای خدمات درمانی و پزشکی در ذهن افراد ایجاد کرده است.

در این میان انواع شبکه اجتماعی پزشکان نقش یک واسط کارآمد را بازی می‌کند تا هر پزشکی بتواند مخاطب هدف مورد نظر خود را برای دریافت خدمت درمانی، به دست بیاورد و از نظر ذهنی آماده کند. برای مثال بسیاری از کلینیک‌ها و پزشکان پیش از اولین مراجعه بیماران، تمامی دستورالعمل‌ها و مراقبت‌های قبل از دریافت خدمت را به آنها ارائه می‌کنند. همین عامل موجب کاهش رفت و آمد، به ویژه در دوران کرونا و افزایش رضایتمندی بیماران شده است.

بازاریابی خدمات درمانی

نقش اینستاگرام در بازاریابی خدمات درمانی

اینستاگرام یکی از ابزارهای زودبازده و ارزان در بازاریابی خدمات درمانی و جذب بیمار است. پزشکان و کلینیک‌های درمانی به دو شیوه می‌توانند از اینستاگرام برای این کار استفاده کنند:

  • پروموشن و تبلیغات خدمات درمانی برای آگاهی رسانی به مخاطبان در کم‌ترین زمان برای جذب بیمار در کوتاه مدت

  • ارتباط موثر و بلند مدت در کنار تولید محتوا برای جذب مخاطب در بلند مدت و یا حفظ ارتباط با بیماران فعلی

در مسیر اول، می‌توان با صرف هزینه در اینستاگرام، با کمک ویدیوهای تبلیغاتی، اینفلوئنسر مارکتینگ، لایو مشترک و اجرای کمپین‌های مختلف، مخاطبان هدف را آگاه کرد و به دریافت خدمت درمانی تشویق نمود. در این روش بسته بودجه، نوع تبلیغات و البته نوع خدمت می‌توان در زمان کمی به جذب مخاطب پرداخت. البته باید در نظر داشت که بیماران و متقاضیان خدمات درمانی برای تصمیم‌گیری و مراجعه نیاز به زمان بیشتری دارند؛ در حالی که در خدمات زیبایی این زمان کمتر خواهد بود.

پس باید انتظار داشته باشیم که در بازاریابی خدمات درمانی به کمک شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام باید صبور باشیم و در کنار آن، مخاطب هدف و پیام تبلیغاتی را به درستی انتخاب کنیم. مخاطب نیاز به زمان دارد تا با خدمت درمانی یا کلینیک، مرکز درمانی و پزشک آشنا شود و به آن اعتماد کند.

در مسیر دوم، یعنی ارتباط بلند مدت و تولید محتوای مستمر و پیوسته، بی شک هزینه‌های بسیار کمتری خواهیم داشت. با این حال به همان نسبت نیز جذب بسیار کمتر خواهد بود و مدت زمان بسیار بیشتری نیاز است تا مخاطبان خدمت درمانی با ما آشنا شوند.

در واقع در این حالت، مخاطبی که به خدمات درمانی ما نیاز دارد و یا دچار مشکل یا بیماری شده است، با جست و جو در فضای مجازی و اینستاگرام، ما را پیدا خواهد کرد. البته در این استراتژی، جلب اعتماد مخاطب بهتر انجام می‌شود؛ هرچند هزینه زمانی بسیار بیشتری باید پرداخت کرد!

به هر صورت در هر دو روش، افزایش مراجعه به کلینیک و پزشک رخ خواهد داد. اما اینکه کدام روش بهتر است، بستگی به بودجه، اهداف برندینگ و بازاریابی و همچنین نوع خدمت درمانی شما دارد.

معمولا پیشنهاد می‌کنیم از هر دو روش کوتاه مدت و بلند مدت، به صورت همزمان برای بازاریابی خدمات درمانی استفاده شود.

راهنمای اینستاگرام برای پزشکان

بسیاری پزشکان از نقش موثر و قدرتمند شبکه‌های اجتماعی آگاه شده اند و حضور خود را در اینستاگرام آغاز کرده اند. اما در این میان از شیوه کار اینستاگرام، روش‌های بیشتر دیده شدن و رشد مراجعه کننده‌ها و یا ارتباط موثر و صحیح با مخاطبان خود، هیچ اطلاعی ندارند. بسیاری از این پزشکان دقت ندارند ارتباطات در شبکه‌های اجتماعی با ارتباط حضوری با بیماران ممکن است کمی متفاوت باشد و قواعد خودش را دارد.

به همین دلیل وجود راهنمای اینستاگرام برای پزشکان یک امر ضروری است تا تمامی ارتباطات، تولید محتوا و مدیریت صفحه اینستاگرام پزشکان بر اساس یک گاید لاین یا دستورالعمل مشخص انجام شود. در غیر این صورت یا هزینه، وقت و انرژی پزشک به هدر خواهد رفت و یا حتی به برند پزشک و جایگاه او در ذهن بیماران آسیب خواهد رساند.

راهنمای اینستاگرام برای پزشکان باید بتواند در چند زمینه، اطلاعات کافی و مناسب را در اختیار آنها قرار دهد:

  • تولید محتوای مناسب و جذاب برای بیماران

  • مدیریت صفحه اینستاگرام و نکات فنی مربوط به آن

  • شیوه ارتباط با بیماران در فضای مجازی، حفظ حریم خصوصی و تکنیک‌های روابط عمومی

  • شیوه پاسخ دهی به پیام‌ها و ایجاد جذب بیمار از اینستاگرام

  • تبلیغات و بازاریابی خدمات درمانی در فضای اینستاگرام

در این مسیر پزشکان خواهند آموخت که چگونه مخاطب را به صفحه اینستاگرام خود جذب کنند؛ چطور آنها را در ارتباط با خود نگه دارند و آنها را تحت تاثیر قرار دهند و در نهایت چگونه مخاطب مجازی را به بیمار حضوری تبدیل نمایند. انجام تبلیغات در این میان، یک مسیر میانبر برای ایجاد آگاهی و آشنایی خواهد بود.

تولید محتوا برای پزشکان در اینستاگرام

یکی از دغدغه‌های اصلی پزشکان این است که در زمینه مدیریت صفحه و تولید محتوا، توانمندی کافی را ندارند و برای این کار به مشکل بر می‌خورند. بسیاری از پزشکان ترجیح می‌دهند این بخش از کار را تنها به یک گروه یا شرکت خاص بسپارند؛ در حالی که این کار اشتباه است.

دقت داشته باشید که تنها پزشکان هستند که توانایی و صلاحیت علمی کافی را برای تولید محتوای پزشکی در زمینه پزشکی دارند. پس باید در تمامی مراحل تولید محتوا باید خود پزشک بر کار تیم تولید محتوا نظارت داشته باشد. در واقع تنها در زمینه فنی و گرافیکی تولید محتوا باید کار توسط فرد غیر پزشک انجام شود اما پیام و محتوایی که به مخاطب انتقال داده می‌شود کاملا باید تحت نظارت و تایید خود پزشک باشد.

برای تولید محتوای پزشکی در اینستاگرام می‌توان از توانمدی‌ها و ظرفیت‌های داخلی مانند دستیاران و نیروهای داخلی کلینیک یا مرکز درمانی به خوبی استفاده کرد. این کار به کاهش هزینه‌های تولید محتوا و بهبود کیفیت آن از نظر طبیعی و واقعی بودن محتوا، کمک خواهد کرد. در عین حال کمک گرفتن از تیم‌های حرفه‌ای می‌تواند کیفیت محتوا را از نظر فنی و بصری افزایش دهد. در واقع ترکیبی از هر دو روش معمولا بهترین نتایج را در بر خواهد داشت.

تبلیغات برای پزشکان در اینستاگرام

یکی دیگر از دغدغه‌های پزشکان، بهترین و موثرترین روش‌های تبلیغ یا آگاهی رسانی به مخاطبان است. بسیاری از پزشکان و کلینیک‌ها ممکن است با آزمون و خطا تلاش کنند تا تبلیغات خود را به گوش مخاطبان خود برسانند. اما در این میان باید چند نکته مهم را در نظر داشته باشید:

  • چه پیامی را به مخاطبان خود ارسال می‌کنید؟ چه تصویری از خود و خدمت درمانی کلینیک، به مخاطب ارائه می‌دهید؟

  • برای چه کسانی تبلیغ می‌کنید؟ می‌خواهید چه دسته از بیماران و مراجعان را به مطب یا کلینیک خود جذب کنید؟

  • هزینه جذب هر بیمار برای شما چقدر خواهد بود؟ به بیان بهتر کدام روش تبلیغاتی برای شما مناسب‌تر است و بازده بیشتری دارد؟

  • چه مقدار باید بودجه تبلیغاتی در نظر بگیرید و پس از چه مدت زمان به نتیجه مطلوب خواهید رسید؟

این سوالاتی است که راهنمای اینستاگرام پزشکان در طبکس به آن پاسخ می‌دهد. در واقع کمک خواهد کرد که با بودجه کمتر و در زمان کوتاه تر به بهترین نتیجه دست پیدا کنید.