شناسه خبر : 38530 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

مقایسه کولرگازی (اسپلیت) با وی آر اف VRF

سیستم‌ های گرمایشی و سرمایشی تنوع بسیار زیادی دارند، به همین دلیل افراد همواره هنگام انتخاب این سیستم‌ ها دچار سردرگمی می‌ شوند و گاهی بر اثر بی‌ تجربگی و انتخاب نادرست نمی‌ توانند استفاده بهینه‌ ای از این تجهیزات داشته باشند.

مقایسه کولرگازی (اسپلیت) با وی آر اف VRF

از آن‌ جا که این تجهیزات نقش بسیار چشمگیری در مصرف انرژی بهینه و مهم‌ تر از آن تهویه هوا دارند، باید در انتخاب آن‌ ها دقت بسیاری خرج دهید. در بین انواع سیستم‌ های تهویه، اسپلیت‌‌ ها شناخته شده‌ تر و معمول‌ ترند. اسپلیت‌ ها نسل جدید کولرهای گازی هستند و هنوز هم این دو واژه برای یک دستگاه به کار برده می‌ شوند. در این مطب قصد داریم قدیمی‌ ترین و جدید ترین سیستم‌ های تهویه مطبوع را با یکدیگر مقایسه کنیم.

 هدف از مقایسه نشان دادن قابلیت‌ های هر کدام از دو سیستم کولر گازی و وی آر اف است. مزیت هر کدام از این دو در کاربردهای مختلف آن‌ ها مشخص می‌ شود. قبل از هر چیزی بهتر است که این دو سیستم را به اختصار معرفی کنیم.

اسپلیت چیست؟

اسپلیت یا کولر گازی یک سیستم تهویه مطبوع هوا است که عمل گرمایشی و سرمایشی را انجام می‌ دهد. ورود این تجهیز به دلیل مزایای بسیار زیاد آن، تحول بزرگی در حوزه گرمایش و سرمایش ایجاد کرد. این سیستم با قابلیت تنظیم دما برای خنک کاری و همچنین گرم کردن محیط  استفاده می‌ شود.

مزایای اسپلیت

  • کولر گازی نه تنها دمای مورد علاقه شما را فراهم می‌ کند بلکه رطوبت هوا را نیز به حد استاندارد می‌ رساند.

  • این سیستم به وسیله فیلتری که در آن تعبیه شده است، باکتری فضا را از بین برده و هوا را تصفیه می‌ کند.

  • از قسمت فیلتر اسپلیت ماده بی  بو و بی رنگی در محیط بخش می‌ شود که میکروب‌ های موجود در هوا را می‌ کشد. این فیلتر ضد آلودگی و ضد آلرژی از مهم‌ ترین مزایای کولر گازی محسوب می‌ شود چون امروزه به دلیل آلودگی شدید هوا و مشکلات ناشی از آن برای گروه خاصی از افراد، به تهویه مطبوع توجه بسیاری می‌ شود.

  • این تجهیز ظرفیت بالایی برای گرم کردن و خنک گردن ساختمان‌ ها دارد. بسیاری از مردم تصور می‌ کنند کولرگازی برق زیادی مصرف می‌ کند. در صورتی که چنین نیست. اگر هنگام خرید به توان مصرف آن توجه کنید، می‌ توانید در مصرف برق و هزینه‌ های جاری آن صرفه جویی کنید.

  • این دستگاه دارای ترموستات دمایی است و می‌ توان به وسیله آن دمای محیط را با توجه به میزان مصرف لازم، کنترل کرد. بنابراین زمانی که کسی در محیط نباشد، می‌ توان سیستم را خاموش کرد. به این نکته مهم توجه کنید اگر در زمستان سیستم‌ های گرمایشی برای ساعاتی خاموش شوند، دمای محیط به شدت کاهش می‌ یاید و افراد ناچارند حتی زمانی که در منزل نیستند نیز سیستم‌ های گرمایشی را روشن بگذارند. اسپلیت این قابلیت را دارد که به سرعت و در زمان کم دمای محیط را به تعادل رسانده و به صورت یکنواخت عمل برودت را انجام دهد.

  • این سیستم صدای بسیار کمی دارد و باعث آزار افراد در محیط نمی‌ شود.

وی آر اف چیست؟

وی آر اف

این دستگاه نیز نوعی سیستم تهویه مطبوع است که به صورت یکپارچه عمل گرمایش و سرمایش را انجام می‌ دهد. وی ار اف از دو بخش یونیت خارجی و چند یونیت داخلی تشکیل می‌ شود که به وسیله لوله‌ های مسی و جریان مبرد داخل آن به یک دیگر متصل می‌ شوند. این سیستم کاملاً هوشمند است و مصرف انرژی آن نیز بهینه می‌ باشد.

یونیت خارجی این سیستم بیرون از فضای ساختمان نصب می‌ شود و دارای کمپرسور، موتور الکتریکی، شیر انبساط، شاسی دستگاه، کندانسور و فن می‌ شود. یونیت داخلی نیز از اواپراتور یا همان فن کویل و فن دمنده تشکیل شده است. یونیت داخلی به صورت دیواری، سقفی و زمینی نصب می‌ شود و فضای کمی نیز اشغال می‌ کند.

به وی آر اف، اسپلیت مرکزی نیز می‌ گویند چون مانند کولر گازی دو تکه است. در این سیستم می‌ توان جریان مبرد را به هر فن کویلی که احتیاج است، فرستاد و آن را مطابق با نیاز مصرف کننده کنترل و تنظیم کرد. به عبارتی مبرد ورودی به هر فن کویل کاملاً مستقل از دیگر فن کویل‌ ها است.

تفاوت اسپلیت با وی آر اف در چیست؟

اگر به مقایسه این دو سیستم تهویه مطبوع بپردازیم، صرفاً به تفاوت‌ ها نمی‌ رسیم. در واقع می‌توان شباهت‌ هایی بین این دو دستگاه پیدا کرد که برای مصرف‌ کنندگان تهویه مطبوع جالب خواهد بود. عملکرد وی آر اف شبیه به چیلر تراکمی است. در این سیستم آبی جریان ندارد و مبرد آن گاز تریون می‌ باشد که به وسیله آن انرژی گرمایی منتقل می‌ شود. حال به بررسی سایر گزینه‌ های قیاس می‌ پردازیم.

  • می‌ توان کولر گازی را قدیمی‌ ترین نسل تهویه مطبوع و وی آر اف را جدید ترین نسل آن دانست. نمی‌ توان به طور دقیق بیان کرد که کدام سیستم بهتر است چون انتخاب آن به فاکتورهای بسیاری بستگی دارد.

  • کولر گازی به صورت دو پارچه از دو یونیت خارجی شامل کمپرسور و کندانسور و یونیت داخلی شامل شیر انبساط، کویل اواپراتور و فن دمنده تشکیل شده است. در واقع به ازای هر یونیت داخلی یک یونیت خارجی وجود دارد که برای یک واحد ساختمان به کار گرفته می‌ شوند. گاز مبرد در یونیت خارجی این سیستم متراکم شده و پس از تبدیل شدن به مایع به سمت یونیت داخلی جریان می‌ یابد و با مکش هوای گرم و فوت کردن هوای خنک برودت را انجام می‌ دهد.

  • می‌ توان وی آر اف را یک مولتی اسپلیت دانست چون عملکردی شبیه به کولر گازی دارد. با این تفاوت که در سیستم وی آر اف به ازای یک یونیت خارجی چند یونیت داخلی وجود دارد که البته میزان مبرد ورودی به هر یونیت داخلی قابل تنظیم است.

  • وی آر اف یک سیستم مستقل برای هر واحد نیست و یک سیستم مرکزی تلقی می‌ شود که هزینه‌ های تمام شده آن دو برابر اسپلیت است.

معتبرترین فروشگاه اینترنتی برای خرید اسپلیت

فروشگاه اینترنتی

اگر به دنبال خرید یک کولرگازی با کیفیت با برند معتبر و البته قیمت مناسب هستید، فروشگاه اینترنتی تهویه مطبوع هورسان توان سپند بهترین انتخاب است. این شرکت نمایندگی فروش بهترین و باکیفیت‌ ترین سیستم‌ های تهویه مطبوع در کشور را دارد. هورسان بیش از ده سال سابقه مدیریت و فروش در این عرصه را دارد و تیم آن از مهندسان مشاور و مجریان متخصص تشکیل شده که در زمینه طراحی و تأمین انواع سیستم‌ های تهویه مطبوع فعالیت می‌ کنند. برای خرید اسپلیت در توان مصرفی مورد نیاز می‌ توانید از مشاوران این شرکت راهنمایی و کمک بگیرید و سفارش خود را به ثبت برسانید. لینک زیر مسیر ارتباط شما با  سایت هورسان توان سپند است.

tahviehoorsan.com