شناسه خبر : 38341 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اواپراتور و انواع آن را بهتر بشناسید

در این مقاله قصد داریم که شما را با انواع اواپراتورها که بخشی از سیستم های برودتی می باشند آشنا کنیم و البته قبل از آن توضیح مختصری در مورد این دستگاه به شما می دهیم.

اواپراتور و انواع آن را بهتر بشناسید

اواپراتور چیست ؟

اواپراتور دستگاهی است که در آن مبرد از حالت مایع با جذب حرارت محیط اطراف خود تبخیر می شود و در این دستگاه از طریق تماس غیر مستقیم گرما جذب می شود و به محیط بیرون منتقل می شود. در اواپراتورها فرآیند انتقال حرارت با سرعت بالا انجام می شود و هرچه این عملیات بهتر و سریعتر باشد راندمان کاری دستگاه بیشتر می باشد که باعث می شود بتوان دستگاه را در ابعاد کوچکتری طراحی و تولید نمود.

عملکرد این دستگاه در سیکل تبرید به این صورت می باشد که مبرد ابتدا درون کمپرسور فشرده و داغ می شود و سپس وارد کندانسور می شود تا حرارت آن کاهش و از حالت گاز به مایع تبدیل شود و آماده ورود به اواپراتور شود البته قبل از آن مبرد با عبور از شیر انبساط فشارش به شدت کاهش می یابد و پس از ورود به اواپراتور به دلیل فشار بسیار پایین تبخیر می شود و عملیات خنک سازی را انجام می دهد.

کندانسور و اواپراتور ساختار و عملکرد تقریبا مشابهی دارند با این تفاوت که در یکی حرارت جذب و در دیگری دفع می شود تا سیکل تبرید را تکمیل نماید. با توجه به نیاز، این دستگاه را در مدل های مختلف با ظرفیت های گوناگون طراحی و تولید می کنند که در ادامه آنها را توضیح می دهیم.

در اینجا توضیح مختصری در رابطه با این دستگاه ارائه کردیم و برای دریافت اطلاعات بیشتر به شما پیشنهاد میکنیم به مقاله اواپراتور مراجعه نمایید.

انواع اواپراتور

• هوایی

• پوسته و لوله

• صفحه ای

• لوله ای

• صفحه ای تخت

اواپراتور هوایی

سیستم برودتی

ساختار اواپراتور هوایی تشکیل شده از کویل و تعدادی فن می باشد که کویل اواپراتور معمولا از لوله مسی با فین های آلومینیومی ساخته می شود و یک یا چند فن بر روی آن قرار می گیرد تا هوا را با فشار از روی فین ها عبور دهد تا تبادل حرارت انجام شود. آلیاژ لوله های کویل اواپراتور متفاوت می باشد و بر اساس نیاز ممکن است از جنس مس یا استیل و دیگر آلیاژها باشد به عنوان مثال در سیستم های برودتی آمونیاکی جنس لوله ها باید از استیل باشد چون آمونیاک مس را از بین می برد.

در این نوع دستگاه با عبور هوا از روی کویل گرما از هوا گرفته می شود و به مبرد درون دستگاه منتقل می شود و فین های موجود روی لوله ها باعث افزایش سطح مقطع تبادل و افزایش تبادل گرما می شود. طراحی فین ها به صورت موجدار و نحوه قرارگیری لوله ها در افزایش راندمان دستگاه تاثیر گذار می باشد و طراحی اصولی و حساب شده این دستگاه در افزایش راندمان آن بسیار تاثیر گذار می باشد.

ممکن است که برای شما سوال پیش آید که این دستگاه با کندانسور چه تفاوتی دارد و ما برای جواب به این سوال به شما پیشنهاد میکنیم که به مقاله آشنایی با تفاوت اواپراتور و کندانسور مراجعه نمایید تا اطلاعات کاملی در این زمینه به دست آورید.

اواپراتور پوسته و لوله ای

ساختار اواپراتور پوسته و لوله به این صورت می باشد که مبرد از طریق شیر انبساط وارد لوله های دستگاه می شود و مایع واسط انتقال دهنده دما وارد پوسته دستگاه می شود و مبرد با جذب گرما مایع واسط را خنک کرده و مبرد تبخیر شده و از دستگاه خارج می شود.

این اواپراتور معمولا در چیلر مورد استفاده قرار میگرد و آب خنک شده در سیستم های تهویه مطبوع و یا تجهیزات صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد.

اواپراتور صفحه ای

مبدل حرارتی

این مبدل حرارتی تبادل گرما بین دو ماده را با استفاده از صفحات فلزی انجام می دهد به این صورت که در یک طرف صفحه مبرد و در سمت دیگر مایع واسط قرار دارد که صفحه میان این دو مایع وظیفه تبادل گرما را بر عهده دارد و این دو مایع هیچ تماسی با یکدیگر ندارند.

این مبدل حرارتی نسبت به دیگر اواپراتورهای رایج سطح تماس بیشتری با مایع دارد که این باعث می شود میزان انتقال حرارت به میزان چشم گیری افزایش یابد و راندمان کاری بالایی داشته باشد.

ساخت اواپراتور صفحه ای به 4 مدل مختلف انجام می شود و در همه این مدل ها 2 ورودی و 2 خروجی برای مبرد و مایع وجود دارد.

اواپراتور لوله ای

این مدل اواپراتور طراحی بسیار ساده ای دارد و تشکیل شده از چند ردیف لوله که درون آن مبرد در جریان است و به صورت طبیعی گرمای محیط اطراف خود را جذب می کند و معمولا در ساخت یخ سازهای صنعتی و سردخانه های بدون فن استفاده می شود.

اواپراتور صفحه ای تخت

ساختار این اواپراتور همانند مدل لوله ای می باشد ولی در میان لوله های آن یک صفحه وجود دارد که سطح تبادل حرارت را افزایش داده در نتیجه نرخ انتقال حرارت افزایش می یابد و معمولا در یخچال های خانگی و فروشگاهی استفاده می شود.

انتخاب اواپراتور

برای خرید اواپراتور باید نکات زیادی را بررسی نمایید تا بتوانید دستگاه مورد نظر خود را انتخاب نمایید این دستگاه ها هر کدام کاربرد خاص خود را دارند و باید در جای مناسب خود استفاده شوند و در غیر این صورت کارایی و عملکرد مناسبی نخواهند داشت همچنین نکته حائز اهمیت دیگری که وجود دارد ظرفیت این دستگاه می باشد و برای انتخاب دستگاه مناسب با ظرفیت مورد نیاز باید محاسبات دقیقی انجام شود تا دستگاه با ظرفیت مناسب را خریداری نمایید.

برای انتخاب اواپراتور مناسب شما باید اطلاعات کافی در زمینه دیگر تجهیزات برودتی داشته باشید و به شما پیشنهاد میکنیم که به صفحه کندانسور مراجعه نمایید تا با آن آشنا شوید. عامل تاثیر گذار دیگر برای انتخاب این دستگاه کیفیت ساخت آن می باشد آلیاژ استفاده شده در ساخت این دستگاه، طراحی فین و دیگر جزئیات باعث افزایش کیفیت اواپراتور می شود که در انتخاب دستگاه بسیار تاثیر گذار می باشد.

خرید اواپراتور

برای خرید به شما پیشنهاد میکنم از مجموعه هایی خرید نمایید که محاسبات لازم برای انتخاب دستگاه را به صورت دقیق انجام می دهند و دارای گارانتی معتبر به همراه خدمات پس از فروش می باشند تا درصورت بروز هرگونه مشکل کارخانه پاسخگو باشد. برای انتخاب و خرید اوپراتور به شما توصیه میکنیم از مشاوره تخصصی رایگان صنایع برودتی نوری استفاده نمایید و همین حالا صنایع برودتی نوری را در گوگل جستجو نمایید و با کارشناسان این مجموعه صحبت نمایید.