شناسه خبر : 38264 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

چگونه بدون استفاده از ابزار حرفه‌ای، میلگرد را خم ‌کنیم؟

همواره توصیه شده که برای هر کاری، از ابزار مخصوص آن کار استفاده کنید.

چگونه بدون استفاده از ابزار حرفه‌ای، میلگرد را خم ‌کنیم؟

خم کردن آسان میلگرد در 6 مرحله

 برای خم کردن میلگرد که یکی از حیاتی‌ترین مراحل در ساختمان‌سازی است، باید از ابزارهایی مثل آچار گوساله استفاده نمود که ممکن است همیشه در دسترس نباشند. در این مقاله مراحل خم کردن میلگرد بدون استفاده از ابزار حرفه‌ای را می‌خوانید.

بدیهی است که خم کردن میلگرد کلاف به علت پایین بودن سایز آن، دردسر زیادی ندارد. تولیدکنندگان میلگرد آجدار آن را به‌صورت کلاف و شاخه‌ای به بازار عرضه می‌کنند که بسته به نیازتان می‌توانید خریداری کنید. برای اطلاع از قیمت روز میلگرد  و سایر اطلاعات میلگرد به دانشنامه میلگرد در سایت آسرون مراجعه کنید.

1. از وسایل ایمنی استفاده کنید

این نکته را هیچ‌وقت فراموش نکنید: ایمنی در کار همیشه حرف اول را می‌زند. حتی اگر ابزار حرفه‌ای برای کار در اختیار نداشتید، بدون وسایل ایمنی کار نکنید. خم کردن میلگرد بدون ابزار حرفه‌ای و آچارهای مخصوص، خود به تنهایی ریسک بروز حادثه را بالا می‌برد، پس پیش از این کار، به فکر خود و دیگران باشید.

نخستین وسیله حفاظتی ضروری برای این کار، عینک محافظ است. چرا که خم کردن بیش از حد میلگرد ممکن است منجر به شکستن آن شده و پلیسه‌های ناشی از این شکستگی، می‌تواند به چشم شما آسیب جدی برساند.

دومین وسیله ایمنی اضطراری، دستکش کار است. از آنجایی که قسمت بزرگی از کار به‌وسیله دست انجام می‌شود، محافظت از آن ضروری به نظر می‌رسد. همچنین استفاده از لباس آستین‌بلند، از بازوها و ساعد شما محافظت خواهد نمود.

همچنین حواستان باشد که هنگام خم‌کاری دستی میلگرد، کسی در فاصله خیلی نزدیک به شما وجود نداشته نباشد.

میلگرد سایز پایین

2. میلگرد سایز پایین انتخاب کنید

این نکته را در نظر داشته باشید که خم کردن سایزهای بالای میلگرد بدون ابزار حرفه‌ای این کار، بسیار سخت و خطرناک خواهد بود. برای خم کردن میلگرد به این روش، سایزهای زیر 20 میلی‌متر را انتخاب کنید.

جدا از سختی و خطر خم‌کاری میلگردهای دارای سایز بالا بدون روش‌های مکانیکی و حرفه‌ای، احتمال ایجاد اشکال مختلف با این نوع میلگردها بسیار پایین بوده و ممکن است بشکنند.

یکی از کارخانه‌هایی که میلگردهای سایز پایین تولید می‌کند، کارخانه کاوه تیکمه داش است. در حال حاضر کارخانه کاوه تیکمه داش محصولات زیر را تولید می‌کند:

• انواع میلگرد فولادی ساده

• انواع میلگرد فولادی آجدار گرید A2، A3 و A4 سایز 8 تا 32 میلی‌متر

برای اطلاع از قیمت میلگرد تیکمه داش، روی لینک زیر کلیک کنید:

https://www.asroon.ir/suppliers/detail/کاوه-تیکمه-داش/10/view/

 میلگرد

3. میلگرد را حرارت ندهید

در مورد حرارت دادن میلگرد به‌منظور تسهیل در فرایند خم‌کاری، نظریات متناقضی وجود دارد. برخی معتقدند که حرارت دادن محل خم‌کاری، به فرد کمک می‌کند تا با اعمال نیروی کمتر، میلگرد را به صورت صحیح خم کرده و به شکل دلخواه در بیاورد. از طرف دیگر، برخی نیز به این نکته اشاره می‌کنند که خواص مکانیکی میلگرد توسط حرارت دستخوش تغییر شده و میزان شکنندگی آن را بالا می‌برد. تغییری که در درازمدت می‌تواند به سازه نیز آسیب بزند.

اما یک قانون کلی برای خم‌کاری میلگرد با استفاده از حرارت وجود دارد: اگر جوشکاری روی میلگردی که خریده‌اید توصیه شده، می‌توانید آن را به‌وسیله حرارت دادن خم ‌کنید. البته کیفیت میلگردی که خریده‌اید هم در میزان خم‌پذیری آن تأثیر دارد. به عنوان مثال، میلگرد میانه یکی از میلگردهای با کیفیت بازار است.

میلگرد آجدار و میلگرد ساده، 2 محصول اصلی کارخانه میانه به شمار می‌روند. این میلگردها بر اساس استاندارد روسی GOST در سه گرید A1، A2 و A3 تولید می‌شوند. برای مشاهده قیمت میلگرد میانه به سایت آسرون بروید و قیمت آن را با سایر کارخانه های مقایسه کنید.

4. از گیره استفاده کنید

استفاده از ابزاری که یک سمت میلگرد را ثابت نگه دارد، می‌تواند بسیار مفید باشد. به عنوان مثال می‌توانید از گیره نجاری یا آهنگری برای این کار استفاده کنید. پس از بستن میلگرد بین دو فک گیره، اطمینان حاصل کنید که امکان لغزیدن و در رفتن میلگرد وجود نداشته باشد. همچنین محل خم شدن میلگرد را دقیقاً در انتهای فک قرار دهید.

در صورت عدم دسترسی به گیره، بایستی با استفاده از دست اقدام به خم کردن میلگرد نمود. در این حالت بسته به میزان نیرویی که دارید، می‌توانید میلگردهایی که نهایتاً 10 میلی‌متر قطر دارند را خم‌کنید. برای این کار، بایستی بخش‌هایی از میلگرد که در دستتان قرار می‌گیرد را با یک پارچه ضخیم بپوشانید و با استفاده از انگشتان شست خود، آن را به سمت بیرون خم‌کنید.

5. از یک لوله برای اعمال فشار استفاده کنید

برای اعمال فشار مناسب و استفاده کمتر از زور بازو برای خم کردن میلگرد، می‌توانید از بک لوله با سایز مناسب استفاده کنید. بدیهی است که هرچه لوله بلندتر باشد، می‌توان با زور بازوی کمتر، فشار بیشتری به میلگرد وارد نمود. در انتخاب لوله مناسب برای این کار، دقت کنید که جنس و ضخامت لوله مناسب باشد تا خود آن هنگام اعمال فشار خم نشده و نشکند.

6. به آرامی میلگرد را خم‌کنید

سعی کنید که با اعمال فشار یکنواخت و ملایم به لوله، میلگرد را خم‌کنید و از اقدام به خم کردن یک‌باره، خودداری کنید. چرا که ممکن است لوله در رفته و منجر به حادثه شود یا میلگرد بشکند. همچنین استفاده از قطعات چوب و قرار دادن آن‌ها در محل خم کردن، می‌تواند به شما در تنظیم درجه خم‌کاری و بالا بردن دقت کار، کمک زیادی کند.

برای اعمال فشار به لوله و خم کردن میلگرد، از چکش استفاده نکنید. استفاده از چکش باعث می‌شود که روی میزان فشاری که وارد می‌کنید کنترل زیادی نداشته باشید و میلگرد را بشکنید.

در انتها این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده از ابزار حرفه‌ای و مخصوص هر کار، اولویت دارد، چرا که دقت و ایمنی کار را بالا می‌برد. مراحل بالا را زمانی طی کنید که گزینه دیگری در اختیار نداشته باشید. همچنین از میلگرد با کیفیت استفاده کنید. میلگرد باکیفیت را می‌توانید از آسرون بخرید.