شناسه خبر : 37634 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

نگریستن به گذشته با قلم جان بارو تاریخ نگار برجسته جهان

تاریخ مجموعه‌ای از رویدادهایی است که در گذشته درمکان و زمان زندگی انسان‌ها اتفاق افتاده است.

نگریستن به گذشته با قلم جان بارو تاریخ نگار برجسته جهان

 این رخدادها اندیشه و کردار انسان‌ها را مورد تفسیر و بررسی قرار می‌دهد. نگریستن به تمام یا بخش‌هایی از آن دوره‌ها برای انسان امروزی بسیار جذاب و حائز اهمیت است. در بین تمدن‌های گذشته، یونان و مصر باستان از دیرباز، بیشتر مورد توجه تاریخ نگاران و پژوهشگران دنیا بوده است. گذشته‌های بسیار دور با جذابیت‌های فرهنگی و جامعه انسانی متفاوت‌تر نسبت به امروز هستند بنابراین از مهمترین تحقیقات مورخان به شمار می‌روند. تاریخ‌نگاران با طرح پرسش‌هایی جنبه‌های دیگری از تمدن و فرهنگ گذشته را برای علاقه‌مندان امروزی تحلیل و تفسیر می‌کنند. «جان بارو» تاریخ نگار برجسته انگلیسی در کتابی با نام «تاریخ تاریخ‌ها» به شیوه‌ای شگفت‌انگیز مصر و یونان باستان تا امروز را مورد تفسیر و بررسی قرار داده است. 

این کتاب برای نخستین بار در سال 2007 منتشر شد. «بارو» در این اثر می‌کوشد درک تازه‌ای برای مخاطب از جامعه انسانی و دیگر ویژگی‌های تحول بشر در گذشته ایجاد کند که برای خواننده جذاب باشد. او در کتابش به اولین تاریخ‌نگاران اشاره می‌کند و «هرودوت» را نخستین شخصی می‌داند که از واژه‌ی هیستوریا (تحقیق) به معنای امروزی استفاده کرده است. بارو معتقد است: رابطه‌ی تاریخ با تحقیق از دیرباز محرز بوده است. همچنین او تلاش می‌کند تا مهمترین نقاط تحول بشر را از نگاهی تازه برای مخاطب امروزی به تصویر بکشد. بارو بیان می‌کند: نگاه به تاریخ تاریخ‌ها، یکی از جذاب‌ترین راه‌ها برای درک گذشته است. علاقه‌مندان به تمدن‌های باستانی و دوستداران مطالعه تاریخ از خواندن کتاب حاضر لذت می‌برند.

The New Yorker درباره کتاب گفته است:

A fascinating compendium

مجموعه‌ای شگفت انگیز.

مروری بر کتاب «تاریخ تاریخ‌ها»

کتاب با عناوین جذاب از گذشته‌ی دور تا امروز را تفسیر می‌کند. عنوان بخش‌ها عبارتند از: یونان، روم، قلمرو مسیحیت، احیای تاریخ عرفی نوبیسنده در بخش پنجم با عنوان «مطالعه‌ی گذشته» به کهن پژوهی، تاریخ حقوقی و کشف فئودالیسم، تاریخ شورش کلارندون، خودسری برخی کسان، تاریخ فلسفی و بسیاری دیگر از موارد، مانند انقلاب‌ها، شورمندی و شاه‌کشی و... پرداخته است.

در بخشی از کتاب تاریخ تاریخ ‌ها می‌خوانیم: «تاریخ، حتی اگر بگذاریم در معنای وسیعش باز مقوله‌ی واحدی بماند، موضوع بسیار متنوعی است. طاعون‌ها، حمله‌ها، مهاجرت‌ها؛ پیروزی، پرورش، گسترش ترتیبات قانونی و نظام‌های سیاسی؛ جنگ‌های داخلی و خارجی، انقلاب‌ها، دگرگونی‌های آهسته یا ناگهانی در دین و فرهنگ؛ شکل‌گیری انواع هویت‌های جمعیـ مذهبی، ملی، عقیدتی ـ تواریخ ربانی به معنی آنچه خدا برای انسان اراده می‌کند: همه‌ی این‌ها و خیلی‌های دیگر تاریخ‌اند.»

کتاب «تاریخ تاریخ‌ها» توسط «حسن افشار» به فارسی برگردانده شده است. این ترجمه از سوی انتشارات مرکز برای علاقه‌مندان چاپ شده است. دوستداران و علاقه‌مندان به مطالعه تاریخ؛ می‌توانید کتاب «تاریخ تاریخ‌ها» را با تخفیف و ارسال پستی رایگان از سایت bennubook تهیه کنید.