شناسه خبر : 37503 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

کربن فعال چیست و از کجا بخریم؟

کربن فعال یا زغال اکتیو نوعی از کربن است که برای داشتن تخلخل های کوچک و کم حجم آن که مساحت سطح آن را برای واکنش های شیمیایی افزایش می دهد، فرآوری شده است.

کربن فعال چیست و از کجا بخریم؟

 این ماده که با نام های کربن اکتیو (Carbon Activated) و زغال فعال نیز شناخته شده است در فرایند تصفیه آب و از بین بردن رنگ، بو و مزه کلر نقش به سزایی دارد. در این مطلب ابتدا در مورد کربن فعال چیست، توضیح می دهیم سپس شما را در مورد زغال فعال از کجا بخریم، راهنمایی می کنیم.

زغال اکتیو چیست؟

کربن فعال یک پودر با رنگ سیاه و بدون بو و طعم می باشد و از ساخته شده از موادی مانند چوب است. هنگامی که زغال در دمای بالا، در فضای خلا و بدون اکسیژن حرارت داده شود، به وسیله گرمادهی و با گاز اکسید کننده یا مواد شیمیایی مختلف فعال می شود و از آن پودری سیاه رنگ به وجود می آید؛ این پودر همان کربن خالص است.

 در نهایت فعال شدن این زغال موجب افزایش قابلیت های آن می شود و می تواند مواد گوناگونی را جذب نمایید. با تبدیل شدن زغال به پودر، می توان آن را در سطح بیشتری پخش کرد تا به تمامی نقاط جذب شود و از این طریق است که این ماده به عنوان جدیدترین سم زدا توانایی جذب مواد مضر بدن را دارد.

انواع کربن اکتیو

زغال فعال شده نشان دهنده نوعی از مواد جذب کننده سطحی می باشد که دارای جنسی زغالی و شکل کریستالی است و در داخل آن ساختاری با روزنه های زیاد وجود دارد. در ادامه شما را با انواع آن آشنا می کنیم.

زغال اکتیو پودری

سایز این نوع کمتر از 1 میلی متر و قطر متوسط آن بین 0/15 تا 0/25 میلی متر می باشد. از مزایایی آن می توان به مقدار بالای سطح فعال در واحد حجم اشاره کرد ولی به خاطر اندازه ریز ذرات افت فشار بالایی را به وجود می آورد.

کربن فعال گرانول

این نوع در مقایسه با نوع پودری دارای اندازه ذرات بزرگ تر و سطح خارجی کوچک تر است. از آن به دلیل سرعت بالای نفوذ گازها و مایعات برای جذب و بخار استفاده می کنند. از کاربردهای آن می توان به بوزدایی، تصفیه آب و جداسازی مواد در جریان ها و در حوضچه های اختلاط سریع اشاره کرد.

زغال فعال کبریتی

به این مدل که کربن اکتیو میله ای یا مدادی نیز گفته می شود به شکل استوانه بوده و قطر آن بین 0/8 تا 130 میلی متر است. برای تشکیل این نوع، کربن فعال پودری را با یک پیوند دهنده به یکدیگر متصل کرده و در یک بسته استوانه ای قرار می دهند. از ویژگی های آن می توان به قدرت مکانیکی بالا، افت فشار کم و میزان غبار کم اشاره کرد و از آن برای جذب در فاز گازی استفاده می کنند.

کاربردهای کربن فعال چیست؟

به طور کلی زغال فعال شده از زمان باستان برای درمان انواع بیماری های مختلف استفاده می شده است. خاصیت های درمانی این ماده توسط مردمان مصری به ثبت رسیده است. در ادامه شما را با انواع کاربردهای این پودر خارق العاده آشنا می کنیم.

سفید کردن دندان

امروزه برای تهیه انواع خمیر دندن و دهان شویه ها از زغال فعال استفاده می کنند. این ماده موجب جلوگیری از پوسیدگی دندان، بیماری های لثه و تنفس بد بو می شود. خرید زغال فعال برای دندان موجب خاصیت ضد قارچ، ضد باکتری و سم زدا می شود.

افزایش سلامت پوست و ضد پیری

پوست از اجزای مهم در بدن سات که کل بدن با آن پوشیده شده است. این عضو موجب حفاظت سیستم داخلی بدن با محیط بیرون می شود. سلول های پوست بدن از طریق روزنه های با ذرات و مواد گوناگون مختلف خارجی در ارتباط هستند و بسیاری از این نوع ذرات موجب آسیب به پوست می شود. از جمله این عوامل آسیب زا می توان به سلول های مرده پوست، دود حاصل از سوخت وسیله های نقلیه، عرق کردن بدن و گرد و غبارهای موجود در هوا اشاره کرد. این مواد باید از روی پوست پاک شود تا سلامت پوست را به خطر نیاندازد.

در این میان زغال فعال یک ماده خارق العاده برای از بین بردن سموم و مواد مضر از روی پوست است و از پیری پوست جلوگیری می کند. امروزه فروش زغال فعال در داروخانه سراسر کشور امکان پذیر است. شما با خرید این ماده و تهیه ماسک زغال می توانید پوستی زیبا به خود هدیه دهید.

زغال اکتیو برای عرق و بوی بد بدن

در فصل گرم سال بوی بد بدن و عرق می تواند برای خیلی از افراد ناراحت کننده است. در صورتی که عرق بیشتری روی پوست باقی بماند موجب فعالیت بیشتر باکتری ها می شود. شما برای کاهش بوی بد بدن و عرق می توانید از صابون، دستمال و لیف های زغال فعال استفاده کنید.

زغال اکتیو برای تصفیه آب

برای تصفیه آب از نوع زغال فعال پودری و گرانول استفاده می کنند. برای حذف کلر، بو و رنگ آب و برای تصفیه آب های زیر زمینی و آشامیدنی از آن استفاده می کنند. کربن اکتیو در تصفیه پساب بیولوژیکی برای از بین بردن باکتری و مواد خطرناک و در مرحله سوم پخش تصفیه پساب از آن استفاده می کنند.

کربن فعال برای تصفیه گاز

این ماده در تصفیه گازها، کارهای زیر را انجام می دهد:

  • تصفیه گاز طبیعی، حذف BTX، H2S

  • حذف مواد تولید کننده بو از هوای خروجی هود آشپزخانه و فیلتر یخچال

  • بازیابی حلال ها در چاپ روتوگراوی، صنایع غذایی و شیمیایی، صنایع پوشش های سطحی و بسته بندی

  • از بین بردن آلاینده ها در سیستم های تهویه خودرو

  • کنترل انتشار در پمپ بنزین ها

  • تصفیه گاز اگزوز برای حذف ناخالصی ها و آلاینده های آلی

  • تصفیه گاز فرایندی از جمله CO2 و جداسازی روغن از هوای فشرده در بخش های صنعتی

کربن فعال از کجا بخریم؟

حال که با کربن فعال چیست و چه کاربردهای دارد، آشنا شدید. بدون شک برای خرید آن به دنبال معتبرترین مراکز فروش زغال فعال می گردید. زغال اکتیو در انواع برندهای ایرانی و خارجی مانند کربن فعال جاکوبی سوئد با مش های گوناگون در بازار موجود است. که در بیشتر موارد قیمت کربن اکتیو خارجی نسبت به نوع ایرانی آن گران تر است. در این میان می توان مجموعه صنعتی آرا سنگ الوند را به عنوان یکی از مراکز فروش معروفدر زمینه فروش کربن فعال خوراکی، پودری، گرانولی و ... معرفی کرد.

آرا سنگ الوند در سال 1374 با هدف فرآوری و فروش انواع محصولات معدنی کار خود را آغار کرد. این مجموعه با تلاش و کوشش تمام تا به امروز توانسته با کیفیت ترین و مرغوب ترین محصولات را تولید کرده ودر زمینه فروش محصولات خود در داخل و خارج کشور بازار مصرف خوبی را دارد. در راستای جواب سوال، زغال فعال از کجا بخریم؛ برای مشاهده قیمت و خرید کربن اکتیو، آرا سنگ الوند را در گوگل جستجو کنید و سایت این مجموعه به نشانی www.arasangalvand.com مراجعه کرده و از طریق ارتباط با کارشناسان آن ها خرید خود را انجام دهید.