شناسه خبر : 37161 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

خدمات مالیاتی ناجی کسب و کارها

خدمات مالیاتی ناجی کسب و کارها

قوانین پیچیده، بخشنامه‌های متعدد و ابهام و تعارض در قوانین، ایجاد گزارش مالی و ارائه آن جهت امور مالیاتی را کاری بسیار دشوار و تخصصی کرده و سبب شده تا افراد برای بررسی موضوعات مالیاتی با مشکلاتی مواجه شوند. این دشواری‌ها نه تنها باعث اتلاف وقت شرکت‌ها می‌شود، بلکه در نهایت موجب پرداخت مالیات‌هایی به مراتب سنگین‌تر شده و خسارتهای جبران ناپذیری برای شرکت‌ها و سازمان‌ها به همراه می‌آورد. تمامی این موضوعات لزوم وجود فرد متخصص مالیاتی را نشان می‌دهد.

چرا باید از خدمات مشاوره مالیاتی استفاده کرد؟

اگر تا امروز کسب وکاری اداره کرده باشید، حتماً با مقوله مالیات آشنایی دارید و اگر برای پرداخت مالیات دچار مشکل شده باشید، حتماً واژه‌هایی مانند اگر تا امروز کسب وکاری اداره کرده باشید، حتماً با مقوله مالیات آشنایی دارید و اگر برای پرداخت مالیات دچار مشکل شده باشید، حتماً واژه‌هایی مانند مشاوره مالیاتی، وکیل مالیاتی، مشاوره دارایی و … به گوشتان خورده است.

 شاید تصمیم دارید از یکی از شرکت‌ها یا موسسات مشاوره مالیاتی کمک بگیرید یا حتی با موسسات مشاوره مالیاتی تلفنی صحبت کنید. اگر همه این موارد را تجربه کرده اید و همچنان یک وکیل مالیاتی به خدمت نگرفته‌اید، قطعاً برایتان این سؤال پیش آمده که چرا نیاز به مشاوره مالیاتی داریم؟

مشاور مالیاتی به فردی آموزش دیده در امور قضایی و مالی می‌گویند که دارای شناخت عمیق از قوانین مالیاتی است و علاوه بر تسلط بر استانداردهای بین المللی حسابداری و دانش و تجربه در بخش حسابرسی، تسلط کافی به حقوق و قوانین، خصوصا قانون مالیاتهای مستقیم و بخشنامه‌ها و آیین نامه‌های اجرایی داشته و تجربه کار عملی در پرونده‌های مالیاتی موجود در سازمان امور مالیاتی کشور در مراجع قضایی را نیز در سابقه شغلی خود دارد.

نتیجه همفکری با چنین شخصی اغلب به حداقل رساندن میزان مالیات در چارچوب قوانین است. موضوعی که به دفعات مشاهده می‌شود این است که پیچیده بودن قوانین مالیاتی باعث سردرگمی مودیان شده و آن ها را در حل مشکلات مالیاتی بسیار درگیر کرده است. به یاد داشته باشید که انجام امور مالیاتی بدون آگاهی از علم مالیات می‌تواند برایتان بسیار دردسر ساز شود. بنابراین استفاده از مشاوره راه حلی منطقی برای رفع این مشکل است. انواع مشاوره مالیاتی که می‌توانید دریافت کنید عبارتند از: 

• مشاوره به مدیران واحدهای صنفی و صاحبان کسب و کارهای کوچک

• مشاوره به دانشجویان رشته‌های حسابداری و مالی علاقمند به مالیات

• مشاوره به حسابداران و مدیران مالی مجموعه‌های بزرگ

چگونه از یک مشاور مالیاتی در کسب و کار خود بهره مند شویم؟ 

در حال حاضر مشاوران مالیاتی به شکلهای مختلف اقدام به ارائه خدمات به شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌کنند. این مهم به چند شکل انجام می‌شود:

1 –مشاوره مالیاتی مستمر جهت پشتیبانی مالیاتی

در این شیوه با قراردادی که شرکت شما با موسسه‌های مشاوره منعقد می‌کند، کارشناس مالیاتی در ساعات مقرر تعیین شده در شرکت حضور یافته، ضمن پاسخگویی به سؤالات مالیاتی و ارائه مشاوره ، به بررسی و نظارت بر اسناد و صورتهای مالی می‌پردازد. نحوه انجام کار و وظایف مشاور در این شیوه، به نحوه قرارداد فی مابین شرکت و موسسه مشاوره بستگی دارد.

2 –وکیل مالیاتی جهت حل موردی یک پرونده مالیاتی

در این شیوه درصورتی که پرونده مالیاتی در اداره مالیات دچار مشکل شده باشد، با مراجعه و بستن قرارداد با وکلای مالیاتی، وظیفه رسیدگی به پرونده و رفع نواقص آن بر عهده وکیل مالیاتی قرار می‌گیرد. طبیعی است که قرارداد تنها مربوط به یک پرونده مالیاتی مشخص است و پس از بسته شدن پرونده، قرارداد نیز به پایان می‌رسد.

3 –مشاور مالیاتی جهت ثبت کلیه قراردادها و صورتهای مالی

در این شیوه، مشاور مالیاتی وظیفه ثبت و نظارت کامل بر کلیه قراردادها و صورتهای مالی و بیمه‌ای را بر عهده و یا با حضور در محل شرکت شما در مواقع لازم یا به صورت مکاتبه‌ای، تمامی مسائل مالی شرکت را زیر نظر بگیرد تا از بروز هرگونه مشکل مالیاتی احتمالی جلوگیری کرده و حتی با راهکارهای خود باعث صرفه جویی در منابع مالی شرکت شود.

مشاوره مالیاتی در زمینه ارائه اظهارنامه و نوشتن لایحه نیز می‌تواند کمک شایانی به کسب و کارها نماید. در بخشهای بعدی در مورد ضرورت انجام صحیح این دو مقوله صحبت می‌کنیم.

اظهارنامه مالیاتی

اظهارنامه مالیاتی و ضرورت ارائه صحیح اطلاعات

سازمان امور مالیاتی کشور وظیفه محاسبه مالیات برای تامین مخارج عمومی جامعه را بر عهده داشته و با تحقق ایده تحول نظام مالیاتی جهت افزایش شفافیت اقتصادی و رعایت عدالت مالیاتی قدمهای موثری برداشته است. در صورت عدم ارسال اظهارنامه مالیاتی بصورت خود اظهاری، بد حسابی، تخلف یا عدم همکاری با اداره مالیات در ارائه اظهارنامه، محاسبه مالیات بصورت علی الراس صورت می‌گیرد. اصل بر صحت اظهارات است ولی در صورت عدم صداقت در ارائه اظهارنامه، ماموران مالیاتی اقدام به ارزیابی مدارک می‌کنند و مؤدی مشمول جریمه می‌شود.

نحوه تنظیم اظهارنامه مالیاتی

از سال ۱۳۹۱ ارائه اظهارنامه بصورت کاغذی که از مراجع مربوطه خریداری می‌شد منسوخ گردید زیرا بسیار پرهزینه و وقت گیر بود. اظهارنامه الکترونیکی باعث تسهیل ارسال و تسریع فرآیندهای ثبت اظهارنامه شد. افراد کافی است با مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی نسبت به تکمیل و تسلیم اظهارنامه بصورت آنلاین اقدام نمایند. 

تمامی مؤدیان حقیقی و حقوقی موظفند با مراجعه به tax.gov اقدام به ارسال اظهارنامه به صورت الکترونیکی نمایند. البته دفاتر قانونی طی مدت زمان اعلام شده می‌بایست به اداره مالیات تحویل شود و در صورت مطابقت نداشتن اظهارنامه مالیاتی با دفاتر قانونی مشمول جریمه می‌شوند.

چرا در تنظیم اظهارنامه نیاز به راهنمایی مشاوران مالیاتی داریم؟

در تنظیم اظهارنامه موارد خاصی باید در نظر گرفته شود که با نظرات مشاوران مالیاتی می‌توان آنرا به شکل دقیقی ارائه کرد. اظهارنامه مالیاتی شامل اطلاعات هویتی اشخاص حقیقی و حقوقی است که با توجه به نوع فعالیتشان می‌بایست موارد درخواستی خود را در آن مطرح کنند. در قسمت جداول مالیاتی، تک تک جداول و اطلاعات در خواستی توضیح داده شده است.

 از اصلی ترین مواردی که می‌بایست در اظهارنامه مطرح شود صورت ترازنامه اشخاص حقیقی و حقوقی، گردش حساب مواد اولیه و کالای ساخته شده و کالای بازرگانی و سایر کالاها، صورت قراردادها و درآمدهای پیمانکاری و بهای تمام شده پروژه برای شرکت‌های پیمانکاری، صورت سود و زیان کلیه اشخاص مکلف به تنظیم اظهارنامه عملکرد، مبلغ درآمد و فروش داخلی و خارجی، صورت بهای تمام شده کالای ساخته شده و فروش رفته برای شرکت‌های تولیدی است.

چه موقع تنظیم لایحه مالیاتی مهم می‌شود؟

گاهی مؤدی از پرداخت بدهی مالیاتی خود چشم پوشی می‌کند؛ دولت نیز برای این که او را متوجه تخلفش کند اخطاریه می‌فرستد که هر چه سریعتر مالیات به تاخیر افتاده را پرداخت کند؛ مؤدی نیز اگر نسبت به مالیات خود اعتراضی دارد می‌تواند با تنظیم لایحه مالیاتی و مراجعه به هیئت حل اختلاف مشکلی که در این خصوص دارد را حل کند.

با تنظیم لایحه شما اعتراض خود را به میزان مالیاتی که تعیین شده به همراه دلایل و مدارکی که دارید به اطلاع هیئت حل اختلاف می‌رسانید تا در اسرع وقت به مشکل شما رسیدگی شود. البته بهتر است این را بدانید که قبل از تنظیم لایحه مالیاتی باید با نحوه نوشتن و قوانین آن آشنایی داشته باشید.

در تنظیم لایحه وکلا باید به جای اینکه زیاده نویسی کنند، کل مطالب را در لایحه بنویسند. بدین منظورباید در لایحه نویسی تمام ترفندهای خود را پیاده کنید زیرا آن لایحه نشان دهنده تمام تجربه و مهارت شماست. برای این که با فنون لایحه نویسی به طور کامل آشنایی پیدا کنید می‌توانید نمونه‌هایی از آن را مطالعه کرده و بعد اقدام به نوشتن لایحه کنید.

لایحه نویسی مالیاتی

لایحه مالیاتی را چگونه باید نوشت؟

اغلب کسانی که درگیر دعوی حقوقی هستند به ضرورت یادگیری نوشتن لایحه پی برده و به دنبال راهی برای نوشتن متنهای قانونی هستند. بعضی از افراد به منظور آشنا شدن با روند قانونی و تهیه لایحه به اینترنت مراجعه می‌کنند و با جستجو کردن در میان لوایح به دنبال موضوع موردنظر خودشان هستند.

برخی دیگر هم بهترین راه مواجهه با پیچیدگیهای لایحه نویسی را واگذاری این امر به وکیل می‌دانند. بعضی ها هم این باور را دارند که خودشان می‌توانند دست به قلم شوند و لایحه بنویسند؛ این افراد از نکات موجود در علم حقوق و قضاوت چشم پوشی کرده و دست به کار می‌شوند اما چنین رویه ای نتیجه خوبی ندارد.

لایحه نویسی پیچیدگیهای زیادی دارد، کسی که لایحه می‌نویسد باید مهارت لازم را داشته و فنون لایحه نویسی را آموزش دیده باشد. اگر می‌خواهید لایحه نویسی خود را به افراد غیرحقوقی بسپارید بدانید افرادی که قلم خوبی دارند حتماً لایحه نویس خوبی نمی‌شوند زیرا فنون لایحه نویسی نیاز به مطالعات و مهارت دارد. سعی کنید تنظیم لایحه مالیاتی را به کسی که کاردان است بسپارید تا در ادامه شکایت با مسائل مختلف روبه‌رو نشوید.

اهمیت لایحه مالیاتی در کاهش مالیات

در موارد بسیاری عدم آگاهی مودیان از قوانین مالیاتی و سهل انگاری در تنظیم و نگهداری دفاتر و اسناد مالی منجر به وضع مالیاتهای سنگین و بروز اختلافات مالیاتی می‌شود. در کنار تمام اقدامات و پیگیریهای لازم، دقت در نحوه تحریر لایحه هیاتهای مالیاتی نیز اهمیت زیادی در کاهش مالیات دارد چرا که تمام مدارک و استدلالات قانونی در لایحه درج می‌شود و تحریر دقیق و اصولی آن می‌تواند بسیار ثمربخش باشد. چنانکه در بسیاری موارد، دقت در نحوه تحریر لایحه هیاتهای مالیاتی باعث بخشودگی جرایم و حتی کاهش مبلغ اصل مالیات گردیده است. بنابراین استفاده از مشاوره مالیاتی در نوشتن لوایح، کمک بسیار شایانی به صاحبین مشاغل می‌کند. 

آقای مالیات | نخستین رسانه آموزش مالیات کشور