شناسه خبر : 35901 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

۲۲ ابزار رایگان و کاربردی سئو مخصوص سئوکاران

اگر به دنبال لیستی از ابزارهای رایگان و البته کاربردی سئو هستید در جای درستی قرار دارید. این مقاله شامل معرفی ابزارهای رایگانی است که بارها و بارها توسط وبمستران و متخصصان سئو آزمایش شده و کارآمد بودن آنها اثبات شده است.

۲۲ ابزار رایگان و کاربردی سئو مخصوص سئوکاران

 اگر مجبورید سفارش سئو را با بودجه کمی پیش ببرید، این ابزارهای رایگان حتما به کمک شما خواهند آمد. بیایید با همدیگر با این ابزارهای مفید سئو آشنا شویم. 

۱. ابزارهای تحقیق کلمات و عبارات کلیدی

ابزارهای مختلفی برای تحقیق کلمات کلیدی موجود هستند که از آن میان می‌توان به Google Keyword Planner، Ahrefs Keyword Generator و Google Trends اشاره کرد. 

Google Keyword Planner برای پیدا کردن کلمات کلیدی جدید که شاید آنها را نادید گرفته‌اید بسیار عالی است. و ایده‌های بسیار خوبی در این زمینه در اختیار شما قرار خواهد داد. 

به کمک ابزار Ahref می‌توانید متوجه شوید که کلمات کلیدی مختلف به صورت ماهانه چه میزان از جستجو را به خود اختصاص می‌دهند و اینکه میزان رقابت در هر کلمه یا عبارت کلیدی به چه میزان است. 

به کمک Google Trends نیز می‌توانید متوجه شوید که در بازه‌های زمانی مختلف چه موضوعاتی محبوبیت داشته است. و چه موضوعاتی ترند شده‌اند. 

نمودار

۲. ابزارهای سئوی داخلی سایت

- Google Rich Result Test

همانطور که می‌دانید مدتی است که گوگل پاسخ برخی سوالات را در همان صفحه نتایج جستجو در کادرهای مختلفی که با نام ریچ ریزالت شناخته می‌شوند نمایش می‌دهد. بسیاری از سایت‌ها سعی دارند که در کلمات کلیدی مختلف این کادرها را تصاحب کنند. برای اینکه متوجه شوید که ساختار مطلب شما به گونه‌ای هست که در ریچ ریزالت نشان داده شود یا خیر می‌توانید از این ابزار استفاده کنید. 

- Ahrefs SEO Toolbar 

به کمک این ابزار که در قالب یک افزونه برای مرورگرهای کروم و فایرفاکس در دسترس است می‌توانید پارامترهای مختلف سئو را در سایت خود مشاهده کنید. این ابزار گزارشی از سئوی داخلی سایت شامل مواردی مانند تیترهای صفحات، توضیحات متا، عنوان صفحه، تعداد کلمات، لینک‌های شکسته، لینک‌های نوفالو و...را به شما ارائه خواهد کرد. 

- Yoast 

این ابزار یک افزونه برای وردپرس است که بسیار کاربردی و معروف است. به کمک این افزونه قادر هستید که پارامترهای مختلف در سئوی داخلی سایت خود از قبیل توضیحات متا، خوانایی مطلب، تعداد کلمات و...را کنترل کنید.

۳. ابزارهای لینک‌سازی

- Ahrefs’ Backlink Checker

به کمک این ابزار می‌توانید ۱۰۰ بک ‌لینک برتر به هر سایت یا صفحه‌ای را مشاهده کنید. همچنین صفحاتی که بیشترین لینک را به سایت مد نظر شما داده‌اند و تعداد سایت‌ها و اطلاعاتی از این دست را در اختیار شما قرار خواهد داد. 

- Hunter.io

برای اینکه در وب‌سایت‌های دیگر لینک‌سازی کنید حتما نیاز است که بتوانید با مالک یا ادمین آن سایت ارتباط برقرار کنید. به کمک این ابزار قادر هستید که ایمیل‌های اصلی مرتبط با سایت‌هایی که مد نظر دارید را پیدا کرده و با مالکان سایت‌های مختلف ارتباط برقرار کنید. 

با وارد کردن نام یک سایت و یک شخص خاص که فکر می‌کنید در آن سایت سهمی دارد نیز می‌توانید ایمیل آن شخص را به دست آورید. در هر ماه می‌توانید ۵۰ درخواست رایگان در این سایت ثبت کنید. 

۴. ابزارهای سئوی تکنیکال

- Google Search Console

گوگل سرچ کنسول که قبلا با نام گوگل وبمستر تولز شناخته می‌شد، یک سرویس رایگان است که به شما کمک می‌کند تا مشکلات سئوی سایت خود را پایش و حل کنید و به عنوان یک مشاوره سئو شما را در حل مشکلات سئو راهنمایی میکند. 

اگر سایت شما مشکلات فنی در حوزه سئو داشته باشد این ابزار این مشکلات را به شما نشان خواهد داد. 

- Ahresf Webmaster Tools

به کمک این ابزار می‌توانید:

- سلامت سئوی سایت خود را بررسی کنید. 

- مشکلات سئوی خود را پیدا کنید. 

- بک‌لینک‌های سایت خود را مشاهده کنید. 

- کلمات کلیدی که در آنها رتبه خوبی دارید را مشاهده کنید. 

به طور کل می‌توان از این ابزار برای کامل کردن محدودیت‌های سرچ کنسول گوگل استفاده کرد. 

- Screaming Frog

این ابزار سایت شما را کراول می‌کند و سئوی تکنیکال و داخلی آن را بررسی و تحلیل می‌کند. 

به کمک نسخه رایگان این ابزار می‌توانید تا ۵۰۰ ‌‌URL را کراول کنید. 

کراول

- GTMetrix

به کمک این ابزار قادر خواهید بود که سرعت لود شدن سایت خود را بسنجید. علاوه بر امتیازی که این سایت به سرعت لود شدن سایت می‌دهد، پیشنهاداتی را هم برای افزایش سرعت سایت به شما ارائه خواهد کرد. 

- Google’s Mobile-Friendly test

این ابزار سایت شما را از لحاظ بهینه بودن برای استفاده در موبایل بررسی می‌کند. و اگر مشکلی در کار از طریق موبایل با سایت شما وجود داشته باشد به شما اطلاع می‌دهد. به عنوان مثال اگر فونت بسیار کوچک یا افزونه‌های ناسازگار استفاده کرده باشید آن را به شما گوشزد خواهد کرد. 

۵. ابزارهای بررسی رتبه سایت

- Alexa

به کمک این ابزار می‌توانید رتبه سایت‌های مختلف را در کشوری خاص و در سطح جهانی مشاهده کنید و درک خوبی از رقبای خود به دست آورید. 

- Local Search Result Checker

به کمک این ابزار می‌توانید نتایج جستجو را در هر منطقه، شهر یا کشور و حتی بر اساس زبان انتخابی خود مشاهده کنید. 

- Ahrefs’ SERP Checker

این ابزار ۱۰ رتبه برتر در کلمات کلیدی مختلف در کشورهای مختلف را به شما نمایش خواهد داد. همچنین برای سه رتبه اول هر جستجو قادر هستید که پارامترهایی مانند تعداد سایت‌هایی که بک‌لینک داده‌اند، میزان ترافیک و... را مشخص کنید. 

۶. ابزارهای تحلیل

-  Google Analytics

به کمک این ابزار می‌توانید اطلاعات بسیار زیادی را در مورد سایت خود به دست آورید و به کمک آنها جنبه‌های مختلف بازاریابی خود را بهبود بخشید. 

- Google Data Studio

گوگل دیتا استودیو به شما اجازه می‌دهد که گزارش‌های مختلفی را در مورد سئوی سایت خود مشاهده کنید. 

در واقع این یک ابزار عالی برای بررسی و گزارش‌گیری از سئوی سایت است. 

این ابزار به علت یکپارچگی با گوگل سرچ کنسول و گوگل آنالیتیکس اطلاعات بسیار مناسبی را در اختیار شما قرار خواهد داد. 

۷. ابزارهای سئوی محلی

- Google My Business

این ابزار به شما اجازه می‌دهد که مشخصات کسب‌وکار محلی خود را در نقشه گوگل و جستجوی گوگل تنظیم و مدیریت کنید. 

برای اینکه در جستجوی محلی موفق باشید باید یک حساب کاربری کامل و بهینه در این ابزار ایجاد کنید و اطلاعات خود را تکمیل کنید. 

- Whitespark’s Google Business Review Link Generator

به کمک این ابزار می‌توانید یک لینک ایجاد کنید و آن را در اختیار کاربران خود قرار دهید تا نظرشان را در مورد کسب‌وکار شما اعلام کنند. 

این نظرات در حساب کاربری شما در Google My Business منتشر می‌شود و از آنجا که وجود چنین نظراتی برای سئوی محلی بسیار مفید است سعی کنید تا این لینک را از طریق ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و راه‌های ارتباطی دیگر در اختیار کاربران خود قرار دهید. 

۸. ابزارهای دیگر

- Wayback Machine

این ابزار که آن را می‌توان در سایت Archive.org پیدا کرد نشان می‌دهد که صفحاتی از وب که دیگر پاک شده‌اند حاوی چه مطالبی بوده‌اند. 

از این ابزار می‌توان برای مقاصد مختلفی استفاده کرد. به عنوان مثال شاید لینک‌های شکسته‌ای در سایت شما وجود داشته باشند اما ندانید این لینک‌ها حاوی چه مطالبی بوده‌اند بنابراین می‌توانید از این بزار استفاده کنید. 

- Google Alerts

این ابزار هرگاه کسی نام کسب‌وکار یا نام خودتان را در فضای آنلاین استفاده کند به شما اطلاع می‌دهد. می‌توانید نام رقبای خود را هم بدین صورت ردیابی کنید و نظرات مختلف را در مورد کسب‌وکار خود و رقبایتان جویا شده و تصمیمات بهتری را اتخاذ کنید. 

آژانس تخصصی سئودو، انواع سئو سایت شرکتی، فروشگاهی، گردشگری، پزشکی، حقوقی، مهاجرتی و ... را با توجه به بودجه مدنظر شما و با هدف رساندن به صفحه اول گوگل انجام میدهد.