شناسه خبر : 34804 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

چرا به ارزهای دیجیتال نیاز داریم؟

اهمیت ارزهای دیجیتال بیش از پیش در حال افزایش است. تا چندی پیش تعداد کمی از افراد در رابطه با این نوع ارز و نحوه کارکرد آن آشنایی داشتند؛ اما امروزه در هر وب سایت و هر جایی، سخن از ارزهای رمزپایه و اهمیت سرمایه گذاری در آنهاست.

چرا به ارزهای دیجیتال نیاز داریم؟

 از زمان شیوع کرونا تا کنون، خرید بیت کوین نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است. هم زمان با کاهش ارزش بورس جهانی، بسیاری از افراد تصمیم به خرید بیت کوین گرفته اند. چرا که به نظر میرسد تنها بازار مالی که اخیرا افزایش ارزش داشته است، همین رمز ارزها، از جمله بیت کوین است. اما اهمیت ارزهای دیجیتال در چیست؟ آیا ما واقعا به آن نیاز داریم و سرمایه گذاری در آن فکر خوبی است؟

ارز دیجیتال چیست؟

قبل از آنکه به بررسی اهمیت ارزهای دیجیتال در دنیای امروز بپردازیم، بهتر است که نگاهی به مفهوم ارزهای رمزپایه و نحوه کارکرد آنها داشته باشیم.

اولین و مهمترین نکته ای که در خصوص ارزهای دیجیتال باید به آن اشاره کرد این است که این ارزها مجازی هستند که رمزنگاری شده اند و تنها به دو روش می توان آن را بدست آورد،  به عنوان  مثال یکی از طریق خرید و فروش بیت کوین و دیگری از طریق استخراج بیت کوین به وسیله دستگاه های پیشرفته است. بسیاری از ارزهای رمزنگاری شده شبکه های غیر متمرکز مبتنی بر فناوری بلاک چین هستند یک دفترچه توزیع شده توسط شبکه های رایانه ای متفاوت.  وابسته به هیچ دولت یا سیستم مالی دیگری نیستند.

I6YLqbeMDh

به عبارت دیگر، ارزش ذاتی ارزهایی که در دسته بازار مالی ارزهای دیجیتال قرار میگیرند، توسط مردم و یا نودهایی که در شبکه فعالیت میکنند، تعیین میشود. بستر فعالیت تمامی این ارزها، بلاکچین است. برخی از آنها از بلاکچین منحصر به خود و برخی دیگر از بلاکچین بیت کوین استفاده میکنند. در حالت کلی، تفاوت زیادی بین رمزارزها وجود ندارد، چرا که هدف اصلی همه آنها از بین بردن واسطه و بهبود روند تراکنش های مالی، بین کشورهای مختلف در مقیاس جهانی است.

در میان انواع ارزهای دیجیتالی که تا کنون معرفی شده اند، با خرید و فروش بیت کوین ازسوی سرمایه گذاران علی رغم نوساناتی که پشت سر گذاشته است، همیشه به عنوان بهترین شناخته شده است. جالب است بدانید قبل از بیت کوین، ارزهای دیگری هم وارد بازارهای مالی شدند، اما خیلی زود به دلیل مشکلی به نام "مسئله دوبار خرج کردن" از دور خارج شدند.

مسئله دو بار خرج کردن، یکی از چالش های اصلی در رابطه با خرید و فروش ارز دیجیتال بوده و هست. این مسئله مربوط به شرایطی میشود که یک فرد، از یک ارز دو بار استفاده میکند. تا قبل از بیت کوین، هیچ یک از ارزها، موفق به رفع این مشکل نشدند. اما بیت کوین توانست با استفاده از بلاکچین و رمزنگاری کردن تمام پروتکلها و استفاده از خود مردم، این مشکل را به خوبی برطرف کند.

همانطور که گفته شد، ارزش ذاتی این ارزها توسط مردمی که درون شبکه فعالیت دارند، تعیین میشود. برای تایید و انجام هر تراکنش، تمامی افرادی که شبکه هستند و مشغول استخراج، باید تراکنش را بررسی و تایید کنند. به عبارت دیگر، حتی اگر درخواست بررسی تراکنش، توسط یک نفر هم تایید نشود، انجام نخواهد شد. از طرف دیگر، برای هک بیت کوین، نیاز است که سیستم تمامی افرادی که درون شبکه حضور دارند، هک شود. این مسئله گرچه از لحاظ تئوری ممکن است، اما در عمل تا کنون اجرا نشده است!

نکته مهم دیگری که در خصوص این ارزها باید به آن اشاره کرد، این است که برخلاف تصور بسیاری، این ارزها کاملا قابل ردیابی هستند. تمام تراکنش های انجام شده در یک دفتر توزیع کل، ثبت میشود. در نتیجه ردیابی آنها، گرچه رمزنگاری شده اند، اما ممکن است! علاوه بر این، بیت کوین و سایر ارزها، در یک شبکه متن باز کار میکنند. یعنی تمام کدنویسی ها و تراکنشها، توسط افرادی که در آن حضور دارند، قابل مشاهده است.

اهمیت ارزهای دیجیتال در چیست؟

بیت کوین اولین ارز دیجیتالی بود که توسط فردی (یا گروهی) به نام ساتوشی ناکاموتو Satoshi Nakamoto) (در سال 2008 ایجاد شد. اتریوم هم ارز دیگری است که گرچه شباهت زیادی به بیت کوین دارد، اما از بلاکچین دیگری استفاده کرده و برای قراردادهای هوشمند مورد استفاده قرار میگیرد. نکته مهم در خصوص تفاوت این دو رمز ارز این است که از یکی تنها برای بازارهای مالی میتوان استفاده کرد. در حالی که از اتریوم میتوان برای انجام کلیه پروژه های هوشمند سازی استفاده کرد.

Untitled-1

برخی از مهمترین مزایایی که در خصوص این دو ارز و البته سایر ارزهای رمزپایه، میتوان به آنها اشاره کرد، عبارت است از:

مستقل و غیر متمرکز بودن

این ویژگی، مهمترین ویژگی ارزهای دیجیتال است. افراد برای استفاده از این ارزها، به هیچ ارگان دولتی یا سازمان خاصی وابسته نیستند. در نتیجه میتوانند بدون آنکه مراحل اداری و معمولا زمانبر و البته پر هزینه را طی کنند، از این ارزها برای انجام مراودات مالی استفاده کنند.

منبع باز بودن

همانطور که گفته شد، بلاکچینی که برای ارزهای دیجیتال به کار برده میشود، به صورت متن باز برنامه ریزی شده است. یعنی تمام افرادی که درون شبکه حضور دارند، میتوانند نگاهی به کدنویسی های آن داشته باشند. بنابراین در صورتی که کد مخرب در بلاکچین وجود داشته باشد، به راحتی قابل شناسایی است. از طرف دیگر، افراد میتوانند از بلاکچین بیت کوین برای توسعه ارزهای دیگر استفاده کنند. بسیاری از ارزهای دیجیتال فعلی، بر بستر بلاکچین فعلی بیت کوین، با کمی تغییر کار میکنند.

همتا به همتا بودن

برای استفاده از این ارزها، نیازی به حضور واسطه نیست. شما میتوانید تنها از طریق یک آدرس، ارز مورد نظرتان را بگیرید یا انتقال دهید. کارمزدی که برای انجام این تراکنش باید پرداخت کنید، وابسته به هیچ مرکزی نیست. در واقع شما در حال پرداخت دستمزد ماینرهایی هستید که در حال تایید تراکنش ها در بلاکچین هستند.

نتیجه گیری:

 افزایش باور و علاقه مندی به سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال می تواند گام بعدی در روند تکامل مفهوم پول باشد. برای اولین بار، پولی را در اختیار داریم بدون نظارت هیچ دولت یا بانکی و این فناوری پیشرفته کدهای کامپیوتری و فناوری رمزنگاری است که آن را ایجاد کرده است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند با حضور این فناوری در این نوع از فرایندهای مالی، احتمال اشتباهات ناخواسته نیز به صفر خواهد رسید. حال فارغ از اینکه از قبل به ارزهای دیجیتال علاقه داشته‌اید یا خیر، امیدوارم این مطلب برای درک بهتر مزایا و نیازی که امروز به ارزهای دیجیتال داریم برای شما مفید بوده باشد.