شناسه خبر : 8801 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بررسی تحولات بازار موبایل پس از تفاهم لوزان

لبخند بازار به لوزان

بازار موجود زنده است و به رویدادهای مختلف سیاسی و اجتماعی در فضای داخلی یا بین‌المللی عکس‌العمل نشان می‌دهد. لذا نمی‌توان به ‌صورت دستوری بازار را کنترل یا برای آن حکم کلی صادر کرد.

بازار موجود زنده است و به رویدادهای مختلف سیاسی و اجتماعی در فضای داخلی یا بین‌المللی عکس‌العمل نشان می‌دهد. لذا نمی‌توان به ‌صورت دستوری بازار را کنترل یا برای آن حکم کلی صادر کرد. عمدتاً پیش‌بینی‌ها بر اساس شاخص‌های تاثیرگذار بر بازار اندازه‌گیری می‌شود که شدت اثر آن نیز به‌ صورت دقیق مشخص نیست اما جهت اثر آن می‌تواند توسط کارشناسان تبیین شود. یکی از ابعاد پیش‌بینی یا بیان وضعیت موجود و مقایسه بازار در دو زمان متفاوت مرتبط به گروه کالایی خاصی است. در برخی گروه‌های کالایی می‌توان حکم کلی صادر کرد و گفت فلان کالا ارزان یا گران شده است اما در کالاهای دیجیتال وضعیت فرق می‌کند. کالای دیجیتال از برند‌ها و طبقه‌بندی‌های متفاوتی تشکیل می‌شود که ممکن است در برندی قیمت محصول به ‌واسطه رویدادی سیاسی یا اقتصادی تغییر نکرده باشد یا در برند دیگری تغییر کرده باشد. تلفن همراه هم از این قاعده مستثنی نیست. پس از تفاهم لوزان، به‌رغم آنکه اخبار در ایام تعطیلات منتشر شد، اما سوال اصلی مردم این بود که با قرائت بیانیه لوزان چه اتفاقی برای بازارها می‌افتد؟ آیا قدرت خرید در خصوص کالاهای مختلف تغییر می‌کند یا خیر؟ عمده کالاهایی که مردم در ذهن خودشان مرور می‌کنند بازارهای سرمایه‌ای نظیر ارز، طلا و بورس است اما در خصوص کالاهای مصرفی مثل خودرو و تلفن همراه هم به‌ واسطه گستره استفاده آن این سوالات پررنگ‌تر است. در این گزارش صرفاً بازار تلفن همراه پس از تفاهم لوزان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در انتظار کاهش قیمت‌ها
در اولین روز کاری بعد از توافق اوضاع بازار موبایل تعریف چندانی نداشت. بازار تقریباً خلوت و در حال رکود بود. به گزارش اقتصادنیوز، یکی از فروشندگان موبایل علت این رکود را نبود ثبات در قیمت ارز بیان کرده و می‌گوید: «همیشه هنگامی که ممکن است قیمت ارز نوسان قابل توجهی داشته باشد اوضاع بازار خراب است. یعنی نه فروشنده به خرید کالا رغبتی دارد، نه خریدار. هر دو از اینکه بعد از خرید قیمت پایین بیاید و در خرید خود زیان ببینند می‌ترسند و در این شرایط دست به خرید نمی‌زنند.» این فروشنده در ادامه می‌گوید: «تجربه نشان داده است برخلاف انتظار، وقتی قیمت در حال پایین آمدن است خرید کند می‌شود و مردم منتظر پایین‌تر آمدن هستند (مگر اینکه افت قیمت زیاد باشد) اما همین که قیمت شروع به بالا رفتن می‌کند خریدها رونق می‌گیرد. با توجه به توافق صورت‌گرفته و با این فرض که قیمت ارز در روزهای آینده کاهش خواهد داشت و در صورتی که کاهش قابل ملاحظه‌ای را شاهد باشیم می‌توان به رونق بازار موبایل امیدوار بود در غیر این صورت و در صورت نوسان قیمت همچنان شاهد رکود بازار خواهیم بود.»

دو عامل موثر بر بازار موبایل
سناریوی بازار ارز آن‌طور که پیش‌بینی می‌شد پیش نرفت، قیمت ارز تنها در چند ساعت ابتدایی روز اول کاری پس از توافق کاهش قیمت داشت و پس از آن قیمت کاهش‌یافته را جبران کرد و تا آخرین ساعت کاری روز چهارشنبه هفته گذشته نیز به روند صعودی خود ادامه داد. بسیاری از کارشناسان هم پیش‌بینی کردند قیمت ارز کاهش چندانی نخواهد داشت. به‌رغم آنکه بسیاری از کارشناسان معتقد بودند بازار هیجانی شده و قیمت‌ها می‌ریزد اما عقلانیت بازار این اجازه را نداد و بازار کالاهای سرمایه روال عادی خود را ادامه داد. اما وضعیت در بازار موبایل چگونه پیش رفت؟ آیا بازگشت دلار به روال عادی تاثیری بر موبایل گذاشت یا خیر؟ اثر جو روانی بر بازار موبایل چگونه بود؟ به گزارش ایسنا، رئیس انجمن فروشندگان سیم‌کارت، گوشی موبایل و تجهیزات جانبی معتقد است با برداشته شدن تحریم‌های هسته‌ای در صورت رسیدن به توافق نهایی، علاوه بر کنترل واردات گوشی قاچاق، قیمت گوشی‌ها نیز به احتمال زیاد کاهش خواهد داشت. افشار فروتن اظهار کرد: بحث توافقات صورت‌گرفته بر روی بازار موبایل کشور از دو جنبه تاثیرگذار خواهد بود؛ در این میان جنبه اول آن به بحث تحریم‌ها برمی‌گردد و در مورد دوم به دنبال تثبیت و کاهش احتمالی نرخ ارز، قیمت‌های این بازار نیز دستخوش تغییر خواهند شد. از سوی دیگر با این شیوه می‌توان امید داشت که بازار واردات قاچاق تا حد زیادی کنترل شود، چرا که اگر شرکت‌های مختلف نمایندگی‌های خود را در ایران داشته باشند کالاها بدون واسطه و از طریق مبادی قانونی وارد کشور خواهند شد که البته این موضوع نیاز به شرایط مناسب در زمینه تعرفه‌های گمرکی نیز دارد.

تاثیر تعرفه و مالیات بر بازار
در هفته گذشته، بر اساس آخرین تغییرات صورت‌گرفته در قوانین صادرات و واردات که توسط سازمان توسعه تجارت تدوین و منتشر می‌شود، بر اساس تعرفه جدید گمرکی در سال 1394، تعرفه واردات ماشین‌های خودکار داده‌پردازی شخصی کیفی (نوت‌بوک) از 10 به 15 درصد افزایش یافت. سال گذشته نیز تعرفه کالای نوت‌بوک از 4 به 10 درصد افزایش یافته بود. علت این افزایش تعرفه، حمایت از تولید داخلی درج شده است. این افزایش تعرفه به‌ طور غیرمستقیم می‌تواند بر بازار موبایل تاثیر بگذارد. از سوی دیگر مالیات بر ارزش افزوده برای سال 94، با یک درصد افزایش به 9 درصد رسیده است که این عامل نیز می‌تواند بر روند افزایش قیمت‌ها تاثیر بگذارد.

لبخند بازار به تفاهم لوزان
با گذشت چند روز از تفاهم لوزان و بررسی تحلیل‌ها و واقعیت‌های بازار، بازار موبایل در اکثر برندهای پرفروش با کاهش سه تا پنج‌درصدی قیمت مواجه بوده است. البته در برخی برندها قیمت‌ها ثابت مانده است. به نظر می‌رسد کاهش تقاضا بر بازار اثر گذاشته و قیمت‌ها در اولین واکنش جدی سال 94 با کاهش مواجه بوده است. یکی از فروشندگان در این خصوص به اقتصادنیوز می‌گوید: سال گذشته در همین ایام فروش خوبی داشتیم. هم نقدینگی مردم خوب بود و هم بازار ثبات داشت و کسانی که قصد خرید داشتند با آسودگی خاطر از اینکه قیمت‌ها فرق چندانی نخواهد کرد دست به خرید می‌زدند. یکی از خریداران تلفن همراه هم در این باره می‌گوید: قیمت‌ها بین فروشندگان مختلف تفاوت زیادی دارد و گیج شده‌ام؛ نمی‌دانم از کدام‌ یک باید خرید کنم. گارانتی‌های مختلفی برای تلفن‌های همراه وجود دارد و هر فروشنده می‌گوید گارانتی‌ای که من ارائه می‌دهم بهتر است. هیچ قیمت مشخصی وجود ندارد و من خریدار سردرگم شده‌ام که از کجا خرید کنم. از طرفی نمی‌دانم اصلاً در حال حاضر وقت مناسبی برای خرید گوشی خواهد بود یا با توجه به توافقات انجام‌شده قیمت‌ها پایین‌تر می‌آید؟
در بررسی‌های صورت‌گرفته در بازار موبایل و در آخرین تغییرات قیمتی روز چهارشنبه، بیشترین کاهش قیمت مربوط به Huawei Ascend Mate7 است که از یک میلیون و 719 هزار تومان به یک میلیون و 290 هزار تومان رسیده است، پس از آن Motorola Nexus 6 از دو میلیون و 380 هزار تومان به یک میلیون و 990 هزار تومان، LG G2 - 32GB از یک میلیون و 219 هزار تومان به یک میلیون و 35 هزار تومان رسیده است. باید متذکر شد که دلیل اصلی کاهش قیمت موبایل در بازار صرفاً به خاطر تفاهم صورت‌گرفته نبوده است بلکه برخی مدل‌های جدید وقتی وارد بازار می‌شوند بالاتر از قیمت واقعی خود در بازار به فروش می‌رسند لذا با گذشت زمان قیمت به حد واقعی خود نزدیک‌تر می‌شود. عامل دیگر ارائه محصولات جدید از آن برند است که باعث می‌شود قیمت مدل قبلی افت قابل توجهی داشته باشد. لذا می‌توان این‌گونه گفت که جو روانی تفاهم لوزان بر عوامل کاهش قیمت موبایل تاثیر بیشتری داشته است.
index:1|width:300|height:158|align:center

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها