شناسه خبر : 23347 لینک کوتاه

آینده به روایت بی‌ام‌و

در سال‌های اخیر بی‌ام‌و گام‌های بلندی را در به‌روزرسانی خودروهای خود برداشته است

دهه آینده صنعت خودرو را باید دهه بی‌ام‌و دانست. این را نگاهی به خودروهای مفهومی که این خودروساز باواریایی در سه سال گذشته رونمایی کرده است اثبات می‌کند. شرکت بی‌ام‌و در حال انجام کاری بزرگ‌تر از ساخت خودروهای جدید برای آینده است. مهندسان بی‌ام‌و دارند روی مفهوم تازه‌ای از رانندگی و سواری گرفتن از یک چهارچرخ موتوری کار می‌کنند.

دهه آینده صنعت خودرو را باید دهه بی‌ام‌و دانست. این را نگاهی به خودروهای مفهومی که این خودروساز باواریایی در سه سال گذشته رونمایی کرده است اثبات می‌کند. شرکت بی‌ام‌و در حال انجام کاری بزرگ‌تر از ساخت خودروهای جدید برای آینده است. مهندسان بی‌ام‌و دارند روی مفهوم تازه‌ای از رانندگی و سواری گرفتن از یک چهارچرخ موتوری کار می‌کنند. المان‌هایی که آنها در کانسپت‌های چند سال اخیر خود ارائه کرده‌اند فراتر از آسایش و ایمنی است. آنها به‌دنبال ارتباط موثر بین راننده‌، سرنشین و خودرو هستند. می‌خواهند خودروهایی بسازند که تنها از زیبایی و سرعت‌شان لذت نبریم بلکه زمانی که در کنارشان قرار گرفتیم نوعی ارتباط عاطفی هم با آنها برقرار کنیم و عجیب آنکه این ارتباط یک‌طرفه نباشد. بلکه خودرو نیز با طراحی و سیستم‌های هوشمند خود پاسخ این احساس راننده و سرنشینانش را بدهد. از این روست که طراحان بی‌ام‌و در حال ارائه مفاهیم جدیدی از داشته‌های قدیم هستند. در‌، صندلی‌، فرمان‌، نمایشگرها که ما به آنها آمپر می‌گوییم‌، کلید‌های کنترل‌، طراحی داخلی و حتی جلو پنجره در حال تغییر هستند. انگار دارند به حرف می‌آیند و با ما گفت‌و‌گو می‌کنند. گاهی لبخند می‌زنند و گاهی اخم می‌کنند. بی‌ام‌و برای آنکه این دستاورد را ارائه کند مغزهایی از چهار گوشه جهان را گردهم آورده است. پایه این تغییر را کسی به غیر از کریس بنگل طراح افسانه‌ای خودرو نگذاشت. هر چند این روزها دیگر کریس بنگل در این شرکت نیست اما روح طراحی و خط‌هایی را که امروزه دیگر به امضای بنگل تبدیل شده‌اند می‌توان در آنها دید.

دو خودرو مفهومی‌i3 و i8 دو خودرو از نسل آینده خودروهای سواری هستند که در شرکت بی‌ام‌و طراحی و تولید شده‌اند. خودروهایی که بی‌ام‌و رونمایی کرده است را می‌توان در امتداد دو کانسپت قبلی یعنی افیشنت داینامیک و ویژن داینامیک به حساب آورد. ایده بی‌ام‌و برای طراحی و ساخت این دو کانسپت، زندگی شهری و سواری در خیابان بوده است. با این تاکید که چگونه می‌توان رانندگی شهری را بهبود بخشید و سواری ساده‌تری را رقم زد. خودروهایی که هم‌اکنون در کارخانه‌های مختلف در سراسر جهان تولید می‌شوند رفاه و آسایش را به اوج خود رسانده‌اند. به گونه‌ای که در برخی تولیدات امکانات رفاهی از بسیاری خانه‌ها هم بیشتر شده است. با این شرایط ساختن یک خودرو جدید نرم و گرم نمی‌تواند اوج بلند‌پروازی‌های شرکتی مانند بی‌ام‌و باشد. پس آنها در طراحی این خودرو چیزی فراتر از رفاه را برای این خودروها در نظر گرفته‌اند. بی‌ام‌و در ساخت i3 و i8 یکپارچگی انسان و ماشین را هدف قرار داده ‌است. آنها با این دو کانسپت مفهوم جدیدی را به نام LifeDrive وارد صنعت خودرو کردند.

آی سه

خودرو i3 یک کراس‌اوور شهری است. خودروهای کراس‌اوور در واقع شاسی‌بلندهای شهری هستند که قابلیت آفرود چندانی ندارند. از سوی دیگر میزان علاقه‌مندی به خودروهای بلند شهری روز به روز در‌حال افزایش یافتن است. بی‌ام‌و با درک این واقعیت اقدام به تولید یک کراس‌اوور جمع و جور کرده است. خودرویی که بتوان با آن احساس شاسی‌بلند سواری را پاسخ گفت و در عین‌حال جمع و جورتر از کراس‌اوورهای امروزی باشد. پلت‌فورمی که برای این خودرو استفاده شده است همان پلت‌فورم خودرو افیشنت داینامیک است. با این تفاوت که‌کاری مانند همان کاری که در‌تبدیل پلت‌فورم سری سه به خودرو شاسی‌بلند X3 انجام شد، روی آن انجام شده است. در طراحی بدنه خودرو آنچه بیش از هر چیز دیگر مورد توجه قرار گرفته است هوشمندانه بودن آن است. به عنوان مثال درهای خودروها به گونه‌ای باز می‌شوند که گویی دری وجود ندارد و خودرو اتاقی است که در امتداد پیاده‌رو خیابان قرار گرفته است. زوایا به گونه‌ای طراحی شده است که سوار و پیاده شدن به خودرو بدون کمترین تغییر در آرگونومی بدن انجام شود. از سوی دیگر شفاف بودن درها وضعیت یکپارچگی با محیط در هنگام حرکت را هم فراهم می‌آورد. اما این بدنه شفاف از چه چیزی ساخته شده است که می‌تواند استانداردهای ایمنی سختگیرانه بی‌ام‌و را هم به دست آورد. بدنه این خودرو از نسل جدید فیبرکربن ساخته شده است. این فیبرکربن علاوه بر دارا بودن استحکام فیبرکربن معمولی از خاصیت الاستیک نیز برخوردار است. البته نه به این شکل که با فشار دست و لمس کردن آن بتوان به الاستیک بودن آن پی برد. بلکه این خاصیت در فشارهای بسیار زیاد همانند شرایطی که در هنگام تصادف پیش می‌آید خودش را نشان می‌دهد. به این ترتیب در هنگام تصادف خاصیت کش‌سان فیبرکربن هم به کمک استحکام آن می‌آید تا بخش کمتری از نیرو به داخل خودرو منتقل شود. باور کردنش سخت است اما بدنه شفاف این خودرو محکم‌تر از بدنه فولادی خودروهای دهه 60 و 70 میلادی است. برای پیشرانه این خودرو از یک موتور تمام‌الکتریکی استفاده شده است. یک سیستم هوشمند کنترل این موتور را به عهده دارد که در جای خود بسیار جالب توجه است. این موتور روی محور عقب قرار دارد و کل نیروی خود را که 170‌اسب‌بخار است به همین محور منتقل می‌کند. در حالی که بسیاری از خودروسازها در حال حرکت به سمت سیستم‌های AWD هستند بی‌ام‌و همچنان ترجیح داده تا در ایده‌های بلند‌پروازانه خود نیز همچنان به سنت RWD وفادار بماند. این موتور می‌تواند 250 نیوتن بر متر هم نیروی گشتاور تولید کند که اگر‌چه زیاد نیست ولی برای یک کانسپت شهری امیدوار‌کننده است. با این قدرت و گشتاور خودرو می‌تواند در مدت 9 /7 ثانیه به سرعت‌100‌کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. سیستم اینتلیجنت درایو یا همان رانندگی هوشمند بی‌ام‌و‌i3 عملکرد موتور خودرو را به طور کامل در اختیار دارد. به این ترتیب زمانی که خودرو برای مدت معینی ایستاده باشد موتور خاموش می‌شود تا از مصرف انرژی باتری کاسته شود.

در طراحی داخلی این خودرو می‌توان گفت کاری در حد معماری انجام شده است. استفاده از خطوط مدرن بسیار جالب است. چرا که شکستگی‌های زیاد توی ذوق نمی‌زنند. بخش زیادی از این هارمونی به دلیل استفاده از نورپردازی داخل کابین است. طراحی داخلی کابین این خودرو را بیشتر می‌توان به یک کار هنری شبیه دانست تا یک کار صنعتی!

آی هشت

از آخرین باری که بی‌ام‌و خودرو سری هشت را روانه بازار کرد بیشتر از 12 سال می‌گذرد. حالا بی‌ام‌و با یک هشت دیگر به میدان آمده اما نه سری هشت بلکه i8‌. این خودرو را باید فرزند خلف ویژن داینامیک به حساب آورد. خودرویی که پیش‌بینی می‌شود آینده خودروهای اسپرت را متحول کند. خودرو i8 یک کانسپت هیبریدی است. موتورالکتریکی روی محور عقب و موتور بنزینی روی محور جلو اعمال نیرو می‌کند.موتور بنزینی یک موتور سه سیلندر است. مجموع قدرت این دو موتور به 220 اسب‌بخار می‌رسد. گشتاور آن نیز 300 نیوتن بر متر است. در هنگام حرکت در حالت هیبرید مصرف سوخت این خودرو 8 /2 لیتر در 100 کیلومتر است. با این حال در‌صورت اتمام سوخت‌، خودرو می‌تواند با نیروی موتور الکتریکی نیز به حرکت خود ادامه دهد. در این حالت خودرو می‌تواند 32 کیلومتر مسافت را بپیماید.

اما در این خودرو طراحی نسبت به هر چیز دیگری بیشتر مورد توجه بوده است. این خودرو از نظر سرنشین 2+2 است. این به معنی آن است که خودرو دو در است اما چهار سرنشین دارد. درهای این خودرو بسیار جالب توجه طراحی شده‌اند. ایده آنها بال حشرات بوده است. درهای کشیده این خودرو المان برتر طراحی این خودرو به حساب می‌آیند. زاویه باز شدن درها به صورتی است که بیشترین میزان فضا برای سوار شدن هر چهار سرنشین در دسترس باشد. این خودرو جشنواره‌ای از سیستم‌های هدایت و ناوبری است. شیشه جلو این خودرو یک نمایشگر کامل است که از اطلاعات مسیریاب GPS تا اطلاعات فنی خودرو در هر لحظه روی آن قابل نمایش است. سیستم هدایت این خودرو می‌تواند تا 24 خودرو را در اطراف خود و در فواصل مختلف ردیابی کرده و فاصله آنها را به راننده گزارش دهد. همچنین می‌تواند بهترین مسیر را تا مقصد روی شیشه جلو نشان دهد. همه اینها با استفاده از فرامین صوتی قابل دسترسی است.

تجارت- فردا- آینده به روایت بی‌ام‌و

دراین پرونده بخوانید ...

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها