شناسه خبر : 9345 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

استیضاح وزیر کشور به جای قالیباف

مشایی: بقایی، احمدی‌نژاد است

فاصله میان آفتابی‌شدن تا رسانه‌ای شدن احمدی‌نژادی‌ها کمتر از چند روز زمان برد. مرد شماره یک اعلام کرد نمی‌آید. مرد شماره دو اعلام کاندیداتوری کرد. مرد شماره سه حمایت کرد و حتی نشست خبری گذاشت. بعد آن هم هر روز سعی کردند با ابتکاری جدید در صدر اخبار بمانند. یک روز با اعلام قطعیت پیروزی‌شان و یک روز با نگارش نامه‌ای به رئیس‌جمهور جدید آمریکا.

فاصله میان آفتابی‌شدن تا رسانه‌ای شدن احمدی‌نژادی‌ها کمتر از چند روز زمان برد. مرد شماره یک اعلام کرد نمی‌آید. مرد شماره دو اعلام کاندیداتوری کرد. مرد شماره سه حمایت کرد و حتی نشست خبری گذاشت. بعد آن هم هر روز سعی کردند با ابتکاری جدید در صدر اخبار بمانند. یک روز با اعلام قطعیت پیروزی‌شان و یک روز با نگارش نامه‌ای به رئیس‌جمهور جدید آمریکا.
محمود احمدی‌نژاد با نگارش نامه جدیدش به دونالد ترامپ نشان داد هنوز خلاقیتش برای خبرساز شدن را حفظ کرده است. هشتم اسفندماه نامه‌ای 13‌صفحه‌ای به رئیس‌جمهور جدید آمریکا نوشت. به گزارش شرق در نامه خشنودی‌اش از بر سرکار آمدن دونالد ترامپ را مخفی نکرده و به استناد برخی صحبت‌هایش او را از فساد در سیستم سیاسی آمریکا و حق‌کشی‌ها آگاه کرده است. او نامه‌اش را نامه یک انسان به انسانی دیگر «از موضع انسانی و علاقه‌مندی و دلسوزی به مردم آمریکا و دیگر ملت‌ها» توصیف و اضافه کرده «انتظار دارم که جنابعالی نیز بر همین منوال و با دید انسانی، آن را مطالعه نمایید». احمدی‌نژاد در این نامه خود را به ‌عنوان «فرزند ملت بزرگ، تمدن‌ساز و فرهنگ‌آفرین ایران» خوانده و او را از عظمت خدمت به مردم آگاه کرده است: «انسان در مسیر خدمت به دیگران، به خداوند نزدیک می‌شود و رستگاری ابدی را برای خود به ارمغان می‌آورد.» احمدی‌نژاد در نامه‌اش از انتخاب ترامپ استقبال کرده و نوشته «از فضای سیاسی و رسانه‌ای آمریکا چنین استنباط می‌شود که نتیجه انتخابات برخلاف روال معمول و خارج از اراده و پیش‌بینی هیات حاکمه و جریان اصلی پشت صحنه سیاست آمریکا بوده است. مواضع حزب رقیب و برخی از اعضای حزب شما و اغلب رهبران غربی نیز همین مطلب را القا می‌کند. صرف‌نظر از صحت‌وسقم آن، انتخابات اخیر، بخشی از مطالبات واقعی و انباشته مردم آمریکا را آشکار کرد». در ادامه نامه و بعد از مقدمه ۹بندی سراسر پند و نصیحت، از او خواسته که نظام انتخاباتی و سیاسی آمریکا را اصلاح کند، با احترام به زنان نقش آنان را در مشارکت و رهبری در نظر بگیرد و مانع «دست‌اندازی» آمریکا به منافع کشورهای دیگر شود. این نامه دوزبانه به سفارت سوئیس در تهران (حافظ منافع آمریکا در ایران) تحویل داده شده تا به گیرنده در واشنگتن برسد. البته خودشان هم از فضای مجازی استفاده کرده و نامه را به حساب توئیتری ترامپ ارسال کرده‌اند. رسانه‌ها این نامه احمدی‌نژاد را که دارای هیچ مقام سیاسی خاصی نیست، ترفندی برای بازگشت به عرصه سیاسی و عرض‌اندام داخلی دانسته‌اند.

مشایی: بقایی به احمدی‌نژاد شبیه‌تر است
اما تنها احمدی‌نژاد نبود که در این هفته چهره‌ای رسانه‌ای شد. اسفندیار رحیم‌مشایی هم از قافله جا نماند و با دفاع تمام‌قد از حمید بقایی نام خود را در رسانه‌ها مطرح کرد، آن هم با برگزاری یک جلسه پرسش و پاسخ پس از سه سال گریز از رسانه‌ها. به گزارش اعتماد اظهارات رحیم‌مشایی ابتدا روی کانال تلگرامی‌اش و بعد تنها روی سایت دولت بهار منتشر شد تا نشان دهد در این جلسه هیچ یک از اصحاب رسانه حضور نداشتند. اسفندیار رحیم‌مشایی در این نشست گفت: ما اینجا هستیم که اعلام کنیم راه احمدی‌نژاد را ادامه می‌دهیم و این راه را بدون حضور احمدی‌نژاد به رسمیت نمی‌شناسیم. مشایی گفت: فردی را می‌خواهیم که وقتی رئیس‌جمهور شد عاشقانه و مهرورزانه به نام نامی احمدی‌نژاد راه را ادامه دهد. بقایی پرچم پاکی و سند پاکی احمدی‌نژاد است که پس از ۲۲۵ روز بازداشت، بدون کیفرخواست و وثیقه آزاد شد. من افتخار می‌کنم که شباهتی به احمدی‌نژاد دارم اما اعلام می‌کنم بقایی به احمدی‌نژاد شبیه‌تر است. برخی می‌پرسند آیا بقایی رای می‌آورد؟ بنده می‌گویم بقایی در این انتخابات اصلاً رقیبی ندارد. هیچ دلیلی برای رد صلاحیت بقایی وجود ندارد. اگر بقایی رد صلاحیت شود دوقطبی خطرناکی شکل خواهد گرفت. من تمام‌قد پای کار بقایی آمده‌ام. من آمده‌ام که با همه وجود و تمام‌قد فریاد بزنم که بقایی، احمدی‌نژاد است. او گفت: به اذعان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان امروز در پایان سال ۹۵ محبوبیت احمدی‌نژاد از ۸۴ و ۸۸ بیشتر است. عدم تایید صلاحیت بقایی هم محبوبیت بقایی را افزایش خواهد داد هم به محبوبیت احمدی‌نژاد خواهد افزود. می‌گویند بقایی آمده تا رای روحانی را زیاد کند، باید گفت آنها (روحانی) رای ندارند امید آنها هم شما (اصولگرایان) هستید. با عملکردی که دولت روحانی داشته قاعدتاً نباید رای بیاورد اما تبلیغ می‌کنند که اگر به ما رای ندهید اینها (اصولگرایان) رای خواهند آورد!
علی‌اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی دولت نهم و دهم هم موضع صریح خود را در انتخابات 96 اعلام کرد و در توئیتر خود نوشت: کسانی که خواستار موضع بنده در ارتباط با انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده هستند، بدانند که آقای حمید بقایی به طور قطع رئیس دولت دوازدهم است. عبدالرضا داوری، مدافع سرسخت احمدی‌نژاد هم در سایت دولت بهار بدون نام بردن از فردی تنها پیش‌بینی کرد که روحانی در انتخابات 96 شکست می‌خورد و رای 92 را نخواهد داشت.

استعفای دسته‌جمعی احمدی‌نژادی‌ها
آرمان هم از استعفای دسته‌جمعی احمدی‌نژادی‌ها خبر داد و نوشت: در یکی از کانال‌های تلگرامی نزدیک به جریان احمدی‌نژاد آمده که «اعضای شوراهای تبیین مبانی انقلاب و بازخوانی آرمان‌های امام، برای همراهی بقایی در انتخابات استعفا دادند. این کانال نوشت: با توجه به اعلام کاندیداتوری حمید بقایی در انتخابات ریاست‌جمهوری و تاکید محمود احمدی‌نژاد مبنی بر ممنوعیت فعالیت انتخاباتی اعضای شوراهای تبیین مبانی انقلاب و بازخوانی آرمان‌های امام، اعضا استعفا دادند. در ادامه در این کانال آمده است، عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، علی ذبیحی، سیدحسن موسوی، مرتضی تمدن و علی‌اکبر جوانفکر، استعفای خود را از شورای مرکزی تبیین مبانی انقلاب و بازخوانی آرمان‌های امام تقدیم احمدی‌نژاد کردند تا در فعالیت‌های انتخاباتی به حمید بقایی کمک و یاری رسانند».
در این میان یک اصلاح‌طلب هم برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی کرده است. به گزارش مهر مصطفی کواکبیان، دبیر کل حزب اصلاح‌طلب مردم‌سالاری در نشستی خبری کاندیداتوری خود را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری با شعار «دولت اخلاق» رسماً اعلام کرد.

روحانی: برخی آلزایمر گرفته‌اند
در حالی که احمدی‌نژادی‌ها سخت سرگرم ورود به عرصه انتخابات هستند، حسن روحانی با یادآوری اقدامات دولت قبل می‌گوید برخی آلزایمر سیاسی گرفته‌اند و یادشان می‌رود آن وقت وضع چگونه بود. رئیس‌جمهور در نخستین مجمع ملی سلامت انتقادات تندی را به مخالفان وارد کرد و گفت: من نمی‌خواهم برگردم به سال ۹۲ چون برخی به دلیل آمارهای آن دوره که مشعشع است ناراحت می‌شوند که از قبل از این دولت بگوییم. می‌گویند همین آمارهای خودتان را بگویید به دولت قبل چه کار دارید؟ وقتی آن دولت روی کار بود می‌خواستیم انتقاد کنیم، می‌گفتند انتقاد نکنید کار دولت را برهم نزنید. الان می‌گویند چه کار دارید انتقاد کنید؟ اگر ما از تعامل با جهان بگوییم برخی بدشان می‌آید و روی تعامل با جهان حساسیت دارند و از تقابل خوششان می‌آید نمی‌دانم این تقابل برایشان چه چیزی آورده. البته برای برخی نان آورده است. برخی فکر می‌کنند با افزایش قفل دروازه‌های کشور امنیت و سلامت بیشتر است. طرف بخشی از این انتقادات هم رسانه ملی بود که روحانی در این باره گفت: از وزیر بهداشت سوال کردم از ابتدای دولت وضعیت دارویی چگونه است و چقدر گران شده است، ایشان گفت حداقل ۲۰ درصد داروهای خارجی و ۴۰ درصد تجهیزات پزشکی نسبت به آغاز دولت ارزان شده است. پس چرا نمی‌گوییم؟ یک جاهایی گوشت دو روز گران می‌شود اخبار تلویزیونی در خبر نخستش به قصابی می‌رود و می‌پرسد گوشت چقدر گران شده است و اگر گوشت ارزان شود، این خبر را منتشر نمی‌کند یا در آخرین اخبارش می‌گوید.

از انصراف قالیباف تا احساس تکلیف دیگران
در بازار داغ انتخابات سال 96، تحرکات دیگر کاندیداها هم ادامه دارد. برخی مانند رضایی منتظر احساس تکلیف برای حضور در انتخاباتند. برخی مانند سعید جلیلی فعالیت‌ها را آغاز کرده‌اند اما حضورشان را رسمی نکرده‌اند و برخی مانند محمدباقر قالیباف بر دوراهی حضور و عدم حضور قرار دارند. جبهه نیروهای مردمی انقلاب هم در جست‌وجوی کاندیدایی هستند که قطعاً رای بیاورد و دولت حسن روحانی را به تنها دولت چهارساله بعد از انقلاب تبدیل کنند. به گزارش اعتماد اما اصولگراها هنوز به اجماع نرسیده‌اند و نگرانی از تعدد کاندیداها و خرد شدن آرا وجود دارد. سعید جلیلی حاضر به همکاری با جبهه نیروهای مردمی انقلاب نشده. علیرضا زاکانی در همایشی که تحت عنوان «من انقلابی هستم» برگزار شد تلویحاً کاندیداتوری‌اش در انتخابات را تأیید کرده و محمدباقر قالیباف هم هنوز تکلیف را مشخص نکرده. حسین قربانزاده، مدیر مسوول روزنامه همشهری و دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اعلام کرد: قالیباف برای کاندیداتوری مذاکره‌ای با جبهه مردمی نداشته است و اعضای جبهه و نیروهای منتخب بر اساس لطف و علاقه خود نام وی را مطرح کردند. وی گفته به نظر بنده قالیباف قصدی هم برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ندارد و منش و روش وی همیشه بر حمایت از هر حرکتی بوده و هست که برای کمک به مردم و حل مشکلات آنها صورت گیرد. روزنامه آرمان هم این سخنان قربانزاده را دال بر انصراف قالیباف از اعلام کاندیداتوری دانسته و نوشته قالیباف کاندیدا نیست.

استیضاح وزیر کشور به جای شهردار
روزنامه آرمان انصراف قالیباف از کاندیداتوری را مساله واگذاری املاک و حادثه پلاسکو دانسته و گفته این دو حادثه آرزوی او را دست‌نیافتنی‌تر کرد. هرچند قالیباف کوشید از این دو ماجرا رهایی یابد، اما از قرار معلوم کار او تمام شد و دیگر انگیزه‌ای برای حضور در انتخابات ‌ریاست‌جمهوری وجود ندارد. او می‌داند حتی اگر به یگانه کاندیدای جریان اصولگرا تبدیل شود، دستان وی در مواجهه با روحانی خالی‌تر از ۹۲ است. البته مساله تحقیق و تفحص از شهرداری هم در مجلس در جریان است. اما مجلسی‌ها چون امکان استیضاح قالیباف در ماجرای پلاسکو را نداشته‌اند، خواستار استیضاح وزیر کشور به جای روحانی شده‌اند. آرمان در این خصوص نوشت: جلیل رحیمی‌جهان‌آبادی از نمایندگانی است که به موضوع استیضاح وزیر کشور به‌جای قالیباف اشاره می‌کند. او با بیان اینکه بنابر آیین‌نامه داخلی مجلس امکان استیضاح شهردار در مجلس وجود ندارد، می‌گوید: قصد داریم وزیر کشور را به خاطر حادثه پلاسکو استیضاح کنیم. این نماینده با اشاره به جمع‌آوری حدود ۷۰ امضا برای استیضاح وزیر کشور در تشریح محورهای این استیضاح اعلام کرد: این مساله از چند ماه پیش در جریان است و مشکلات ناشی از پروژه پدیده شاندیز، ضعف در مدیریت بحران در جریان حادثه پلاسکو، عدم تعامل مناسب وزارت کشور با استانداران، فرمانداران و بخشداران، ضعف در توسعه سیاسی، لغو سخنرانی‌ها، عدم اجرای قانون خانه احزاب و کاهش امنیت اجتماعی از جمله محورهای این استیضاح است. او گفت: با این همه، هم‌اکنون در حال رایزنی با وزارت کشور هستیم تا نمایندگانی را که سوال داشته و معترض هستند، ساماندهی کنیم که پس از تقدیم کردن استیضاح به هیات‌رئیسه مجلس در جلساتی با وزیر موضوع را بررسی کنیم تا متوجه شویم آیا این مشکلات از طریق گفت‌وگو قابل حل است یا خیر.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها