شناسه خبر : 8813 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

تقوی: اگر قدرت نباشد هیچ چیز نداریم

سیاست‌های کلی انتخابات تقدیم رهبری شد

احمد جنتی دبیر شورای نگهبان که در همایش روسای دفاتر نظارت و بازرسی انتخابات استان‌های سراسر کشور سخن می‌گفت با بیان اینکه نمایندگی مجلس خبرگان منافع اقتصادی ندارد، اما برخی قصد دارند با ورود به این نهاد برای آینده کشور برنامه‌های خود را پیش ببرند، تصریح کرد «در انتخابات نیز مشکل شورای نگهبان با کسانی است که هدف آنها نشستن بر کرسی‌های مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی «به هر قیمتی» است.

پدرام سهرابلو
شنبه گذشته مجمع تشخیص مصلحت نظام، تشکیل جلسه داد تا با تصویب چهار بند دیگر از سیاست‌های کلی انتخابات، دفتر این سیاست‌ها را ببندد و آن را جهت تایید نهایی تقدیم رهبر معظم انقلاب کند. پس از پایان این جلسه، اکبر هاشمی‌رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنانی با مترقی و مناسب خواندن سیاست‌های کلی انتخابات که می‌تواند منشاء آثار خوب و مناسبی در روند انتخابات متعدد در آینده کشور باشد از اعضای کمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی مجمع، اعضا و به ویژه «مصطفی پورمحمدی» وزیر دادگستری که مبدع و پیشنهاددهنده اولیه تغییر و اصلاح قانون انتخابات به رهبری معظم انقلاب بود، قدردانی کرد و پورمحمدی نیز از مساعی جدی همه اعضا بالاخص ریاست مجمع قدردانی کرد.
در جلسه هفته پیش مواردی چون «تعیین حدود و نوع هزینه‌ها و منابع مجاز و غیرمجاز انتخاباتی، شفاف‌سازی منابع و هزینه‌های انتخاباتی داوطلبان و تشکل‌های سیاسی و اعلام به مراجع ذی‌صلاح و اعمال نظارت دقیق بر آن و تعیین شیوه و چگونگی برخورد با تخلفات مالی، پاسداری از آزادی و سلامت انتخابات و حق انتخاب آزادانه افراد و صیانت از آرای مردم به عنوان حق‌الناس در قانونگذاری، نظارت و اجرا و نیز رعایت کامل بی‌طرفی از سوی مجریان و ناظران و برخورد موثر با خاطیان، زمینه‌سازی مناسب در انتخاب داوطلبان مسوولیت‌های ریاست‌جمهوری، نمایندگی مجلس و شوراهای اسلامی در تراز شایسته جمهوری اسلامی ایران و دارای ویژگی‌هایی متناسب با جایگاه‌های مربوطه» از تصویب نمایندگان گذشت.
این در حالی است که همزمان با تصویب این سیاست‌ها در مجمع، احمد جنتی دبیر شورای نگهبان که در همایش روسای دفاتر نظارت و بازرسی انتخابات استان‌های سراسر کشور سخن می‌گفت با بیان اینکه نمایندگی مجلس خبرگان منافع اقتصادی ندارد، اما برخی قصد دارند با ورود به این نهاد برای آینده کشور برنامه‌های خود را پیش ببرند، تصریح کرد «در انتخابات نیز مشکل شورای نگهبان با کسانی است که هدف آنها نشستن بر کرسی‌های مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی «به هر قیمتی» است.
زیرا مهم‌ترین تلاش آنها «تضعیف شورای نگهبان» و «بدبین کردن مردم به شورای نگهبان» است تا نظارت این نهاد را در جامعه «بی‌اعتبار» جلوه دهند.» وی البته خاطر نشان کرد که این شورا به «اخلاق و شرع و قانون» تاکید دارد و سعی می‌کند تا به وظایف خود عمل کند. بر اساس قانون شورای نگهبان موظف است صلاحیت کاندیداهای انتخابات را بر اساس استعلام از مراجع چهارگانه مورد ارزیابی قرار دهد و با این وصف معلوم نیست منظور آقای جنتی از اینکه شورای نگهبان با کسانی که هدف‌شان نشستن بر کرسی‌های نمایندگی به هر قیمتی است دقیقاً چیست اما در این تردیدی نمی‌توان روا داشت که اگر شورای نگهبان به وظایف مصرح قانونی خود عمل کند و اعضای آن نیز خود را از رقابت‌ها و موضع‌گیری‌های سیاسی دور نگه دارند اعتبار و جایگاه این نهاد لطمه و آسیبی نخواهد دید.

اگر قدرت نباشد هیچ چیز نداریم
«اگر قدرت نباشد هیچ چیز نداریم، ما به دنبال جمع توانایی‌ها و قدرت هستیم و نباید از گفتن این مساله بپرهیزیم و خجالت بکشیم.» این را سید‌رضا تقوی مسوول سیاستگذاری ائمه جمعه در نشست رابطین جامعه روحانیت مبارز و شورای همگرایی اصولگرایان بیان داشت. اصولگرایانی از طیف احمدی‌نژاد و پایداری تا تعدادی از چهره‌های سنتی این جریان در غیاب افرادی چون باهنر، لاریجانی، ولایتی، رضایی و قالیباف در گردهمایی مجتمع آدینه که روز شنبه برای نمایش وحدت اصولگرایان برپا شد، شرکت داشتند.
با این حال نطق‌های اکثر حاضران کمتر نشانی از تفاهم و همگرایی با خود داشت. از جمله دبیر کل حزب موتلفه که ظاهراً در پاسخ به اظهارات سیدرضا تقوی تصریح کرد «برخی از ما برای نماینده شدن و گرفتن منصب و پستی آنچنان احساس تکلیف می‌کنیم که اگر روزی پیامبر اسلام بیاید و بگوید این تکلیف از روی دوش شما ساقط است، می‌گوییم شاید گزارش نادرستی به حضرت داده‌اند چراکه اگر ما نیاییم کل کائنات به هم می‌ریزد» و غلامعلی حداد‌عادل که با به رسمیت شناختن لزوم «نقد قدرت» ابراز عقیده کرد که «ما نمی‌توانیم آرمانگرا باشیم و در صورت شکست بگوییم ایرادی ندارد و ما به تکلیف خود عمل کرده‌ایم.» به نظر می‌رسد خطاب این سخنان حدادعادل، مصباح‌یزدی و شاگردان و پیروان او باشند که خود را متعهد به آرمان‌ها بدون توجه به نتایج اقدامات سیاسی می‌دانند و خواهان همراه شدن و پیروی بقیه اصولگرایان از خود هستند.
اما این جلسه چندان خالی از وحدت و اشتراکات هم نبود چراکه سخنرانان لااقل بر دو محور توافق نظر داشتند؛ اول آنکه اگر ائتلاف نکنند شکست سختی از رقبا خواهند خورد و دوم اینکه دیگران به دنبال القای اختلاف در میان اصولگرایان هستند. دیگرانی که مصادیق متفاوتی در سخنرانی اصولگرایان داشت چنانکه سید‌محمد حسینی، وزیر ارشاد احمدی‌نژاد از کار سازمان‌یافته اصلاح‌طلبان برای القای اختلاف گفت و حسین فدایی «خناسان» را عامل تفرقه اصولگرایان عنوان کرد.

فکر نمی‌کردیم عده‌ای برای قدرت بجنگند
سیدمحمدرضا خاتمی در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد به بیان نظرات خود پیرامون دیروز و امروز اصلاحات پرداخته و در بخشی از آن ضمن اشاره به طرح «خروج از حاکمیت» که عباس عبدی در دوره اصلاحات مبدع آن بود، می‌گوید این طرح می‌خواست خطوط قرمز اصلاح‌طلبان را یادآور شود، چون عقب‌نشینی مستمر منجر به پیشروی طرف مقابل می‌شود اما برای اجرای آن باید تمام جوانب را می‌سنجیدیم از جمله «همه اصلاح‌طلبان درون حاکمیت باید آن را قبول (می‌کردند) که این عملاً غیرممکن بود». نایب‌رئیس مجلس ششم در ادامه این گفت‌وگو با بیان اینکه «ما فکر نمی‌کردیم عده‌ای برای قدرت بجنگند» خاطر نشان می‌کند اصلاح‌طلبان اپوزیسیون آن بخشی هستند که می‌خواهد حکومت را حیاط خلوت خود کند.
دبیرکل سابق حزب ممنوع‌الفعالیت مشارکت در این گفت‌وگوی تفصیلی به سوالاتی پیرامون فعالیت احزاب و رسانه‌های اصلاح‌طلب و تنگناهای آنها، مجلس ششم، آسیب‌شناسی حرکت و فعالیت این جریان و رقبای آن و نسبت اصلاحات با طیف‌های دیگر پرداخته و ضمن اشاره به اینکه «در روند اصلاح و اصلاحات به افشاگری‌های آنچنانی نیاز نیست» معتقد است «اگر تجربه امروزمان را داشتیم از طریق تعاملات درون‌حکومتی آن را حل می‌کردیم». او در پاسخ به سوالی درباره احساس تقویت محافظه‌کاری در اصلاح‌طلبان نیز می‌گوید «دو مساله وجود دارد؛ یکی اینکه اصلاح‌طلبان همه پیر شده‌اند. الان بچه دارند، نوه دارند، آدم در این سن زندان برود که چه بشود؟ اصلاح‌طلبان که پیشرو بودند احساس می‌کنند که بخش قابل توجهی از جریان اصلاح‌طلبی محافظه‌کار شده است. بنابراین کسانی که محافظه‌کار نبودند و الان هم حاضرند محافظه‌کار نباشند اما حرکت آنها باعث شکاف و جدایی در درون جریان اصلاحات می‌شود به همین دلیل خودشان را پایین می‌آورند و خیلی برنامه‌ها و حرف‌هایی را که قبلاً داشتند عنوان نمی‌کنند.»

چاره‌ای جز پیروزی نداریم
رئیس بنیاد امید ایرانیان می‌گوید راهبرد اصلی اصلاح‌طلبان در انتخابات ۹۲ تغییر بود، و سایر اهداف و نیز انتخاب شخص و فرد خاص، هدف ثانویه جریان اصلاحات بود که به این هدف هم دست پیدا کردیم. به گزارش امید، محمدرضا عارف در ایام مصادف با سالروز انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۲، در دیدار جمعی از نخبگان و فارغ‌التحصیلان علوم سیاسی دانشگاه‌های مختلف کشور، به تلاش جریان اصلاحات برای کمک به موفقیت هرچه بیشتر نظام در چارچوب اصول و ارزش‌هایی که انقلاب برای آنها هزینه داده است، اشاره کرد و گفت: جریان اصلاحات مدیون انقلاب، امام و راه امام است، هر چند جریان رقیب برای برچسب زدن به جریان اصلاحات تلاش زیادی می‌کند.
اصلاح‌طلبان برای رسیدن به قدرت در سازوکارهای قانونی موجود عمل می‌کنند چراکه اصلاحات را عمل به قانون و انجام تکلیف در چارچوب قانون می‌دانیم. محمدرضا عارف خاطرنشان کرد: «مشارکت حداکثری ضامن پیشرفت و توسعه کشور و حل مشکلات و پیروزی اصلاحات خواهد بود و جریان اصلاحات چاره‌ای جز پیروزی در انتخابات مجلس ندارد و باید به دنبال عبور از موانع باشیم و با احترام کامل به قانون، در پی رفع مشکلات و معضلات خواهیم بود.»

تداوم پیمان‌شکنی پایداری
ابوالقاسم رئوفیان در گفت‌وگو با مثلث آنلاین درباره میزان قابل ‌اعتماد بودن جبهه پایداری برای ائتلاف با سایر سلایق اصولگرا می‌گوید: «پیشینه پایداری‌ها نشان می‌دهد که آنها در هر نوع انتخاباتی حضور مستقل را دنبال می‌کنند ولو آنکه این حضور مستقل منجر به عدم توفیق آنها شود چون پایداری‌ها می‌دانند اگر با تابلو خود به میادین رقابت وارد نشوند در بُعد تبلیغاتی هیچ نام و نشانی از آنها نخواهد بود و بالطبع عده و عُده ناچیز در کنار فقدان تبلیغات نتیجه‌ای جز پایان حیات پایداری نخواهد داشت.»
در همین رابطه حشمت‌الله فلاحت‌پیشه نیز معتقد است «اصولگرایان معتقد به ائتلاف با جبهه پایداری در انتخابات مجلس آینده هم دچار ریزش آرا می‌شوند چون مواضع جبهه پایداری مردم‌پسند نیست. همین موضوع دامن‌گیر جریان‌های هم‌پیمان با پایداری هم می‌شود ضمن آنکه سر آخر حتماً ائتلافی شکل نخواهد گرفت و عملاً پایداری به پیمان‌شکنی خود ادامه خواهد داد و حتی امکان اینکه بتواند به نحو بدتری این پیمان‌شکنی را انجام دهد، وجود دارد.»

اعلام موجودیت «یکتا»
هفته گذشته جبهه یاران کارآمدی و تحول ایران اسلامی متشکل از مدیران ارشد دولت احمدی‌نژاد به غیر از رحیمی و بقایی که در زندان و بازداشت هستند، اعلام موجودیت کرد. آیین آغاز به کار این تشکل سیاسی که برخی آن را «نو پایداری» می‌خوانند بدون حضور رئیس دولت سابق و با سخنرانی دبیر جامعه روحانیت مبارز تهران و رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در سالن شهدای انقلاب تهران برپا شد. از محمد حسینی، وزیر ارشاد احمدی‌نژاد تا محمدمهدی زاهدی و کامران دانشجو وزرای علوم دولت نهم و دهم، حمیدرضا حاجی‌بابایی وزیر آموزش و پرورش دولت دهم، محمد نجار وزیر کشور دولت دهم، محمدعلی رامین معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد احمدی‌نژاد و مهرداد بذرپاش، مسعود زریبافان و شماری دیگر از سیاستمداران حلقه احمدی‌نژاد در این جمع حضور داشتند.
به گزارش روزنامه رسالت، محمدعلی موحدی‌کرمانی دبیر جامعه روحانیت مبارز تهران خطاب به اعضای این تشکل گفت «یکتا می‌تواند تحولی در جامعه سیاسی پدید آورد» و سیدرضا تقوی نیز اعضای این جبهه سیاسی را به تلاش برای تحول‌آفرینی در فضای سیاسی کشور توصیه کرد. حاجی‌بابایی سخنگوی «یکتا» درباره روند شکل‌گیری آن خاطر نشان کرد: «یک سال و نیم است جمعی از دوستان جلساتی دارند.
به این نتیجه رسیدند که در برابر نظام و انقلاب مسوولیت خطیری دارند. بر همین اساس هزاران مدیر نخبه را در سراسر کشور بسیج کردیم تا به وظایف‌مان عمل کنیم.» همچنین محمد عباسی وزیر ورزش و جوانان در دولت محمود احمدی‌نژاد نیز درباره اهداف این جبهه به «رسالت» گفته «تشکل یکتا به دنبال اجرایی کردن گفتمان و مطالبات رهبری در حوزه‌های مختلف است.» این در حالی است که معاون سیاسی وزیر کشور اعلام موجودیت و فعالیت این تشکل را غیرقانونی اعلام کرده و به ایرنا می‌گوید: «هرگونه فعالیت سیاسی افراد در قالب حزب، گروه و تشکل و با هر عنوان و نامی باید با دریافت مجوز باشد؛ از این رو تحرکاتی که این روزها با عنوان یکتا انجام شده خلاف قانون است و آنها باید پاسخگو باشند.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها