شناسه خبر : 8404 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

چهره‌های اقتصادی

در میان چهره‌های شاخصی که برای شرکت در چهارمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا داوطلب شده‌اند، حضور چهره‌هایی که به دانش اقتصاد آشنایی دارند، بسیار کمرنگ است؛ به‌گونه‌ای که تعداد آنها با اغماض به تعداد انگشتان یک دست می‌رسد…

در میان چهره‌های شاخصی که برای شرکت در چهارمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا داوطلب شده‌اند، حضور چهره‌هایی که به دانش اقتصاد آشنایی دارند، بسیار کمرنگ است؛ به‌گونه‌ای که تعداد آنها با اغماض به تعداد انگشتان یک دست می‌رسد...


اسدالله عسگراولادی
بازرگان است و موهایش را در آسیاب تجارت سپید کرده. «اسدالله عسگراولادی» تاجر کهنه‌کار خشکبار است و اکنون در هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و تهران عضویت دارد. عسگراولادی یکی از چهره‌های شاخص بخش خصوصی است و سابقه فعالیت‌های اقتصادی‌اش به بیش از نیم قرن می‌رسد. او تا‌کنون مدیریت انجمن‌ها و تشکل‌های بسیاری را در حوزه کسب و کار بر عهده داشته است و حالا می‌خواهد تجربیات خود را در مدیریت پایتخت نیز به کار ببندد. او که سال‌ها در سنگر بخش خصوصی برای رونق اقتصاد ایران جنگیده است، حالا می‌خواهد طعم حضور در بدنه حاکمیت را نیز بچشد. عسگر‌اولادی در این انتخابات هنوز با هیچ گروهی ائتلاف نکرده است و البته زمزمه‌هایی از انصراف او شنیده می‌شود.


محمد‌رضا اسکندری
یکی دیگر از وزرای سابق «محمود احمدی‌نژاد» که اکنون سودای تصاحب یکی از 30 کرسی شورای شهر تهران را در سر دارد «محمدرضا اسکندری» است. اسکندری در دولت نهم، وزیر جهاد کشاورزی بود. صاحب‌نظران حوزه کشاورزی بر این عقیده‌اند که در دوره مدیریت او، معادله عرضه و تقاضا بر هم ریخت و واردات بی‌رویه برخی محصولات رکورد شکست. در همین دوره بود که طرح خودکفایی گندم به شکست انجامید و البته صادرات این محصول که تنها در سال 1386 صورت گرفت، دیگر تکرار نشد. اسکندری پس از خداحافظی با مقام وزارت به ریاست سازمان اقتصادی کوثر و همزمان به عنوان رئیس هیات مدیره صنایع شیر ایران گمارده شد. چه کسی می‌داند، شاید تجربیات او اکنون به کار اداره کلانشهر تهران بیاید.


محمد کشتی‌آرا
نام رئیس اتحادیه کشوری فروشندگان طلا و جواهر نیز در میان نامزدهای انتخابات شوراها به چشم می‌خورد. کسی که نبض بازار طلا و جواهر را در دست دارد. او فارغ‌التحصیل رشته حسابرسی است و عزم خود را برای ورود به صحنه رقابت در انتخابات شورای شهر جزم کرده است. کشتی‌آرا خود را یکی از نمایندگان اصناف در این انتخابات می‌داند و می‌گوید صنوف مختلف در نهایت لیستی واحد را ارائه خواهند کرد. فهرستی از نمایندگان 400 هزار واحد صنفی که به عقیده کشتی‌آرا با معضلات شهری در زمینه عوارض نوسازی یا مرمت واحد‌های صنفی مواجه هستند. او بر این عقیده است که وقت آن فرا رسیده، اصناف نیز در مراکز تصمیم‌گیر کشور، سهمی داشته باشند.

محمد‌مهدی مفتح
محمد‌مهدی مفتح، 16 سال، وکالت مردم تهران را در مجلس شورای اسلامی بر عهده داشته است؛ دوره چهارم، پنجم، هفتم و هشتم. او تا مقطع کارشناسی ارشد، در رشته مهندسی صنایع به تحصیل پرداخته است و در مقطع دکترا نیز رشته اقتصاد را برگزید. مفتح در طول دوره نمایندگی در مجلس، عضو ثابت کمیسیون برنامه و بودجه بوده و افزون بر این، عضویت در کمیسیون تلفیق، کمیسیون ویژه اصل 44 قانون اساسی و همچنین عضویت در کمیسیون طرح تحول اقتصادی را نیز در کارنامه‌اش دارد. فعالیت‌های مفتح البته به «بهارستان» محدود نمی‌شود. او پیش از آنکه پارلمان‌نشینی را مشق کند، مدیریت تعدادی از بنگاه‌های اقتصادی نظیر شرکت شیشه قزوین، شرکت شیشه آبگینه و شرکت شیشه آذر را نیز بر عهده داشته است.


عبدالرضا شیخ‌الاسلامی
عبدالرضا شیخ‌الاسلامی از سال 1388 تا 1391 وزیر کار دولت دهم بود. شیخ‌الاسلامی البته پیش از آنکه ردای وزارت را بر تن کند، رئیس دفتر «محمود احمدی‌نژاد» در دولت نهم بود. اگرچه با مدرک دکترای مهندسی عمران امور مربوط به اشتغال را بر عهده گرفت اما شاید بتوان شیخ‌الاسلامی را جزو کاندیداهایی قرار داد که پیش از این، مدیریت بخشی از اقتصاد را بر عهده داشته است. وزیر کار دولت دهم البته تا پایان دوره وزارتش بر این انگاره اصرار ورزید که ایجاد اشتغال جزو وظایف وزارت کار نیست. شیخ‌الاسلامی در بهمن‌ماه سال 1391 در جریان گروکشی دولت و مجلس بر سر مدیریت سعید مرتضوی در صندوق تامین اجتماعی از مقام وزارت عزل شد و حالا قرار است با حمایت دولت وارد کارزار انتخابات شورای شهر شود.


محمدهادی زاهدی‌وفا
در میان آنان که در صف ورود به «بهشت» ایستاده‌اند، «محمد‌هادی زاهدی‌وفا» از معدود کسانی‌است که اقتصاد خوانده است. او جزو اقتصاددانانی است که علاقه دارد، در وادی سیاست نیز جایگاهی را برای خود دست و پا کند. او البته این جایگاه را در هرم سبز بهارستان نیز جست و جو کرد. زاهدی‌وفا پس از نامزدی در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی، حالا می‌خواهد بخت خود را در انتخابات شورای شهر تهران آزمایش کند. زاهدی‌وفا در سال‌های گذشته در مقام یک دیپلمات نیز ظاهر شد و برای مدتی به عنوان یکی از اعضای تیم مذاکره‌کننده با گروه 1+5 انتخاب شد. او تا معاونت اقتصادی وزارت اقتصاد و دارایی نیز پیش رفت و اما در سال‌های اخیر به ریاست دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق قناعت کرده است.


محسن بهرامی‌ارض‌اقدس
این تنها اسدالله عسگر‌اولادی نیست که از میان فعالان بخش خصوصی، نامزد انتخابات شوراها شده است؛ «محسن بهرامی‌ارض‌اقدس» نیز قصد دارد در کنار تجربه عضویت در پارلمان بخش خصوصی، حضور در پارلمان شهر را نیز تجربه کند. بهرامی دانش‌آموخته رشته عمران و مدیریت است و بیشترین سال‌های فعالیت خود را در سازمان‌های متبوع وزارت بازرگانی گذرانده است؛ از معاونت وزارت بازرگانی تا رئیس هیات‌مدیره شرکت نمایشگاه‌های ایران. تاسیس چند شرکت و نیز عضویت در اتاق‌های بازرگانی ایران و تهران را نیز باید به کارنامه او افزود. گفته می‌شود بهرامی با حمایت «محمد‌باقر قالیباف» در این انتخابات شرکت کرده است.


محسن هاشمی
در 13 اسفند 1389 که «محسن هاشمی» با نگارش نامه استعفایش از مدیرعاملی متروی تهران کناره‌گیری کرد، این تصور به وجود آمد که «مناقشه تامین مالی توسعه متروی تهران» نیز پایان می‌پذیرد. برخی بر این باور بودند که اگر دولت از تخصیص منابع مصوب متروی تهران، سر باز می‌زند به دلیل حضور محسن هاشمی در راس این شرکت است. تحصیلات هاشمی در رشته مهندسی مکانیک است و او تحصیلاتش را در دانشگاه پلی‌تکنیک مونترال کانادا گذرانده است. هاشمی اگرچه اقتصاد‌خوانده نیست اما به نظر می‌رسد، مدیریت چندساله مترو تهران که به یک بنگاه اقتصادی بی‌شباهت نیست، مدیریت مالی و نحوه تخصیص منابع را به او آموخته باشد.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها