شناسه خبر : 6248 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اعضای پارلمان اروپا قوانین سنگین‌تری علیه دخانیات تصویب کردند

علیه سیگاری‌های جوان

اعضای پارلمان اروپا به مقررات سنگین‌تر علیه دخانیات رای مثبت دادند.

اعضای پارلمان اروپا به مقررات سنگین‌تر علیه دخانیات رای مثبت دادند. هدف از تصویب این مقررات جدید، کاهش استعمال دخانیات توسط جوانان است. اعضای پارلمان با طرح پیشنهادی کمیسیون اروپا برای معرفی سیگارهای الکترونیکی به عنوان محصولات دارویی مخالفت کردند. این اقدام منجر به کاهش فروش این محصول خواهد شد. آنان از ممنوعیت سیگارهای طعم‌دار، اما با پنج سال تاخیر در مورد سیگارهای نعناعی، موافقت کردند. سیگارهای باریک ممنوع نخواهند شد. وزیران اتحادیه اروپا اکنون باید برنامه‌های لازم برای اجرای این مصوبه را ارائه دهند. در میان اقدامات دیگر، نمایندگان پارلمان اروپا در روز سه‌شنبه هشتم اکتبر، به قانون الصاق هشدارهای سلامتی بر روی 65 درصد از هر پاکت سیگار رای مثبت دادند. نمایندگان دیگر طرفدار الصاق هشدار روی 75 درصد از هر بسته بودند. الزام کنونی برای الصاق برچسب‌های سلامتی حداقل 30 درصد در یک سو و 40 درصد در سوی دیگر پاکت است. بسته‌های حاوی 10 نخ سیگار که از نظر مالی برای جوانان مناسبند نیز ممنوع شدند. 14 دولت اتحادیه اروپا پیشتر پاکت‌های 20‌نخی و چهار کشور پاکت‌های 19‌نخی را به عنوان حداقل در نظر گرفته‌اند. انگلستان و ایتالیا هنوز پاکت‌های 10‌نخی را حداقل می‌دانند. این اولین باری بود که پارلمان اروپا یک پیش‌نویس در زمینه دخانیات را به قانون تبدیل کرد. لابی قدرتمندی میان نمایندگان پارلمان و شرکت‌های دخانیات انجام شده است. اعضای محافظه‌کار و لیبرال پارلمان از تبصره‌هایی بر لایحه پیشنهادی حزب کارگر استقبال می‌کردند. لیندا مک‌اوان، نماینده حزب کارگر در پارلمان اروپا، در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفت از ممنوع نشدن سیگارهای باریک ناخرسند است. او افزود: «اما بسته‌بندی سیگارها به شکل بسته‌های عطر و لوازم آرایشی، که برای دختران جذاب است، ناپدید خواهد شد.» مذاکرات بیشتری با شورایی متشکل از وزیران مربوطه انجام خواهد شد. اعضای پارلمان شاید بتوانند از رای دوم و تسریع اجرایی ‌شدن مصوبه تا پیش از انتخابات پارلمان در می 2014 جلوگیری کنند. طرح‌های پیشنهادی همچنین شامل ممنوعیت کاربرد کلماتی مانند «سبک»، «ملایم» یا «با قطران پایین» بر روی بسته‌های سیگار می‌شود. کمیسیونر سلامت و بهداشت اروپا، تونیو بورگ، تصویب این لایحه را مثبت خواند. اما کارل اشلیتر، سخنگوی حوزه بهداشت حزب سبز، این مصوبه را «مصوبه‌ای شرم‌آور برای پارلمان اروپا دانست، زیرا اکثریت راست میانه‌رو پارلمان خواسته‌های صنعت دخانیات را عملی کردند و مقررات ضعیف‌تری را به تصویب رساندند.»
انگلستان پیشتر گفته بود سیگارهای الکترونیکی باید از سال 2016 به عنوان محصول دارویی شناخته شوند. از زمانی که ممنوعیت استعمال دخانیات در فضاهای عمومی مطرح شد، فروش محصولات بدون تنباکو در سراسر جهان افزایش یافته است. اما مخالفان می‌گویند محبوبیت روزافزون این محصولات خطرناک است. آنان استدلال می‌کنند که سیگارهای الکترونیکی سال‌ها فعالیت علیه استعمال دخانیات را به باد می‌دهد و به ویژه می‌تواند برای کودکان و غیرسیگاری‌ها خطرناک باشد. محصولات بدون تنباکو به گونه‌ای طراحی شده‌اند که بدون استفاده از تنباکو، رفتار سیگار کشیدن را بازتولید کنند. تولیدکنندگان سیگارهای الکترونیکی می‌گویند این محصول به حفظ جان افراد بسیاری کمک کرده است. فعالان ضددخانیات می‌گویند جوانان بسیار در معرض سیگاری ‌شدن از طریق این محصولات هستند. تونیو بورگ می‌گوید: «محصولات دخانیات باید طعم و ظاهر محصولات دخانی داشته باشند.» مصوبه جدید این اجازه را به دولت‌های عضو می‌دهد که بسته‌های بدون لوگو و برند را در موارد لزوم، اجباری کنند.
کمیسیون سلامت و بهداشت می‌گوید تقریباً 700 هزار اروپایی، معادل جمعیت فرانکفورت یا پالرمو، هر سال به خاطر استعمال دخانیات می‌میرند. هزینه‌های خدمات درمانی در اتحادیه اروپا حداقل 3/25 میلیارد یورو در سال ارزیابی می‌شود. در سال‌های2010 - 2009، از فروش محصولات دخانیات، حدود 6/14میلیارد پوند، معادل دو‌درصد کل مالیات دریافتی دولت، به‌صورت مالیات به دولت انگلستان رسید.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها