شناسه خبر : 6035 لینک کوتاه

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس:

یارانه ۲۵۰ هزار‌تومانی یعنی بنزین و گازوئیل ۲۵۰۰ تومانی

‌آقای جلالی، مرکز پژوهش‌های مجلس در مورد سناریوهای مختلف در اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها، گزارشی مبسوط به نمایندگان ارائه کرده است.

‌آقای جلالی، مرکز پژوهش‌های مجلس در مورد سناریوهای مختلف در اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها، گزارشی مبسوط به نمایندگان ارائه کرده است. از آن طرف آقای احمدی‌نژاد هنوز اصرار دارد که مردم می‌توانند 250 هزار تومان یارانه نقدی بگیرند و مجلس نمی‌گذارد. گزارش مرکز در مورد آنالیز یارانه 250 هزار‌تومانی و همچنین وضعیت قیمت حامل‌ها چه بود و چرا رسانه‌ای نشد تا مردم مطلع شوند اگر این وعده محقق شود چه میزان گرانی را باید تحمل کنند؟
در مورد نحوه اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها می‌توان با جرات گفت که مرکز پژوهش‌ها اصلی‌ترین نهادی بود که در کشور بررسی‌های کارشناسانه و با ابعاد مختلفی را در این‌باره انجام داد. با توجه به صحبت‌هایی که در همان انتهای سال 1391 در این باره‌ می‌شد مرکز بیشترین کار را کرد و گزارش‌های متعددی را بر‌اساس سناریوهای مختلف تدوین کرد. طرح این صورت مساله که تامین درآمد 120 هزار میلیارد‌تومانی‌، یا بیشتر و یا کمتر چه تاثیری روی سایر شاخص‌های اقتصادی دارد‌، سبب شد تا این گزارش ابعاد وسیع و جامعی بگیرد. تمام این گزارش‌ها در اختیار نمایندگان قرار گرفته است. مسلماً مرکز براساس گزارش و بررسی‌های کارشناسان و براساس داده‌های اقتصادی‌، با درآمد 120 هزار میلیارد‌تومانی از بالا بردن نرخ حامل‌های انرژی‌، طبق پیشنهاد دولت، مخالف بود و بررسی‌ها نشان می‌داد متغیرهای اقتصادی در صورت اجرای این سناریو در شرایطی قرار می‌گیرند که تورم دیگر قابل کنترل و هدایت نیست. همان‌طور که شما هم اشاره کردید، اگر همان‌طور که آقای رئیس‌جمهور می‌گویند یارانه 250 هزار‌تومانی به مردم پرداخت شود، مرکز محاسبه کرد که باید چه میزان درآمدی ناشی از اصلاح قیمت‌ها بدهیم و از طرفی قیمت حامل‌ها اعم از بنزین، گازوئیل، گاز و سایر فرآورده‌های نفتی چه میزان بالا می‌رود؟ این گزارش‌ها نقش کلیدی در مجلس دارد تا نمایندگان با در دست داشتن یک پیش‌بینی علمی براساس شاخص‌های اقتصادی در این باره تصمیم بگیرند و حاضر به تصویب اجرای فاز دوم با درآمد 120 هزار میلیارد‌تومانی نشوند؟

‌قیمت بنزین و گازوئیل طبق بررسی شما در صورت اجرای پیشنهاد آقای رئیس‌جمهور چه میزان می‌شود و چرا این گزارش به افکار عمومی ارائه نمی‌شود تا بدانند تبعات گرفتن 250 هزار تومان پول نقد چیست؟
اولاً جامعه مخاطب گزارش‌های مرکز در وهله اول نمایندگان مجلس هستند. از طرفی‌، نیت و اراده تمام خدمتگزاران به کشور ایجاد آرامش روانی و جلوگیری از التهاباتی است که منجر به ایجاد وضعیت روانی نامطلوب برای مردم می‌شود. به همین دلیل شاید در بسیاری از موارد صلاح این است که با اطلاع یافتن نمایندگان از تبعات یک تصمیم، به‌جای ایجاد جو روانی، به طور عملی سبب شویم تصمیمی در مجلس گرفته شود که صلاح عمومی است. در مورد قیمت‌ها هم‌، اگر قرار باشد مردم250 هزار تومان پول دریافت کنند باید قیمت بنزین و گازوئیل حداقل 2500 تومان باشد. حتی مرکز بررسی‌هایی انجام داد تا مشخص شود همین یارانه نقدی که رئیس‌جمهور وعده می‌دهد تا چه میزان روی قیمت ارز هم اثرگذار خواهد بود.

‌شما در مورد قیمت ارز هم گزارشی به مجلس داده‌اید. آیا مرکز پژوهش‌ها پیش‌بینی می‌کند که با بالا رفتن قیمت ارز مرجع به بیش از دو برابر، وضعیت بازار آزاد به سقفی بالاتر از ارقام فعلی خواهد رسید؟
در بودجه امسال سخنی از قیمت ارز نیامده بود. مرکز پژوهش‌ها تقریباً برآورد کرد که قیمت ارز متناسب با این بودجه 2450 تومان است. در این باره محاسبات ریاضی وسیعی صورت گرفت که براساس میزان فروش نفت، درآمدهای نفتی و عوامل دیگر قیمت ارز باید چگونه محاسبه شود و به چه رقمی برسد. اما اینکه این رقم ارز در بودجه چه تاثیری بر بازار آزاد می‌گذارد، در دستور کار بررسی‌های مرکز نبوده و از موارد مرتبط با بانک مرکزی است.

‌در مورد قیمت فروش نفت در بودجه چطور؟ دولت رقم 95 دلار پیشنهاد کرده و به نظر می‌رسد که گزارش مرکز شما، با این رقم موافق نبوده است؟
پیشنهاد دولت 95 دلار بود. حال اینکه برآوردهای مرکز این بود که قیمت واقعی نفت ممکن است نسبت به بهای هر بشکه 95 دلار افت داشته باشد. در داخل کمیسیون تلفیق سه پیشنهاد 95 دلار، کمتر و بیشتر مطرح بود. مسلماً مرکز پژوهش‌ها با رقم بالای 95 دلار که مخالف بود. در مورد کمتر از 95 دلار هم باید این ملاحظه صورت می‌گرفت که اگر بخواهیم بهای هر بشکه نفت در بودجه را کمتر از 95 دلار ببندیم باید به فکر کاهش هزینه‌ها در بودجه باشیم تا این تفاوت سطح جبران شود. به این دلیل که این امر میسر نبود، تصمیم تلفیق همان 95 دلار شد و امیدواریم بازار نفت با این پیش‌بینی هم‌خوانی داشته باشد.

‌نمایندگان نهمی، چقدر حوصله خواندن گزارش‌های مرکز پژوهش‌ها را دارند؟
گزارش‌های مرکز موضوعات متنوع دارد و به مسائل مختلفی می‌پردازد. عموماً هر نماینده بسته به حوزه کاری‌اش و همچنین اموری که با آن در ارتباط است از بخش‌هایی از گزارش‌های مرکز استفاده می‌کند. اما ما چند کار سهل‌کننده برای نمایندگان پیش‌بینی کردیم؛ یکی پیامک کردن بخشی از داده‌های مرکز به صورت اس‌ام‌اس به موبایل نمایندگان؛ همچنین ای‌میل کردن موضوعات و گزارش‌های مرکز به نمایندگان؛ دو ابتکاری که با استقبال نمایندگان مواجه شده است.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها