شناسه خبر : 5784 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بین نفع کم و ضرر قطعی، نفع کم را برمی‌گزینیم

بده بستان انتخاباتی

رئیس دولت قبل در تازه‌ترین موضع‌گیری سیاسی خود پیش‌بینی کرد اصولگرایان در انتخابات مجلس شکست سنگینی خواهند خورد.

پدرام سهرابلو
«حسن روحانی»، رئیس‌جمهوری صبح یکشنبه در دومین همایش ملی «اعتدال، زنان و توسعه» که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با تاکید بر اینکه در آستانه انتخابات باید خیلی مراقب باشیم، گفت: «برای من نامه‌ها و پیغام‌هایی می‌آید و خیلی‌ها حضوری می‌گویند چرا این‌جور شد و آن‌جور نشد و چرا شما کاری نمی‌کنید، اما من همه مشکلات را می‌دانم و می‌فهمم که آنچه خیلی‌ها می‌خواستند و مطلوب‌شان بود، امروز پیش چشم آنها نیست.» به گزارش «ایسنا»، رئیس‌جمهوری با بیان اینکه اساس اعتدال از اندیشه و فکر آغاز می‌شود، گفت: «اعتدال تنها یک روش نیست، بلکه یک بینش است، اعتدال تنها یک منش نیست، بلکه مسیر تفکر است و همچنین اعتدال تنها شعار نیست، بلکه یک گفتمان است و باید گفتمان اعتدال را زنده کنیم.» رئیس شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه ما یک هدف بلند داریم و تدبیر یعنی عاقبت‌اندیشی و دیدن پایان کار، ادامه داد: «می‌توان بلندتر حرف زد و اعلامیه داد؛ اما هدف مهم است و نباید آن را فراموش کنیم.»
رئیس‌جمهوری با بیان اینکه من هر کجا مشکلی دیدم سکوت نکردم، گفت: «هیچ مشکلی برای بیان مساله از نظر خودم نداشته و من هزینه‌ای را که مربوط به شخص من است پرداخت می‌کنم، اما خیلی مهم است که پایان کار را ببینیم و بدانیم که می‌توان با تدبیر و صبر و حوصله و با بسیج عمومی پای صندوق آرا رفت.» او با بیان اینکه گاهی انتخاب سخت می‌شود و آنچه شما می‌خواهید نیست، توضیح داد: «گاهی در یک فروشگاه برای خرید لباس فرزندتان آنچه ایده‌آل‌تان هست را پیدا نمی‌کنید، اما برای جلوگیری از سرماخوردگی فرزندان خود حتی لباسی را که با ایده‌آل شما هماهنگ نیست، خریداری می‌کنید، پس بدانید در انتخابات هم اگر حضور نیابید فرزند و جامعه ما دچار مشکل می‌شود، پس همان‌طور که به ناچار از فروشگاه لباسی خریداری می‌کنید، ولو دلچسب شما نباشد حضور در انتخابات هم کاری لازم است و ما در هر شرایط باید هفت اسفند پای صندوق انتخابات برویم.» رئیس‌جمهوری یادآور شد: «می‌دانیم اگر برویم نفع کمی به دست می‌آوریم و اگر نرویم قطعاً ضرر می‌کنیم. پس بین نفع کم و ضرر قطعی، ما نفع کم را انتخاب می‌کنیم.»

بده بستان مداحان و اصولگرایان
«شک نکنید اصولگراها برنده‌اند؛ چون هیات‌ها بسیج شده‌اند.» این را منصور ارضی، مداح معروف تهرانی که به «حاج منصور» مشهور است و مداحان دیگری چون سعید حدادیان، محمود کریمی، عبدالرضا هلالی و حسین سازور شاگردانش هستند می‌گوید. حالا هم ظاهراً در فهرست انتخاباتی اصولگرایان یک سهم دارد تا برای اولین بار مداحان سهمی در فهرست انتخاباتی جریان راست داشته باشند. به نوشته «فرهیختگان» قرار گرفتن یک چهره نزدیک به منصور ارضی، مداح مشهور تهرانی در فهرست اصولگرایان در حالی صورت گرفته که مدت زیادی از تهدید انتخاباتی اصولگرایان از سوی سعید حدادیان نمی‌گذرد. حدادیان که شاگرد و مرید منصور ارضی است تابستان پارسال در حالی که هنوز خبری از شورای ائتلاف اصـولگـرایان نبود، به بزرگان جریان راست هشدار داد که اگر اصولگرایان برای انتخابات به وحدت نرسند، مداحان برای انتخابات فهرست جداگانه می‌دهند. هشداری که به نظر می‌رسد از سوی اصولگرایان جدی گرفته شده است تا جایی که سهمی به مداحان اختصاص داده‌اند و حالا هم منصور ارضی با قطعیت خبر می‌دهد که اصولگراها برنده انتخابات اسفندماه هستند. او پیش از این نیز خبر ساماندهی مداحان برای فعالیت جدی در انتخابات به نفع اصولگرایان را اعلام کرده بود. همین چند هفته پیش وقتی به منزل یکی از نامزدهای مجلس خبرگان رهبری برای برگزاری مراسم عزاداری رفته بود اعلام کرد سه هزار مداح در تهران ساماندهی شده‌اند تا به گفته او آنچه را «تلخ‌کامی برجام» خوانده در انتخابات جبران کنند. طیفی که منصور ارضی می‌گوید برای انتخابات اسفندمـاه سامانـدهی شده‌اند در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1392 هم به رسم همیشگی از تریبون‌های خود برای تبلیغات به نفع نامزدهای اصولگرا بهره بردند اما آن زمان خبری از ساماندهی نبود و هر کس به نفع یکی تبلیغات کرد.
منصور ارضی، سعید حدادیان و مهدی سلحشور از سعید جلیلی حمایت کردند، محمود کریمی از کاندیداتوری محسن رضایی و عبدالرضا هلالی هم به نفع محمدباقر قالیباف مداحی و تبلیغات می‌کرد. اما حالا که اصولگرایان هم نهضت انصراف به راه انداخته‌اند و دیگر اعتقادی به مرگ تفکر اصلاح‌طلبی ندارند تکلیف مداحان هم مشخص شده و ظاهراً قرار است برای این انتخابات با انسجام و برنامه پیش روند. برنامه‌ریزی‌ها را هم از قبل انجام داده‌اند. از مدت‌ها قبل از آغاز ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس، یعنی همان زمان که دولت منتخب مردم در سال 1392 روی کار آمد، وزیر امور خارجه و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و سپس حسن روحانی، رئیس‌جمهوری و بعد از او علی لاریجانی، رئیس مجلس در مرکز سیبل آنان قرار داشتند و بیشترین تذکرها، هشدارها و تهدیدها به سمت آنان بود. حالا هم که عزم‌شان جزم شده است تا با «بسیج هیات‌ها»، «تلخ‌کامی برجام» را جبران کنند.

آیت‌الله جامعتین را دونیم کرد
«جامعتین» بر سر هاشمی به اختلاف رسیده‌اند. سخنگوی جامعه روحانیت مبارز می‌گوید اعضای این تشکل با حضور اکبر هاشمی در فهرست مورد حمایت برای انتخابات خبرگان موافقت کردند اما جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با این امر مخالف است. غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفت‌وگوی هفته پیش خود با ایسنا ضمن بیان مطلب فوق و با اشاره به اینکه «جامعه روحانیت مبارز هنوز در مورد حضور هاشمی در فهرست مورد حمایت برای انتخابات خبرگان بررسی مجددی انجام نداده است» خاطرنشان می‌کند: «قرار بود جامعه روحانیت و جامعه مدرسین در کل کشور فهرست مشترک داشته باشند. اما اینکه آیا اقتضای فهرست مشترک این است که در تهران اسم آقای هاشمی در فهرست مشترک نیاید یا اینکه ما فهرست جداگانه بدهیم هنوز در این‌باره تصمیم‌گیری نکرده‌ایم.» به نوشته شرق، جامعه روحانیت مبارز به دبیرکلی محمدعلی موحدی‌کرمانی و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به دبیرکلی محمد یزدی اداره می‌شود. هاشمی‌رفسنجانی از اعضای قدیمی جامعه روحانیت مبارز است که در کنار دو عضو دیگر این نهاد، یعنی علی‌اکبر ناطق‌نوری و حسن روحانی سال‌هاست دیگر در جلسات آن شرکت نمی‌کند. هشتم بهمن‌ماه بود که حسن ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز، به «فارس» گفت نام آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در فهرست جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری «قرار ندارد» و قرار گرفتن نام او در فهرست جامعه روحانیت مبارز نیز «مورد تردید» است.
او گفته بود هنوز تصمیم «نهایی» درباره حضور هاشمی‌رفسنجانی در فهرست جامعه روحانیت مبارز گرفته نشده است. محمدعلی موحدی‌کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز، هم اعلام کرده بود که این گروه هنوز برای حمایت از هاشمی‌رفسنجانی «تصمیم نهایی را اخذ نکرده» است. اما سخنان اخیر هاشمی درباره شورای نگهبان و انتقاد از رد صلاحیت سیدحسن خمینی بهانه لازم را به رسانه‌های اصولگرایی که به استقبال حذف هاشمی از فهرست جامعتین رفته بودند، داده و این خط به شکل جدی‌تر و پررنگ‌تری پیگیری شد. فردای همان روز که هاشمی آن سخنان را در مراسم سالگرد بازگشت امام به کشور بر زبان راند، خبرگزاری فارس بدون ذکر منبع، از حذف قطعی نام او از فهرست جامعه روحانیت مبارز خبر داد. به ادعای فارس، این حذف‌شدن به موضع‌گیری‌های ۱۲ بهمن هاشمی‌رفسنجانی مربوط می‌شود. اما خبرگزاری ایلنا به نقل از مسوول رسانه‌ای جامعه روحانیت مبارز نوشت که درباره حضور هاشمی در فهرست خبرگان در شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است. قانون نیز در این خصوص نوشت: «هاشمی‌رفسنجانی و بحرانی که برای جناح محافظه‌کار درست کرده است، پایان ندارد. این سیاستمدار قدیمی ایران از آنجا که با حفظ مبانی و اصول انقلاب در روزهایی که از عمرش گذشته به سمت مردم سوق پیدا کرده است، امروزه ملت و برخی سیاسیون استقبال فراوانی از وی می‌کنند و این در حالی است که اظهارات وی شکاف میان راستگرایان را تشدید کرده است.»

احمدی‌نژاد مدعی مرگ اصولگرایی شد
رئیس دولت قبل در تازه‌ترین موضع‌گیری سیاسی خود پیش‌بینی کرد اصولگرایان در انتخابات مجلس شکست سنگینی خواهند خورد. به گزارش انتخاب به نقل از پایش، محمود احمدی‌نژاد به‌تازگی در جمع همفکرانش از ائتلاف اصولگرایان انتقاد کرده و گفته: عده‌ای به اسم اصولگرا دور هم نشسته‌اند و به خودشان سهمیه می‌دهند و انتظار دارند مردم هم به آنها رای دهند در حالی که حداکثر از این فهرست ۳۰نفره، هفت تا هشت نفر بیشتر به مجلس راه پیدا نخواهند کرد. احمدی‌نژاد همچنین گفته با اینکه اصلاح‌طلب‌ها و اغلب رقبای جدی اصولگرایان رد صلاحیت شده و از گردونه انتخابات حذف شده‌اند، اما همین افراد درجه سه اصلاح‌طلب و طرفدار دولت هم، اصولگرایان را کاملاً شکست خواهند داد. رئیس‌ دولت‌ نهم و دهم خاطرنشان کرده: «ائتلاف اصولگرایان فاقد چهره‌های کاریزماتیک در انتخابات است و برخی از نامزدهای آنها نیز امتحان خود را قبلاً داده و مردود شده‌اند.»
وی در اظهاراتی کنایه‌آمیز گفته: «دور هم می‌نشینند و فهرست می‌بندند و فکر می‌کنند مردم به آنها رای خواهند داد.» احمدی‌نژاد با بیان اینکه اینها اصولگرایی را خراب کرده‌اند، گفت: آنها نه شعار دارند و نه برنامه. به گفته رئیس دولت نهم و دهم از نظر من اصولگرایی مرده است و باید خون تازه‌ای در جریان حامی انقلاب دمیده شود. به گزارش قانون اصولگرایان در این روزها به دلیل حضور نامزدهای فراوان تایید صلاحیت‌شده با بحران انتخاب گزینه برای حوزه‌های انتخابیه مواجه هستند. در این بین نیروهای نزدیک به احمدی‌نژاد که تلاش می‌کردند برای نفوذ به بدنه قدرت از طریق مجلس با اصولگرایان ائتلاف کنند و محافظه‌کاران این طیف را از جمع خود خط زدند، شروع به حمله علیه این جناح سیاسی کرده‌اند. گفتنی است مرتضی تمدن و علی‌اکبر جوانفکر از مدیران دوره احمدی‌نژاد انتساب این سخنان به رئیس سابق خود را تکذیب کردند. به گزارش «وکیل ملت» مرتضی تمدن استاندار سابق تهران با تکذیب چنین اظهاراتی تاکید کرده است اتاق فرمانی پشت سر این خبرپراکنی‌ها وجود دارد که این دروغ‌ها را ساخته و نسبت به انتشار آنها اقدام می‌کنند و برنامه‌ریزی خاصی را پیگیری می‌کنند.

گاهی گزارش‌های بی‌اساس به شورای نگهبان می‌رسد
محمدتقی پورمحمدی بر برگزاری انتخابات پرشکوه با حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای تاکید دارد و زمانی که به او یادآوری می‌شود صلاحیتش برای حضور در انتخابات مجلس خبرگان با وجود عضویت در آن تایید نشده است، می‌گوید «فقهای شورای نگهبان را عادل و متقی می‌دانم اما آنان بر اساس گزارش‌هایی که به دست‌شان می‌رسد قضاوت می‌کنند که متاسفانه در برخی استان‌ها در گزارش‌ها حفظ امانت نشده است.» محمدتقی پورمحمدی که اکنون نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه و تولیت حوزه علمیه مراغه است در گفت‌وگویی که با «آرمان» داشت ضمن بیان دیدگاه فوق نظر خود را درباره جوانگرایی یا پیرسالاری در مجلس خبرگان نیز این‌گونه تشریح کرد: «شایستگی به سن و سال نیست بلکه خوب است جوانان فاضل فرهیخته، توانا و پرکار در کنار شخصیت‌های مسن و باتجربه در مجلس خبرگان رهبری حضور داشته باشند و این دو نه‌تنها باهم منافات ندارند بلکه مکمل همدیگرند و در تاریخ اسلام اسامه بن زید با اینکه جوان بود از طرف پیامبر به فرماندهی منصوب شد یا حبیب بن مظاهر در کربلا با وجود سن بالایش در نهضت امام حسین درخشان ظاهر شد و در کنار وی جوانانی مانند علی‌اکبر و قاسم نهضت عاشورا را رقم زدند.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها