شناسه خبر : 3007 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

وارثان ملک عبدالله نفت را به تاراج می‌برند

کسری ۳۹ میلیارددلاری بودجه عربستان

درنهایت ملک سلمان پادشاه جدید عربستان سعودی در دیدار با باراک اوباما، آب پاکی را روی دست همه ریخت و گفت کشورش به نقش خود در بازارهای انرژی ادامه می‌دهد و کسی نباید انتظار داشته باشد این کشور سهم خود را در بازار جهانی نفت از دست بدهد.

index:1|width:304|height:78|align:right
مرگ ملک عبدالله، پادشاه عربستان، در تاریخ 22 ژانویه 2015 میلادی، صدر اخبار بین‌المللی را به خود اختصاص داد. اعلام خبر مرگ ملک عبدالله، بازار جهانی نفت را اندکی تکان داد. تمامی این اتفاق‌ها در حالی افتاد که بازار جهانی نفت دچار رکود جدی شده بود و مرگ ملک عبدالله نیز بیش از پیش بر آینده ملتهب این کالای استراتژیک خاورمیانه افزود. مهم‌ترین سوال این روزها این بود که با مرگ ملک عبدالله و جانشینی ملک سلمان، چه تغییری در سیاست‌های نفتی این کشور روی خواهد داد؟ در این بین قطعاً «علی النعیمی»، وزیر نفت عربستان سعودی یکی از افراد کلیدی و تاثیرگذار در تعیین سیاست‌های نفتی این کشور محسوب می‌شد و بسیاری از اتفاقات آینده به ابقای او در این پست بستگی داشت. او که از سال ۱۹۹۵ میلادی وزارت نفت و منابع معدنی عربستان سعودی را در اختیار دارد، امسال ۸۰‌ساله می‌شود. او به تازگی ابراز تمایل کرده بود تا بیشتر وقت خود را به شغل دیگرش یعنی ریاست دانشگاه علم و صنعت ملک عبدالله، اختصاص دهد. ملک‌ سلمان در سمت پیشین خود به ‌عنوان ولیعهد، طی سخنانی که در تاریخ ششم ژانویه از جانب ملک عبدالله ایراد کرد، بر ادامه سیاست‌های نفتی این کشور در مواجهه با تنش‌های بازارهای جهانی تاکید کرده بود.
درنهایت ملک سلمان پادشاه جدید عربستان سعودی در دیدار با باراک اوباما، آب پاکی را روی دست همه ریخت و گفت کشورش به نقش خود در بازارهای انرژی ادامه می‌دهد و کسی نباید انتظار داشته باشد این کشور سهم خود را در بازار جهانی نفت از دست بدهد. سلمان همچنین درباره نوسانات و تنش‌های بازار نفت و حمایت از حفظ میزان تولید نفت کشورش گفت: «این تنش‌ها در بازار نفت اتفاق جدیدی نیست و درگذشته هم توانسته‌ایم از این تنش‌ها با تدبیر، اراده سخت و تجربه گذر کنیم. امروز نیز به‌همین شیوه از اتفاقات اخیر بازار نفت عبور خواهیم کرد.» بلومبرگ اعلام کرد میانگین تولید نفت عربستان سعودی در سال گذشته 9 میلیون و 700 هزار بشکه در روز بوده است. این پادشاهی با جمعیت 29 میلیون‌نفری، 736 میلیارد و 230 میلیون دلار و به عبارت ساده‌تر شش درصد از کل ذخایر نفتی جهان را در اختیار دارد. همچنین دولت سعودی پیش‌بینی کرده کسری بودجه این کشور از 54 میلیارد ریال سعودی (14 میلیارد و 500 میلیون دلار) در سال میلادی 2014، به 145 میلیارد ریال سعودی معادل 39 میلیارد دلار افزایش یابد. آخرین اخبار حاکی از افزایش جدی تولید نفت خام و حفظ سیاست‌های قبلی این کشور مبنی بر در دست داشتن سهم بازار جهانی نفت است. موسسه «پیرا انرژی»، در گزارش هفتگی خود و با استناد به مذاکراتش با مشتریان سعودی اعلام کرد: صادرات نفت خام عربستان به روزانه 10 میلیون بشکه رسیده که این رقم بالاترین میزان تولید نفت این کشور از ماه جولای 2014 میلادی و میانگین 9 میلیون و 700 هزار‌بشکه‌ای تولید روزانه نفت این کشور در نیمه دوم سال 2014 میلادی است.
عربستان سعودی، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام جهان محسوب می‌شود. این کشور تصمیم ماه نوامبر سازمان اوپک مبنی بر کاهش تولید نفت خود را نپذیرفت و حفظ سهم بازار نفت و صادرات خود را به افزایش قیمت بازار ترجیح داد. بلومبرگ در تازه‌ترین تحلیل خود از بازار نفت جهان اعلام کرد سه ماه پس از آنکه عربستان سعودی آب پاکی را روی دست همه ریخت و اعلام کرد قصد دارد قیمت نفت را پایین نگه ‌دارد، حالا به نظر می‌رسد این کشور فاتح نبرد نفتی شده و سیاست‌هایش جواب داده است. سیاست‌های نفتی عربستان سعودی باعث شد فعالیت سکوهای نفتی این کشور کاملاً بخوابد. همچنین طرح‌های سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها به حالت تعلیق درآمده و هزاران کارگر از کار بیکار شدند. بنابر اعلام برخی بانک‌های بزرگ جهان، عربستان سعودی، به‌عنوان قدرتمندترین عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک)، تا اجلاس آتی این سازمان در ماه ژوئن، حجم تولید خود را در همین سطح نگه خواهد داشت.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها