شناسه خبر : 2255 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

روایت جدید از علت هدیه دادن ظریف به کری

پاسخ نوه امام به یک ادعا

از همان روز نخست هفته پیش حاشیه‌سازترین چهره هفته در حوزه سیاست و فرهنگ، علی جنتی وزیر ارشاد دولت حسن روحانی بود. چهره‌ای که در این روزها هم از سوی منتقدان دولت حسابی مورد عنایت ویژه قرار گرفته بود، هم به استناد برخی سخنان، رئیس‌جمهوری هم از او انتقاداتی داشت. بسیاری از روزنامه‌های چاپ تهران شنبه هفته پیش عکس یا تیتر نخست خود را به شایعه استعفا یا برکناری فرزند دبیر شورای نگهبان اختصاص داده بودند. بسیاری پا را از این نیز فراتر گذاشته و به گمانه‌زنی درباره جانشینان جنتی پرداختند. در این زمینه نام‌های حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری و سیدعباس صالحی معاون علی جنتی در وزارت ارشاد بیشتر به گوش می‌رسید. از مجلس هم خبر می‌رسید که برخی نمایندگان شخصاً تلاش خود را برای آغاز تغییرات در کابینه آغاز کرده‌اند. در روزهای میانی هفته هیات‌رئیسه مجلس خبر از وصول استیضاح علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش داد. در همان روز در راهروهای پارلمان نیز خبر جمع‌آوری امضا برای استیضاح محمد فرهادی وزیر علوم نیز شنیده شد. حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده منتقد دولت در مجلس در این باره تاکید کرد: «طرح استیضاح محمد فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دقایقی پیش و با امضای 15 نفر از نمایندگان به هیات‌رئیسه مجلس تقدیم شد. هیات‌رئیسه مجلس پس از تقدیم طرح استیضاح آن را به کمیسیون تخصصی، (کمیسیون آموزش و تحقیقات) ارجاع داد.»
درست ساعاتی پس از انتشار این خبرها، شایعاتی درباره استعفا یا برکناری علی جنتی، محمود گودرزی و علی‌اصغر فانی از وزارت‌های ارشاد، ورزش و آموزش و پرورش در رسانه‌ها منتشر شد. اخباری که به تیتر نخست بسیاری از روزنامه‌های چهارشنبه بدل شد. «شهروند» در این باره نوشت: نخستین واکنش عمومی به ترمیم کابینه توسط رئیس‌جمهوری را مردمی نشان دادند که بلافاصله با شعار مشهور «روحانی مچکریم» به صفحه اینستاگرام رئیس‌جمهوری رفتند. وداع محمود گودرزی کام طرفداران ورزش خصوصاً فوتبال را شیرین کرد. در همان ساعات آغازین انتشار این خبرها سایت وزارت آموزش و پرورش خبر کناره‌گیری فانی را تکذیب کرد. با این حال فردای آن روز علی‌اصغر فانی در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری تاکید کرد که نظر او درباره تداوم یا قطع همکاری با دولت را می‌پذیرد. «همدلی» در یادداشتی به قلم ولی‌الله شجاع‌پوریان، عضو شورای شهر به دلایل استعفای وزیر ارشاد پرداخت و نوشت: «عدم ‌توازن میان اختیارات و مسوولیت‌ها وضعیتی را به وجود می‌آورد که وزرای فرهنگ و ارشاد دولت‌های مختلف را ناگزیر به استعفا و ترک مسوولیت می‌کند. استعفای جنتی می‌تواند حامل این پیام به بخشی از جامعه به‌ویژه اصلاح‌طلبان باشد که نهادهای بالادستی و فشارهای بیرونی عملاً اجازه تغییر فضا و بهبود شرایط فرهنگی کشور را نمی‌دهند. استعفای جنتی در واقع پاسخی به برخی گلایه‌ها از کم‌کاری وزارت ارشاد یا اعتراف به نبود فضای مناسب برای پیشبرد اهداف و برنامه‌های جنتی و دولت تدبیر و امید است. در صورت صحت این فرضیه، به نظر می‌رسد با تغییر وزیر ارشاد و انتصاب هر فرد دیگری در این منصب، نمی‌توان انتظار داشت که تغییر خاصی در برنامه‌های فرهنگی کشور حاصل شود و اصلاح‌طلبان باید لااقل در عرصه فرهنگ و هنر به مطالبات و خواسته‌های حداقلی خود تن دردهند.»
از دیگر اخبار مهم هفته پیش می‌توان به آغاز عملیات آزادسازی موصل از چنگ داعش اشاره کرد. به گزارش «جوان» نیروهای عراقی در این عملیات در پی آن هستند تا این شهر را بعد از دو سال از چنگال داعش آزاد کنند. حسن کاظمی‌قمی، سفیر اسبق ایران در عراق نیز در یادداشتی در «ایران» با عنوان «عملیات موصل؛ بلوغ سیاسی در عراق» نوشت: نکته مهم این عملیات این است که دولت و نیروهای عراقی نشان دادند با کمک و مشورت قدرت‌های منطقه‌ای نظیر ایران می‌توانند به طور مستقل امنیت ملی و تمامیت ارضی خود را تضمین کنند. این پیامی مهم برای طرفداران حضور نظامی غرب در منطقه و این کشور خواهد بود و بسیاری از بهانه‌های حضور نظامی آمریکا و هم‌پیمانانش در عراق را از بین می‌برد.

نظر آنجلینا جولی درباره داعش
آنجلینا جولی داستانی درباره گروه تروریستی داعش در فیس‌بوک خود منتشر کرد. به گزارش «انتخاب» او نوشت: دیروز یک داعشی اتومبیل زوجی مسیحی را متوقف کرد. سرباز: شما مسلمان هستید؟ مرد مسیحی: آری. سرباز: اگر واقعاً این‌طور است آیه‌ای از قرآن بخوان. مرد مسیحی آیه‌ای از انجیل می‌خواند و داعشی به آنها اجازه عبور می‌دهد. بعد از آنکه خطر رفع شد زن که نفس در سینه حبس کرده بود آرام می‌شود و از همسرش می‌پرسد چطور چنین ریسکی کرد؟! او مطمئن بود که اگر سرباز داعشی می‌فهمید دروغ گفته‌اند آنها را می‌کشت! مرد جواب داد مطمئن بودم این اتفاق نخواهد افتاد چون این مرد اگر قرآن خوانده بود هرگز دست به قتل عام مردم بیگناه نمی‌زد! مرد بوسه‌ای بر پیشانی همسرش زد و گفت مطمئن باش داعشی‌ها هیچ ارتباطی با مسلمانان ندارند.

روایت جدید از علت هدیه دادن ظریف به کری
پرویز اسماعیلی، معاون اطلاع‌رسانی دفتر ریاست جمهوری در صفحه شخصی خود به برخی حاشیه‌های مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی پرداخت. او نوشت: «در مرحله‌ای از مذاکرات هسته‌ای با ۵+۱، آمریکایی‌ها مرتباً ادعاهایی در خصوص زمان لازم برای ساختن بمب هسته‌ای از طریق سانتریفیوژهای نطنز مطرح می‌ساختند. تیم مذاکره‌کننده کشورمان نیز به اتکای صلح‌آمیز بودن گستره فعالیت‌های فنی و نیز محاسبات دقیق سازمان انرژی اتمی ایران ادعاهای آنها را رد می‌کردند. آمریکایی‌ها با سماجت روی ادعاهای خود اصرار و می‌گفتند که محاسبات سازمان انرژی اتمی ما اشکال دارد. تیم مذاکره‌کننده ما هم طی چند جلسه با حضور سایر اعضا، به آنها فشار آوردند که اگر برای رد محاسبات ما استدلالی ندارند؛ لااقل دلایل و روش محاسبه خودشان را اثبات کنند. نتوانستند. نهایتاً گفتند محاسباتشان محرمانه است و نمی‌توانند ارائه دهند! گذشت؛ تا اینکه در میان یک جلسه چالشی با جان کری در پاریس دوباره همین موضوع مطرح شد. دکتر ظریف بدون هماهنگی قبلی از همکاران خود خواست تا یک جلد از مجموعه آثار استاد فرشچیان را که برای هدیه به مقامات فرانسوی همراه هیات بود به اتاق ملاقات بیاورند. آوردند. وزیر امور خارجه کشورمان آن را به وزیر خارجه آمریکا داد و گفت: این مینیاتورها تصاویر نقاشی‌هایی با ابعاد یک متر در یک متر است. ولی اگر شما به آتلیه استاد فرشچیان در نیوجرسی (آمریکا) سری بزنید، برای دیدن ریزه‌کاری‌های تابلوی اصلی به شما ذره‌بین می‌دهند تا جزییات را با دقت ببینید (و بیشتر حیرت کنید). یادتان باشد؛ وقتی ایرانی‌ها این‌گونه دقیق و در کار خود ریزبین هستند، هرگز بدون استدلال، ادعا نکنید که محاسباتشان غلط است.»

انتقاد محمد غروی از نقل برخی از روایات نادرست در مجالس عزاداری امام حسین‌(ع)
ادعای منصور ارضی، مداح مشهور مبنی‌بر اینکه امام حسین‌(ع) نیز به دشمنان خود ناسزا می‌گفت، واکنش بسیاری از روحانیون و فعالان سیاسی را به دنبال داشته است. منصور ارضی یا همان «حاج منصور» اصولگرایان، در برنامه تلویزیونی با عنوان «بدون تعارف» وقتی با این پرسش مجری مواجه شد که بسیاری به شما منتقدند که چرا در مداحی‌هایتان ناسزا می‌گویید، خطاب به منتقدانش مدعی شد: «از فحش‌های من ایراد نگیرید، امام حسین‌(ع) هم ناسزا می‌گفت.» به گزارش «فرهیختگان» محمدرضا بهشتی، فرزند شهید بهشتی یکی از افرادی است که از «فحاشی» در مجالس عزاداری امام حسین‌(ع) انتقاد کرده است. او در مراسم شب تاسوعا در مدرسه رشد چیذر با بیان اینکه امروز لعاب و تحریف دین آنقدر سنگین است که به جای اینکه ما را به سمت حیات طیبه ببرد به سوی کج‌خلقی، بداخلاقی و انحراف برده است و همه اینها به نام دین نهادینه می‌شود، گفت: «به ‌طوری که در مجلس امام حسین(ع) از زبان‌ها ناسزا بیرون می‌آید و وقتی از آنها می‌پرسید که آیا مقام ذکر حسین‌(ع) چنین اجازه‌ای به تو می‌دهد؟ می‌گوید بله، می‌گویم و خوب هم می‌گویم.» فرزند شهید ‌بهشتی با بیان این مطلب یادآور شد: «در حالی که تمام مسیر حرکت امام حسین‌(ع) در کربلا آوردگاه اخلاق است. در مجالس امروز ما تنها چیزی که یافت نمی‌شود، اخلاق است.» در این میان سیدمحمد غروی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم به منصور ارضی به دلیل اظهاراتش درباره امام حسین‌(ع) اعتراض کرده است. او در گفت‌وگو با «آنا» با تاکید بر اینکه «این حرف غلطی است که امام هم فحش می‌داد؛ ائمه حتی برای حرف درشت زدن هم حد‌و‌حدودی قائل بودند»، گفت: «نباید بدعملی و بدزبانی خود را با نسبت دادن به ائمه توجیه کنیم و آن را دینی جلوه دهیم.» غروی به صداوسیما هم انتقاد کرد و گفت: «پخش این برنامه از رسانه ملی را نمی‌پسندم و رسانه ملی باید این بیانات را اصلاح کند.»

عکس‌های من را فتوشاپ می‌کنند
سیداحمد خاتمی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و امام‌جمعه تهران در برنامه «بدون تعارف» بخش خبری 20:30 به سوالاتی پیرامون فیش حقوقی‌اش، چهره خشن و عبوسش در عکس‌ها، اموالش و... پاسخ داد. امام‌جمعه تهران در پاسخ به این سوال که چرا در بیشتر عکس‌ها و تصاویر شما قیافه باابهت و خشمگینی دارید، توضیح داد: «این عکس‌ها از چهره من، فتوشاپ است و درست کرده‌اند، مثلاً آن عکسی که چشمم زده بیرون فتوشاپ است. برخی عکس‌های خشمگین زمانی است که من از مواضع عربستان و منطقه انتقاد کردم. آنهایی که شیطنت می‌کنند دوربین‌هایشان آماده آن لحظه است.» احمد خاتمی البته در این گفت‌وگو با اشاره به فیش حقوقی امامان جمعه توضیح داد: «امامان جمعه هیچ حقوقی نمی‌گیرند یعنی ائمه جمعه تهران هیچ و مطلقاً پول نمی‌گیرند. اعضای مجلس خبرگان هم مطلقاً حقوق نمی‌گیرند ولی نزدیک عید یک هدیه داده می‌شود.»

پاسخ نوه امام به یک ادعا
یکی از خطبای هیات «حداث‌الحسین» در شب عاشورا، مدعی شد برخی -که البته نامی از آنها نبرد- امام‌(ره) را مجبور به صدور فتوای حلیت شطرنج کرده‌اند. موضوعی که با واکنش مرتضی اشراقی، نوه امام خمینی مواجه شد. او در مطلبی که در اختیار سایت جماران قرار داده است، درباره ادعای در اجبار قرارگرفتن امام خمینی برای حکم حلال‌شدن بازی شطرنج نوشت: «در شب‌های سوگواری که به عزای سید شهیدان در حرم امام‌خمینی‌(ره) نشسته بودم -همان‌جایی که صداوسیما هر جای عالم را نشان داد جز آنجا را- در خبرها خواندم و خواندید که یکی از خطبا در سخنانی گفته است که امام را مجبور کردند که به حلیت شطرنج فتوا دهند. چند روزی نیز منتظر ماندم تا شاید تکذیبیه‌ای از سوی آن خطیب صادر شود که نشد.» در ادامه این یادداشت آمده است: «اگر نبود ارزش امام عزیز ما، می‌گذاشتم این سخن در لابه‌لای حرف‌های روزانه فراموش شود؛ اما آثاری که بر این سخن ممکن است بار شود همه را باید بر آن دارد که این سخن باطل را رد کنند. حقیقت امر آن است که در بهترین فرض باید بگوییم گوینده این سخن، امام را نشناخته است... واقعاً آیا این آقای خطیب چنان امامی را شناخته و معرفی می‌کند که آنچه را واقعاً حرام خدا می‌داند، به دلیل فشارها حلال کند؟ به نظرم این گوینده هرچقدر هم امام‌نشناس تصور شود نمی‌تواند تا این اندازه از فهم حقیقت تهی باشد. کینه‌های متحجرین از امام سال‌هاست به‌گونه‌های مختلف رخ نموده است و اول یاران امام را و بعد فرزندان امام را و اکنون شخص امام را هدف گرفته است...»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها