شناسه خبر : 2049 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بدتیپ‌ها و خوش‌تیپ‌های سیاست از نگاه زیباکلام

پایان مجلس اصولگرایان

فضای سیاسی کشور در هفته پیش به شدت تحت تاثیر دو مجلس بود. از سویی فعالان سیاسی در انتظار آغاز فعالیت مجلس خبرگان پنجم بودند، از سوی دیگر آخرین جلسه مجلس نهم نیز در این هفته برگزار می‌شد. انتخاب احمد جنتی به ریاست مجلس خبرگان رهبری گرچه برای بسیاری از تحلیلگران امور ایران قابل پیش‌بینی بود، اما برای بسیاری از علاقه‌مندان به جریان اصلاحات و نزدیکان اکبر هاشمی‌رفسنجانی دلچسب نبود، هرچند که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از آشکار شدن ترکیب هیات رئیسه خبرگان، از این ترکیب ابراز رضایت کرد.
در هفته پیش مقام‌معظم رهبری بازدیدی از دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین‌(ع) داشتند. بازدیدی که حاشیه‌های آن مورد توجه ویژه رسانه‌ها قرار گرفت. به گزارش «مهر» حمید اباذری جانشین فرمانده دانشگاه افسری و تربیت پاسداری امام حسین‌(ع) با اشاره به حاشیه‌های دیدار فرمانده کل قوا با دانشجویان این دانشگاه گفت: «در این مراسم اتفاق نادری افتاد. ایشان تمایل داشتند با فاصله کمتر و به صورت چهره به چهره و خودمانی‌تر با دانشجویان دانشگاه امام حسین‌(ع) صحبت کنند. ایشان تصمیم گرفتند دانشجویان را از حالت نظامی خارج کنند. با این اقدام حس خودمانی بین دانشجویان و حضرت آقا بالا رفت و بیشتر دانشجویان اشک شوق در چشمان‌شان جمع شد. دانشجویان توفیق پیدا کردند از نزدیک‌ترین حالت ممکن با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کنند. این اتفاق برای دانشجویان و میهمانان مراسم اتفاق عجیب و جدیدی بود. رهبر معظم انقلاب اسلامی با اینکه ایستاده بودند از همه خواستند به خودشان نزدیک‌تر شوند و بنشینند که این اقدام از حس پدرانه ایشان به دانشجویان نشأت می‌گیرد.»

بدتیپ‌ها و خوش‌تیپ‌های سیاست از نگاه زیباکلام
هفته پیش صادق زیباکلام، استاد دانشگاه تهران گفت‌وگویی متفاوت با مجله «مدآنلاین» داشت. او در بخشی از گفت‌وگو به «کاپشن احمدی‌نژاد» اشاره کرد و گفت: «...اولین نکته‌ای که می‌توان گفت این است که فردی که باعث به‌وجود آمدن این مد شده، دست کم در آن مقطع از محبوبیتی برخوردار بوده است. آقای احمدی‌نژاد در سال‌های ریاست‌جمهوری‌اش چه بخواهیم و چه نخواهیم از محبوبیتی کاریزماتیک و البته پوپولیستی در ایران و خارج از ایران برخوردار بود. همان سال‌ها همسرم و دخترانم به سفر ترکیه رفته بودند. هیچ‌کدام هم طرفدار احمدی‌نژاد نبودند اما تعریف می‌کردند که راننده تاکسی‌ها یا کارمندان هتل و... از احمدی‌نژاد تعریف می‌کردند و ابراز احساسات می‌کردند و مدام می‌گفتند: «احمدی‌نژاد اکی!». این برمی‌گردد به محبوبیت آن فرد برای قشری که او را دوست دارند یا مثلاً محبوبیت اسامه بن‌لادن برای بسیاری از مسلمانان جهان و... ما نمی‌توانیم به دنبال دلیل خاصی برویم و بگوییم کسانی به خاطر افکار و عقاید احمدی‌نژاد او را دوست داشته‌اند و او را سمبل خودشان کرده‌اند.» او در ادامه به تیپ برخی از سیاسیون نیز پرداخت و گفت: «آقای خاتمی قطعاً خوش‌تیپ است. به آقای هاشمی‌رفسنجانی از نظر خوش‌تیپی نمره صفر می‌دهم. وقتی به عقب برمی‌گردیم آدم‌های خوش‌تیپ زیادی می‌بینیم. مثلاً احمد قوام‌السطنه فارغ از جایگاه و نظرات سیاسی‌اش، بسیار آدم خوش‌تیپ و خوش‌استیلی بود. وقتی اولین بار شنیدم که احمد قوام‌السلطنه طوری سیگارش را روشن کرده که استالین مجبور شده از آن‌طرف میز بلند شود بیاید سیگار قوام‌السلطنه را روشن کند، برایم بامزه بود. البته شاید این روایت‌ها خیلی هم واقعیت نداشته باشند اما خب به هر صورت جالب است. کسانی دیگر مثل حاج‌حسین خرازی، شهید همت و تختی هم به نظر من آدم‌های خوش‌تیپی بوده‌اند... درباره من هم دیگران باید حرف بزنند. البته من از کسی سلیقه نمی‌گیرم. اما دخترهایم سارا و مریم گاهی به من می‌پرند که مثلاً «این چیه پوشیدی» یا... . برایم مهم نیست که مثلاً کفش‌هایم پاره شده‌اند یا... به مریم و سارا قول دادم که کفشم را دیگر نپوشم از بس که پاره شده. اما خب عاشق این کفش‌ها هستم و برای من که زیاد پیاده‌روی می‌کنم راحت هستند. به بچه‌ها می‌گویم باشد! پایم نمی‌کنم. اما یواشکی می‌پوشم و... درباره ساپورت یا دوبنده شلوارم هم واقعاً هیچ تحقیقی نکرده‌ام و گرایشم به ساپورت خیلی اتفاقی بوده است. با ساپورت راحتم. با بندهاش بازی می‌کنم و... عادت کردم.»
زیباکلام در هفته پیش از جهتی دیگر نیز خبرساز بود. در همین زمینه «شرق» در خبری نامه سرگشاده زیباکلام به محمدرضا عارف را منتشر کرد. زیباکلام در بخشی از این نامه نوشت: «همه ما می‌دانیم ریاست مجلس یقیناً موضوع مهمی است و دراین‌باره، نظر ما نظر جمعی اصلاح‌طلبان است. اما مهم‌تر از آن انتظار رای‌دهندگان است که فراکسیون امید بتواند مجلس را به «راس امور» بازگرداند. مهم‌تر از موضوع هیات ‌رئیسه مجلس و اینکه در دست کدام جریان است، آن است که نمایندگان اصلاح‌طلب بتوانند به حول و قوه الهی آرزوی صدساله «تمکین از قانون» را در کشور تحقق بخشند.» او در ادامه از عارف خواست که با علی لاریجانی بر سر ریاست مجلس رقابت نکند.

پاسخ حسینیان به «وطن‌امروز»
«وطن امروز» هفته پیش در گزارشی جنجالی ادعای بزرگی را مطرح کرد. این روزنامه در این گزارش با تیتر «حق‌التحریر» با اشاره به ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر کمک 70 هزار‌دلاری به حسین موسویان، دیپلمات سابق ایران برای تبلیغ توافق هسته‌ای نوشت: «اکنون با ادعایی که خبرگزاری آسوشیتدپرس مطرح کرده است؛ باز هم نام حسین موسویان به عنوان یک چهره جنجالی در مذاکرات هسته‌ای مطرح شده است. ادعای کمک مالی 70 هزار دلاری آمریکا به حسین موسویان از جهات مختلفی قابل تامل است. به ویژه اینکه در صورت صحت این ادعا، او از کشوری کمک مالی دریافت کرده است که یک سابقه مخاصمه طولانی‌مدت با ایران داشته و در موضوع پرونده هسته‌ای نیز این خصومت بارها دیده شده است. البته این ادعای خبرگزاری آسوشیتدپرس برای شخص رئیس‌جمهور ایران می‌تواند دردسرساز شود، چراکه در روزهایی که مراودات بانکی ایران با دلار، تقریباً منتفی شده است؛ ادعاهایی درباره کمک‌های چندده هزار‌دلاری آمریکا به نزدیکان آقای روحانی مطرح شده است!» این ادعا سبب پاسخگویی دفتر موسویان شد. در اطلاعیه این دفتر وکلای موسویان آمده‌بود: «بدین وسیله به استحضار مردم شریف ایران می‌رساند که دکتر حسین موسویان از نیمه سال 1388 در دانشگاه پرینستون آمریکا به عنوان محقق فعالیت تحقیقی خود را آغاز و از همان ابتدا و تاکنون-‌صرفاً -از دانشگاه پرینستون حقوق ماهانه دریافت کرده و هیچ وجهی به جز حقوق مقرر دانشگاه به ایشان پرداخت نشده است. بنابراین ضمن تکذیب مطالب منتشره در روزنامه ذکر‌شده حق تعقیب برابر قوانین برای موکل محفوظ است.»

پایان مجلس اصولگرایان
علی لاریجانی، رئیس دوره نهم مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه هفته پیش ساعت 10:52:20 زنگ اتمام این دوره را به صدا درآورد. به گزارش «فرهیختگان» مجلس نهم که به مجلس اصولگرایان مشهور بود، پایان یافت اما حتی در روز آخر هم مجلسی که مردم حدود 75 درصد آنها را ردصلاحیت کردند، در قبای یک مجلس قدرتمند عمل نکرد. با وجود اینکه بر اساس دستورالعمل مجلس برای روز آخر هم یکی، دو طرح و قرائت و گزارش در دستورکار وجود داشت اما بیشتر نمایندگان بی‌خیال نسبت به اتفاقاتی که دراین‌باره می‌افتد، به عکس‌های دسته‌جمعی و سلفی‌ گرفتن مشغول بودند. صحن علنی با ریاست سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد، نایب‌رئیس اول مجلس آغاز به‌کار کرد و از همان ابتدا نطق ابوترابی‌فرد در حاشیه قرار گرفت. هر چند او از مردم‌سالاری و رضایتمندی مردم سخن گفت اما تلاش برای گرفتن عکس یادگاری در میان نمایندگان به‌حدی قدرتمند بود که صحبت‌های او به گوش بسیاری نرسید. اگرچه بعد از مدتی مجلس وارد دستورکار شد اما این موجب نشد نمایندگانی که کت‌وشلوارهای نوی خود را پوشیده بودند، از حال‌وهوای گرفتن سلفی‌های یک‌نفره و چند‌نفره درآیند. مجلس مشغول بررسی اصلاح موادی از «طرح نحوه انتصاب اشخاص در مشاغل حساس» شد. ابوترابی‌فرد در میان شلوغی مجلس ماده اول این طرح را به رای گذاشت و با تذکر دادن و نام بردن از نمایندگان مختلف که مشغول عکاسی بودند، آنها را به رای‌ دادن ترغیب کرد.
بر این اساس نمایندگان با 151 رای موافق تصویب کردند تا «در انتصاب افراد به مشاغل موضوع ماده 6 این قانون در مورد ضوابط مقرر در این قانون از مراجع سه‌گانه قوه قضائیه، وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه استعلام و نتایج آن را در انتصاب خود اعمال کنند. در غیر این ‌صورت متخلف به مجازات تعزیری درجه 6 مندرج در قانون مجازات اسلامی محکوم می‌گردد.» در ادامه انصاری اجازه صحبت پیدا کرد و توضیح داد که این طرح مهم است و نباید در این شرایط به صحن می‌آمد. در میان رفت‌وآمدها و سروصدای نمایندگان، علی لاریجانی رئیس مجلس به صندلی رئیس تکیه زد. با حضور او کمی صحن نظم گرفت، هرچند که بیشتر از 45 دقیقه دوام نیاورد و بار دیگر بازار عکاسی داغ شد. لاریجانی با ارائه گزارشی تاریخی از مجالس گذشته به دفاع از مجالس بعد از انقلاب پرداخت. پس از پایان سخنرانی حدوداً 40‌دقیقه‌ای لاریجانی، زنگ چهارصدوبیست‌وششمین جلسه مجلس به صدا درآمد. برخی از نمایندگان با سرعت هر‌چه تمام‌تر به سمت هیات‌رئیسه دویدند تا آخرین عکس یادگاری خود در صحن را با هیات‌رئیسه و در جایگاه بگیرند. هجوم به‌قدری بود که لاریجانی را وادار به خنده کرد و با حالت همیشگی خود گفت: «این‌گونه که شما فشار می‌آورید، احتمالاً صندلی رئیس می‌شکند.» با خروج لاریجانی، نمایندگان نهم با او خارج شدند تا عکس یادگاری پایان دوره را در فضای باز و در کنار مقبره شهدای گمنام بگیرند. ‌

گعده مخالفان دولت با چاشنی هجو
جشن سه‌سالگی برنامه طنز اینترنتی دکتر سلام در حالی روز پنجشنبه در سالن شهدای هفتم تیر برگزار شد که کلیدواژه همه سخنرانان مراسم، انتقادات سفت‌وسخت از دولت بود. «دکتر سلام» از سال ۹۲ در فضای مجازی آغاز به کار کرد و خروجی آن تاکنون حملاتی بی‌سابقه به سیاست‌های دولت روحانی در پوشش طنز بوده است. برخی سخنرانان مراسم کسانی بودند که در انتخابات مجلس دهم موفق نشدند رای اعتماد مردم را به دست بیاورند. به گزارش «شرق» وقتی نام حسین شریعتمداری و حسن عباسی به‌عنوان سخنران یک مراسم اعلام می‌شود، انتظاری جز حمله و هجمه به دولت در این مراسم وجود ندارد، اما وقتی شهردار تهران لب به انتقادات گزنده از روحانی و دولتش می‌گشاید یک گمانه به ذهن می‌رسد: شاید سردار شهردار، برای سومین‌بار سودای ریاست‌جمهوری در سر دارد که در فاصله یک‌سال تا انتخابات آتی ریاست‌جمهوری، این‌گونه خود را به‌عنوان ستاره مجلس مخالفان دولت، به رخ می‌کشد و سعی می‌کند در انتقاد از دولت، گوی سبقت از چهره‌هایی چون شریعتمداری، حسن عباسی و سعید قاسمی برباید. به‌خصوص که برگزارکنندگان مراسم، کاریکاتوری از شهردار تهران، البته در لباس سوپرمن به او هدیه داده و او را به این طریق نماد نقدپذیری معرفی کردند. این خود شاید حکایت از یک تصور سطحی دیگر دارد؛ «هرکس کاریکاتورش کشیده شود، بیش از بقیه نقدپذیر است!» شاید برای راستی‌آزمایی این گزاره، گزارش سایت «انتخاب» مبنی‌بر اینکه محمدباقر قالیباف پس از احمدی‌نژاد رکورددار شکایت از رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران است، معیار خوبی باشد. به‌جز قالیباف و شریعتمداری، احمد توکلی، پرویز داوودی، عباسعلی کدخدایی، محمدمهدی زاهدی، سیدمحمد حسینی، محمدجواد لاریجانی، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، حسن عباسی، محمدحسین صفارهرندی، سردار محمدحسین نجات، سعید قاسمی، ابراهیم کارخانه‌ای و سردار فدوی از جمله میهمانان و سخنرانان این مراسم بودند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها