شناسه خبر : 19492 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

گفت‌وگو با سیامک مره‌صدق نماینده کلیمیان در مجلس

هنوز در سطوح مدیریتی جایگاهی نداریم

سیامک مره‌صدق، نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی معتقد است که وجود اقلیت‌های قومی، زبانی، نژادی و دینی با گرایش‌های مختلف در هر جامعه و کشوری موجب تنوع فرهنگی و اجتماعی است. وجود این تنوع در ایران باعثایجاد یک همزیستی مسالمت‌آمیز شده است

صدیقه محمودی
سیامک مره‌صدق، نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی معتقد است که وجود اقلیت‌های قومی، زبانی، نژادی و دینی با گرایش‌های مختلف در هر جامعه و کشوری موجب تنوع فرهنگی و اجتماعی است. وجود این تنوع در ایران باعث ایجاد یک همزیستی مسالمت‌آمیز شده است. با وجود این برخی محدودیت‌ها در احراز مسوولیت‌های دولتی توسط اقلیت‌های دینی وجود دارد که مبتنی بر قوانین نیست و تلاش دولت یازدهم بر رفع این تبعیض‌ها و واگذاری پست‌های مدیریتی به مدیران بومی بوده است. مره‌صدق با اشاره به حق اشتغال اقلیت‌های دینی در قانون اساسی از پیگیری‌های دولت یازدهم و اهتمام رئیس‌جمهور به این موضوع بسیار خرسند است و معتقد است دولت و مجلس باید تلاش‌های خود را برای حل مسائل اقلیت‌ها بیشتر کنند.
‌نقش دولت یازدهم در پیگیری مطالبات اقلیت‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
سابقه همزیستی مردم ایران با پیروان ادیان توحیدی بیش از سه هزار سال است. با این سابقه طولانی روابطی که میان اقشار و پیروان ادیان مختلف شکل گرفته، دوستانه و بر اساس احترام متقابل بوده است. این موضوع در روابط اجتماعی مردم به خوبی دیده می‌شود. هیچ‌گاه تفاوت‌های دینی نتوانسته در روابط اجتماعی اقشار مختلف ملت ایران شکاف ایجاد کند. مردم ایران همواره با یکدیگر برای پیشبرد منافع ملی و دفاع از سرزمین خود تلاش کردند. نمونه این موضوع نقش پررنگ ایرانیان کلیمی در مبارزات انقلاب، دوران هشت‌ساله دفاع مقدس و بعد از آن در جریان سازندگی است که ثابت‌کننده همراهی و همدلی اقلیت‌های دینی با سایر ایرانیان است. بسیاری از این تبادلات اقتصادی و اجتماعی باعث می‌شود جنبه‌های مثبت این جوامع روی یکدیگر اثر بگذارد. یکی از علل رشد و بالندگی فرهنگ ایران حالت موزاییکی چند‌دینی، چندزبانی و چند‌نژادی است که موجب شکل‌گیری گفت‌وگوی میان فرهنگ‌ها، اقوام و ادیان مختلف ایرانی شده است. چنین موضوعاتی از عوامل غنی شدن فرهنگ ملی ماست که می‌توانیم با تکیه بر آنها به فرهنگ صلح و مدارای ایرانیان افتخار کنیم. مسلم است که در این بین مشکلاتی نیز وجود دارد که تلاش‌های بسیاری برای حل آنها صورت گرفته است. اما این مشکلات نیازمند سعی و تلاش بیشتر است. در جریان سفری که همراه با رئیس‌جمهوری به نیویورک برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل داشتم، از آقای دکتر روحانی درخواست کردم که مدارس کلیمیان روز شنبه تعطیل باشد. دولت هم به درخواست ما پاسخ مثبت داد و روزهای شنبه مدارس کلیمیان در ایران تعطیل است.

‌انتقاد آقای یونسی، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی از تندروهایی که اجازه نمی‌دهند اقلیت‌ها در پست‌های مدیریتی حضور داشته باشند، را متوجه چه گروه‌ها و جریاناتی می‌دانید؟
فرد و جریان خاصی را در این باره نمی‌شناسم که بتوانم به طور مستدل ارائه کنم. اقلیت‌های دینی خود را درگیر مسائل سیاسی و موضوعاتی چون تندرو و غیرتندرو نمی‌کنند. اقلیت‌های دینی چارچوب‌های کلی نظام را به رسمیت می‌شناسند و بر اساس آن عمل می‌کنند، به همین دلیل به مسائل حاشیه‌ای وارد نمی‌شوند. از سوی دیگر با وجود آنکه شناختی از تندروهایی که آقای یونسی از آنها نام برد، ندارم اما معتقدم این افراد کسانی هستند که سعی دارند بر اساس سلایق شخصی و گرایش‌هایشان با موضوعات برخورد کنند، زیرا قانون اساسی هیچ‌گونه منع قانونی برای فعالیت اقوام، مذاهب و ادیان دیگر در جمهوری اسلامی ایران معین نکرده است. ما نیز انتقادهایی داریم از جمله اینکه در پیشبرد امور کشور موضوعات مهمی چون دانش، تخصص و شایسته‌سالاری دخیل باشد تا امور کشور بر اساس توان همه افراد جامعه پیش برود، زیرا تحقق چنین موضوعی باعث افزایش سطح علاقه‌مندی افراد به مشارکت در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی خواهد شد. با حاکمیت شایسته‌سالاری در احراز مسوولیت‌ها شاهد پیشرفت کشور و از سوی دیگر تقویت منافع ملی خواهیم بود. ما همواره حمایت خودمان را از حاکمیت ملی مردم ایران و برابری پیروان ادیان توحیدی و قانون اساسی که میثاق ملی ماست اعلام کردیم. امیدواریم بتوانیم با کمک همدیگر مشکلات موجود را به صورت مرحله‌ای و گام‌به‌گام حل کنیم. در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حقوق ما رعایت شده و مشکل خاصی در این مورد نداشته‌ایم. اگر هم مسائل کوچکی وجود داشته باشد در چارچوب نظام جمهوری اسلامی ایران و با رهنمودهای مقام معظم رهبری به راحتی قابل حل است و هیچ‌وقت اجازه نخواهیم داد که این مسائل مورد سوءاستفاده دشمنان منافع جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد.

‌آیا تاکنون شاهد احراز مسوولیت کلیمیان در پست‌های مدیریتی بوده‌اید؟
خیر، تاکنون موردی نبوده که از کلیمیان در سطوح مدیریتی بالا بهره گرفته شود. با آغاز به کار دولت پیشنهادهایی را ارائه کردیم. از آقای یونسی نیز به دلیل پیگیری ویژه‌شان تشکر می‌کنم، چون ایشان در این مدت تلاش کردند که برخی از مشکلات جامعه یهودی را حل کنند. ولی نه‌تنها یهودیان بلکه فکر می‌کنم در جامعه مسیحیان نیز موردی درباره تصدی مدیریت‌های کلان وجود ندارد. این نشان‌دهنده آن است که در زمینه احراز مسوولیت‌ها توسط اقلیت‌های دینی چندان کاری صورت نگرفته است.

‌آقای یونسی نیز تاکید کرده «نباید هیچ مانعی برای هیچ ایرانی برای احراز شغل باشد، جز موانع قانونی» ولی گله‌مند است که واگذاری مسوولیت‌ها به اقلیت‌های دینی تا فرماندار و معاون استاندار بیشتر نیامده است که نمونه‌های مورد اشاره از اهل سنت هستند.
قانون خطوط قرمز را مشخص کرده است، به طوری که جز یکی دو مسوولیت ریاست‌جمهوری و برخی وزارتخانه‌ها که قانون اساسی شرط دین فرد احرازکننده را تعیین کرده است، در زمینه مسوولیت‌ها و پست‌های مدیریتی دیگر شاهد هیچ‌گونه محدودیتی نیستیم. اما با توجه به جمعیت و تعداد اندک پیروان اقلیت‌های دینی نسبت به جمعیت مسلمان انتظارمان این است که افراد از همه گروه‌های مختلف پایبند به قانون اساسی در اداره نظام مشارکت داشته باشند. قانون اساسی نیز اصل را بر شایسته‌سالاری و تخصص افراد قرار داده است. بدون شک منافع ملی و ارزش‌های توحیدی مشترک عواملی است که باعث ایجاد وفاق و پیروی همه ادیان توحیدی در کشور می‌شود.

‌در مجلس به عنوان نمایندگان اقلیت‌های دینی تا چه اندازه پیگیر این مسائل هستید؟
نمایندگان اقلیت‌های دینی در مجلس شورای اسلامی، نماینده یک اقلیت خاص به تنهایی نیستند بلکه نماینده همه مردم ایران هستند. بر اساس قانون اساسی حضور نمایندگان در مجلس به معنای تلاش آنها برای پیگیری مسائل آنها بومی یا منطقه‌ای نیست بلکه با هدف پیگیری مطالبات همه ملت ایران است زیرا ما در برابر همه ملت مسوولیت داریم. با توجه به اینکه در جایگاه نمایندگی اقلیت‌های دینی قرار داریم در رابطه با مسائل دینی انتخاب‌کنندگان‌مان حساسیت‌های خاص‌تری داریم که به پیگیری این امور نیز می‌پردازیم. در زمینه مطالبات و خواسته‌های اقلیت‌های دینی نیز پیشنهادهایی به کمیسیون‌های مربوطه مجلس ارائه کردیم که در حال بررسی در کمیسیون‌ها هستند. یکی از این مشکلات ماده 881 مکرر اصلاحی قانون مدنی درباره ارث است که درخواست تغییر این قانون را به کمیسیون قضایی مجلس ارائه کردیم. این موضوع در دست پیگیری است و ما هم رایزنی‌های لازم را انجام می‌دهیم. امیدواریم با تفسیری که طبق توصیه آقایان آملی لاریجانی، علی لاریجانی و حتی آقایان روحانی و یونسی به صورت ضمنی مورد قبول قرار گرفته بتوانیم این مشکل را حل کنیم. انتظار ما این است که با پیگیری ما مسائل و مشکلات اقلیت‌های دینی با سرعت بیشتری حل شود. خوشبختانه ما توانستیم برخی از مسائل اقلیت‌های دینی را که در حیطه اختیارات قوه مجریه بود، حل کنیم.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها