شناسه خبر : 16599 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

لاوروف از جنگ عربستان و متحدانش علیه یمن گلایه کرد

دلسردی روسیه از عربستان

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت از این موضوع ناخرسند است که ائتلاف تحت رهبری عربستان قبل از حملات خود به یمن با شورای امنیت سازمان ملل متحد رایزنی نکرده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت از این موضوع ناخرسند است که ائتلاف تحت رهبری عربستان قبل از حملات خود به یمن با شورای امنیت سازمان ملل متحد رایزنی نکرده است. سرگئی لاوروف در مصاحبه‌ای با خبرگزاری نووستی اعلام کرد: «در حال حاضر عملیات تحت رهبری عربستان هیچ مبنایی در حقوق بین‌المللی ندارد.» وی اضافه کرد: «به طور قطع، این مساله برای ما مایه ناخرسندی شده است که حرکتی این چنینی بدون هیچ‌گونه رایزنی آغاز شده است.»
لاوروف تصریح کرد: «ما به روابط خود با عربستان و دیگر کشورهای عضو ائتلاف تحت رهبری ریاض ارزش قائلیم اما واقعیت این است که آنها به شورای امنیت آمدند و اجازه چیزی را خواستند که قبلاً آغاز کرده بودند. برای ما ناممکن است که در یک درگیری از یک طرف حمایت کنیم و طرف دیگر را غیرقانونی بدانیم.»
لاوروف گفت: «جناح‌های رودررو در یمن باید پای مذاکره بنشینند و تحقق این مساله خارج از توانایی ما نیست.» رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت، وضعیت یمن به گونه‌ای است که به سمت شکافی جدید میان شیعه و سنی حرکت می‌کند که بسیار عمیق است و این مساله خوراک ایجاد تنش در خلیج فارس را فراهم می‌آورد.
لاوروف در بخش دیگری از این مصاحبه به وضعیت اوکراین پرداخت و در این باره گفت روابط میان روسیه و اتحادیه اروپا به اجرای توافقنامه مینسک بستگی دارد. وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد دولت کی‌یف با جلوگیری از اجرای توافقنامه مینسک مانع عادی‌سازی روابط مسکو با غرب می‌شود. لاوروف گفت: «توافقنامه مینسک از سوی اوکراین مسدود شده بنابراین اکنون کلید عادی‌سازی روابط میان روسیه و اتحادیه اروپا در دست کی‌یف است.» لاوروف خاطر‌نشان کرد: «تلاش‌های پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین برای استقرار نیروهای نظامی خارجی در شرق این کشور در چارچوب ماموریت حفظ صلح می‌تواند یک اقدام باطل تاکتیکی باشد.» او در ادامه افزود: «در مواردی که یک طرف به زمان نیاز دارد، می‌توان از اقداماتی استفاده کرد که توجه را از موضوع اصلی منحرف کند.» لاوروف در ادامه ابراز امیدواری کرد که ایده حافظان صلح اروپایی در اوکراین نمونه دیگری از چنین حقه‌ای نباشد.
وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: «هم‌اکنون وضعیت برقراری آتش‌بس در شرق اوکراین رو به پیشرفت است اما همچنان مناطقی وجود دارند که اجرای توافق به طور کامل محقق نشده است.» وی یادآور شد: «برای من بدیهی است که واشنگتن نمی‌خواهد توافقنامه مینسک به طور موفقیت‌آمیز اجرا شود و بحران در روابط روسیه و اروپا به پایان آید و این در حالی است که اظهارات جان کری، وزیر خارجه آمریکا برخلاف این موضوع بدیهی است.»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها