شناسه خبر : 13048 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

جدال آشنا و صفار

از بابک‌ها و دکل‌ها ‌ شرمنده باشید

معاون اول رئیس‌جمهور با انتقاد از کسانی که از دولت می‌خواهند به خاطر عدم انتشار گزارش سه‌ماهه در خصوص یک شاخص اقتصادی شرمنده باشد، گفت: کسانی باید شرمنده باشند که بابک زنجانی درست کرده و دکل نفتی گم کردند؛ ده‌ها فساد در کشور شکل داده و فساد را نهادینه کردند.

روزنامه‌های ایران در روز نخست هفته پیش تیترها و عکس‌های نخست خود را به راهپیمایی مردم ایران به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی اختصاص دادند. با این حال در همین روز نیز می‌توانستید به خوبی سایه سنگین رقابت‌های انتخاباتی را در صفحات این نشریات مشاهده کنید. در کنار این اخبار سفر محمدجواد ظریف به آلمان و شرکت در اجلاس امنیتی مونیخ نیز یکی از اخبار مهم روزنامه‌ها در روزهای نخست هفته پیش بود. سفری که دیدارهای مهمی در آن برنامه‌ریزی شده بود. با این حال ملاقات جان کری وزیر امور خارجه ایالات متحده با ظریف بیش از سایر دیدارها مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت. با همه این احوال نمی‌توان از این نکته گذشت که همه اخبار تحت تاثیر انتخابات هستند. برخی از سلبریتی‌ها نیز وارد میدان شده و در این زمینه به اظهارنظر پرداخته‌اند. به طور مثال رضا کیانیان، بازیگر سینما در صفحه شخصی خود درباره انتخابات مجلس شورای اسلامی نوشت: «دستاورد امروز ما نتیجه انتخاب دیروزمان است، کسی را مقصر ندانیم. من این جمله را باور دارم! می‌دانم که گروهی مخالفش هستند و معتقدند همه چیز از پیش برنامه‌ریزی‌شده است و رای ما به هیچ دردی نمی‌خورد و انتخابات فقط یک نمایش بی‌مزه است! و نیز می‌دانم گروهی قدرت‌طلب و انحصارطلب هم هستند که کوشش می‌کنند به هر شکل و وسیله‌ای که شده، گروه بالا را در اعتقادشان راسخ‌تر کنند که پای صندوق‌های رای نیایند تا خودشان در قدرت باقی بمانند و کشور را به سوی تک‌قطبی شدن برانند تا جایگاه‌شان در قدرت همیشگی شود! اما من می‌گویم اگر رای من و تو تاثیری در انتخابات نداشت، چرا گروه‌گروه را رد صلاحیت می‌کنند که مبادا انتخاب شوند؟! چون معتقدم با وجود تمام زیر و بم‌های اجتماعی و دوز و کلک‌هایی که همه می‌شناسیم، رای ما تاثیرگذار است.» به گزارش ایسنا، این اظهارنظر با واکنش‌های متفاوتی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی همراه بوده و بازدیدکنندگان این مطلب، نظرات متفاوتی را منعکس کرده‌اند.

از بابک‌ها و دکل‌ها ‌ شرمنده باشید
در هفته پیش برخی چهره‌های تندرو، از جمله علیرضا زاکانی نماینده مجلس از عدم افشای متن برخی قراردادها انتقاد کرد و آن را مایه شرمندگی دولت دانست. این اظهارات واکنش اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری را به همراه داشت. «قانون» تیتر یک خود را به این اظهارات اختصاص داد و در گزارشی با عنوان «از بابک‌ها و دکل‌ها ‌ شرمنده باشید!» نوشت: دولت یازدهم این روزها از هر راهی که بتواند سعی در بازگرداندن اقتصاد به مسیر اصلی‌اش دارد که این مساله نیز انتقادها را بی‌پاسخ نمی‌گذارد و در اولین فرصت اقدام به پاسخگویی می‌کنند. به نحوی که اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور از تریبون هفدهمین همایش ملی معرفی واحدهای صنعتی و خدماتی سبز استفاده کرد و حسابی از خجالت منتقدان دولت درآمد.
معاون اول رئیس‌جمهور با انتقاد از کسانی که از دولت می‌خواهند به خاطر عدم انتشار گزارش سه‌ماهه در خصوص یک شاخص اقتصادی شرمنده باشد، گفت: کسانی باید شرمنده باشند که بابک زنجانی درست کرده و دکل نفتی گم کردند؛ ده‌ها فساد در کشور شکل داده و فساد را نهادینه کردند. وی گفت: دولت از نقد و تذکر داده شده استقبال کرده و تلاش می‌کند با شفاف‌سازی آمارهای مورد نیاز را در اختیار جامعه قرار دهد اما کسانی که این تعابیر را به کار می‌برند باید شرمنده اقداماتی باشند که کشور را به سمت ویرانی هدایت می‌کرد. جهانگیری با بیان اینکه 700 میلیارد دلار از منابع نفت کشور در سال‌های گذشته نابود شد، گفت: امروز و در شرایطی که قیمت جهانی نفت به پایین‌ترین حد خود رسیده کشورهای منطقه برای اینکه اقتصادشان کمتر دچار نوسان شود از حساب ذخیره ارزی خود برداشت می‌کنند اما متاسفانه مسوولان گذشته یک دلار در حساب ذخیره ارزی کشور باقی نگذاشتند. وی با اشاره به اینکه دولت با همه مسائل توانسته مانع از نوسانات ارزی در اقتصاد کشور شود، گفت: کسانی باید شرمنده باشند که خرج کردند و بدهی‌هایی بزرگ بر عهده دولت بعد قرار دادند و یک دولت به معنای واقعی بدهکار ایجاد کردند که یک رقم از تعهدات آن که از سوی وزارت اقتصاد و دارایی اعلام شده 380 هزار میلیارد تومان است.
سخنان اسحاق جهانگیری اما بدون پاسخ نماند و هجمه‌ای بزرگ علیه او در رسانه‌های منتقد دولت تدارک دیده شد. «کیهان» در این زمینه از همه تندتر رفت. این روزنامه در گزارشی عامل به وجود آمدن بابک زنجانی را اکبر هاشمی‌رفسنجانی و حسن روحانی معرفی کرد و در گزارشی با عنوان «کسانی که بابک زنجانی را درست کرده‌اند باید شرمنده باشند» نوشت: «این جمله طلایی و بی‌سابقه‌ای است که اسحاق جهانگیری، صبح دوشنبه در هفدهمین همایش ملی معرفی واحدهای صنعتی و خدماتی سبز بیان کرد. بی‌سابقه از آن جهت که معاون اول رئیس‌جمهور استثنائاً حرف درستی زد و به یکی از مهم‌ترین عوامل فساد در کشور یعنی ریشه‌های مفاسدی چون بابک زنجانی اشاره می‌کند که از قضا باید آن را در پدر معنوی حزب متبوع جهانگیری یعنی کارگزاران سازندگی دنبال کرد.»

جدال آشنا و صفار
پس از سال‌ها مناظره‌ای سیاسی در سیمای وطنی موجب شد که بسیاری از مخاطبان قهر کرده با این رسانه نیز پای تلویزیون بنشینند و شگفت‌زده برنامه‌ای متفاوت را از این رسانه شاهد باشند. از قرار معلوم حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهوری و حسین صفارهرندی وزیر ارشاد دولت محمود احمدی‌نژاد، در مناظره تلویزیونی برنامه نگاه یک حسابی از خجالت هم در آمدند. آشنا در مناظره تلویزیونی گفت حمید مولانا، مشاور بین‌الملل احمدی‌نژاد در یک جلسه امنیتی، طرحی را داد که به گفته مسوولان اطلاعات سپاه، دام آمریکایی‌ها بر سر راه نظام بود. به گزارش «خبرآنلاین» آشنا در مناظره خود با صفارهرندی از جلسه‌ای یاد کرد که حمید مولانا مشاور بین‌الملل احمدی‌نژاد پیشنهاد حمله به عراق را به مسوولان امنیتی ایران داده بود. نفوذ این است که شاهد حضور کسانی در ایران بودیم که به قول خودش ۵۰ سال در آمریکا بود و تندترین مقالات را در روزنامه کیهان می‌نوشت. رئیس‌جمهور کشور برای ایشان حکم زد و ایشان شد مشاور بین‌الملل رئیس‌جمهور. این آقا در دوره آقای هاشمی به کسی گفت من کوچه پس کوچه‌های واشنگتن را بهتر از تهران می‌شناسم.
اگر می‌خواهند با آمریکا کار کنند چرا با من حرف نمی‌زنند؟ من مساله را حل می‌کنم. پیشنهادش وساطت برای رابطه با آمریکا بود. همان زمان هم تندترین مقالات ضد آمریکایی را در روزنامه کیهان می‌نوشت. او با بیان خاطره‌ای از یک جلسه امنیتی گفت: سال 13۸۰ آمریکا به عراق حمله کرد. از یک مرکز وابسته به سپاه، با من تماس گرفتند که جلسه‌ای در حال برگزاری است و سناریوی جمهوری اسلامی در مقابله حمله آمریکا به عراق در موسسه غرب‌شناسی مطرح است. سخنران و اداره‌کننده جلسه آن آقا (حمید مولانا) بود. ایشان صورت مساله را طرح کرد و گفت آمریکا به عراق حمله کرده. دور میز آن جلسه از وزارت خارجه بودند، وزارت اطلاعات بودند. اطلاعات سپاه و ارتش هم بودند. ایشان گفت شما چه طرحی برای این موضوع دارید. هر کسی یک چیزی گفت. ایشان جمع‌بندی کرد و گفت اینها خوب است ولی کافی نیست. این جلسه در فروردین ۸۰ بود. مولانا گفت باید به عراق حمله کنیم و وارد خاک عراق شویم و همان‌طور که دیوار برلین با تانک‌های شوروی معلوم شد کجاست، وارد عراق شویم و با آمریکایی‌ها وارد مذاکره شویم که تا اینجای عراق مال ماست. دوستی از اطلاعات سپاه کنار دست من نشسته بود. گفتم ایشان چه می‌گوید؟ گفتند ایشان خیلی خوب دارد می‌گوید. پرسیدم خیلی خوب دارد می‌گوید یعنی چه؟ گفت ما آمدیم تا بفهمیم آمریکایی‌ها ما را در چه دامی می‌خواهند بیندازند.
آشنا در پاسخ به این انتقاد حسین صفارهرندی از شعار جمهوری ایرانی، پرسشی درباره امکان وجود ارتباط این شعار و مکتب ایرانی-ایده محمود احمدی‌نژاد و اسفندیار رحیم‌مشایی- مطرح کرد که وزیر ارشاد کابینه نهم رسماً اعتراف کرد که بله وجود دارد.

روحانی و ظریف محبوب ایرانیان
نظرسنجی جدید که چند روز قبل از اجرای توافق اتمی انجام شد، نشان می‌دهد حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، از حمایت قدرتمند افکار عمومی این کشور برخوردار است. ایرانیان همچنین با نزدیکی به اروپا موافق هستند اما دیدگاهی منفی نسبت به ایالات متحده آمریکا دارند. به گزارش «انتخاب»، این نظرسنجی بین روز ۲۹ دسامبر تا ۱۵ ژانویه از سوی دانشگاه مریلند و از طریق یک واسطه اجرا شد. نظر ۱۰۱۲ نفر از ایرانیان بالای ۱۸ سال از طریق تلفن پرسیده و ضریب خطایی میان منفی تا مثبت 2 /3 درصد برایش تعریف شد. بر مبنای نسخه مفصل نظرسنجی که در اختیار المانیتور قرار گرفته است، ۸۲ درصد از پاسخ‌دهندگان، نظر مثبتی نسبت به روحانی داشتند و ۷۸ درصد نیز به محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه که تیم ایرانی را در مذاکرات منتهی به امضای برجام با ایالات متحده و پنج قدرت دیگر جهانی رهبری کرد، علاقه داشتند. همچنین بر مبنای این نظرسنجی، ۵۹ درصد از ایرانی‌ها می‌خواهند نزدیکان و حامیان روحانی در انتخابات پیش روی مجلس، برنده شوند. این احساسِ مثبت نسبت به رئیس‌جمهور، بیانگر تایید گسترده برجام از سوی مردم ایران است که تحریم‌های سازمان ملل، اروپا و برخی تحریم‌های ایالات متحده را در روز ۱۶ ژانویه در ازای محدود کردن برنامه اتمی برداشت. طبق نظرسنجی مذکور، ۷۲ درصد حامی توافق هستند و ۸۰ درصد از روابط بهتر با اروپا حمایت می‌کنند.
با این حال، ایالات متحده چندان محبوب نیست. در حالی که سایر نظرسنجی‌های اخیر حاکی از حمایت مردم از روابط نزدیک‌تر با آمریکا نیز بودند، در این نظرسنجی ۷۱ درصد از چنین کاری حمایت نکردند. یک دلیل این امر می‌تواند نگرانی درباره سرنوشت توافق پس از پایان دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما باشد. تنها ۳۴ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی از اینکه آمریکا به تعهدات خود بر پایه برجام عمل کند، ابراز اطمینان کرده‌اند. این میزان، نسبت به نظرسنجی پیشین دانشگاه مریلند در ماه آگوست، ۱۱ درصد افت داشت. محبوبیت اندک ایالات متحده نیز می‌تواند به دلیل ادامه تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران باشد. طبق نظرسنجی، ۴۴ درصد بر این باورند که به‌رغم برداشته‌شدن برخی تحریم‌های آمریکا، اغلب آنها باقی می‌مانند. همزمان، ۶۵ درصد از ایرانیان گفته‌اند که انتظار نداشتند ایالات متحده تحریم‌های جدیدی به جای آنها که در برجام برداشته شدند، وضع کند. این تحقیق می‌گوید ۶۷ درصد از شرکت‌کنندگان گفته‌اند که به احتمال قوی در انتخابات مجلس در ۲۶ فوریه شرکت می‌کنند. ۳۶ درصد گفتند مساله اقتصادی باید مهم‌ترین دغدغه مجلس جدید باشد. اکثریت ایرانیان گفتند پس از برجام، انتظار رشد اقتصادی و سرمایه‌گذاری قابل توجهی را از سوی خارجیان دارند، با این حال، بسیاری بر این باورند که دست‌کم یک سال طول خواهد کشید تا پیشرفت‌ها ظاهر شوند.
بدنام‌ترین گروه نزد ایرانیان در این تحقیق، داعش است که خود را دولت اسلامی می‌نامد. ۹۸ درصد از رای‌دهندگان، مخالفت قاطعانه با داعش داشتند. اکثر ایرانیانی که در نظرسنجی شرکت کرده‌اند، موافق حمایت دولت‌شان از گروه‌هایی مانند کردها، حزب‌الله و سایر شبه‌نظامیان شیعه، بشار اسد و حوثی‌ها در یمن هستند که با داعش و سایر شبه‌نظامیان می‌جنگند. همچنین به‌رغم تنش‌های اخیر با حماس، ۷۰ درصد از رای‌دهندگان در نظرسنجی، از نزدیکی دولت به این گروه حمایت می‌کنند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها