شناسه خبر : 11966 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

وزارت اطلاعات سومین وزارتخانه محبوب شهروندان

معمای عجیب الملا

هفته پیش بخش عمده اخبار روزنامه‌های ایران به انحای مختلف تحت تاثیر انتخابات آمریکا بود. انتخاباتی که تصور می‌رفت، هیلاری کلینتون پیروز آن خواهد بود، اما در کمال ناباوری دونالد ترامپ به عنوان ساکن بعدی کاخ سفید معرفی شد. با ترمیم کابینه به نظر می‌رسد دولت نیز با آرامش بیشتری به طی طریق در چند ماه آینده می‌نگرد. برخی از وزرا نیز در این روزها به دستاوردهای خود اشاره‌های بیشتری داشته‌اند. به طور مثال سیدمحمود علوی به نظرسنجی خبرگزاری جمهوری اسلامی در خصوص شاخص محبوبیت وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی اشاره کرد و گفت: «این وزارتخانه در نظرسنجی مهرماه امسال، جایگاه سوم را در بین مردم کسب کرد.» او همچنین از مسوولان و مدیران خواست تا «نرم‌خویی و خوش‌رویی را با مردم همچنان سرلوحه کار خود قرار دهند و به مردم سخت نگیرند و کار امروز آنان را به فردا نسپارند و همه را با خدمت بیشتر زیر چتر حجت شرعی‌مان ولایت‌فقیه زمان جمع کنند.» اظهارات رئیس‌جمهوری در نمایشگاه مطبوعات هم موجی بزرگ در موافقت و مخالفت در رسانه‌ها به راه انداخت. او از شکستن قلم‌ها و بستن دهان‌ها انتقاد کرده بود. حسین شریعتمداری مدیرمسوول کیهان دراین‌باره نوشت: آقای رئیس‌جمهور توصیه می‌فرمایند «قلم‌ها را به بهانه واهی نشکنیم، دهان‌ها را به بهانه‌های غیراساسی نبندیم، بگذاریم در این جامعه آزادی باشد و...» و توضیح نمی‌دهند که اگر تا این اندازه به آزادی بیان و قلم اعتقاد دارند چرا تاکنون کمترین انتقادی از سوی منتقدان خود و دولت خویش را برنتافته و با الفاظی که از ایشان دور از انتظار بوده و هست به آنان تاخته‌اند؟! «بی‌سواد، بی‌شناسنامه، مزدور، کاسب تحریم، کودک‌صفت، حسود، بزدل، ترسو، جیب‌بر، بی‌قانون، مستضعف فکری، بیکار، متوهم، غوطه‌ور در فساد، سوءاستفاده‌گر، خرابکار، عقب‌مانده، تازه به دوران رسیده، عصر حجری، هوچی‌باز، منفی‌باف، یأس‌آفرین، ناشکر، باید به جهنم بروند»! در مقابل برخی از نزدیکان رئیس‌جمهوری تاکید کردند که رئیس‌جمهوری میان انتقاد و تهمت و افترا فرق قائل است و نباید در مقابل توهین‌کنندگان و مفتریان سکوت کرد.

پروانه حزب اتحاد ملت صادر شد
حزب اتحاد ملت که در دی‌ماه ۹۳ تولد خود را اعلام کرده بود هفته پیش پس از دو سال با موافقت کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، پروانه فعالیت خود را دریافت کرد. این همان خبری است که سید‌سلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور اعلام کرد تا از میان احزاب جدید اصلاح‌طلب، اتحاد ملت بتواند زودتر فعالیت‌های سیاسی‌اش را رسماً کلید بزند. پروانه فعالیت برای حزب اتحاد ملت در حالی در دولت اعتدال صادر می‌شود که از همان ابتدای تاسیس این حزب اصلاح‌طلب، برخی اصولگرایان و رسانه‌های جریان تندرو شدت مخالفت خود با تاسیس این حزب را اعلام کردند. در بیانیه اعلام موجودیت این حزب آمده است که جمعی از فرزندان ملت بر آن شده‌اند تا به پشتوانه قانون اساسی و به اتکای حقوق ملت مندرج در فصل سوم آن گامی نو در جهت پیشبرد آرمان‌های انقلاب و نیازهای اصلاحات بردارند. گفتنی است نخستین کنگره حزب اتحاد ملت ایران مرداد ۱۳۹۴ در تهران برگزار شد و علی شکوری‌راد به عنوان دبیرکل این حزب انتخاب شد. از اعضای شورای مرکزی این حزب می‌توان به غلامرضا انصاری، آذر منصوری، علی تاجرنیا، هادی خانیکی، محمد کیانوش‌راد، حمیدرضا جلایی‌پور، ولی‌الله شجاع‌پوریان و فاطمه راکعی اشاره کرد. شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ۳۰ عضو دارد.

اتحاد اصلاح‌طلبان و روحانی
بحث انتخابات ریاست‌جمهوری ایران مثل ماه‌های اخیر در هفته پیش نیز مورد توجه رسانه‌های کشور قرار داشت. صادق زیباکلام در یادداشتی در روزنامه اعتماد با عنوان «اتحاد اصلاح‌طلبان و روحانی» در این باره نوشت: «نخستین و بنیادی‌ترین پرسشی که اصلاح‌طلبان امروز از خودشان باید بکنند این است که آیا باید همچنان استوار پشت آقای روحانی در سال 13۹۶ بایستند یا خیر. اگر بدنه اجتماعی اصلاح‌طلبان از آنها بپرسد که آیا اصلاح‌طلبان همچنان از آقای روحانی حمایت می‌کنند یا نه چه پاسخی دارند؟ و آیا این بدنه اجتماعی از آنها می‌خواهد که در انتخابات اردیبهشت ۹۶ همچنان به روحانی رای بدهند؟ یعنی مثل انتخابات ۲۴ خرداد ۹۲ همان درخواست را از بدنه اجتماعی جریان اصلاح‌طلب دریافت می‌کنند یا خیر. مساله‌ای که در حال حاضر موضوعیت دارد این است که در این صورت پاسخ اصلاح‌طلبان چه باید باشد. هر پاسخی که حکایت از اما و اگر و شرط و شروط برای آقای روحانی داشته باشد، پاسخ مناسبی به مردم نیست. پاسخ اصلاح‌طلبان به مردم نباید اما و اگر داشته باشد و باید پاسخی صریح، واضح و روشن باشد. پاسخ باید آری یا نه باشد. اصلاح‌طلبان باید بگویند که همچنان استوار پشت آقای روحانی ایستاده‌اند و از هر کس که اصلاح‌طلبان را قبول دارد، می‌خواهند که به آقای روحانی رای بدهد یا اینکه پاسخ‌شان این است که هنوز تصمیمی دراین‌باره نگرفته‌اند یا از او حمایت نمی‌کنند.»

نوبت تظلم‌خواهی برادر روحانی
هفته پیش «آرمان» در گزارشی با عنوان «نوبت تظلم‌خواهی برادر روحانی» در گزارشی به آخرین وضعیت پرونده شکایت حسین فریدون، برادر رئیس‌جمهور پرداخت و نوشت: «نوبت به رسیدگی به شکایات برادر رئیس‌جمهور رسید؛ برادری که از اولین روزهای آغاز به کار دولت یازدهم آماج حمله مخالفان اعتدال قرار گرفت و سکوت کرد تا اینکه دیروز سخنگوی «هیات نظارت بر رفتار نمایندگان» از بررسی پرونده چند نفر از نمایندگان مجالس نهم و دهم که شاکی آنان، حسین فریدون دستیار ویژه رئیس‌جمهور دولت یازدهم است، خبر داد؛ شکایتی که ناظر بر «اظهار نمایندگان و مصاحبه‌های آنان با نشریه‌ها و رسانه‌ها بوده است که همین امر شکایت حسین فریدون را سبب شده است» و حال این پرونده‌ها مفتوح است و در مرحله «بررسی و ارزیابی شواهد، قرائن و مستندات». به عبارت دیگر، پرونده حمله‌های دلواپسانه نمایندگان دلواپس به حسین فریدون در جریان است. سید‌‌‌جواد جمالی، سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس در گفت‌وگو با «آرمان امروز» درباره پرونده «شکایت حسین فریدون از چند نماینده مجلس» گفت: این پرونده یک پرونده کلی، اما در واقع متشکل از چند پرونده است که تعدادی از نمایندگان مجلس نهم و همچنین نمایندگان مجلس دهم را شامل می‌شود. وی افزود: شکایت دستیار ویژه رئیس‌جمهور مبتنی بر مصاحبه‌هایی بوده است که تعدادی از نمایندگان علیه آقای فریدون ایراد کرده بودند و همین سبب طرح شکایت ایشان از این نمایندگان شده است که ما در هیات رسیدگی بر رفتار نمایندگان در حال بررسی اسناد و مستندات هستیم تا نتیجه نهایی را اعلام کنیم. جمالی اما از بردن نام نمایندگانی که از آنان شکایت شده است، خودداری کرد.»

معمای عجیب الملا
ماجرای سفر وزیر مصری در هفته پیش به ایران هم در نوع خود جالب توجه بود. در روزهای نخست هفته پیش رسانه‌های معتبر دنیا خبر سفر وزیر نفت مصر به ایران را منتشر کردند. خبری که با توجه به شرایط سه دهه رابطه تهران- قاهره خبری غافلگیرکننده بود. «رویترز» در گزارشی مدعی شده بود که طارق الملا، وزیر نفت مصر قرار است در سفر به ایران توافق تازه‌ای برای خرید سوخت از کشورمان را مطرح کند. ایران و مصر بعد از پیروزی انقلاب اسلامی روابط دیپلماتیک با یکدیگر را قطع کرده‌اند. خبر توافق ایران و مصر بر سر خرید سوخت پس از آن جدی شد که رابطه مصر و عربستان با تنش‌هایی همراه شد و ریاض تصمیم گرفت صادرات نفت و سوخت به مصر را به حالت تعلیق درآورد. طارق الملا که در امارات عربی متحده به سر می‌برد پس از برگزاری کنفرانس خبری در ابوظبی، خبر سفرش به تهران را تکذیب کرد و گفت که برنامه‌ای برای رفتن به ایران و مذاکره بر سر خرید سوخت از این کشور ندارد. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز در نشست هفتگی خود اعلام کرد که خبر این سفر در کانال‌های رسمی دیپلماتیک مطرح نیست و تنها رسانه‌ها به آن دامن زده‌اند. در ادامه اخبار ضد و نقیض درباره سفر وزیر نفت مصر به ایران یک مقام آگاه در وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با «مهر» با تایید این خبر از توسعه همکاری‌های دو کشور در صنایع نفت و انرژی به‌عنوان محور اصلی مذاکرات دو کشور یاد کرد و گفت: «توسعه تجارت نفت خام و فرآورده‌های نفتی از دیگر محورهای گفت‌وگوهای دوجانبه وزرای نفت و انرژی ایران و مصر در تهران خواهد بود.» سرانجام این خبر سه‌شنبه از سوی بیژن نامدارزنگنه به صورت کامل تکذیب شد.

نظامیان تصمیم‌گیر نیستند
هفته پیش «فرهیختگان» گفت‌وگویی با علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام داد. در بخشی از این مصاحبه ولایتی در پاسخ به این پرسش که برخی منتقدان چه در داخل و چه خارج از کشور مدعی هستند که سیاست‌های ما در سوریه نه بر پایه مطالعات کارشناسی بلکه تا حدود زیادی واکنشی است و اصولاً راهبرد ایران به‌جای اینکه توسط کارشناسان تدوین شود، توسط نظامیان حاضر در منطقه اتخاذ می‌شود. این تحلیل‌ها تا چه اندازه بهره‌ای از واقعیت دارند، گفت: این بحث‌ها بیشتر بر پایه تحلیل‌های رسانه‌ای استوار است تا بر پایه واقعیت‌ها. خیلی از افرادی که این روزها نشسته‌اند و به نقد سیاست‌های ایران در منطقه و سوریه می‌پردازند، آشنایی دقیقی با موضوعات منطقه‌ای و سابقه و تاریخ آن ندارند و تحلیل‌هایی ارائه می‌دهند که شاید در برخی مواقع زیبا هم به نظر برسد، اما هنگام مواجهه با واقعیت‌ها سستی آن کاملاً آشکار می‌شود. من با حدود چهار دهه حضور در دستگاه دیپلماسی ایران بیش از 50 بار به سوریه و لبنان سفر کرده‌ام، وجب‌به‌وجب خاک آنجا را می‌شناسم. وقتی درباره یک بخش از این منطقه سخن می‌گویم نه از روی نقشه که با چشم آنجا را مشاهده کرده‌ام. با اکثریت قریب به اتفاق نیروهای تاثیرگذار در این منطقه مذاکره کرده‌ام و خصوصیات مذاکره‌کنندگان را می‌شناسم. ... اینکه ادعا می‌شود سیاست ما در سوریه توسط نظامیان تدوین می‌شود، درست نیست. اتاق‌های فکر نظام در وزارت امور خارجه، مجلس، وزارت اطلاعات و... در این زمینه کارهای کارشناسی گسترده‌ای انجام می‌دهند، سپس به دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی رفته و سپس به محضر مقام معظم رهبری ارسال می‌شود. پس از تایید معظم‌له این سیاست‌ها ابلاغ می‌شود. باید گفت که همه مجموعه نظام و مدافعان حرم که عزت و افتخار را برای ایران اسلامی آفریده‌اند در برابر زیاده‌خواهی‌های توطئه‌گران و دشمنان اسلام و منطقه که به دنبال تجزیه و تضعیف کشورهای اسلامی و منطقه هستند، ایستادگی کرده‌اند تا امروز شاهد امنیت و آرامش در کشور باشیم و ان‌شاءالله شاهد شکست دشمنان خواهیم بود.

شجونی درگذشت
هفته پیش جعفر جوادی‌شجونی، از چهره‌های اصولگرای منتقد دولت درگذشت. «شرق» دراین‌باره نوشت: شیخ جعفر شجونی در ۸۴سالگی درگذشت؛ روحانی‌ای که بیشتر بابت لحن تند و تیز و گاه ادبیات غیرمتعارفش در نقد مخالفان سیاسی‌اش یعنی اصلاح‌طلبان، شناخته‌شده و مشهور بود. خودش در گفت‌وگوی جالبی که با رضا رشیدپور در برنامه «دید در شب» داشت، بارها از واژه آخوند استفاده کرده بود، به‌ویژه آنجا که داستان برخوردش با یک خانم معترض را تعریف می‌کند: «پارسال از دفترم سمت ماشینم می‌رفتم، یک خانمی به من گیر داد، گفت شما آخوندها چرا از این مملکت نمی‌روید ما از شر شما راحت بشویم. گفتم خانم کجا برویم؟ کم‌کم مردم جلو ما جمع شدند. دیدم جواب حلی به او بدهم طول می‌کشد. جواب نقضی دادم، گفتم خانم ما کلی در این مملکت خدمت کردیم، گفت چه خدمتی؟ گفتم تو متولد شدی، ما آخوندها به گوشت نماز و اقامه خواندیم. وقتی هم شوهر می‌کردی، ما خطبه عقدت را خواندیم، بگذار بقیه خدماتمان را هم انجام بدهیم و بعد برویم. گفت چه خدمتی؟ گفتم نماز میت تو را بخوانیم و برویم!». شیخ‌جعفر شجونی، علاوه بر عضویت در شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز و نماینده کرج در مجلس اول بود. پیش از انقلاب به مجتبی نواب‌صفوی می‌پیوندد و زندانی می‌شود. اصولگرایی بود که علیه اصلاح‌طلبان زیاد حرف می‌زد. یک بار گفته بود: «ما در جوانی آتش‌پاره بودیم. بعد ساکت شدیم. بعد دیدیم چهار نفر مثل کروبی و موسوی و خاتمی پیدا شدند، به غیرت و شرف مردانگی‌ام برخورد، راه افتادم!»

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها