شناسه خبر : 1136 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

اوباما به سرزمین پدری خود رفت

نکته‌هایی از سفر کنیا

پس از سال‌ها انتظار، رئیس‌جمهور باراک اوباما سرانجام از کنیا، سرزمین پدری خود دیدن کرد.

فایت کریمی/سی‌ان‌ان

پس از سال‌ها انتظار، رئیس‌جمهور باراک اوباما سرانجام از کنیا، سرزمین پدری خود دیدن کرد. سفر اوباما پس از دو روز به پایان رسید، اما شایعه‌ها و همهمه‌های همراه با آن نه. این دیداری شخصی، اما سیاسی بود؛ سفری کوتاه اما پر از دیدارها و همنشینی‌های خانوادگی و سیاسی. این به هیچ سفر دیگر شباهت نداشت، نه فقط برای او، بلکه همچنین برای ملتی که اوباما را پسر گمشده خود می‌داند. کنیایی‌ها هنوز شیفته پیام پر‌مهر او و تاثیر پیوند داشتن با رهبر آمریکا هستند. اوباما پس از سفر کنیا سفر خود را به دیگر کشورهای قاره آفریقا از جمله اتیوپی نیز ادامه داد. سفر او به کنیا، چند نکته در خود داشت از جمله:

1- اوباما رهبری است با سبکی آزاد
در میان گفت‌وگوهای دوطرفه، اوباما خودش را به نحوی در فرهنگ کنیایی غرق کرد. در یک شام دولتی، او حرکتی را با گروه موسیقی کنیایی Sauti Sol انجام داد و رقص لیپالا که رقصی مشهور میان جوان‌های این کشور است اجرا کرد. اوباما کار خودش را می‌کرد و هنگام رقص اصلاً ناامید نمی‌شد. در این هنگام رئیس‌جمهور کنیا، اوهورو کنیاتا هم به او پیوست. او همچنین هرجا امکانش وجود داشت از واژه‌های سواحیلی و اصطلاحات محلی استفاده می‌کرد. او با جمعیت مردم با کلمه «Hawayni» احوالپرسی می‌کرد. این کلمه یک اصطلاح خیابانی محبوب معادل «چطورید بچه‌ها!» است.

2- اوباما میان مسائل شخصی و کاری رفت و آمد می‌کرد
در حالی که اوباما با افتخار از میراث خود حرف می‌زد و خودش را یک رئیس‌جمهور «کنیایی-آمریکایی» معرفی می‌کرد، فراموش نمی‌کرد که به مسائل حساسی چون فساد، حقوق دگرباشان و قبیله‌گرایی در کنیا بپردازد و از عملکرد آن کشور در این مسائل انتقاد کند. او در این رابطه گفت: «هر شیلینگی که به عنوان رشوه پرداخته می‌شود، می‌توان در جیب کسانی گذاشت که هر روز صادقانه کار می‌کنند.» در زمینه برخورد با زنان نیز صریح صحبت کرد. او گفت: «برخورد با زنان به عنوان شهروندان درجه دو، سنت ناپسندی است و امروز شما را عقب نگه می‌دارد.» او همچنین از برخورد جزایی با برخی سبک‌های زندگی انتقاد کرد و گفت مایه تاسف است که در یک کشوری افراد به خاطر سبک زندگی‌شان سال‌ها در زندان بگذرانند. او این رویه را غلط خواند و خواستار توقف کامل آن شد. رئیس‌جمهور کنیا پاسخ داد این مسائل، در کشور او جایی ندارد.

3-‌ اوباما لطف خواهرش را سال‌ها بعد پاسخ داد
دهه‌ها بعد از این‌که اوباما در اولین سفر خود به کنیا سوار ماشین او شد، هنگامی که به نایروبی رسید این لطف را با سوار کردن خواهرش در ماشین حفاظت‌شده خود پاسخ داد. اوباما در کتابش با عنوان «رویاهایی از پدرم» نوشته که آن زمان که به کنیا رسید، یک شلوار جین به پا داشته و یک کوله‌پشتی بر دوش، و وسیله حمل و نقل اصلاً در اختیارش نبوده است. او حالا در مقام رئیس‌جمهور، بسیار از آن وضعیت دور است. کت و شلوار به تن دارد، یک جت شخصی در اختیارش است، و نیز افرادی از او محافظت می‌کنند. رئیس‌جمهور و خواهرش، اوما اوباما، داستان فولکس واگنی را که اوباما به هنگام اولین دیدارش از کنیا سوار آن شده تعریف کرده‌اند. در این سفر، هنگامی که سوار ماشین رئیس‌جمهور به شام خانوادگی می‌رفتند، اتومبیل کمترین دغدغه ذهنی‌شان بود. اوما گفت: «27 سال قبل، چه کار می‌کرد؟ سوار ماشین قراضه من شده بود!» اوما و باراک از یک پدرند اما مادرشان متفاوت است.

4- این سفر «نخستین‌ها»‌ی بسیاری داشت
دیدار باراک اوباما از سرزمین پدری‌اش نخستین‌های بسیاری در خود داشت. این نخستین باری بود که به عنوان رهبر جهان آزاد از این کشور دیدار می‌کرد. همچنین اولین باری بود که یک رئیس‌جمهور در حال کار آمریکا به کنیا می‌رفت. در سفر بعدی خود به اتیوپی، به عنوان اولین رئیس‌جمهور در حال کار آمریکا در دفتر مرکزی اتحادیه آفریقا در آدیس‌آبابا به سخنرانی پرداخت.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها