شناسه خبر : 10172 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

ایران در هفته‌ای که گذشت

خبرسازی دو وزیر کشور

اهدای عنوان ژنرال بصیرت به حسین شریعتمداری توسط ارگان دولت

سال ۱۳۹۱ به پایان رسید. سالی سرشار از فراز و فرودهای بزرگ سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و… برای ایران.

سال ۱۳۹۱ به پایان رسید. سالی سرشار از فراز و فرودهای بزرگ سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و... برای ایران. هرچه به روزهای واپسین سال نزدیک‌تر می‌شدیم، ضرباهنگ حوادث در کشور نیز سریع‌تر می‌شد. در روزهای پایانی سال در بسیاری از موارد عملاً مردم و حتی رسانه‌ها نیز از پیگیری همه‌جانبه اخبار کشور باز می‌ماندند. هنوز پیامدهای افشای فیلمی منتسب به برادر روسای دو قوه توسط رئیس دولت دهم در صحن بهارستان و پاسخ تند رئیس مجلس به پایان نرسیده بود که ماجرای پیام محمود احمدی‌نژاد به مناسبت درگذشت هوگو چاوس و بشارت وی مبنی بر رجعت وی به دنیا خبرساز شد. هنوز واکنش‌ها به این نامه آغاز نشده بود که عکس برخورد صمیمانه محمود احمدی‌نژاد با مادر مرحوم مغفور چاوس بسیاری از ناظران امور ایران را انگشت به دهان گذاشت. با تاخیر مجدد دولت بودجه کشور هم عملاً برای جانشین محمود احمدی‌نژاد به تصویب خواهد رسید. در روزهای پایانی سال حکم پرونده اختلاس سه هزار میلیاردی نیز صادرشده و چهار نفر از متهمان پرونده به اعدام محکوم شدند. در این گیر و دار به طور متوسط در هر یک و نیم روز اسفندماه یک نامزد برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام حضور کرد. از محسن رضایی، باقر خرازی، علی فلاحیان و محمدرضا عارف گرفته تا محمدرضا باهنر، یحیی آل‌اسحاق، مصطفی پورمحمدی و...
در این فضا کشور از بیست و هشتم اسفندماه وارد تعطیلاتی ۲۰روزه شد. تعطیلاتی که بر خلاف سال‌های گذشته کم‌خبر نبود و اگر روزنامه‌های خصوصی توانی برای عرضه مناسب محصولات خود داشتند، می‌توانستند مردم را به پای دکه‌های مطبوعاتی بکشانند.
در دقایق نخستین سال مقام معظم رهبری با انتشار پیامی حلول سال جدید را به ملت ایران تبریک گفتند. ایشان طبق سیاق دو دهه اخیر برای سال جدید نیز نامی تعیین کردند. آیت‌الله خامنه‌ای در این پیام تصریح کردند:
«... در سال جدید باید حضور مردم در زمینه اقتصاد و سیاست حضوری حماسی باشد. باید با حماسه‌آفرینی به اهداف خود رسید. سال ۹۲ را به عنوان حماسه سیاسی و اقتصادی نام‌گذاری می‌کنیم. امیدواریم حماسه سیاسی و اقتصادی به دست مردم و مسوولان ایجاد شود.»

اهدای عنوان ژنرال بصیرت به حسین شریعتمداری توسط ارگان دولت
در حالی که بنا بر اخبار موجود در سال‌های اخیر روابط ایران و آذربایجان به شدت آسیب‌پذیر شده است، اظهار نظر حسین شریعتمداری مدیرمسوول کیهان در روزهای نخست سال درباره تمامیت ارضی همسایه شمالی ایران انعکاس گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی و منطقه‌ای به همراه داشت. حسین شریعتمداری پس از تعطیلات عید در سرمقاله کیهان اعلام کرد: «... روز دهم فروردین ماه- ۳۰ مارس- از سوی حزب موسوم به جبهه آزادی ملی آذربایجان جنوبی! همایشی با عنوان «فردای آذربایجان جنوبی» در سالن اجتماعات یکی از هتل‌های باکو برگزار شد. در این همایش که علاوه بر تعدادی از اعضای این حزب برخی از مقامات و شخصیت‌های سابق جمهوری آذربایجان نیز حضور داشتند، ادعاهای سخیف و کودکانه‌ای علیه حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران مطرح شده بود و احضار سفیر جمهوری آذربایجان از سوی معاون محترم آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه کشورمان در اعتراض به برپایی این همایش صورت پذیرفته بود... مسوولان محترم کشورمان می‌توانند به دولت جمهوری آذربایجان پیشنهاد کنند که الحاق جمهوری آذربایجان به آذربایجان ایران را در میان مردم آن کشور به رفراندوم بگذارند... این ابتدایی‌ترین گام در تحقق دموکراسی و مردم‌سالاری است. نتیجه اما، از هم‌اکنون به آسانی و با قاطعیت قابل پیش‌بینی است و یا، خواسته واقعی آنان برای تشکیل یک نظام اسلامی شبیه جمهوری اسلامی ایران را از طریق یک رفراندوم با دو گزینه «آری» و «نه» جویا شوند. آنچه در میان مردم شریف جمهوری آذربایجان جریان دارد به وضوح نشان می‌دهد که آنها در گام اول خواستار الحاق به ایران اسلامی هستند و اولویت دوم را در تشکیل یک نظام اسلامی با ساختاری برگرفته از ساختار جمهوری اسلامی ایران می‌دانند.»
روزنامه ایران ارگان دولت چند روز بعد با انتشار مطلبی کوتاه با عنوان «اظهارات خلاف امنیت ملی ژنرال بصیرت!» با اشاره به یادداشت شریعتمداری نوشت: «... سفیر جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان، شش ماه قبل از مصوبه ای خبر داده بود که بر اساس آن اظهار نظر اشخاص غیر‌مرتبط درباره جمهوری آذربایجان ممنوع شده است... روشن است که اقدامات ضد‌ایرانی دولت باکو شایسته پاسخی درخور از سوی مسوولان جمهوری اسلامی است اما ارائه چنین پیشنهاداتی از سوی فردی غیرمسوول نیز در نوع خود سوال‌برانگیز است. این نخستین بار نیست که حسین شریعتمداری پیشنهاداتی دردسرساز را ارائه می‌کند. وی سال گذشته در اوج انقلاب بحرین خواستار الحاق این کشور به جمهوری اسلامی شد که بیان این اظهارات از سوی وی بهانه‌ای تازه در اختیار رژیم آل‌خلیفه برای فشار به انقلابیون بحرین قرار داد و شیعیان این کشور متهم به خیانت به وطن و مزدوری برای کشورهای خارجی شدند.»

احمد صدر‌حاج‌سید‌جوادی درگذشت
در روزهای پایانی تعطیلات خبر درگذشت احمد صدر‌حاج‌سید‌جوادی حلاوت نوروز را به کام دوستداران این چهره سیاسی تلخ کرد. این چهره سیاسی 96ساله از اعضای اولیه و بنیانگذار نهضت آزادی ایران و از اعضای فعال نهضت مقاومت ملی، دادستان تهران در دهه 40، عضو شورای انقلاب، وزیر دادگستری، وزیر کشور، از تدوین‌کنندگان قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، نماینده مردم قزوین در اولین دوره مجلس شورای اسلامی بوده و به مدت ۳۰ سال سرپرستی دایره‌المعارف تشیع را بر عهده داشت. سید‌محمد خاتمی رئیس‌جمهور سابق کشورمان در پیامی درگذشت این چهره سیاسی را تسلیت گفت. در بخشی از پیام وی تاکید شده بود:
«... او از مومنان دلیری بود که در دوران ستم‌شاهی همواره به دفاع از آزادی و آزادگان برخاست و هزینه‌های آن را نیز با دلی گشاده پرداخت و با تکیه بر ایمان استوار و دانش و تجربه کارساز خود هیچ‌گاه حقیقت را فدای مصلحت‌های شخصی نکرد و نیز پس از پیروزی انقلاب در کنار شخصیت والاقدر حضرت آقای مهندس بازرگان -که روانش شاد باد!‌‌- در خدمت به جمهوری اسلامی و پاسداشت حق و حرمت مردم بود، رویه‌ای که تا آخر عمر آن را ادامه داد.» این پیام با واکنش تند روزنامه کیهان مواجه شد. کیهان این پیام را نشانه دیگری از فاصله گرفتن رئیس‌جمهور سابق از خط انقلاب و امام ارزیابی کرد. پیکر احمد صدر‌حاج‌سیدجوادی صبح روز دوازدهم فروردین‌ماه تشییع شد. روزی که 33 سال پیش با مساعی وی به عنوان وزیر کشور رفراندوم تغییر نظام سلطنتی به جمهوری اسلامی برگزار شد.

سوال مطهری درباره ماجرای فوت ستار بهشتی
در نخستین هفته کاری مجلس در سال جدید پرونده ستار بهشتی با اصرار علی مطهری مجدداً در مجلس مطرح شد. به گزارش اعتماد ماجرا نیز از سوال علی مطهری از وزیر کشور درباره علت عدم عذرخواهی مسوولان از خانواده ستار بهشتی و مردم و مقام معظم رهبری و همچنین رضایت نگرفتن از خانواده ستار بهشتی، در صحن علنی مجلس آغاز شد. مصطفی محمدنجار، وزیر کشور در پاسخ خود به سوال علی مطهری با بیان اینکه از نخستین لحظات وقوع این حادثه دستورات لازم برای پیگیری را صادر کرده است، گفت: «ما برای کاهش آلام خانواده متوفی کمک‌های لازم مادی و معنوی را انجام داده‌ایم، اما اینکه آقای مطهری بحث عذرخواهی را مطرح می‌کنند، من می‌گویم عذرخواهی ساده چه مشکلی را حل می‌کند، شاید لازم باشد فرا‌تر عمل شود و اگر ثابت شود تخلفی صورت گرفت باید با متخلف و مقصر برخورد لازم صورت گیرد پس اجازه دهیم دستگاه قضایی به وظیفه خود عمل کند.» پس از توضیحات نجار، علی مطهری به عنوان طراح سوال از وزیر کشور با اشاره به خلاصه سوال خود از وزیر گفت: «سوال من این است که چرا ستار بهشتی پس از یک هفته از بازداشت توسط پلیس فتا که زیرمجموعه پلیس امنیت نیروی انتظامی است فوت کرده است.» وی با بیان اینکه اتهام ستار بهشتی انتقاد از مسوولان نظام و شاید توهین به آنها در وبلاگ شخصی بوده، افزود: «البته توهین در قانون مجازات اسلامی تعریف خاصی دارد و باید شامل الفاظ رکیک باشد که ما، در نوشته‌هایش چیزی پیدا نکردیم.» مطهری با اشاره به علل پیگیری پرونده ستار بهشتی گفت: «علت اول اهمیت موضوع از نظر دفاع از مظلوم است که همه وظیفه داریم از مظلوم دفاع کنیم.» وی با بیان اینکه علت دوم پیگیری این پرونده نوع بینش موجود در برخی نهاد‌ها درباره حفظ نظام است که برداشت غلطی است از جمله معروف امام مبنی بر حفظ نظام از اوجب واجبات است، افزود: «برخی فکر می‌کنند برای حفظ نظام می‌توان به هر کاری دست زد و از هر وسیله‌‌ای می‌توان استفاده کرد.» این نماینده تهران با بیان اینکه کسانی که اقدام به قتل‌های زنجیره‌ای از جمله قتل داریوش فروهر و همسرش کردند در بازجویی‌های خود گفتند برای حفظ نظام و ترساندن سایر روشنفکران دست به این اقدام زدند، گفت: «اما دیدیم که چه آسیبی به نظام وارد شد بنابراین باید این بینش اصلاح شود.» مطهری با بیان اینکه نقش موثر برخورد با افراد متخلف درون نظام در حفظ نظام علت سوم است، ادامه داد: «اگر قانون در مقابل اقویا ضعیف و در مقابل ضعفا قوی باشد جامعه روی سعادت نخواهد دید.» مطهری با اشاره به علت چهارم با بیان اینکه لازم است، قبل از آنکه مخالفان نظام اقدام کنند حامیان نظام و نهادهای قانونی به این موضوعات پرداخته و احقاق حقوق کنند، گفت: «با این کار باید فرصت را از مخالفان گرفت و به جای شیرین عبادی نمایندگان مجلس باید ورود یابند و اجازه ندهند پرچم اصلاحات اجتماعی به دست مخالفان افتد.» سرانجام هرچند که طراح سوال از پاسخ وزیر کشور قانع نشد، اما نمایندگان مجلس از پاسخ نجار قانع شدند.

دراین پرونده بخوانید ...

دیدگاه تان را بنویسید

 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها