شناسه خبر : 33152 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بهترین مناطق تهران برای اجاره خانه کجاست

زندگی در تهران دارای جذابیت‌های فوق العاده‌ای است؛ به عنوان پایتخت دارای مرکزیّتِ اداری، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بوده و ساکنان آن به امکانات قابل قبولی دسترسی دارند.

بهترین مناطق تهران برای اجاره خانه کجاست
در کنار تمامی امتیازاتِ زندگی در پایتخت، موضوع تهیه مسکن به ویژه طی چند سال اخیر به اصلی‌ترین دغدغه شهروندان بدل شده است؛ طی سال‌های اخبر به دلیل تورم شدید و همچنین افزایش تقاضا در زمینه خرید و اجاره خانه در تهران، قیمت مسکن در تهران به شکل سرسام آوری افزایش یافته است. بدین جهت اکثر شهروندان تهرانی به سوی رهن و اجاره آپارتمان سوق داده شده‌اند.
در این مقاله سعی داریم برخی از محله‌های خوب تهران برای اجاره را معرفی کرده و به بررسی نکاتی در زمینه انتخاب و اجاره خانه مناسب بپردازیم.

نکات مهم برای انتخاب محله مناسب

محله‌های محبوب شهر تهران که شهروندان تهرانی از سکونت در آنها راضی بوده و یا تمایل به نقل مکان بدانجا هستند، کم نیستند؛ نکته اصلی در انتخاب محله جهت اجاره، میزان بودجه‌ای است که برای ودیعه و اجاره ماهیانه در نظر دارید. بسته به نقدینگی‌ای که در اختیار دارید، حق انتخاب مسکن در مناطق متعددی را پیش رو خواهید داشت؛ محله‌های گرانقیمت، مناطق متوسط، محله‌های جنوب تهران، محلات شرق، مناطقی که قابلیت رشد و پیشرفت دارند و حتی مناطق حومه تهران از قبیل پردیس و پرند از جمله محله‌هایی هستند که قیمت رهن و اجاره در آنها با یکدیگر بسیار متفاوت می‌باشد.
برای اینکه بتوانید بهترین انتخاب خود را جهت اجاره خانه در تهران انجام دهید، توجه به برخی از نکات حائز اهمیت است؛ در واقع تطبیق شرایط خود با این موارد است که مشخص می‌کند کدام محله تهران برای سکونت مناسب تر می‌باشد:

تعیین دقیق بودجه

رایج‌ترین شیوۀ اجارۀ خانه به دو روش رهن کامل یا رهن و اجاره انجام می‌شود؛  از اجاره خانه بدون پیش پرداخت و اجاره روزانه نیز می‌توان نام برد. هرچه میزان مبلغ ودیعه و یا میزان کرایۀ ماهیانه بیشتر باشد، خانه‌هایی در محله‌های بهتر و با امکانات بیشتر را می‌توان به دست آورد. در مناطق شمالی تهران که دارای گرانترین مسکن‌هاست، اجاره یا فروش آپارتمان مبله، واحدهای لوکس، خانه‌های ویلایی نوساز یا بازسازی شده و با امکانات فراوان و لوکس بسیار رایج است. 

انتخاب منطقه

 با هر بودجه‌ای که در اختیار دارید، معمولا می‌توانید بین یک تا سه منطقه را برای اجاره انتخاب کنید. روش‌های مختلفی برای پیدا کردن خانه و آگاهی از قیمت حدودی منطقه مورد نظر وجود دارد: سایت‌های معتبر فروش و اجاره مسکن، مشاورین املاک و جستجو در میان آشنایانی که احیانا در آن مناطق زندگی می‌کنند.

آگاهی از شرایط خود

تعداد اعضای خانواده، متراژ مورد نیاز، میزان رفت و آمد با دوستان و آشنایان، حجم اسباب و اثاثیه، فاصله میان محل کار و تحصیل با محل زندگی، میزان دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی و امکانات شهری از جمله عواملی است که برای اجاره خانه مورد توجه قرار داد.

بهترین مناطق تهران برای اجاره خانه

همانطور که ذکر شد، هر منطقه از تهران دارای قیمتِ خاصی است که امکانات و زیرساخت-های شهری، سطح اقتصاد و فرهنگ، میزان دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی و سایر نقاط شهر از جمله عوامل تاثیرگذار بر آن هستند.
محله‌های شمال، شمال غربی و شمال شرقی تهران، دارای گرانترین خانه‌ها هستند؛ آپارتمان‌های لوکس، برج‌های مسکونی، خانه‌های ویلایی نوساز و بازسازی شده در آنها به وفور یافت شده و اجاره، خرید و فروش آپارتمان مبله نیز بسیار رایج است. مبلغ مورد نیاز برای رهن یا ودیعه (پیش پرداخت) به چند ده میلیون و گاهی چند صد میلیون رسیده و اجاره ماهیانه نیز تا چندین میلیون خواهد بود. از محله‌های موجود در این مناطق می‌توان به اجاره آپارتمان در تهرانپارس، تهرانسر، ولنجک، ونک، سعادت آباد، زعفرانیه، الهیه و جردن اشاره کرد.
منازل شرق تهران نسبت به غرب ارزانتر و با امکانات متوسط‌تری هستند؛ چرا که محلات غرب تهران دارای امکانات بهتری بوده و دارای ترافیک و ازدحام کمتری نیز می‌باشند.
قیمت مسکن در جنوب، جنوب شرقی و جنوب غربی تهران، از جمله ارزانترین خانه‌های پایتخت است؛ بافت فرسوده، خانه‌های کوچک و قدیمی، معابر کم عرض، ترافیک شدید، تراکم جمعیت بالا، امکانات و زیرساخت‌های ضعیف شهری از عوامل قیمت پایین مسکن در این مناطق هستند. در حالت کلی تعداد خانه‌های کوچک و قدیمی در محله‌های مرکزی، شرق و جنوب تهران نسبت به شمال شهر بسیار بیشتر است.

برخی از محله‌های خوب تهران برای اجاره عبارتند از:

  • محله‌های منطقه یک: اکثر منازل این محلات لوکس و دارای امکانات خاصی هستند. برخی از این محله‌ها شامل: اوین، باغ فردوس، اقدسیه، تجریش، دربند، فرشته و نیاوران هستند.
  • محلات منطقه دو: مراکز فرهنگی فراوانی در این منطقه وجود دارد و شامل برخی از محبوبترین محلات پایتخت از قبیل صادقیه، ستارخان، شهرک غرب، سعادت آباد و گیشا می‌باشد.
  • محله‌های منطقه سه: این منطقه جزء مناطق اصیل تهران هستند که شامل ولیعصر، جردن، میرداماد، ونک و پاسداران می‌باشد.
  • محله‌های منطقه پنج: مراکز تجاری، اداری و تفریحی فراوانی در این منطقه وجود دارد و محلاتی از جمله شهرزیبا، آریاشهر، جنت آباد، پونک و شهرک اکباتان در آن واقع شده است.
  • محلات منطقه شش: بیشتر بافت این منطقه شامل مراکز اداری، تجاری و دانشگاهی است؛ امیرآباد، آرژانتین، کریم خان و یوسف آباد از محله‌های منطقه شش هستند.

مناطق قابل رشد تهران

بسیاری از امکانات رفاهی که در مناطق خوب و مرفه تهران قرار دارند، در مناطق متوسط و مرکزی شهر نیز وجود دارند. خرید و اجاره منزل در این محلات با قیمت متعادل تری نسبت به میانگین مسکن در تهران امکان پذیر بوده و قابلیت توسعه بیشتر را نیز دارا هستند؛ مناطق 7، 8 و 9 از جمله این مناطق هستند.

مناطق خوب و ارزان تهران

خانه‌های محلات جنوب شرق، جنوب غرب و جنوب تهران به ترتیب دارای ارزانترین‌ خانه‌ها در پایتخت هستند که مناطق 15، 16، 17، 18، 19 و 20 را شامل می‌شوند. نازی آباد، شهرری و بازار تهران از جمله محله‌های خوب جنوب شهرند که می‌توان با مبلغ مناسبی خانه موردنظر را در آنجا یافت.