شناسه خبر : 32477 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

شفافیت نکته کیلیدی توسعه در بازارمسکن

شفافیت در بازارهای مختلف می‌تواند توسعه و رونق را در آن صنعت به همراه بی‌آورد. می‌توان گفت یکی از بزرگترین مشکلات اساسی در کشور ما عدم شفافیت در حوزه‌های کلان همچون بانک‌ها و بیمه است.

شفافیت نکته کیلیدی توسعه در بازارمسکن

 در این میان بازارسرمایه و روند رو به رشدی که در این سالها داشته می‌تواند به عنوان الگویی برای بازار شفاف و مزیت‌های آن به شمار رود. چراکه تمام شرکت‌هایی که در بورس پذیره‌نویسی می‌شوند در میان دیوارهای شیشه‌ای قرارگرفته و تمام کاربران می‌توانند صورت‌های مالی و به قول معروف حساب و کتاب‌های آن‌ها را رصد کنند. 

وجود شفافیت در بازار مسکن نیز یک امر واجب است. به خصوص در این روزها که نبود ثبات قیمتی بسیار مشکل‌ساز شده و سرمایه‌گذاران نمی‌توانند برای ورود به این بازار جهت ساخت و ساز و حتی خرید و فروش مسکن برنامه‌ریزی کنند. چراکه قیمت‌ها ثبات ندارد و مشاهده می‌شود قیمت خانه در بسیاری از مناطق گران قیمت، همچون نرخ خرید آپارتمان در فرشته نوسان بسیار زیادی در بازه‌های زمانی کوتاه داشته و این امر قدرت پیش‌بینی را کاهش داده و ریسک سرمایه‌گذاری را افزایش می‌دهد. 

از سوی دیگر این بازار دچار کاهش شدید تولید شده؛ چرا که سازندگان از قیمت مصالح ساختمانی و سایر هزینه‌ها آگاه نیستند و نمی¬‌توانند میزان سرمایه‌گذاری و سود خود را محاسبه کنند و همین امر تعادل بین عرضه و تقاضا را بر هم زده و باعث افزایش حباب گونه قیمت به واسطه نبود اطلاعات از قیمت‌ها و قیمت‌گذاری سوداگرانه در بازارمسکن می‌شود. 

یکی از راهکارهای مهم و اساسی، ایجاد شفافیت در بازار وجود ابزاری برای تخمین قیمت مسکن و ارزیابی آن است. از این رو وزارت راه و شهرسازی با راه اندازی سامانه‌ای با عنوان سامانه اطلاعات بازار املاک (سابا) سعی در ایجاد شفافیت در بازار مسکن داشته و دسترسی به این سامانه را برای همه مردم آزاد کرد. 

اما این اطلاعات نیاز به تحلیل دارد و از آنجایی که شاید همه مردم و فعالان حوزه املاک فرصت و دانش کافی را برای تحلیل این اطلاعات نداشته باشند، نیاز به ابزار یا برنامه‌ای که این اطلاعات را پردازش، طبقه بندی و منتشر کند کاملا مشهود بود. از سوی دیگر این سامانه به بحث اجاره نمی‌پردازد و نمی‌توان نرخ اجاره آپارتمان در سیدخندان یا اجاره آپارتمان در زعفرانیه را این این سامانه برداشت کرد و گزارشی از روند معاملاتی گذشته و آینده این محلات داشت.

از این رو سامانه‌ی «کیلید» این مسیر را با بهره‌گیری از هوش مصنوعی هموار و امکاناتی را فراهم کرد تا با راحت‌ترین روش ممکن، شاخص و تخمینی از ارزش واقعی ملک را ارائه دهد. برای این کار فقط باید بعد از وارد شدن به سایت کیلید و وارد کردن کدپستی، آخرین قیمت مسکن و سایر شاخص‌ها و ارزیابی‌ها را مشاهده کرد.

گفتنی است این تخمین قیمت همان شاخصه‌هایی که نیروی انسانی برای ارزیابی و قیمت‌گذاری یک ملک در نظر می‌گیرد را مبنای محاسبه خود قرار می‌دهد. شاخصه هایی همچون سال ساخت بنا، نوع ساخت، متراژ، نوع ساخت و سایر مولفه‌های تاثیرگذار در قیمت خانه را با میانگین قیمت معاملات خانه‌های مجاور محاسبه و بنا به درخواست کاربر تخمینی از قیمت آن خانه ارائه می‌دهد. این تخمین قیمت از ضریب خطای بسیار پایینی برخوردار است و می‌تواند به عنوان مرجعی برای قیمت‌گذاری به شمار آید.

گفتنی است «کیلید» در اقتصاد مسکن نیز نقش مهمی ایفا می¬‌کند و با تولید محتوای تخصصی از اطلاعات به دست آمده، می‌تواند سیاست‌گذاران را برای تصمیم‌گیری هر چه بهتر در خصوص بازار مسکن یاری ¬‌رساند. این مبحث در بخش اطلاعات بازارمسکن دیده شده و روزانه بروزرسانی می‌شود. 

بخش اطلاعات بازار مسکن نوسانات قیمتی و فراز و نشیبی که در تعداد معاملات مناطق مختلف روی می‌دهد را در قالب نمودار به کاربران ارائه می‌دهد و کاربران می‌توانند تمام اطلاعات معاملات املاک خود را در بازه‌های زمانی مختلف و به تفکیک محله مشاهده کنند و برای خرید یا فروش ملک از آن بهره ببرند. 

 از طرفی می‌¬توان برای اطلاع از وضعیت بازارهای خرید و فروش و اجاره محلات مختلف و سایر مطالب کاربردی در حوزه مسکن همچون معماری و شهرسازی ، اقتصاد مسکن به مجله خبری کیلید مراجعه کرد و اطلاعات کاملی از وضعیت بازار مسکن به دست آورد. در نتیجه می‌توان کیلید را مرجعی برای رفع کلیه نیازهای مسکنی برشمرد.