شناسه خبر : 30696 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

توریسم و تاثیر آن بر اقتصاد

در سال 2019 اقتصاد گردشگری در بسیاری از کشورها در اولویت اول توسعه اقتصادی قرار دارد. از جمله سردمداران این قضیه کشورهای انگلیس (با تمرکز بر لندن)، اسپانیا و امارات (دبی) میباشند. به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، یکی از مهم ترین بخش های درآمد و اقتصاد هر کشور، ازطریق گردشگری می باشد. این امر با بهبود راه های ارتباطی ، و پیشرفت سفر های زمینی و هوایی نقش مهم تری در اقتصاد پیدا کرده است. با اقتصاد گردشگری در سال 2019 همراه باشید.

توریسم و تاثیر آن بر اقتصاد

در مورد اقتصاد گردشگری در جهان تعریف های متفاوتی وجود دارد. اقتصاد گردشگری بنا بر ارائه مطلبی از لاندبرگ درسال 1383 این گونه تعریف می شود: تعداد مسافرت ها و اثرات مستقیم و غیر مستقیم آن بر بخش های مختلف یک کشور اقتصاد گردشگری می باشد. و بنا بر تعریف استبلر و همکارانش در سال 2010 این می باشد که اقتصاد گردشگری یعنی توجه و برررسی  مسائلی مانند تقاضا ، عرضه و ساختار های بازار، قیمت گذاری، محاسبه ارزش افزوده تمام فعالیت های گردشگری و مطالعه تمام اثرات و نتایج عوامل اقتصادی بر صنعت گردشگری یک کشور می باشد.

اما به طور کلی وقتی افراد تصمیم به سفر می گیرند حال در تعطیلات یا روز های عادی، با خانواده یا دوستان، برای یک روز یا یک ماه، هیچ فرقی ندارد به محض شروع سفر تاًثیرات مستقیم و غیر مستقیمی بر اقتصاد گردشگری مقصد می گذارد.

ایران رنتر2

تاًثیر مستقیم هنگامی آغاز می شود که خدمات یا کالایی مانند: هزینه مکان های اقامت، هزینه ورودی اماکن تاریخی و تفریحی، هزینه غذا و نوشیدنی، خرید از بازار های شهر، به گردشگر به فروش برسد. و تاًثیرات غیر مستقیم به گونه ای است که شاید کالا یا خدماتی مستقیم برای گردشگر تولید و ارائه نشود اما در اثر فروش و استفاده گردشگر سودی نیز به تولید کننده و ارائه دهنده می رسد.

طبق گزارش خبرگزاری فوربس، سال 2019 با ایجاد تغییراتی چشمگیر در اقتصاد گردشگری همراه می باشد. در سال 2019 افراد به جای برنامه ریزی برای سفر هایی بیش از یک هفته در طول تعطیلات، بیشتر به سفرهای یک یا دو روزه خواهند پرداخت. و همچنین از تاًثیرات مثبت شبکه های مجازی برای معرفی مقاصد نقش بسزایی خواهند داشت. و در آخر گفته شده است که در سال پیش رو سلامت و تندرستی مهم ترین بخش هر سفر شده است و به مرور زمان مرز میان گردشگری تجاری و تفریحی از بین خواهد رفت.

اقتصاد گردشگری انگلیس

این کشور براساس محاسبات صورت گرفته پنجمین اقتصاد گردشگری جهان را دارد. و طبق پیش بینی ها تعداد مشاغل وابسته به اقتصاد گردشگریدر بین سال های 2010 تا 2020 ، 250 میلیون بوده است. که هم اکنون از هر 12 شغل در این کشور یکی از آن ها وابسته به صنعت گردشگری می باشد. برای تهیه بلیط هواپیما برای لندن میتوانید از www.tahagasht.com استفاده کنید.

ایران رنتر3

اقتصاد گردشگری اسپانیا

شروع اصلی فعالیت اقتصاد گردشگری این کشور از دهه 1950 بوده و در دهه های 1970 و 1980 به نقطه اوج خود رسید و پس از آن کاملاً رو به رشد حرکت کرد؛ به طوری که درآمد این کشور در سال 2011 به 160 میلیارد یورو رسید و طبق پیش بینی و محاسبات صورت گرفته در سال 2020 امکان دارد به بیش از 180 میلیارد یورو برسد. شما میتوانید برای رزرو بلیط برای بارسلون و بلیط مادرید به سایت طاهاگشت مراجعه کنید.

ایران رنتر4

اقتصاد گردشگری دبی

دبی یکی از پیشروترین شهرها در زمینه توسعه اقتصادی در بعد گردشگری میباشد. این شهر در سال 2016 به پربازدیدترین شهر توریستی دنیا تبدیل شد و توانست در یک رقابت پرفشار، هنگ کنگ و پاریس را پیش رو بگذارید. (از لینک بلیط هواپیما دبی میتوانید مناسب ترین قیمت های بلیط هواپیما را برای دبی جست و جو کنید).

ایران رنتر5

اثرات موثر و مثبت اقتصاد گردشگری

1. ایجاد شغل به صورت مستقیم یا غیر مستقیم برای افراد به ویژه جوانان کشور

2. ایجاد زیر ساخت های بهتر مانند بهبود تمیزی شهر، رسیدگی به اماکن تاریخی، ایجاد جاده و فرودگاه با استفاده از درآمده از گردشگران و همچنین برای جذب گردشگر بیشتر

3. وارد کردن ارز خارجی به کشور

4. رسیدگی و توسعه جاذبه های طبیعی

اثرات مخرب و منفی اقتصاد گردشگری

1. ساخت هتل و فرودگاه در مکان های طبیعی و توریستی

2. تخریب و محو شدن فرهنگ و سنت های موجود در جامعه

3. از دست رفتن مشاغل سنتی مانند کشاورزی، جنگلداری، معدن، دامداری و ... و روی آوردن به ارائه خدمات گردشگری

4. از بین رفتن مناطق و طبیعت بکر و همچنین ایجاد آلودگی بیشتر