شناسه خبر : 45416 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

به تماشای جنگ

واکنش‌ها به جنگ حماس و اسرائیل چه بود؟

جنگ میان حماس و اسرائیل در حالی همچنان ادامه دارد که تلاش‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از درگیری بیشتر تاکنون به نتیجه مطلوبی نرسیده است. تعداد کشته‌شدگان مدام افزایش پیدا می‌کند این در حالی است که همچنان تلاش ارتش اسرائیل برای کنترل کامل بر اوضاع ادامه دارد و نشست شورای امنیت سازمان ملل پشت درهای بسته با مخالفت روسیه، بدون صدور بیانیه‌ای مشخص پایان یافته است. در گزارش پیش رو به مرور اخبار مربوط به این جنگ می‌پردازیم.

کشور مستقل فلسطین تشکیل شود

رئیس‌جمهوری روسیه بر لزوم عمل به قطعنامه‌های شورای امنیت درباره تشکیل کشور مستقل فلسطین تاکید کرد. ولادیمیر پوتین، پیش از آغاز دیدارش با محمدشیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق در واکنش به ادامه درگیری‌ها میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی اظهار داشت: برای حل مناقشه فلسطین و اسرائیل، تصمیم شورای امنیت سازمان ملل در مورد ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی باید اجرا شود. ایالات‌متحده در خاورمیانه سعی در انحصار حل‌وفصل داشت، اما متاسفانه نگران یافتن سازش‌های قابل ‌قبول برای هر دو طرف نبود. برعکس، آنها با طرح ایده‌های خود در مورد چگونگی انجام این کار، هر دو طرف را -یعنی هر دو، ابتدا بر یکی، سپس بر طرف دیگر- اما هربار بدون در نظر گرفتن منافع اساسی مردم فلسطین تحت فشار قرار دادند. اما در هر صورت، هر اتفاقی هم بیفتد، موضع ما این است که خسارات وارده به غیرنظامیان باید به حداقل و به صفر برسد و ما از همه طرف‌های درگیر می‌خواهیم که این کار را انجام دهند. پوتین گفت: روسیه خطر جذب طرف‌های جدید به درگیری فلسطین و اسرائیل را بالا می‌داند و کاهش تنش در آینده نزدیک در منطقه درگیری فلسطین و اسرائیل انتظار نمی‌رود.

غزه‌ای‌ها به مصر بروند

سخنگوی ارتش اسرائیل به ساکنان غزه توصیه کرد از طریق گذرگاه رفح به مصر بروند. وب‌سایت عبری‌زبان «ynet» اعلام کرد که ریچارد هیشت، سخنگوی ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای به فلسطینی‌های ساکن نوار غزه که در حال فرار از حملات هوایی این ارتش هستند، پیشنهاد داد به مصر بروند. او به رسانه‌های خارجی گفت: مطلع هستم گذرگاه رفح در حدفاصل غزه و مصر هنوز باز است. پیش از این ارتش اسرائیل مدعی شد که کنترل مرزهای نوار غزه را به دست گرفته و نیروهای این ارتش در حال رفع شکاف‌های موجود در نوار مرزی هستند چراکه تخمین زده می‌شود، تعداد دیگری از نیروهای مقاومت در این مناطق حضور دارند. سخنگوی ارتش اسرائیل گفت: نیروهای ما شامگاه دوشنبه حدود ۲۰۰ هدف را در حومه الرمال و در خان یونس بمباران کردند. در مقابل برخی منابع عالی‌رتبه مصر درباره توصیه ارتش اسرائیل به فلسطینی‌ها برای فرار به سمت مرزهای مصر و مهاجرت دسته‌جمعی آنها هشدار دادند. برخی مسوولان امنیتی این کشور تاکید کردند که روند کار (ورود و خروج) در گذرگاه رفح به دلیل حمله به این گذرگاه در سمت غزه متوقف شده است.

درگیری فوراً متوقف شود

وزیر خارجه روسیه گفت، باید فوراً درگیری میان اسرائیل و فلسطین متوقف و به علت‌های آن توجه شود. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در گفت‌وگو با احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب گفت: باید فوراً درگیری میان اسرائیل و فلسطین متوقف شود تا مساله غیرنظامیان که در تعداد بالا قربانی اوضاع کنونی هستند، حل‌وفصل شود. وزیر خارجه روسیه همچنین گفت: باید به دلایل اینکه چرا مساله فلسطین را نشده در این چندین دهه و با وجود تصمیمات واضح، مستقیم و بدون ابهام شورای امنیت سازمان ملل حل کرد، توجه ویژه شود. دبیرکل اتحادیه عرب نیز در مقابل خواستار آتش‌بس سریع در سرزمین‌های اشغالی شد. وی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها به‌ جای همکاری نزدیک با اتحادیه عرب به دنبال انحصار تمامی اقدامات میانجی‌گرانه و منحرف کردن مذاکرات میان فلسطین و اسرائیل از یک سازش سیاسی به دور از ایجاد کشور فلسطینی بوده و به دنبال صحبت از کاهش مشکلات اجتماعی-اقتصادی به‌ جای اجرای تصمیم‌های شورای امنیت سازمان ملل هستند.

شورای امنیت بیانیه نداد

نشست غیرعلنی شورای امنیت پیرامون تحولات اخیر در نوار غزه و شهرک‌های اسرائیلی اطراف آن بدون صدور بیانیه‌ای پایان یافت. این نشست که بنا به دعوت امارات و مالت، دو عضو شورای امنیت برگزار شد، نزدیک به دو ساعت به طول انجامید. گلعاد آردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل پیش از شروع این نشست خارج از سالن شورای امنیت گفت: «اسرائیل تنها یک خواسته دارد، باید با تمام قدرت و بی‌هیچ تردیدی جنایت‌های حماس محکوم شود. اسرائیل باید برای دفاع از خود حمایت شود و کمتر از این را از شورای امنیت نمی‌پذیرد.» ریاض منصور، همتای فلسطینی او به همراه ماجد عبدالعزیز، سفیر اتحادیه عرب در سازمان ملل نیز در میان خبرنگاران حضور یافت و در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اذهان عمومی باید فراتر از لحظه کشته شدن اسرائیلی‌ها باشد. مردم ما سال به سال کشته شده‌اند. ما اکتبر گذشته، به شورای امنیت آمدیم و نسبت به اقدامات اسرائیل هشدار دادیم.»

حمایت جوخه از فلسطین

تعدادی از نمایندگان دموکرات آمریکا که شش عضو دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در گروه «جوخه» را هم شامل می‌شود، ساعاتی پس از آنکه درگیری‌های میان حماس و رژیم صهیونیستی در غزه آغاز شد، تصریح کردند تجمعی را در حمایت از آرمان فلسطین برگزار خواهند کرد و در این تجمع از حقوق ملت فلسطین دفاع می‌کنند. در میان سوسیالیست‌های دموکرات آمریکا، هر چهار نماینده چپ‌گرای زن عضو گروه «اسکوآد» یا همان «جوخه» هم حضور دارند. «الکساندریا اوکاسیو-کورتز» از ایالت نیویورک، «رشیده طلیب» از میشیگان، «کوری بوش» از میزوری و «ایلهان عمر» از مینه‌سوتا به همراه نمایندگان دیگری مانند «جمال بومان» از نیویورک و «گرگ کاسار» از تگزاس برای برگزاری این راهپیمایی اعلام آمادگی کرده‌اند. 

پیامد شکست اطلاعاتی

وزیر دفاع اسبق آمریکا عملیات برق‌آسای فلسطینی‌ها علیه رژیم صهیونیستی را یک شکست اطلاعاتی خوانده و پیش‌بینی کرد این اتفاق پیامدهای دامنه‌دار پایداری خواهد داشت. مارک اسپر، وزیر دفاع اسبق آمریکا در مصاحبه با شبکه فاکس‌نیوز گفت: «این یک اتفاق غافلگیرکننده بود که کاملاً اسرائیلی‌ها را غافلگیر ساخت. شما هیچ‌چیز نمی‌توانید بگویید اما این یک شکست اطلاعاتی بود.» مارک اسپر اضافه کرد: «فکر می‌کنم در عرصه میدانی با یک وضعیت تاکتیکی که هم برای شهروندان اسرائیلی و هم برای ارتش اسرائیل غم‌انگیز و وحشتناک است، سر‌و‌کار داریم. اما چنین شکستی تاثیراتی دامنه‌دار را در چندین جهت خواهد داشت.» وزیر دفاع اسبق آمریکا همچنین گفت، اینکه رخداد اخیر باعث شود اسرائیلی‌ها رو به حمایت از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بیاورند یا فروپاشی دولت او را موجب شود، نامشخص است. اسپر اظهار کرد: «این هم یکی از تاثیرات این اتفاق است که تاکنون مورد بحث قرار نگرفته است.»

حمایت اوباما از اسرائیل

به گزارش شبکه شرق، در ادامه حمایت‌های تمام‌قد سیاسی و نظامی آمریکا از جنایت‌های اسرائیل، باراک اوباما، رئیس‌جمهور اسبق این کشور نیز حملات وحشیانه جنگنده‌های اسرائیل علیه غزه و کشتار مردم را «دفاع از خود در برابر تروریسم» نامید. اوباما بدون اشاره به جنایت‌های هرروزه نظامیان اسرائیلی علیه مردم فلسطین و محاصره چندساله مردم غزه، عملیات بزرگ و انتقام‌جویانه نیروهای مقاومت فلسطین علیه نظامیان اسرائیل را «حملاتی تروریستی علیه اسرائیل و کشتار مردم بی‌گناه» توصیف کرد. رئیس‌جمهور پیشین آمریکا با این حال مدعی شد که «ما باید برای صلح عادلانه و پایدار برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها به‌طور یکسان تلاش کنیم.» وی با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: آمریکایی‌ها باید از حملات تروریستی وقیحانه به اسرائیل و کشتار غیرنظامیان بی‌گناه وحشت‌زده و خشمگین شوند. ما برای کسانی که جان‌باخته‌اند غمگین هستیم، برای بازگشت امن کسانی که گروگان گرفته شده‌اند دعا می‌کنیم و در کنار متحد خود، اسرائیل که حماس را متلاشی می‌کند، می‌ایستیم. همان‌طور که ما از حق اسرائیل برای دفاع از خود در برابر تروریسم حمایت می‌کنیم، باید برای صلح عادلانه و پایدار برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها به‌طور یکسان تلاش کنیم.

 بیانیه حماس درباره گروگان‌ها

حماس طی بیانیه‌ای ویدئویی اعلام کرد که تا زمانی که فلسطین زیر آتش اسرائیل باشد، درباره مساله گروگان‌ها مذاکره نخواهیم کرد. ابوعبیده سخنگوی گردان‌های القسام، گفت: «مشخص شده است که گروگان‌های دشمن به اندازه مردم ما با توجه به تجاوز به نوار غزه در معرض خطر هستند. ما تایید می‌کنیم که در سایه تجاوز یا در سایه نبرد، درباره مساله گروگان‌ها مذاکره نخواهیم کرد.» ابوعبیده افزود: گردان‌های القسام تعداد بسیار زیادی از گروگان‌ها را در بازداشتگاه‌ها نگه می‌دارد و تعدادی نیز کشته شده‌اند. وی در ادامه گفت، حمله حماس پس از سال‌ها برنامه‌ریزی و تدارک آغاز شد. عملیات «طوفان‌الاقصی» پس از آن آغاز شد که ظلم اسرائیل در هتک حرمت مسجدالاقصی و تجاوز به آن و مردم ما در همه جا به اوج خود رسید. ابوعبیده ادامه داد: «اسرائیل طی دو سال گذشته جان صدها فلسطینی را گرفته و هزاران فلسطینی را مجروح کرده است، اما همچنان عضو سازمان ملل متحد است و از ایالات‌متحده برای کشتن کودکان و تخریب خانه‌ها سلاح دریافت می‌کند.»

حمایت آلمان از اسرائیل

به گزارش خبرگزاری «آناتولی»، «اولاف شولتز» در گفت‌وگو با خبرنگاران در «هامبورگ» پیش از برگزاری نشست مشترک کابینه آلمان و فرانسه گفت، آلمان و فرانسه با قاطعیت در کنار اسرائیل برابر حملات حماس ایستاده‌اند. شولتز بدون اشاره به جنایات اسرائیلی‌ها در غزه تاکید کرد که نباید به آتش این جنگ دامن زد. اسرائیل در جریان تجاوزات نظامی مکرر خود از سال ۲۰۰۸ تاکنون، هزاران کودک فلسطینی را در نوار غزه به قتل رسانده است. علاوه بر آن صدها کودک نیز به دلیل بیماری و شرایط بد تحت محاصره جان خود را از دست دادند. صدراعظم آلمان در ادامه گفت: «به همین دلیل است که در این شرایط، هیچ‌کس نباید بیشتر به این وحشت دامن بزند. ما با شرکای خود در منطقه صحبت خواهیم کرد.» 

♦♦♦

ایسنا: رسانه‌های آمریکایی از جمله واشنگتن‌پست و سی‌ان‌ان به نقل از منابع آگاه وابسته به دولت آمریکا گزارش کردند، کاخ سفید در تدارک است تا نشستی را در ماه نوامبر بین جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و شی‌جین‌پینگ، همتای چینی او در حاشیه اجلاس سازمان همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه در شهر سان‌فرانسیسکو ترتیب دهد.

مهر: اعضای پارلمان اروپا قطعنامه‌ای را تصویب کردند که در آن از کشورهای اتحادیه اروپا خواسته شده تحریم‌هایی را علیه جمهوری آذربایجان به دلیل وضعیت قره‌باغ اعمال کنند و همچنین روابط با باکو را بررسی کرده و وابستگی به واردات گاز از این کشور را کاهش دهند.

فارس: یک مقام عراقی در دفتر نخست‌وزیر عراق در این باره اعلام کرد سفر رجب‌طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه به بغداد در گرو پرونده‌های پیچیده میان دو کشور است که هیچ توافقی درباره آنها حاصل نشده است.

ایسنا: مرکز زمین‌شناسی آمریکا بزرگی زلزله در افغانستان را 3 /6 و مرکز آن را در منطقه «زنده جان» در ۴۰کیلومتری غرب شهر هرات اعلام کرد که سه پس‌لرزه پی‌درپی نیز به بزرگی 5 /5، 7 /4 و 2 /6 را نیز در پی داشت.

ایلنا: روسیه که پیش از این از شورای حقوق بشر سازمان ملل کنار گذاشته شده بود موفق به بازپس‌گیری کرسی خود در این شورا نشد.

ایرنا: عربستان سعودی به منظور بررسی تنش‌ها در نوار غزه خواستار برگزاری نشست فوری سازمان همکاری اسلامی شد.

ایسنا: وزارت خارجه آمریکا گفت، دولت واشنگتن آماده کاهش تحریم‌ها علیه ونزوئلاست اگر دولت کاراکاس اصلاحات دموکراتیک ایجاد کرده و شرایطی را برای برگزاری یک انتخابات آزاد و عادلانه در این کشور فراهم کند.

ایرنا: در پی آغاز عملیات طوفان‌الاقصی و همچنین حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، شرکت خطوط هوایی ترکیه پروازهای خود به سرزمین‌های اشغالی را تعلیق کرد.

ایرنا: سران احزاب ائتلاف حاکم اسرائیل حمایت خود را از تشکیل یک دولت اضطراری و دادن مجوز به نتانیاهو برای تشکیل چنین دولتی اعلام کرده‌اند. رادیو کان گزارش کرد:‌ رهبران احزاب ائتلاف حاکم در سرزمین‌های اشغالی حمایت خودشان را از تشکیل یک دولت اضطراری و دادن مجوز برای تشکیل چنین دولتی اعلام کرده‌اند.

♦♦♦

نگرانی از قطع کمک آمریکا به اوکراین

شرق نوشت: جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت: با وجود همکاری قوی دولت جو بایدن در جنگ اوکراین، یک عدم قطعیت و تردید درباره حمایت آتی آمریکا از این کشور وجود دارد. این تحولات ناشی از نبود بندی در لایحه تصویب‌شده بودجه دولتی آمریکا درباره کمک به اوکراین باعث می‌شود تا مسوولیت اتحادیه اروپا در تامین کمک به اوکراین افزایش یابد. اتحادیه اروپا نمی‌تواند فقدان کمک آمریکا به اوکراین را به دوش بکشد و بروکسل از واشنگتن انتظار دارد تا در تصمیم خود بازبینی کرده و حمایت از کی‌یف را از سر بگیرد.

 

آشتی در گرجستان

هم‌میهن نوشت: الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان در نشست خبری مشترک با ایراکلی غاریباشویلی، نخست‌وزیر گرجستان در تفلیس گفت: اگر توافق شود، نشستی دوجانبه یا سه‌جانبه با محوریت عادی‌سازی روابط باکو و ایروان برپا خواهد شد. علی‌اف در حالی از احتمال گفت‌وگوی سه‌جانبه با ارمنستان و گرجستان سخن گفت که رسانه دولتی جمهوری آذربایجان هفته گذشته اعلام کرد، او تصمیم گرفته در نشستی که با میانجی‌گری اتحادیه اروپا در اسپانیا برگزار می‌شود، شرکت نکند؛ جایی که علی‌اف در آن می‌توانست با نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان گفت‌وگو کند.

 

افشاگری هسته‌ای ترامپ

اعتماد نوشت: «جان بولتون» مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا در واکنش به گزارش‌هایی در مورد انتقال اطلاعات محرمانه از دونالد ترامپ به یک میلیاردر استرالیایی به سی‌ان‌ان گفت: فکر می‌کنم اقدامات این رئیس‌جمهوری سابق واقعاً در سرتاسر بوروکراسی تاثیر و پیامد چندگانه و ناخوشایندی دارد و باعث بدبینی و بی‌احتیاطی زیادی می‌شود. ای‌بی‌سی‌نیوز ادعا می‌کند رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در مورد توانایی‌های زیردریایی هسته‌ای ایالات‌متحده با میلیاردری به نام «آنتونی پرت» در کلوب مارالاگو در اوایل سال ۲۰۲۱ صحبت کرده است. 

 

جهان در حال فروپاشی است

ایسنا نوشت: پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان عدم اقدام در رابطه با تغییرات اقلیمی و سبک زندگی «غیرمسوولانه» غرب را به باد انتقاد گرفت. پاپ در سندی که منتشر کرد آورده است: جهانی که در آن زندگی می‌کنیم در حال نابودی است و در آستانه فروپاشی قرار دارد. وی عنوان کرد که بحران اقلیمی حال حاضر «شأن زندگی انسانی» را به خطر می‌اندازد. پاپ بیان کرد که دیگر در نظر نگرفتن عواقب شرایط، به شدت سخت شده چراکه «وقایع آب‌وهوایی شدید، خشکسالی و گرمای غیرطبیعی به‌طور مکرر» رخ می‌دهد. 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها