شناسه خبر : 44269 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

بازگشت به اتحادیه عرب

آیا روسیه با مشکل زیرساخت‌های تجاری روبه‌رو شده است؟

روسیه در سال 2022 به‌رغم کمپین تحریم‌های غرب علیه خود و با وجود تمام مشکلات لجستیکی که این تحریم‌ها ایجاد کرد، توانست صادرات خود را حفظ کند. به گزارش اشپیگل، مسکو زیان تجاری با اروپا را با افزایش تجارت با آسیا جبران کرد. چه با ایجاد واردات موازی و چه با ایجاد روابط تجاری جدید با کشورهایی که از غرب حمایت نمی‌کنند، دور زدن تحریم‌ها به یک اولویت واضح برای مسکو تبدیل شده است. اما محدودیت‌هایی برای اینکه روسیه واقعاً تا چه اندازه می‌تواند خود را به سمت شرق و جنوب آسیا تغییر دهد، وجود دارد. درست است که برخی کشورها نگران اعمال تحریم‌های ثانویه هستند و این درست است که پرداخت‌ها حتی اگر روش‌های جایگزین در اقتصادشان وجود داشته باشد، پیچیده است؛ اما بزرگ‌ترین مانع برای روسیه، زیرساخت‌های ناکافی است. کالاهایی که قبلاً به اروپا می‌رفتند اما اکنون به شرق و جنوب آسیا می‌روند باید از سراسر روسیه برای رسیدن به مقصد حمل شوند و نگرانی‌های فزاینده‌ای وجود دارد که زیرساخت‌های حمل‌ونقل به‌زودی به ظرفیت نهایی خود برسد. به زبان ساده، افزایش تجارت با سیستم فعلی روسیه، برای مسکو دشوار خواهد بود. در سال 2022، روسیه موفق شد مقادیر قابل‌توجهی نفت و زغال‌سنگ را به چین و هند بفرستد. بیشتر به این دلیل که عرضه این کالاها به کشورهای غربی را متوقف کرده بود. شرکت‌های چینی نیز به نوبه خود با استفاده از فرصت به‌وجودآمده به واسطه خروج بسیاری از شرکت‌های غربی از بازار روسیه، صادرات به روسیه را به شدت افزایش دادند. در نتیجه تجارت روسیه با چین نسبت به سال گذشته 28 درصد افزایش یافت. تجارت روسیه با اعضای کشورهای مشترک‌المنافع و ترکیه نیز افزایش یافته و از طریق آن روسیه به کالاهای تحریم‌شده دسترسی پیدا کرد. سبد تجاری جدید روسیه کل بازار حمل‌ونقل را تغییر داده است؛ از پیوندهای حمل‌ونقل گرفته تا ساختار و جهت جریان حمل‌ بار. محموله‌ها به‌جای عبور از بنادر دریای سیاه یا راه‌آهن غرب، به سمت جنوب و شرق و از طریق سرزمین اصلی روسیه جریان می‌یابند. به‌طور فزاینده‌ای، محموله‌های بیشتری از کانال سوئز به بنادر خاور دور روسیه منتقل می‌شود. حجم حمل‌ونقل ریلی مستقیم از طریق گذرگاه‌های مرزی زمینی با چین، قزاقستان و مغولستان نیز افزایش قابل‌ توجهی داشته است.

تنش جدید چین و کانادا

وزیر خارجه کانادا پس از انتشار گزارش آژانس اطلاعاتی این کشور مبنی بر «ارعاب یک قانونگذار کانادایی از سوی چین»، اخراج تعدادی از دیپلمات‌های این کشور را از خاک کانادا بررسی می‌کند. به گزارش ایسنا، ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا، گفت: «گزارش آژانس اطلاعاتی این کشور نشان می‌دهد پس از آنکه مایکل چونگ، قانونگذار محافظه‌کار کانادا سوابق حقوق بشری چین را به باد انتقاد گرفت، این قانونگذار به همراه خانواده‌اش که اهل هنگ‌کنگ هستند مورد «ارعاب چین» قرار گرفتند.» سخنگوی وزارت امور خارجه چین، اتهام‌های دولت کانادا درباره ارعاب یک نماینده پارلمان این کشور را بی‌اساس و آن را توطئه برخی سیاستمداران کانادایی علیه روابط پکن-اتاوا اعلام کرد. مائو نینگ تصریح کرد: «پکن از اتهامات بی‌اساس علیه سفارت‌ها و کنسولگری‌هایش که در کانادا به خدمات‌دهی به شکل معمول مشغول هستند، به‌شدت ناراضی است.» این مقام چینی افزود: «پکن یک پیام شدیدالحن اعتراضی را به سفیر کانادا در چین تقدیم کرده است.»

زندگی فلسطینی‌ها در آپارتاید

نماینده پارلمان ملی فرانسه با انتقاد از رویکرد سرکوب رژیم اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی، تاکید کرد: «وضعیت فلسطینی‌ها از نظر حقوقی تحت شرایط آپارتاید (تبعیض نژادی) قرار دارد.» به گزارش ایلنا، ژان-پل لکوک در حمایت از قطعنامه‌ای که برخی نمایندگان پارلمان ملی در محکومیت «نهادسازی رژیم آپارتاید توسط اسرائیل» ارائه کرده بودند، اظهار داشت: «سیاست استعمار مغایر با قانون بین‌المللی است.» وی که حمایت برخی نمایندگان احزاب چپ به‌ویژه «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» و اکولوژیست‌ها را به همراه داشت، از حق انتقاد از انحراف سیاسی غیرلیبرال و یک دولت استعماری (رژیم اسرائیل) دفاع کرد. این نماینده پارلمان فرانسه برای تایید سخنان خود به صدها قطعنامه سازمان ملل، مجمع پارلمانی شورای اروپا و گزارش‌ها و تحقیق‌های منتشرشده از سوی سازمان‌های غیردولتی در محکومیت اقدامات رژیم صهیونیستی اشاره کرد. ژان-پل لکوک در توصیف رژیم اسرائیل تاکید کرد: «این یک رژیم نهادینه‌شده با هدف ظلم یک گروه بر گروه دیگر است.»

بازگشت سوریه امکان‌پذیر است؟

ایمن‌الصفدی، وزیر خارجه اردن، معتقد است که در میان اعضای اتحادیه عرب، رای کافی برای بازگشت سوریه به این سازمان وجود دارد که نقطه شروع راه‌حل سیاسی برای پایان بحران این کشور است. به گزارش شرق، اعضای اتحادیه عرب برای «رفع تعلیق عضویت سوریه» در ریاض رای‌گیری می‌کنند. اگر عضویت سوریه پذیرفته شود، به احتمال زیاد بشار اسد به‌عنوان رئیس هیات سوری در اجلاس مقامات عالی‌رتبه اتحادیه عرب در 19 می شرکت خواهد کرد. الصفدی در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان می‌گوید: «تمام تلاش‌های دنیای عرب برای حل‌وفصل بحران سیاسی سوریه در پشت پرده صورت گرفته بود. آنها تقریباً به سیاست حفظ وضع موجود می‌پرداختند که در نتیجه آن رنج و درد بیشتر مردم سوریه و افزایش تهدیدها در منطقه از جمله در اردن اتفاق افتاد.» به گفته الصفدی تمام کشورها برای پایان بحران سوریه موافقت کرده‌اند اما بر سر انتخاب بهترین شیوه اختلافاتی وجود دارد. به گفته وزیر خارجه اردن بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نمادین است اما کشورهای عربی در نهایت باید مطمئن شوند که جامعه بین‌المللی با آنها همراه هستند، چون با وجود تحریم‌های اروپایی و آمریکایی نیاز شدیدی به تلاش‌های جهانی برای بازسازی وجود دارد. ودانت پاتل، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرده است که ایالات متحده روابط خود را با دولت اسد عادی‌سازی نمی‌کند و به وضوح به شرکای عربی خود اعلام کرده که قطعنامه 2254 شورای امنیت ملی سازمان ملل تنها راه‌حل موفقیت‌آمیز حل بحران سوریه است. الصفدی در پاسخ به خبرنگار سی‌ان‌ان مبنی بر اینکه آیا اردن برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب از حمایت آمریکا برخوردار است یا نه، می‌گوید که اردن و دیگر کشورهای عربی همواره با واشنگتن مذاکره می‌کنند تا به راه‌حلی در راستای قطعنامه شورای امنیت برسند. ایمن الصفدی می‌گوید، افراد بسیاری از تبعات بحران سوریه آسیب دیده‌اند، از جمله اردن که هر اقدامی که لازم باشد برای کاهش تهدیدات در برابر امنیت اردن انجام می‌دهد: «ما به سادگی از کنار تهدید قاچاق مواد مخدر رد نمی‌شویم. اگر اقدامات موثری برای مقابله با این تهدید صورت نگیرد، هر کاری لازم باشد برای مقابله با این تهدید انجام می‌دهیم؛ از جمله اقدامات نظامی داخل سوریه برای حذف این تهدید به‌شدت خطرناک نه‌تنها در اردن بلکه از اردن تا دیگر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، کشورهای عربی و جهان.»

استقرار رادار اسرائیلی در اوکراین

به گزارش شبکه شرق، روزنامه عبری زبان هاآرتص اعلام کرد، رادارهای تولید اسرائیل برای کشف و رصد هواپیماهای بدون سرنشین در اوکراین مستقر شده‌اند. این رسانه در عین حال مدعی شد که اوکراین این رادارها را هفته گذشته به عنوان کمک از یک سازمان مردم‌نهاد لیتوانی دریافت کرده است. یک رسانه عبری‌زبان فاش کرد، اسرائیل سامانه راداری خود را برای کشف هواپیماهای بدون سرنشین روسیه در اوکراین مستقر کرده است. این رسانه در عین حال مدعی شد که اوکراین این رادارها را هفته گذشته به عنوان کمک از یک سازمان مردم‌نهاد لیتوانی دریافت کرده است. به‌زعم این رسانه رادارهای مذکور که تولید شرکت اسرائیلی رادا هستند، از سوی یک سازمان لیتوانیایی خریداری شده و به اوکراین هدیه شده است. در ادامه هم تاکید می‌کند برای نخستین بار، سه رادار از نوع ieMHR در اوکراین نصب و راه‌اندازی شده‌اند و قادر هستند نسبت به خطرات هوایی کوتاه‌برد از جمله موشک، گلوله‌های خمپاره و هواپیماهای بدون سرنشین هشدار دهند. این رسانه عبری‌زبان نگفت چگونه یک سازمان مردم‌نهاد لیتوانیایی می‌تواند جنگ‌افزار از اسرائیل خریداری کرده و آموزش به‌کارگیری این سامانه‌ها چگونه به سربازان اوکراینی داده شده است. به اعتقاد برخی از کارشناسان از پوشش‌های مختلفی برای حضور در جنگ اوکراین استفاده می‌کند که یکی از آنها طرف‌های ثالث است، قبل از این هم روزنامه یسرائیل هیوم اعلام کرده بود، موجودی بسیاری از مخازن تسلیحات آمریکا (در فلسطین اشغالی) از طریق بندر اشدود به اوکراین حمل شده‌اند.

ترامپ مسوول آزار جنسی یک روزنامه‌نگار شناخته شد

برای نخستین‌بار در تاریخ در آمریکا، یک رئیس‌جمهور سابق در پرونده آزار جنسی محکوم می‌شود. به گزارش هم‌میهن، دونالد ترامپ باید پنج میلیون دلار غرامت به خانم ای جین کارول ستون‌نویس یکی از نشریات آمریکا بپردازد. دادگاه نیویورک پرونده‌ای قطور از ادعای آزار و اذیت زنان و تجاوز به آنها از سوی ترامپ روی میز خود دارد. اما این دادگاه در نخستین مرحله پرونده خانم کارول، یکی از ستون‌نویس‌های نشریات را بررسی کرده و در نهایت ترامپ را از اتهام تجاوز تبرئه کرده و او را مسوول آزار جنسی و البته افترا معرفی کرده است. این پرونده در زمینه جرائم مدنی بررسی می‌شود، نه کیفری. به همین دلیل جریمه‌ای که برای ترامپ در نظر گرفته می‌شود مالی است و او زندانی نخواهد شد. ترامپ باید دو میلیون دلار بابت آزار جنسی که ۲۷ سال پیش و درون اتاق پرو یک مرکز خرید به خانم کارول رسانده، پرداخت کند و همچنین سه میلیون دلار هم به دلیل دروغگو خطاب کردن او بدهد. چندی پیش ترامپ به دادگاه نیویورک فراخوانده شد تا پرونده او در زمینه پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های پورن و روابط نامشروع به او و حواشی آن بررسی شود. ترامپ همچون دیگر متهمان انگشت‌نگاری و تفهیم اتهام شد. پرونده او همچنان باز است و گزارش‌های آن یکی‌یکی بررسی می‌شود. 

♦♦♦

ایسنا: عمران‌خان، نخست‌وزیر سابق و رئیس حزب مخالف «تحریک انصاف» (PTI) بازداشت شده است. وی پس از جلسه رسیدگی به پرونده القادر تراست در دادگاه عالی اسلام‌آباد بازداشت شد و در چندین پرونده که علیه وی تشکیل شده بود برای درخواست وثیقه به دادگاه رفت.

ایرنا: کرملین اعلام کرد: «در نتیجه اقدامات به‌موقع استفاده از سیستم‌های جنگ الکترونیکی، دو پهپاد که سعی در حمله به کاخ کرملین داشتند، خنثی شدند.» کرملین اعلام کرد، این حمله پهپادی با هدف ترور ولادیمیر پوتین،‌ رئیس‌جمهوری روسیه، بوده است. هیچ تلفات و خساراتی در نتیجه این حمله پهپادی و سقوط بقایای این پهپاد در محوطه کرملین گزارش نشده است.

برنا: تنش‌ها در ترکیه بالا گرفته است، زیرا رجب‌طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، از رقیب اصلی خود انتقاد کرده و مخالفان نیز حملات به کمپین‌های انتخاباتی‌شان را گزارش کرده‌اند. او طی سخنرانی در بزرگ‌ترین گردهمایی کمپین انتخاباتی خود در آستانه انتخابات ۱۴ می، کمال قلیچداراوغلو، رهبر مخالفان و رهبر حزب جمهوریخواه خلق را «مست» توصیف کرد.

تسنیم: اولکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین، به روزنامه واشنگتن‌پست گفت: «انتظار از کارزار ضدحمله ما در جهان دست‌کم گرفته شده است. اغلب افراد منتظر اتفاق بزرگی هستند.» بر اساس این گزارش، تجدید قوا پیش از ضدحملات که جزئیات آن همچنان مخفی است، مقام‌های اوکراینی را با این سوال روبه‌رو کرده است که چه نتیجه‌ای کافی است تا بر غرب به‌ویژه آمریکا تاثیر بگذارد.

فارس: یک رسانه آمریکایی اعلام کرد که یکی از محورهای مهم سفر مشاور امنیت ملی این کشور به عربستان سعودی، گفت‌وگو با همتایان سعودی، اماراتی و هندی خود درباره طرح راه‌آهن منطقه‌ای برای متصل کردن کشورهای منطقه به یکدیگر بوده است.

ایسنا: گارد ساحلی فیلیپین گزارش داد که دو کشتی این کشور با نیروی دریایی چین در دریای چین جنوبی درگیر شده‌اند. به گفته فیلیپین، کشتی‌های چینی مانورهای ناایمنی داشته‌اند. این حادثه در نزدیکی جزایر اسپراتلیس رخ داد.

ایرنا: کین گانگ، وزیر امور خارجه چین در دیدار با نیکلاس برنز، سفیر آمریکا در پکن، به‌طور خاص تاکید کرد که آمریکا باید نحوه برخورد خود با موضوع تایوان را اصلاح کند و از نقض اصل «چین واحد» جلوگیری کند. 

♦♦♦

آمادگی آلمان برای بازگشت ترامپ

ایسنا نوشت: برلین احتمال شکست جو بایدن از دونالد ترامپ در انتخابات بعدی آمریکا را جدی گرفته است؛ نتیجه‌ای که می‌تواند برای اوکراین، ناتو و بحران روزافزون تغییر اقلیم فاجعه‌بار باشد. دیپلمات‌های آلمانی از همین حالا ارتباطات خود را با کمپین رئیس‌جمهور پیشین آمریکا آغاز کرده‌اند تا دوباره مثل سال 2016 غافلگیر نشوند. به نظر می‌رسد چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهور آمریکا که رگ و ریشه آبا و اجدادی‌اش به آلمان می‌رسد، وسواس خاصی نسبت به این کشور دارد، اما نه از نوع مثبت. ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری‌اش اغلب به‌گونه‌ای سخن می‌گفت که گویی آلمان را بزرگ‌ترین دشمن آمریکا می‌داند.

 

آغاز فعالیت هیات دیپلماتیک سوریه در عربستان

اعتماد نوشت: سوریه اعلام کرد که فعالیت هیات دیپلماتیک خود در عربستان آغاز شده است. یک منبع رسمی در وزارت امور خارجه سوریه گفت: با توجه به روابط عمیق و وابستگی مشترک ملت‌های جمهوری عربی سوریه و پادشاهی عربستان و تجسم خواسته‌های مردم دو کشور و اعتقاد جمهوری عربی سوریه به اهمیت تقویت روابط دوجانبه بین کشورهای عربی به نحوی که در خدمت اقدام مشترک عربی باشد، جمهوری عربی سوریه تصمیم به ازسرگیری فعالیت نمایندگی دیپلماتیک خود در پادشاهی عربستان گرفت. روابط دیپلماتیک بین عربستان و سوریه در جریان سفر  وزیر خارجه سوریه، به جده در ماه گذشته ازسرگرفته شد.

 

با طالبان همکاریم ولی به رسمیت نمی‌شناسیم

هم‌میهن نوشت: یوئه شیائویونگ، فرستاده ویژه چین در افغانستان گفت، پکن به این زودی‌ها برنامه‌ای برای به‌رسمیت شناختن طالبان افغانستان ندارد، چون منتظر تایید تعهدات آن در عدم استفاده از خاک افغانستان برای حمله به دیگر کشورهاست.  این دیپلمات چینی همچنین گفت: «برای چین اگرچه مساله به‌رسمیت شناخته شدن طالبان نمی‌تواند به این زودی‌ها اتفاق بیفتد اما به این معنا نیست که ما نباید همکاری فعالی با دولت موقت در افغانستان داشته باشیم، چون بر این باوریم که این مساله به کمک‌های بشردوستانه مربوط می‌شود.»

 

ورود بی‌سروصدای ترکیه به باشگاه هسته‌ای‌ها

شرق نوشت: در روزهای قبل دولت ترکیه اولین رآکتور هسته‌ای خود را افتتاح کرد در حالی که جهان در گیرودار تحریم‌های سخت علیه کشورهایی است که در زمینه علم هسته‌ای پیشرفت‌هایی داشته‌اند. بی‌تردید دولت ترکیه برنامه‌ریزی خوب و بی‌سروصدایی را برای هسته‌ای ‌شدن داشته است که اولین رآکتور هسته‌ای خود را در زمینه تولید برق با کمک روسیه اما بدون حساسیتی از جانب جوامع و سازمان‌های بین‌المللی به راه انداخته است. این افتتاحیه نیروگاه آکویو نتیجه قرارداد سال‌های گذشته میان روسیه (روس‌اتم) و ترکیه است. 

پربیننده ترین اخبار این شماره

پربیننده ترین اخبار تمام شماره ها