شناسه خبر : 42032 لینک کوتاه
تاریخ انتشار:

درباره ناتوی تُرک

سفر العامری به اربیل چه دستاوردی داشت؟

منابع رسانه‌ای از پایان سفر رهبر ائتلاف «الفتح» به اقلیم کردستان عراق و دیدار وی با روسای احزاب کُرد و مقامات اتحادیه اسلامی اقلیم خبر دادند و به جزئیات دیدارهای او با هدف خروج از بن‌بست سیاسی در عراق پرداختند. شفق‌نیوز اعلام کرد که هیاتی از چارچوب هماهنگی شیعیان عراق به ریاست هادی العامری، رهبر ائتلاف الفتح، شامگاه یکشنبه به اقلیم کردستان عراق سفر کرد و با روسای احزاب کُرد درباره بحران سیاسی این کشور رایزنی کرد. طبق این گزارش، العامری و هیات همراه او پس از دیدار با مسعود بارزانی، رهبر حزب دموکرات کردستان عراق در اربیل با سفر به سلیمانیه و دیدار با صلاح‌الدین محمد بهاءالدین، دبیرکل اتحادیه اسلامی کردستان عراق و اعضای شورای سیاسی این اتحادیه به این سفر پایان داد. اتحادیه اسلامی کردستان عراق در بیانیه‌ای در این باره تاکید کرد: بهاءالدین و العامری آخرین تحولات عراق همکاری برای حل و فصل مشکلات انباشته‌شده در این کشور را مورد بررسی قرار دادند. طبق این بیانیه، العامری در این دیدار به ابتکارعمل پیشنهاد خود اشاره و تاکید کرد که طرف‌های عراقی باید برای نجات کشور از وضعیت موجود با یکدیگر توافق کنند. در همین حال، «مثنی امین» از رهبران اتحادیه اسلامی کردستان عراق و نماینده پارلمان این کشور، درباره ابتکار عمل پیشنهادی العامری گفت: العامری درصدد ایجاد یک چشم‌انداز ملی با مشارکت تمامی احزاب سیاسی و برگزاری یک نشست ملی با حضور مقتدی صدر، رهبر جریان صدر است. وی افزود: اتحادیه اسلامی از ابتکارعمل العامری استقبال کرد و حمایت خود از هر اقدامی در چارچوب گفت‌وگوی ملی را اعلام می‌کند. ابتکارعمل العامری همچنین استقبال بافل طالبانی، رئیس اتحادیه میهنی کردستان عراق، را به همراه داشت و او در این باره گفت: اتحادیه میهنی از هر ابتکارعملی که همه طرف‌ها را گردهم می‌آورد و هدف آن دستیابی به یک توافق ملی است که کشور را از وضعیت موجود نجات می‌دهد، استقبال می‌کند. در همین حال، علی باپیر، رهبر حزب عدالت کردستان عراق، اظهار کرد: سفر العامری به اقلیم با هدف فراهم کردن زمینه برگزاری یک نشست ملی با حضور تمامی طرف‌ها انجام شد. شفق‌نیوز همچنین به نقل از منابع خود گزارش داد العامری در جریان دیدار با مسعود بارزانی از رهبر حزب دموکرات کردستان عراق خواست که برای متقاعد کردن مقتدی صدر، رهبر جریان صدر به مشارکت در مذاکرات دوجانبه میان این جریان و چارچوب هماهنگی شیعیان عراق میانجیگری کند. این منابع گفتند: بارزانی و العامری به توافق خاصی در زمینه روابط چارچوب هماهنگی و حزب دموکرات کردستان عراق دست نیافتند. منابع عراقی یکشنبه هفته گذشته اعلام کردند هادی العامری درصدد آغاز اجرای ابتکارعملی برای دعوت از تمامی طرف‌های سیاسی برای نشستن بر سر میز مذاکره است. این منابع در ادامه تاکید کردند، این طرح مذاکره بر تشکیل دولت آتی و رایزنی در خصوص برگزاری انتخابات زودهنگام متمرکز است.

 

روابط پشت پرده اسرائیل و عربستان بدون توافق ابراهیم

بعد از امضای توافق‌های «ابراهیم» و سفر جو بایدن به منطقه برخی پیش‌بینی می‌کنند عربستان کشور بعدی باشد که به عادی‌سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی بپردازد. به گزارش شبکه خبری روسیا الیوم، مرکز «پژوهش‌های امنیت داخلی» در دانشگاه تل‌آویو در گزارشی اعلام کرد: در سال‌های اخیر تغییر مهم ولو تدریجی و کند در روابط اسرائیل با عربستان رخ داد. به‌رغم وجود نشانه‌هایی درباره امتیازدهی احتمالی از سوی عربستان در روابط با اسرائیل احتمالاً ازسرگیری روابط با یک الگوی متفاوت با توافق‌نامه‌های ابراهیم باشد. عربستان روابط با اسرائیل را به عنوان یک گزینه استراتژیک انتخاب کرده اما گفته عادی‌سازی کامل روابط تنها از طریق پیشرفت در حل مساله فلسطین ممکن است. تلاش برای تسریع در ازسرگیری روابط میان ریاض و تل‌آویو احتمالاً به فرصت‌های اتخاذ عملی این اقدام آسیب بزند. در این مرحله اقدامات عربستان درباره پرونده عادی‌سازی روابط پشت پرده باقی خواهد ماند اما به بهبود روابط اسرائیل و کشورهای عربی و اسلامی در پشت پرده کمک می‌کند. سفر جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، به اسرائیل و عربستان بار دیگر موضوع عادی‌سازی روابط را مطرح کرد. در سال ۲۰۲۰ واضح بود که ریاض برای عادی‌سازی روابط و هموار کردن مسیر برای روندی که در نهایت بتواند از طریق آن روابط بیشتری را با اسرائیل داشته باشد تلاش می‌کرد. از زمانی که محمد بن‌سلمان به عنوان ولیعهد عربستان انتخاب شده، تغییر تدریجی و کندی در عربستان درباره مساله روابط با اسرائیل رخ داده است. راهکارهای میانه احتمالی در این باره وجود دارد. از جمله مسائل دیگر مشارکت بخش خصوصی اسرائیل در معاملات در زمینه تکنولوژی و کشاورزی و حتی در نشست‌هایی میان مسوولان امنیتی اسرائیل و عربستانی با هدف تشدید عملیات اطلاعاتی است. عربستان توافق ابراهیم را از خارج تایید کرد و مسوولان ارشد این کشور از جمله محمد بن‌سلمان انعطاف بیشتری نسبت به گذشته به این مساله نشان می‌دهد. احتمالاً عربستان روابطش با اسرائیل را بدون ارتباط مستقیم با پیشرفت در حل نظامی فلسطین و اسرائیل پیش ببرد. روابط میان واشنگتن و ریاض و آمادگی آمریکا برای رهبری عادی‌سازی روابط در خاورمیانه اهمیت زیادی دارد. تقویت روابط با آمریکا جزو منافع عالی عربستان است و با جایگاه محمد بن‌سلمان در ارتباط است. در سال‌های اخیر محافل عربستانی درباره تمایل آمریکا برای حمایت از منافع عربستان دچار تردید شده‌اند و احتمالاً عربستانی‌ها در ازای تغییر در موضع واشنگتن در قبال ریاض -از جمله دریافت ضمانت‌هایی علیه ایران و گشودن صفحه جدیدی با محمد بن‌سلمان که به او مشروعیت بیشتری برای حکمرانی بدهد- با اسرائیل سازش‌هایی داشته باشند. برای علنی کردن روابط و گسترش آن، خاندان حاکم عربستان باید حساسیت‌های داخلی و خارجی و تاثیر آن بر جایگاه عربستان را به‌ویژه به‌عنوان حافظ اماکن مقدس مسلمانان و ثبات آن رفع کنند. محمد بن‌سلمان سوم مارس در مصاحبه با مجله آتلانتیک آمریکا اعلام کرده بود عربستان به اسرائیل به‌عنوان یک دشمن نگاه نمی‌کند بلکه به‌عنوان هم‌پیمان احتمالی در بسیاری از منافعی که می‌توان برای تحقق آن تلاش کرد نگاه می‌کند اما باید قبل از رسیدن به این مساله برخی مسائل حل شود.

 

ناتوی تُرک لباس جدید ترکیه بر تن پان‌ترکیسم

ظهور «ناتوی ترک» به رهبری ترکیه در آسیای مرکزی با مشارکت قزاقستان و ازبکستان در آینده نزدیک با فعال شدن تندروهای طرفدار آمریکا در افغانستان بیش از پیش آشکار و محتمل است. پایگاه اطلاعاتی و تحلیلی «پولیتنویگاتور» روسیه در مطلبی به تلاش‌های ترکیه برای جلب کشورهای ترک‌زبان، از جمله قزاقستان و ازبکستان برای ایجاد ارتش توران، اشاره کرد. در این مطلب آمده است: ترکیه به‌طور فعال در حال ایجاد پایگاهی برای تشکیل «ارتش بزرگ توران» است و قزاقستان را که به سکوی گسترش حضور «آنکارا» در آسیای مرکزی و هسته اتحاد دفاعی علیه روسیه و چین تبدیل می‌شود، به مدار خود می‌کشاند. این مسیر با توافقنامه همکاری نظامی که 11 مه در آنکارا به امضا رسید، هموار می‌شود. چنین اقدامی از سوی قزاق‌ها مبتنی بر مفهوم خاصی از ترکیه عثمانی است که ظاهراً برای تبدیل شدن به نوعی ضامن ثبات و نقض‌ناپذیری کشورهای «جهان ترک» تحت نظارت استانبول، جایی که مقر سازمان کشورهای ترک واقع است، طراحی شده است. این موضوع را «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در نشستی مطبوعاتی به مناسبت امضای توافقنامه مشارکت گسترده بین دو کشور در اولین روز سفر «قاسم ژومارت توکایف» رئیس‌جمهور قزاقستان بیان کرد. او گفت: ما تعامل خود را به سطح یک مشارکت استراتژیک گسترده کردیم. اشتیاق و استقامت توکایف در تشکیل قزاقستان جدید قابل احترام است. من حمایت خود را از اصلاحات و برنامه‌های گسترده‌ای که توسط «نورسلطان» انجام شده، ابراز می‌کنم. اردوغان بار دیگر تاکید کرد که آماده مسوولیت‌پذیری برای ثبات، آرامش و امنیت برادران قزاقش است و فکر می‌کند که هم در زمینه سیاسی، تجاری، نظامی، اقتصادی و هم فرهنگی دو کشور به همکاری خود ادامه می‌دهند و با هم به سوی آینده حرکت می‌کنند.

 

بررسی عواملی که مانع شروع درگیری چین و تایوان می‌شود

نشریه فارن پالیسی در یادداشت خود به‌قلم «جیمز پالمر» نوشت: باید در نظر گرفت که چرا چین به‌رغم تهدیدهای تقریباً مداوم به تایوان حمله نمی‌کند. چند عامل وجود دارد که مانع از شروع درگیری در تنگه تایوان می‌شود. اول، چین امیدوار است که تایوان بدون جنگ به سرزمین مادری بپیوندد. نظرسنجی‌ها در تایوان این نظر را وهم می‌دانند: فقط دو درصد از تایوانی‌ها خود را چینی می‌دانند، رقمی که به لطف تغییر نسل‌ها و تجاوزات پکن، در یک دهه پیش، از ۲۵ درصد کاهش یافته است. اکثر مردم تایوان، دیدگاه‌های منفی نسبت به حزب کمونیست چین دارند. رهبران چین فکر می‌کنند ممکن است بتوانند تایوان را از طریق اجبار و براندازی به جای جنگ آشکار مجبور به تسلیم کنند. حتی اگر پکن اتحاد مجدد مسالمت‌آمیز را رد کند، خطرات همراه با تهاجم بسیار زیاد است. هیچ تضمینی برای موفقیت چین در صورت حمله به تایوان وجود ندارد، حتی بدون دخالت مستقیم آمریکا. چین از زمان تهاجم ناموفق این کشور به ویتنام در سال ۱۹۷۹، مدت ۴۳ سال است که در جنگ واقعی شرکت نکرده است. اگرچه این کشور، سرمایه‌گذاری زیادی در ارتش خود انجام داده، اما هیچ فرصتی برای آزمایش فناوری خود نداشته است. پس خطرات ژئوپلیتیکی تهاجم وجود دارد. از همه مهم‌تر اینکه، احتمال جنگ تمام‌عیار با کاخ سفید نیز وجود دارد. تهاجم به تایوان، ادعاهای چین مبنی بر اینکه این کشور، یک قدرت صلح‌آمیز است را از بین می‌برد. به همین ترتیب، این تهاجم می‌تواند با رکود اقتصادی در داخل کشور همراه شود. اقتصاد جنوب چین با تامین‌کنندگان و سرمایه تایوانی‌ها درگیر شده است که با جنگ ویران می‌شود. چین برخی از روابطش با آمریکا را قطع کرد. پکن اخیراً پایان سه کانال گفت‌وگوی نظامی آمریکا و چین و تعلیق موقت پنج برنامه همکاری در موضوعات مختلف از آب‌وهوا گرفته تا مبارزه با مواد مخدر را اعلام کرد. این یک پیامد قابل پیش‌بینی بود: چین به دنبال نشان دادن خشم از سفر پلوسی به تایوان بود. آمریکا برای سفارت‌های کشورهای جزایر اقیانوس آرام برنامه‌هایی دارد. در ادامه این روند، جو بایدن قصد دارد در ماه سپتامبر میزبان نشست سران جزایر اقیانوس آرام در کاخ سفید شود. 

♦♦♦

ایرنا: رهبر جریان صدر از طریق شخصیت مجازی موسوم به وزیر قائد (صالح محمد العراقی) خواستار برگزاری تظاهرات میلیونی یکپارچه طرفداران خود در بغداد شد.

تسنیم: چندین انفجار مهیب در ایروان باعث کشته و زخمی شدن تعدادی از شهروندان ارمنستان شده است. هفته پیش انفجاری مهیب در یکی از مراکز خرید ایروان پایتخت ارمنستان گزارش شده است. رسانه‌ها از وقوع انفجار شدید در مرکز تجاری «سورمالی» خبر دادند.

ایسنا: رئیس کمیسیون انتخابات کنیا رسماً اعلام کرد که «ویلیام روتو» پیروز انتخابات شد و به عنوان رئیس‌جمهوری این کشور برگزیده شد. ویلیام روتو از سال ۲۰۱۳ به عنوان معاون رئیس‌جمهور کنیا مشغول کار بوده است.

ایلنا: شهر لاچین بر اساس توافق سه‌جانبه در ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ به زودی تحت کنترل جمهوری آذربایجان قرار می‌گیرد. لاچین و برخی از روستاهای واقع در مسیر جاده بین خانکندی در قره‌باغ و ارمنستان، طبق اعلامیه‌های امضاشده از سوی روسیه-آذربایجان-ارمنستان، تا پایان ماه جاری تحت کنترل دولت باکو قرار خواهند گرفت.

ایرنا: نتیجه یک تحقیق جدید نشان می‌دهد به دنبال جنگ هسته‌ای احتمالی میان آمریکا و روسیه، بیش از پنج میلیارد نفر ممکن است بر اثر گرسنگی جان خود را از دست بدهند.

فارس: مقامات محلی از انفجار در یک انبار موقت ذخیره مهمات روسیه در شمال شبه‌جزیره کریمه خبر دادند. به گزارش اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه علت این انفجار را آتش‌سوزی در یکی از انبارهای این پایگاه موقت اعلام کرد.

تسنیم: علی قاسم تحفه یکی از مقامات محلی منطقه «یارون» در جنوب لبنان، گفت که «هادی مطر» ضارب «سلمان رشدی» نویسنده مرتد و موهن به ساحت پیامبر گرامی اسلام (ص) اصالتی لبنانی دارد.

ایسنا: وزیر کشور ترکیه در اظهاراتی تند و مداخله‌جویانه علیه رئیس‌جمهور سوریه و حکومت این کشور گفت که آنکارا نمی‌تواند ملت سوریه را تحت «ظلم» بشار اسد به حال خودش رها کند‍.

تسنیم: مقامات کره‌شمالی در جریان نشست ملی متوجه شدند که رهبرشان طی همه‌گیری ویروس کرونا از تب رنج می‌برده ناراحت شده و برای او اشک ریختند.

♦♦♦

روسیه اسناد محرمانه عمارت ترامپ را خوانده است!

ایسنا نوشت: شبکه تلویزیونی دولتی روسیه درباره کشف اسناد فوق محرمانه از عمارت ترامپ در «مار اِ لاگو» گزارش داد که «بدیهی است اگر مدارک مهمی در کار بوده باشد، در مسکو برای مدتی مورد بررسی قرار گرفته است!» اف‌بی‌آی با تایید دادستان کل آمریکا اقدام به تفتیش عمارت لوکس دونالد ترامپ، در فلوریدا کرد و هدف از این جست‌وجو یافتن اسناد محرمانه و اطلاعات فوق‌حساس و همچنین دیگر اسناد طبقه‌بندی‌شده عنوان شد. در همین حال واشنگتن‌پست پنجشنبه گذشته گزارش داد که مقامات فدرال به دنبال اسنادی در رابطه با تسلیحات هسته‌ای هستند، اما ترامپ این گزارش را «حقه» خواند.

 

هشدار زلنسکی به غربی‌ها برای فاجعه هسته‌ای

ایرنا نوشت: ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین با اشاره تلویحی به بلوک غرب، در مورد پیامدهای فاجعه در بزرگ‌ترین نیروگاه هسته‌ای اروپا برای «کسانی که در حال حاضر سکوت کرده‌اند»، هشدار داد. وی در مورد خطرات و پیامدهای فاجعه در نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا که درگیری‌های نظامی اخیر در نزدیکی آن نگرانی‌هایی را به وجود آورده، گفت: اگر قاطعیتی برای دفاع از یک نیروگاه هسته‌ای برق نباشد جهان از بین می‌رود. مقام‌های اوکراینی و مقام‌هایی که در برخی مناطق اوکراین منتصب شدند، هر کدام یکدیگر را در مورد حمله به نزدیکی این نیروگاه هسته‌ای در جنوب شرقی اوکراین متهم می‌کنند.

 

چرا تایوان مهم است؟

اعتماد نوشت: بسیاری از مفسران غربی با پذیرش اینکه چین به ناچار تایوان را تصرف خواهد کرد، در نهایت خط حزب کمونیست را دنبال می‌کنند. به جای دیدن آینده تایوان در چین امروزی، می‌توان آینده چین را نیز مانند تایوان امروزی تصور کرد. سفر خبرساز نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان و جهان یادآوری کرد که تایوان چقدر برای چین اهمیت دارد. اما تایوان برای جهان دموکراتیک نیز باید مهم باشد. برکسی پوشیده نیست که حزب کمونیست چین متعهد به متحدکردن تایوان -که آن را استان جدا شده از خود می‌داند- با سرزمین اصلی است.

 

امکان صدور سه سال حبس برای ترامپ

ایران نوشت: حمله «اف‌بی‌آی» به عمارت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در «مار اِ لاگو» واقع در پالم بیچ فلوریدا و گمانه‌زنی درباره تبعات آن، این روزها به اصلی‌ترین موضوع رسانه‌های آمریکا تبدیل شده است. در همین راستا، «مارک الیاس»، وکیل مسائل انتخاباتی در آمریکا که ریاست دفتر حقوقی ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ را به عهده داشته است به یک بند قانونی اشاره کرده که بسته به آنکه چه اسنادی از بازرسی اف‌بی‌آی به دست بیایند می‌تواند برای صدور مجازات برای او به‌کار گرفته شود.